Padangų keitimas: užsukę į garažiuką galite pasigailėti

  • Teksto dydis:

"Tai ko čia lauki?!" – bosu prabilo tepaluotas ratų serviso darbuotojas. Šią savaitę, pražiopsojęs laikotarpį, iki kurio privaloma pasikeisti vasarines padangas, stabtelėjau prie pirmo pasitaikiusio specializuoto ratų remonto garažiuko. Deja, nesėkmingai. Klientų antplūdis pastarosiomis dienomis išlepino net ir žemesnės kvalifikacijos padangų keitėjus.

Į derybas nesileido

Pasirodo, net mano daugelį metų žinomame ratų remonto servisiuke gyvos eilės nebebūna, priima tik užsiregistravusius iš anksto. Kaip ir nieko blogo, jei tai būtų pasakyta mandagesne forma. Arba nespaustų laikas. Nuo lapkričio 10-osios važinėti su vasarinėmis padangomis draudžiama. Tad kiekvienas prasilenkimas su policijos ekipažu gali kainuoti ne tik 30–40 eurų baudą, bet ir panaikintą privalomosios techninės apžiūros pažymėjimą.

Minėtame garažiuke nepadėjo net ir įkalbinėjimas, esą turiu padangas, jau sumontuotas ant ratlankių, ir liktų tik subalansuoti ratus. Mintyse pripažinus, kad kaltas buvau pats, kitą rytą vėl sukau ratus po rajoną, kol galiausiai radau servisą, kuris priėmė be išankstinės registracijos. Tiesa, teko gal valandą pastovėti eilėje, o persimetus keliais žodžiais su vietiniais darbuotojais, pasilikti sau iškilusius klausimus dėl naujų padangų parinkimo – vos spėjantys suktis nuvargę vyrai tikrai neturėjo nei laiko, nei noro užsiimti konsultacijomis. Kai kuriems akivaizdžiai trūko ir žinių. Tiek to, pamaniau, dar mėnesį kitą pratempsiu su senu apavu, o sezono pabaigoje mėginsiu įsigyti naują.

Mūsų dienraščio kalbintas įmonės "Ratai visiems" specialistas Arūnas Sakalauskas teigė, kad panašių istorijų galima išvengti kreipiantis į rimtą specializuotą servisą.

"Svarbu suprasti, kad garažiuke gali susidurti su žmonėmis, kurie padangų keitimu rimčiau užsiima, taip sakant, tik prie progos, t.y. dukart per metus – lapkričio ir balandžio mėnesiais, kai keičiamos padangos. Kai klientų srautų nelieka, tokie servisiukai užsiima kitais darbais, tad į ratų remonto ar padangų parinkimo subtilybes jie per daug nesigilina, – išgirdęs mano istoriją, komentavo pašnekovas. – Aišku, būna ir išimčių, bet dažniausiai tendencijos tokios – kokybišką paslaugą suteiks tik servisas, kuris į savo darbą žiūri profesionaliai."

Pasak jo, profesionalus požiūris – ne tik pagarbus bendravimas su klientu, tačiau ir investicijos į darbuotojų kvalifikaciją ir darbo įrenginius – pavyzdžiui, į profesionalią ratų balansavimo ar kitą specializuotą aparatūrą.

Parenka netinkamas

Ne mažiau svarbu – tinkamai parinkti padangas. Ne paslaptis, kad daugelis vairuotojų padangas renkasi pasiskaitę atsiliepimų internete arba pasiteiravę kokio turgaus prekeivio ar garažiuko eksperto. Dar blogiau, kad net kai kurie padangų pardavėjai neišmano savo darbo.

"Būna, kad atvažiuoja žmogus į servisą ir parodo turimas padangas. Jam pardavėjas pasakė, kad šios yra universalios ir jam tiks visus metus, bet akivaizdu, kad tai minkšto mišinio žieminės padangos, tinkamos tik šaltajam laikotarpiui. Vasarą su jomis važiuoti visiškai nesaugu: pasiekus didesnį greitį, labai pailgėja stabdymo kelias, be to, automobilis sunkiai valdomas posūkiuose, o ir pati padanga labai greitai dyla", – pasakojo pašnekovas.

Amerikietiškas žymėjimas neatitinka realių mūsų oro sąlygų. Jos gali būti visiškai nepritaikytos mūsų sezonams, tarkime, lietuviškai žiemai.

Neretai pasitaiko ir istorijų, kai žmogus įsigyja padangas, pažymėtas M+S ženklu ir mano, kad turi universalų automobilio apavą, su kuriuo galima saugiai važiuoti ir žiemą. Iš tiesų teisės aktai leidžia jas eksploatuoti ir šaltuoju laikotarpiu, tačiau tai vasarinės padangos, o ženklas M+S (Mud+Snow) reiškia didesnį pravažumą, bet anaiptol ne saugų važiavimą apledėjusia ar apsnigta kelio danga.

Kalbant apie ženklus ant padangų, pirkėjus Europoje dažnai klaidina ir amerikietiškas žymėjimas. Lietuvoje populiaru pirkti automobilius, atplukdytus iš JAV. Kartu į antrinę rinką atkeliauja ir kalnai amerikietiškų padangų.

"Amerikietiškas žymėjimas neatitinka realių mūsų oro sąlygų. Jos gali būti visiškai nepritaikytos mūsų sezonams, tarkime, lietuviškai žiemai. Kol kas draudikai tai toleruoja, bet pamažu ateina laikas, kai bus privalomas Europoje įprastas žymėjimas snaigėmis ir pan., nes tokie neatitikimai paskui virsta skaudžia avarijų statistika", – dėstė A.Sakalauskas.

Kriterijai: kuo rimtesnis servisas, tuo daugiau investuojama į įrengimus ir darbuotojų kvalifikaciją. Evaldo Šemioto nuotr.

Svarbu – ne tik matmenys

Dar viena specifinė sritis – sportinio tipo automobilių apavas. Ant galingesnių automobilių montuojamos ypač minkšto mišinio žieminės padangos. Tai pasiteisintų atšiauresnėmis Skandinavijos klimato sąlygomis, o mūsų sąlygomis kelio danga žiemą neretai būna šlapia, todėl genamos galingo variklio jos prastai sukimba su danga, automobilio stabilumo ir kitų sistemų kontrolės nespėja prisitaikyti prie tokių iššūkių.

"Vartotojai ar pardavėjai pažiūri, kad padangos matmenys jiems tinka, bet padangos modelis, minkštumo klasė yra lygiai tokie pat svarbūs, nes, netinkamai juos pasirinkus, automobilis gali tapti nevaldomas", – perspėjo specialistas.

Jo žodžiais, nepaisant variklio galingumo, kitų techninių charakteristikų, vien tinkama padanga gali paversti automobilį labai komfortišku arba gerokai sportiškesniu.

"Padangos turi didžiulę įtaką važiavimui, nes tai vienintelis paviršius, kuris liečiasi su važiuojamąja danga. Būtent jos suteikia stabilumą, kontrolę ir valdymą. Arba, atvirkščiai, visa tai atima", – kalbėjo pašnekovas.

Padangos turi didžiulę įtaką važiavimui, nes tai vienintelis paviršius, kuris liečiasi su važiuojamąja danga. Būtent jos suteikia stabilumą, kontrolę ir valdymą. Arba, atvirkščiai, visa tai atima.

Kiniškas galvosopis

Pastaruoju metu Lietuvoje sparčiai populiarėja ir kiniškos padangos. Tačiau, specialistų nuomone, net pavykus rasti kokybiškesnes padangas iš Kinijos, reikia įvertinti ne tik kainą, bet ir ilgalaikę perspektyvą. Pavyzdžiui, padorios padangos iš šios šalies gali kainuoti bent 20 proc. pigiau nei europinės, tačiau kyla klausimas, kaip jas seksis eksploatuoti po metų, dvejų ar trejų.

"Tokios padangos gali kur kas greičiau dėvėtis, prarasti savybes, kuriomis pasižymėjo būdamos naujos. Be to, nepamirškite, kad pigios  padangos – didesnės degalų sąnaudos. O degalai dabar Lietuvoje brangūs. Viską įvertinę įsitikinsite, kad investicija į kokybiškas "premium" klasės padangas per keletą metų atsipirks labiau nei nuolat augančios išlaidos degalai ir padidėję pavojai kelyje", – skaičiavo A.Sakalauskas.

Be to, įsigijus tinkamas padangas važiuoti bus nepalyginti komfortiškiau nei su kiniškomis. Tiek stabilumo, tiek triukšmo prasme. Yra apskaičiuota, kad ant naujos padangos pateikiamoje degalų sunaudojimo lentelėje kiekviena raidė, reiškianti aukštesnę sąnaudų klasę, lemia apie vieną papildomai sutaupytą ar suvartotą degalų litrą 1 000 km. Įveikus 30 tūkst. km sutaupoma apie 50 eurų. Važiuojant didesnį atstumą sutaupyta suma bei gauta pridėtinė vertė saugumo ir komforto pavidalu tikrai pranoks tą, kurią vairuotojas neva sutaupė pirkdamas pigias padangas.

Paskirtis: renkantis padangas svarbu ne tik jų matmenys, bet ir mišinio tipas bei danga, ant kurios jos bus naudojamos. AFP nuotr.

Atstumas ir protektorius

Pasak Lietuvos kelių direkcijos rekomendacijų, žiemos sezonui padangas reikėtų rinktis ir atsižvelgiant į tai, kokiais keliais dažniausiai tenka važiuoti. Dygliuotas padangas rekomenduojama pirkti, jei daugiausia judama užmiesčio, sunkiai išvažiuojamais keliais. Padangos užtikrina tinkamą sukibimą su kelio danga, todėl labai svarbu, kad jos būtų nenudėvėtos, protektoriaus gylis, kaip nurodoma Kelių eismo taisyklėse, būtų ne mažesnis nei 3 mm. Turint omenyje žiemą dėl atšiauresnio oro susidarančias prastas eismo sąlygas, rekomenduojamas protektoriaus gylis turėtų būti didesnis, pvz., 6 mm.

Svarbu nuolat tikrinti oro slėgį padangose, nes aplinkos temperatūros svyravimai tam daro poveikį – atšalus slėgis gali sumažėti.

Svarbu nepamiršti, kad, net ir pasikeitus padangas, jei kelio danga drėgna, šlapia ar slidi, būtina važiuoti mažesniu greičiu, nei leistinas,  laikytis didesnio atstumo nuo priekyje važiuojančio automobilio ir atsargiau manevruoti. Kai asfaltas drėgnas ar šlapias, automobilio stabdymo kelias pailgėja iki dviejų kartų. Rekomenduojama, kad, esant geroms oro sąlygoms, atstumas iki priekyje važiuojančios transporto priemonės būtų ne mažesnis kaip per 2 sek. nuvažiuojamas atstumas arba ne mažesnis kaip pusė spidometro rodmens, paversto metrais, pavyzdžiui, kai greitis – 70 km/val., atstumas turi būti ne mažesnis kaip 35 m.

Amerikietiškas žymėjimas neatitinka mūsų realių oro sąlygų. Jos gali būti visiškai nepritaikytos mūsų sezonams, tarkime, lietuviškai žiemai.

Padangos turi didžiulę įtaką važiavimui, nes tai yra vienintelis paviršius, kuris liečiasi su važiuojamąja danga. Būtent jos suteikia stabilumą, kontrolę ir valdymą. Arba, atvirkščiai, visa tai atima.



NAUJAUSI KOMENTARAI

k

k portretas
o as tai matau tik ratai visiems reklama

Zemaitis

Zemaitis portretas
Nesuprantu tokiu zmogu bukumo, straipsnio herojus skriaga visiskas,turbut taupumo sumetimais pats su montiruote knisosi kelias val. kol numove-uzmove gumas, po to visa diena plakesi ieskodamas kas isbalansuos, kiek sugaista bereikalingo laiko, nervu, sudeginta kuro. Pas mane seimoje 4 masinos, pas visas yra po du ratu komplektus su padangomis, ziemai ir vasarai, kai ateina laikas pasikeiciam patys,nekainuoja ne cento(nereikia niekur registruotis, gaisti laika darbo metu ir tampytis su padangom), per metus( 2 keitimai) mums kainuotu netoli 200 eur. Uz tokia suma iseina nauju, normalios kokybes padangu komplektas.

Čia

Čia  portretas
Pritariu ekspertui tam. Tik į normalų servisą važiuoju ir nėra problemų, o kai nori papigiai tai taip ir gaunasi
VISI KOMENTARAI 16

Galerijos

Daugiau straipsnių