- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Susidėvėję amortizatoriai yra pavojingos atliekos dėl juose esančio tepalo. Negana to, seni amortizatoriai tiesiogiai kenkia kitiems automobilio pakabos elementams. Visgi dar yra vairuotojų, kurie neskiria amortizatoriams pakankamai dėmesio ir dėl to važiuojant patiria mažiau patogumo, stabilumo ir saugumo.
Amortizatoriai yra vieni svarbiausių automobilio pakabos elementų, nes sugeria spyruoklių svyravimą ir sustabdo jų perdavimą į kėbulą. Amortizatoriams užtikrinant ratų kontaktą su kelio danga ir neleidžiant pakabos spyruoklėms laisvai judėti, vairuotojai turi ne tik patogumą vairuojant, bet ir saugumą. Dėl susidėvėjusių amortizatorių stabdymo kelias, atsižvelgiant į tokius veiksnius kaip greitį ar kelio dangą, gali padidėti net penktadaliu. Maža to, sugedę amortizatoriai tiesiogiai kenkia ir kitiems automobilio pakabos elementams – vairo traukėms, stabilizatoriams ar šarnyrams.
„Kai amortizatoriai yra netinkami naudojimui, automobilis tampa nestabilus arba labai kietas važiavimui ir tik patikrinimo metu gali pamatyti, ar amortizatorius yra šlapias ir, ar iš jo išbėgęs tepalas“, – sako automobilių remonto ir priežiūros paslaugų įmonės „Autodiena“ meistras Stanislovas Konickis.
Pasak jo, dėl šalčių amortizatoriai gali užšalti, todėl pastebimai išauga jų keitimas autoservisuose. „Šaltasis sezonas gali turėti įtakos ir kuro filtrams, ypač esantiems dyzeliu varomose transporto priemonėse. Mūsų rekomendacija vairuotojams – amortizatorius patikrinti ir kuro filtrus pakeisti dar prieš šalčius, tačiau dauguma vairuotojų juos keičia tik tuomet, kai automobilio neužveda. Tiesa, procentas iš anksto keičiančiųjų šias automobilio dalis auga“, – teigia „Autodienos“ meistras.
S. Konickis taip pat pažymi, kad vairuotojai amortizatorius dažniausiai keičia autoservisuose, nes kai kuriuose automobiliuose, ypač naujesniuose modeliuose, tam reikia specialios įrangos ir sąlygų.
Pavojingos atliekos
Automobilių amortizatoriuose, kaip ir tepalų filtruose, yra tepalo ir dėl to jie priskiriami pavojingoms atliekoms, kurias būtina tinkamai sutvarkyti.
„Remonto metu šias atliekas rūšiuojame, o susikaupus didesniam kiekiui juos priduodame atliekų tvarkytojams. Meistru dirbu jau beveik 12 metų ir turiu pastebėti, kad palyginti su ankstesniais metais, dabar kur kas daugiau perduodame amortizatorių ir kitų automobilinių atliekų jų tvarkytojams. Ir pačių atliekų surinkimas vyksta daug sklandžiau“, – sako autoserviso atstovas.
Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovės Astos Pakštaitės-Marcinkienės teigimu, panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais, todėl seni automobilių amortizatoriai ir vidaus degimo variklių tepalų filtrai turi patekti pas pavojingų atliekų tvarkymo licenciją turinčias bendroves. Tačiau rinkoje dar yra nemažai autoservisų, kurie nesilaiko teisės aktų ir priduoda senus amortizatorius į metalo laužą.
„Ne tik amortizatoriai, bet ir tepalo filtruose esanti filtruojanti medžiaga irgi yra prisotinta alyvos. Filtrai yra susmulkinami automobilinėms atliekoms perdirbti specializuotoje įrangoje, tuomet atskiriami metalai, plastikas, iš filtruojančios medžiagos pašalinamos alyvos atliekos ir visa tai panaudojama dar kartą“, – kaip perdirbamos atliekos pasakoja bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.
Amortizatorių ir filtrų, kaip ir kitų transporto priemonių atliekų (akumuliatorių, alyvos, plastiko, stiklo, padangų ir kitų) surinkimą ir tvarkymą finansuoja šių gaminių gamintojai ir importuotojai. Pagal Lietuvos teisės aktus per metus turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. visų į Lietuvos rinką atskirai patiektų amortizatorių, filtrų ir padangų. Baterijoms ir akumuliatoriams galioja 45 proc. užduotis.
Netinkami naudojimui amortizatoriai, akumuliatoriai, metalai yra teigiamą rinkos vertę turinčios atliekos. Pavyzdžiui, atliekų tvarkytojai už toną senų amortizatorių moka iki 50 eurų.
Šiuo metu daugiau kaip 450 autoservisų dalyvauja Gamintojų ir importuotojų asociacijos aplinkosauginio projekto „Mes rūšiuojam. Autoservise“ aktyviajame etape, kuris vyksta iki gegužės mėnesio. Servisai ne tik gali laimėti prizų, bet ir pasinaudoti nemokamu atliekų išvežimu, mokėti mažiau už priduotas neigiamą rinkos vertę turinčias atliekas ir pagaliau uždirbti dvigubai daugiau už priduotas atliekas. Daugiau informacijos apie šį projektą galima rasti www.mesrusiuojam.lt arba „Facebook“ paskyroje „MesRūšiuojam“, o apie visų atliekų rūšiavimą ir pridavimą – www.atliekos.lt.
Netinkamai tvarkomos, nerūšiuojamos ir bet kur numestos atliekos teršia aplinką ir gali sukelti pavojų žmonių sveikatai. Pavyzdžiui, naudota alyva gali patekti į gruntą ir užteršti vandenis. Alyvos atliekos yra itin pavojingos dėl jų deginimo metu (jei deginama tam nepritaikytose krosnyse) išsiskiriančių sunkiųjų metalų dalelių, nusėdančių ant žemės paviršiaus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pajūrio keliuose – dešimtys greičio matuoklių10
Greičio mėgėjų pajūrio keliuose netrukus tykos dešimtys sektorinių greičio matuoklių. Specialistai vien Klaipėdos apskrities keliuose baigia įrengti 14 vidutinį greitį matuojančių įrenginių. ...
-
Intensyvėjant eismui prašo neprarasti budrumo
Įsibėgėjus pavasariui įsibėgėja ir motociklų vairuotojai bei dviratininkai, o su laisvinamu karantinu įsibėgės ir visas eismas. Specialistai, ypač motociklininkus, ragina būti atsargesnius, mat mirtimis pasibaigusių nelaimių pernai netrūko. Eksp...
-
Automobilių pirkėjų lūkesčiai – anekdotiniai, bet piniginės – kiauros10
"Nupirksiu visais ratais varomą tvarkingą automobilį su automatine greičių dėže. Mokėsiu iki 1 tūkst. eurų", – panašių skelbimų lietuviškuose pardavimų portaluose gausu. Specialistų pasiteiravome, kiek realu už nedi...
-
„Toyota“ vadovas – laimingas ir dėkingas: pelnė garbingą titulą
"Toyota Motor Corporation" (TMC) prezidentas ir generalinis direktorius Akio Toyoda tapo "Automobilių pasaulio 2021 metų žmogumi". ...
-
Nacionalinis prieigos punktas – viskas, ko gali prireikti
Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) sukūrė Nacionalinį prieigos punktą (NPP). Kas tai? ...
-
Nuo gegužės – prievolė deklaruoti automobilio pardavimo sandorį5
Nuo gegužės pradeda veikti nauja apskaitos sistema – bus privaloma deklaruoti automobilio pardavimo sandorį, o kiekviena Lietuvoje esanti transporto priemonė turės turėti unikalų savininko deklaravimo kodą, pranešė Vidaus reikalų ministe...
-
Lietuviams vis dar patraukliausi naudoti automobiliai – kaip juos pirkti protingai?2
Automobilius vis dar esame labiau linkę įsigyti antrinėje rinkoje, o ne pirkti naujus iš salonų. „Autoplius.lt“ ir „Regitros“ duomenimis, iš viso pernai šalyje užregistruota beveik 300 tūkst. naudotų automobi...
-
M. Skuodis: diskusijose dėl automobilių mokesčio svarbūs socialiniai aspektai2
Svarstant apie automobilių taršos mokesčio peržiūrą sutariama, kad reikia ieškoti paskatų gyventojams persėsti nuo taršių į mažiau taršius automobilius, tačiau taip pat svarbu įvertinti ir siūlomų pokyčių socialines ...
-
Į Lietuvos kelius grįžta „Google Street View“ automobiliai4
Šį pavasarį Lietuvos keliuose vėl pasirodys „Google Street View“ automobiliai, kurie keliaus per daugelį šalies miestų. Pagrindinis pakartotinio važiavimo tikslas – atnaujinti Lietuvos miestų, kelių ir greitkelių vaizdu...
-
Seime – siūlymas šalinti iš kiemų nenaudojamus automobilius1
Daugiabučių kiemuose netrukus gali atsirasti daugiau vietos automobiliams – nuo 2022 metų siūloma įpareigoti savininkus bendro naudojimo vietose nelaikyti nenaudojamų automobilių. ...