- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šaltasis metų sezonas – ne pats dėkingiausias laikas eismo dalyviams. Dėl šios priežasties dalis vairuotojų žiemos kelionėms naudoja paprastesnį, pigiau taisomą automobilį, dar vadinamą „Winter beater“. Tiesa, kai kurie lietuviai tokius automobilius perka ne visai protingiems tikslams.
Perka lavonėlius
Dalis žmonių savo išpuoselėtus automobilius šaltuoju metų laiku palieka garažuose, o žiemai įsigyja paprastus, techniškai tvarkingus automobilius. Paprastai jie būna pavyzdingi eismo dalyviai. Tačiau yra ir chuliganiškai besielgiančių vairuotojų.
„Pastariesiems paprastai nesvarbi transporto priemonės techninė būklė. Dažnai tokie vairuotojai nusiperka kažkokį, švelniai tariant, lavonėlį, kartais net ir be techninės apžiūros. Išsiima vienos dienos leidimą keliauti į techninės apžiūros stotį, apsidraudžia minimaliausiam terminui ir važinėja jo negailėdami“, – pasakojo vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova.
Nusiperka kažkokį lavonėlį, kartais net ir be techninės apžiūros. Išsiima leidimą keliauti į techninės apžiūros centrą, apsidraudžia minimaliam terminui ir važinėja negailėdami automobilio.
Skelbimų portalo Autogidas.lt vadovas Evaldas Narbuntovičius teigė, kad iki žiemos sezono buvo užfiksuota išaugusi naudotų automobilių paklausa. Anot jo, perkant žiemos sezonui skirtą automobilį labai svarbu suprasti, kad net jei jis nebrangus, būtina pirkimo–pardavimo sutartyje nurodyti visus žinomus transporto priemonės trūkumus, atlikti techninę patikrą ir įsitikinti, kad važinėti su nauju pirkiniu bus saugu.
Techninė apžiūra nerūpi
Jis taip pat pastebi, kad žiemą daugėja vairuotojų, kurie naudojasi „Pagalba kelyje“ paslauga. Dažniausiai pagalbos kreipiasi į pusnis įvažiavusių ir užklimpusių ar po eismo įvykių apgadintų automobilių vairuotojai, taip pat – pradūrus padangą.
Baudos: iki lapkričio šalies keliuose užfiksuota beveik 250 chuliganiško vairavimo atvejų, pernai tokių pažeidimų skaičius siekė beveik 450. / E. Ovčarenkos/BNS nuotr.
Anot E. Narbuntovičiaus, tik žiemos sezonui automobilio ieškantys vairuotojai dažniausiai domisi 15–18 metų amžiaus transporto priemonėmis. Tokius automobilius nesudėtinga tvarkyti, remontui nereikia ypatingos įrangos, dėl to ir jų eksploatacija yra gana nebrangi.
„Žiemos laikotarpiu vairavimo entuziastų grupėse suaktyvėja dalijimasis galingesniais modeliais, varomais galiniais arba visais ratais. Dažniausiai tai būna BMW, „Mercedes-Benz“, „Subaru“ automobiliai, o variklio tūris dažnai siekia 2 l ar net daugiau. Tokie automobiliai kainuoja apie 1 500 eurų, tačiau ne visi parduodami, turint galiojančios techninės apžiūros pažymėjimą“, – dėstė jis.
Dažniau ieškomi benzinu varomi automobiliai, ypač kai kalbama apie ne pirmą dešimtį metų skaičiuojančias transporto priemones.
Trūksta legalių vietų
Pasak instruktorės O. Židovlenkovos, nelegalūs veiksmai kelyje, ypač jauniesiems vairuotojams, yra tarsi savo galios demonstravimas. Ji atkreipia dėmesį ir į tai, kad Lietuvoje trūksta vietų, kuriose savo įgūdžius vairuotojai galėtų lavinti legaliai.
Dažniausiai pagalbos kreipiasi į pusnis įvažiavusių ir užklimpusių ar po eismo įvykių apgadintų automobilių vairuotoji, taip pat – pradūrus padangą.
„Norint legaliai išbandyti mašinos galimybes saugioje teritorijoje, reikia suderinti leidimą su atitinkamomis institucijomis, o norint profesionalesnės erdvės – išsinuomoti trasą. Visa tai kainuoja, nemaža dalis nusprendžia geriau už pinigus prisipildyti baką degalų nei tuos pačius pinigus skirti, pavyzdžiui, trasos nuomai. Lietuvoje trūksta legalių vietų, kur vairuotojai galėtų pasireikšti. Bėda ir ta, kad kai kurios legalios aikštelės dirba tik darbo dienomis ir darbo metu“, – pažymėjo O. Židovlenkova.
Nors neretas vairuotojas tyčinį automobilio slydimą suvokia kaip pramogą ir nesiekia padaryti žalos, tokie pasismaginimai ne visada baigiasi laimingai.
Draudimo bendrovės BTA Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovas Andrius Gasparavičius pripažino, kad žiemą gerokai padaugėja smulkių techninių eismo įvykių, kurių metu padaroma žala tik transporto priemonėms. Tačiau netrūksta ir tokių, kai apgadinama miestų infrastruktūra – stulpai, atitvarai, kelio ženklai.
„Jeigu vairuotojai sutaria, kas kaltas dėl eismo įvykio, policijos įsikišimo nereikia. Pareigūnų įvykio vietoje gali nebūti ir tuo atveju, jeigu padaroma žala tik transporto priemonei. Būtent dėl šių priežasčių sunku vertinti tikrąjį eismo įvykių mastą, nes lieka neaišku, kurie jų sukeliami iš chuliganiškų paskatų. Tačiau, jei vis dėlto nustatoma, kad eismo įvykis sukeltas tyčia, šiurkščiai pažeidus Kelių eismo taisykles (KET), tokiu atveju draudimo bendrovės gali priimti sprendimą nepadengti vairuotojo sukeltos žalos“, – įspėjo draudimo bendrovės atstovas.
Trasa prie miesto eglės
Policijos duomenimis, iki lapkričio mėnesio šalies keliuose užfiksuota beveik 250 chuliganiško vairavimo atvejų, praėjusiais metais per visus kalendorinius metus tokių pažeidimų skaičius siekė beveik 450.
Kelių policijos tarnybos Specialios paskirties skyriaus vyriausiasis tyrėjas Jonas Dovidonis teigė, kad dažniausiai chuliganiško vairavimo pažeidimus pavyksta užfiksuoti patiems pareigūnams neviešo patruliavimo metu, naudojant nežymėtas policijos transporto priemones. Tačiau pilietiški žmonės taip pat neabejingi pažeidimams ir vis dažniau siunčia pažeidimų vaizdo įrašų.
„Dažniausiai užfiksuojamas šonaslydis gatvėse ir aikštelėse esant skirtingoms oro sąlygoms. Taip pat užfiksuojami ir pavojingi lenkimai draudžiamose vietose, kitų transporto priemonių apvažiavimai kelkraščiais, nerodant jokių įspėjamųjų signalų ir keliant pavojų eismo saugumui iš chuliganiškų paskatų. Pavojingi manevravimai sankryžose, lenkimai ir apvažiavimai esant draudžiamam šviesoforo signalui, keliant pavojų pėstiesiems ir kitiems eismo dalyviams“, – vardijo J. Dovidonis.
Pareigūnas išskyrė ir vieną akiplėšiškiausių pažeidimų, kurį policijai teko užfiksuoti. Viename mieste kelių gaidelis atvažiavo į pagrindinę miesto aikštę ir, esant apledėjusiai dangai, slysdamas šonu, suko ratus aplink papuoštą šventinę miesto Kalėdų eglę.
Galvoja, kad yra nemirtingi
Anot vairavimo instruktorės O. Židovlenkovos, kartais vairuotojai ryžtasi sunkiai protu suvokiamiems pasivažinėjimams, juos filmuoja ir skelbia socialiniuose tinkluose.
„Jaunimas yra apsėstas žaidimų, kuriuose, perkrovus kompiuterį, atsinaujina gyvybės, todėl ir realiame gyvenime mano, kad gal jiems nieko nenutiks. Kertasi realus ir virtualusis gyvenimas, bet dalis žmonių pamiršta, kad vairuotojo pažymėjimas ne vien tik smagumas. Tai ir atsakomybė. Baisu, kai automobilis gali tapti žudymo įrankiu, kuris, patekęs į netinkamas rankas, sukelia tragiškų padarinių“, – sakė O. Židovlenkova.
„Nemažai jaunesnių vairuotojų, kol neturi savojo, naudojasi tėvų automobiliu. Kartais netgi be tėvų žinios. Jeigu draudimo polise yra nurodytas jauniausio vairuotojo amžius arba turimas stažas, o transporto priemonę vairuoja jaunesnis asmuo, nei leistina, tokiu atveju, įvykus eismo įvykiui, automobilio savininkui gali tekti pačiam atlyginti žalą“, – perspėjo Andrius Gasparavičius.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?57
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...