Vairavimo aikštelės: ar pasakius „a“, bus pasakyta ir „b“?

Vairavimo aikštelės yra viena iš vairuotojų rengimo sistemos atgyvenų, – įsitikinę VĮ "Regitra" atstovai. Susisiekimo ministerijos tarnautojai jų atsisakyti neketina. Tad, kur slypi tiesa?

Galima pamėginti

Praėjusią savaitę dienraštis jau rašė, kad pradedantiesiems vairuotojams, kurie VĮ "Regitra" laikys egzaminą B kategorijos vairuotojo pažymėjimui gauti, nebereikės praktinio egzamino metu demonstruoti automobilio valdymo gebėjimų uždaroje aikštelėje – viskas perkeliama į realias gatves. Tokios praktikos, pasak vairuotojų egzaminavimo specialistų, jau seniai laikosi visos Vakarų Europos šalys.

Tiesa, nors per egzaminą vairo sukioti uždaroje aikštelėje nereikės, tai reikės daryti atkeliavus į vairavimo mokyklą. Atrodo, kad Susisiekimo ministerijos valdininkai, kuriems pavaldi Valstybinė kelių transporto inspekcija ir prižiūri vairavimo mokyklų veiklą, nėra pasirengusi tokiems pokyčiams, nors kalbintų vairavimo mokyklų atstovai tvirtina, kad aikštelių atsisakymas ir vairavimo mokykloms yra svarstytinas variantas.

Vairavimo mokykos "ARV – Auto" vadovas Valdas Šlepikas teigia, kad pirmiausia aikštelių galėtų atsisakyti mažesnių miestelių vairavimo mokyklos.

"Man pačiam yra tekę darbuotis Prienuose, Kazlų Rūdoje, tad manau, kad tokiuose miesteliuose, kur transporto srautas neintensyvus, pirmuosius manevrus galima atlikti ir gatvėje arba erdvesnėje aikštelėje. Vis dėlto didmiesčiuose tokį procesą įsivaizduoju daug sunkiau, nes net ir nuošalesnėse Kauno gatvėse trasnporto intensyvumas yra per didelis, kad žmogus pradėtų mokytis vairuoti ir jaustųsi saugiai", – dienraščiui tvirtino pašnekovas.

Individualus reikalas

V.Šlepikas kartu piktinosi ir tais, kurie vairavimo aikšteles laiko vietomis, kuriose šlifuojami automobilių statymo pratimai. Pasak ilgametę patirtį rengiant vairuotojus turinčio vyro, vairavimo aikštelė yra reikalinga tam, kad prie automobilio vairo sėdęs mokinys galėtų susipažinti su automobiliu saugioje ir kontroliuojamoje aplinkoje.

"Juk atsiranda žmonių, kurie tik atėję į vairavimo mokyklą pirmą kartą atsisėda prie automobilio vairo. Patikėkite, neretai jiems tai būna itin įtemptos akimirkos", – patirtimi dalijosi vairavimo mokyklos vadovas. Pasak jo, vairavimo aikštelėje mokinys neturėtų bandyti kuo tiksliau pastatyti automobilio tarp gairelių, tačiau turėtų galimybę padidinti greitį, įjungti bent antrą ar trečią pavarą, susipažinti, kaip veikia vairo mechanizmas, kad spėtų susigaudyti, kaip elgiasi jo valdomas automobilis.

"Man pačiam tenka matyti, kaip kai kurie vairavimo instruktoriai, palikę mokinį automobilyje, verčia jį zulinti tuos pačius manevrus aikštelėje – tai nėra tinkama praktika ir manau, kad tokiu atveju mokinys turėtų pareikalauti galimybės reikalingus manevrus išbandyti kokioje nors realias eismo sąlygas atitinkančioje aikštelėje arba kelyje", – komentavo V.Šlepikas.

Kartu vairuotojų rengimo specialistas pastebėjo, kad negalima visiems ateinantiems mokytis vairuoti taikyti vienodos rengimo schemos. Vieni žmonės yra drąsesni ir imlesni naujovėms, greit perpranta veiksmus, kuriuos reikia atlikti, kad automobilis važiuotų, kitiems – priešingai – reikia nemažai laiko.

"Tokiu atveju mes taip pat negalime leisti važiuoti žmogui į gatvę, kai jis dar bijo važiuoti ir aikštelėje, kur eismo visiškai nėra. Instruktorius pirmiausia turi suvokti, su kokiu mokiniu susidūrė, stebėti, kaip jam sekasi ir, įvertinęs mokinio galimybes, priimti sprendimą, kada jam galima išriedėti į gatves", – pasakojo V.Šlepikas.

Jis neneigė, kad neretai pasitaiko atvejų, kai jau atėjęs į vairavimo mokyklą žmogus moka vairuoti, po pasivažinėjimo su šeimos nariais ir panašiai. "Tuomet tikrai reikia svarstyti, kad tokiam mokiniui gaišti aikštelėje neverta", – įsitikinęs pašnekovas.

Ministerija nepasirengusi

Susisiekimo ministerijos atstovai atsiųstame atsakyme teigia, kad laikosi pozicijos, jog būsimasis vairuotojas, pradėjęs mokytis vairuoti motorinę transporto priemonę, iš pradžių turėtų ugdyti gebėjimus vairuoti uždaroje aikštelėje ir tik po to važiuoti keliais ar gatvėmis.

"Siūlymas atsisakyti praktinio vairavimo aikštelių yra abejotinas saugaus eismo prasme, nes būsimasis vairuotojas imtų važinėti keliais dar neturėdamas bent minimalių vairavimo įgūdžių ar gebėjimų valdyti motorinę transporto priemonę. Tai būtų pavojinga eismo saugumo požiūriu", – įsitkinę ministerijos atstovai.

Siūlymas atsisakyti praktinio vairavimo aikštelių yra abejotinas saugaus eismo prasme, nes būsimasis vairuotojas imtų važinėti keliais dar neturėdamas bent minimalių vairavimo įgūdžių ar gebėjimų valdyti motorinę transporto priemonę. Tai būtų pavojinga eismo saugumo požiūriu.

Be to, pasak jų, atsisakius specialių aikštelių ir atliekant specialiuosius važiavimo manevrus šiam tikslui neskirtoje transporto priemonių stovėjimo aikštelėje, kur gali vykti gana intensyvus ne tik transporto priemonių, bet ir pėsčiųjų (tarp jų ir vaikų, dviratininkų ir pan.) eismas, tam tikrais atvejais kiltų pavojingų ar net avarinių situacijų, kurios keltų grėsmę eismo saugumui bei eismo dalyvių sveikatai, gyvybei ir turtui.

Buvęs lenktynininkas, ekologiško ir saugaus vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas tokius ministerijos teiginius laiko nepagrįstais.

"Juk kiekvienas vairavimo instruktorius automobilyje turi pedalus, kuriais taip pat valdo automobilį. Gali prireikus nuspausti stabdį, akceleratoriaus pedalą, įjungti rankinį stovėjimo stabdį. Taigi sudarytos visos reikiamos priemonės, kad būtų užkirstas kelias klaidoms", – įsitikinęs pašnekovas.

Atpigintų kursus?

Aikštelių vairavimo mokyklose atsisakymas galėtų šiek tiek pakoreguoti ir vairavimo kursų kainą, nes šalies didmiesčiuose veikiančios vairavimo aikštelės priklauso didžiosioms vairavimo mokykloms, kurios jas nuomoja mažesniems rinkos dalyviams. Vidutiniškai vienam automobiliui naudojimasis aikštele per mėnesį kainuoja nuo 50 eurų, taigi tikėtina, kad vairavimo kursų kaina galėtų sumažėti bent pora dešimčių eurų.

Tiesa, pats egzaminas, kai bus atsisakyta egzamino aikštelėje, žvelgiant buhalteriškai pabrangs. Dabar jo kaina siekia 31 eurą. Ją sudaro bendra praktinio egzamino kaina 16,80 euro ir 14,20 euro už automobilio VĮ "Regitra" automobilio naudojimą egzamino metu. 7,10 euro – tiek kainuoja naudojimasis automobiliu tiek aikštelėje, tiek ir laikant egzaminą gatvėse. Įsigaliojus naujajai tvarkai ši suma nebus skaidoma. Liks 14,20 euro. Visi, kuriems nepasisekė tinkamai atlikti pratimų aikštelėje ir neišlaikė egzamino, gali kitam kartui palikti 7,10, už kitą egzamino dalį. Dabar taip nebus. Tačiau VĮ "Regitra" generalinio direktoriaus pavaduotojas S.Šuminas tvirtina, kad norinčiųjų susigrąžinti kiek daugiau nei 7 eurus – mažuma.

"Būsimajam vairuotojui patyrus nesėkmę egzamino metu ir padarius atitinkamą skaičių klaidų, egzaminuotojas pasako, kad egzaminas neišlaikytas ir jis turi teisę nebetęsti egzamino. Vis dėlto dauguma egzaminuojamųjų nusprendžia išbandyti savo jėgas ir gatvėse. Tai labai gera taktika, nes būsimasis vairuotojas susipažįsta ir su "Regitros" automobiliu ir su tuo, ko iš jo reikalaujama egzamino metu", – vardijo S.Šuminas.

Tarp dviejų institucijų

Apskritai mūsų šalyje susidariusi situacija, kai vairuotojų rengimą prižiūri ir reguliuoja viena institucija – Susisiekimo ministerija ir VKTI, tačiau pagal vienos institucijos nurodymus parengtus vairuotojus egzaminuoja ir žinias pagal savo nustatyus kriterijus vertina kitai ministerijai – Vidaus reikalų – pavaldi VĮ "Regitra. Todėl dabar neretas vairavimo mokykloje parengtus egzamino testo klausimus sprendęs būsimasis vairuotojas nustemba pamatęs, kad, prisėdus prie kompiuterio "Regitros" teorijos salėje, jie suformuluoti visiškai kitaip.

Anksčiau apie egzamino užduotis pasakojęs "Regitros" generalinio direktoriaus pavaduotojas tvirtino, jog klausimai suformuluoti taip, kad egzaminuojamajam tektų pagalvoti ir išmąstyti atsakymą, o ne aklai iškalus tiesingus variantus bandyti tiesiog pataikyti.

"Kartais viename klausime gali būti net ir dviejų Kelių eismo taisyklių samplaika. Tad būsimasis vairuotojas turi pagalvoti daugiau ir įvertinti kelias aplinkybės", – anksčiau kalbėjo S.Šuminas.

Neoficialiomis žiniomis, net ir vairavimo mokyklos būtų už tai, kad pasikeistų juos prižiūrinti institucija, tačiau ar pokyčiai vairavimo mokyklose įvyks, sunku pasakyti, nes ir praktikos egzamino pokyčiai "Regitroje", kol buvo priimti, ministerijų koridoriais keliavo bevek dvejus metus.



NAUJAUSI KOMENTARAI

kaunas

kaunas portretas
Taip ir buvo pries 20-30 m . ir viskas buvo atdirbta ,nereikejo naikinti to kas gera ir gyvenimo isbandyta. Aiksteleje kaip egzamina gali ismokti bet realaus vbaizdo gatveje niekad nepajausi.
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

  • Vairuotojai, dėmesio: įsigalioja KET pakeitimai
    Vairuotojai, dėmesio: įsigalioja KET pakeitimai

    Įsigaliojus Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimams, nuo sekmadienio privaloma laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, draudžiama palikti automobilius intensyvesnio eismo keliuose, taip pat atsiranda nauji kelio ...

    16
  • Gruodžio 1-ąją įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai
    Gruodžio 1-ąją įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai

    Jau šį sekmadienį, gruodžio 1 d., įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, numatantys keletą naujovių šalies keliuose. Reikės laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, bus draudžia...

    10
  • Paspirtukininkai – vis atsakingesni
    Paspirtukininkai – vis atsakingesni

    Bendrovės „Spinter tyrimai“ apklausa parodė, kad 85 proc. elektrinius paspirtukus vairuojančių asmenų žino apie prievolę laikytis Kelių eismo taisyklių (KET), o 41 proc. dėvi apsaugos priemones. Šie skaičiai didesni nei prie&scaro...

  • Dviratininkų gerovei – papildomi milijonai
    Dviratininkų gerovei – papildomi milijonai

    Susisiekimo ministerija, įvertinusi Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ priemones, pasiūlė Finansų ministerijai papildomus 33,7 mln. eurų skirti dviračių infrastruktūros plėtrai. ...

    2
  • Vairuotojų sveikatos patikra – nauja aukso gysla
    Vairuotojų sveikatos patikra – nauja aukso gysla

    Nuo sausio 1-osios vairuotojo pažymėjimo galiojimas bus susietas su sveikatos pažyma. Vairuotojams, kurių sveikatos pažyma baigė galioti, lieka vos mėnuo ją atnaujinti. Nors patikros procedūra itin greita, tokių užuomaršų dar likę gerokai p...

    19
  • Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
    Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?

    Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...

  • Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės
    Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės

    Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...

    1
  • Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“
    Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“

    Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...

    7
  • Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos
    Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos

    Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...

    1
  • Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį
    Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį

    Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...

    1
Daugiau straipsnių