Karas su korupcija ar pertekliniai barjerai vairuotojams? Pereiti į pagrindinį turinį

Karas su korupcija ar pertekliniai barjerai vairuotojams?

2025-02-16 23:00 kauno.diena.lt inf.

„Regitros“ vairavimo egzaminai dažnam lietuviui yra tikras galvos skausmas. Ypač jei tenka laikyti ar perlaikyti praktinį egzaminą. Nuo šiol net peršokę šį aukštą barjerą vairuotojai negalės būti garantuoti, kad po kelių dienų nesulauks nemalonios žinios.

Peržiūrės: nuo šiol „Regitra“ atidžiau tikrins egzamino vaizdo įrašus, nes atsirado teisinis pagrindas dėl klaidos anuliuoti rezultatus. Peržiūrės: nuo šiol „Regitra“ atidžiau tikrins egzamino vaizdo įrašus, nes atsirado teisinis pagrindas dėl klaidos anuliuoti rezultatus. Peržiūrės: nuo šiol „Regitra“ atidžiau tikrins egzamino vaizdo įrašus, nes atsirado teisinis pagrindas dėl klaidos anuliuoti rezultatus. Peržiūrės: nuo šiol „Regitra“ atidžiau tikrins egzamino vaizdo įrašus, nes atsirado teisinis pagrindas dėl klaidos anuliuoti rezultatus.

Srautai – milijoniniai

Bendrovė „Regitra“ kasmet aptarnauja daugiau kaip 1 mln. klientų. Didelė dalis jų lankosi tam, kad išlaikytų vairavimo teorijos ir praktikos egzaminus.

Statistikos duomenimis, pernai vairavimo praktikos egzaminai buvo laikyti 144 465 kartus. Laikydami teorijos egzaminą savo laimę klientai bandė 136 676 kartus. Palyginti su 2023 m., norinčių gauti vairuotojo pažymėjimą srautas akivaizdžiai išaugo.

Praktikos egzaminas pernai laikytas 7 proc. daugiau nei užpernai, o teorijos – net 11 proc. Teorijos egzaminą pernai pirmuoju bandymu išlaikė apie 40 proc. asmenų, o praktikos – 23 proc. Skaičiuojama, kad vadinamųjų greitųjų klientų yra apie 70 proc. – tiek bandančių egzaminą išlaiko per pirmus tris kartus.

Tiesa, pasitaiko ir itin atkaklių pretendentų, kurie laimę bando dešimt ar net 20 kartų. Pavyzdžiui, pernai rekordininku tapo vairuotojas, praktinio egzamino barjerą įveikęs 45-uoju bandymu. Nežinia, kaip džiaugėsi tas laimingasis, tačiau 2025-aisiais net ir po tokio žygdarbio gali tekti tramdyti emocijas. Mat džiugią akimirką, gavus vairuotojo pažymėjimą, gali sugadinti „Regitros“ skambutis.

Žygdarbis: pernai rekordininku tapo lietuvis, praktinio egzamino barjerą įveikęs 45-uoju bandymu. / „Scanpix“ nuotr.

Įžvelgia prieštaravimų

Nuo šių metų sausio 1 d. atsirado teisinis pagrindas ir galimybė anuliuoti teigiamus egzamino rezultatus, jeigu po nuoseklaus ir išsamaus tyrimo yra nustatoma reikšmingų neatitikimų.

Tad nuo šiol „Regitra“ atidžiau tikrins praktikos egzamino vaizdo įrašus. Pastebėjus akivaizdžią egzaminuotojo klaidą, asmeniui savo įgytas žinias tektų įrodinėti iš naujo, o su vairuotojo pažymėjimu gali tekti atsisveikinti.

Vairuotojai naują tvarką vienbalsiai peikia. Pozityvumo neįžvelgia ir eismo ekspertai, keliantys klausimą, ar šios inovacijos neprieštarauja įstatymams.

„Egzamino rezultatą teks anuliuoti, jei, tarkime, egzaminuotojas nepažymėjo kritinės klaidos, kai ji tikrai buvo padaryta“, – LNK televizijai aiškino „Regitros“ skyriaus vyr. specialistas Algimantas Tarabilda.

„ARV-Auto“ mokyklos mokymo veiklos vadovas Valdas Šlepikas sutinka, kad egzaminavimo tvarka turi būti griežta, tačiau pasigenda sąžiningumo kriterijaus. Jo nuomone, nesąžininga, kad dėl egzaminuotojo klaidos turi nukentėti būsimas vairuotojas.

„Ne visai lygiateisės sąlygos, nes, jei egzaminas anuliuojamas pagal egzaminuojamojo pateiktą apeliaciją, tik grąžinami pinigai. O šiuo atveju naikinama jau suteikta teisė vairuoti“, – stebėjosi V. Šlepikas.

28 – tiek sukčiavimo atvejų per teorijos egzaminą padedant vertėjams išaiškinta 2024-aisiais.

Apeliacijos kartais padeda

Vaizdo įrašai „Regitros“ duomenų bazėje po egzamino saugomi dar pusę metų. Remdamasis šiais įrašais buvęs vairavimo instruktorius Kęstutis Devyžis pateikė apeliaciją „Regitrai“ dėl egzaminų rezultatų. Neigiamą A kategorijos egzamino įvertinimą jis gavo dėl esą netinkamai pasirinkto greičio.

„Mano manymu, pasirinkau saugų greitį, o apeliacijos priežastis buvo tokia, kad jaučiausi, jog iš manęs pasityčiojo tiesiogine to žodžio prasme“, – piktinosi buvęs vairavimo instruktorius.

Nors jis įrodė, kad egzaminas turėjo būti išlaikytas, teisės vairuoti negavo.

Tiesa, „Regitra“ grąžino pinigus, o egzaminą vyras galėjo nemokamai laikyti iš naujo.

Pernai apeliacijas „Regitrai“ pateikė beveik 300 žmonių, kurie su įvertinimu nesutiko. Apie 16 proc. jų sulaukė teigiamo atsakymo, tačiau bendrovė tvarkos keisti neplanuoja.

„Jeigu įvertinimas yra skylėtas, kažkas buvo įvertinta netinkamai, ar galime sakyti, kad egzaminas išlaikytas? Ne“, – užtikrino A. Tarabilda.

A. Tarabildos nuomone, naujiesiems vairuotojams baimintis nėra ko. Vairuotojo pažymėjimą bendrovės specialistai atims nebent išskirtiniais atvejais, ypač kai įtars, kad klaida nepažymėta siekiant tyčia padėti vairuotojui.

„Tai bus daroma tik tuomet, jei bus nustatytas aplaidus pareigų vykdymas arba piktnaudžiavimas savo užimamomis pareigomis“, – LNK vardijo „Regitros“ skyriaus vyr. specialistas.

Pavyzdys: siūloma pasitelkti Prancūzijos modelį, kad vairuotojai sužinotų testo rezultatą tik įsitikinus, kad jis išlaikytas sąžiningai. / Vilmanto Raupelio asociatyvi nuotr.

 

Kratosi šešėlio

„Regitra“ deklaruoja, kad taip griežtina kovą su korupcijos apraiškomis.

Ne paslaptis, kad prieš keletą metų tuomet dar valstybinės įmonės statusą turėjusioje organizacijoje pasitaikė ne vienas atvejis, kai vairuotojo pažymėjimas būdavo gaunamas net nelaikius egzaminų, tiesiog jį nusiperkant už pinigus. Taip pat nesąžiningi egzaminuotojai už kyšį padėdavo vairuotojams išlaikyti praktinį ir teorinį egzaminus, klastodami jų rezultatus. Pernai nugriaudėjo skandalas apie vairuotojų iš užsienio nesąžiningus veiksmus, kai teorijos egzamine jiems atsakymus parinkdavo jų nusamdyti vertėjai.

Pasak „Regitros“ generalinio direktoriaus Vaido Dominausko, keletą pastarųjų metų įmonėje korupcijos prevencija yra viena svarbiausių ir prioritetinių įmonės veiklos sričių. Tuo tikslu buvo įgyvendinta ne viena priemonė – pakeista klientų atsitiktinio priskyrimo egzaminuotojams tvarka, sugriežtinta egzaminuotojų patikra, atnaujinta „Regitros“ antikorupcinė politika.

Pernai apeliacijas „Regitrai“ pateikė beveik 300 žmonių, kurie su įvertinimu nesutiko.

2024 m. buvo skirta dar daugiau dėmesio nuodugniau atnaujinti teorijos ir praktikos egzaminų procesams ir teisėkūrai, bendradarbiavimui su kitomis institucijomis ir gerosioms praktikoms pritaikyti.

Pavyzdys – Prancūzija

Vidaus reikalų ministro Vladislavo Kondratovičiaus atstovų teigimu, šios naujovės yra buvusios vadovybės sprendimų rezultatas.

„Ši tvarka prisideda prie egzaminavimo skaidrumo, egzaminuotojų kompetencijos ir atidumo didinimo, korupcijos mažinimo“, – įsitikinę ir dabartiniai ministerijos vadovai.

Didelį jaunų vairuotojų mokymo stažą turinčiam V. Šlepikui kyla klausimas, ar „Regitrai“ suteikta galimybė atimti vairuotojo pažymėjimą neprieštarauja įstatymams.

„Įstaigos veiklą reglamentuoja ir Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas, kuris suteikia teisę „Regitrai“ išduoti vairuotojo pažymėjimus, bet visiškai nekalba apie teisę panaikinti vairuotojo pažymėjimą“, – LNK kalbėjo Vairuotojų mokymo asociacijos narys.

Jam pritariantis buvęs vairavimo instruktorius Kęstutis Devyžis įsitikinęs, kad tvarka turėtų būti peržiūrima. Jis pateikė Prancūzijos pavyzdį, kur vairuotojo pažymėjimo atėmimo iškart po egzamino apskritai išvengiama.

„Jeigu egzaminas jau išlaikytas, tada turėtų būti taip, kaip yra, pavyzdžiui, Prancūzijoje: savaitę vairuotojas išvis neturėtų žinoti, ar išlaikė egzaminą, ar ne. Tada po teigiamo ar neigiamo apeliacijos įvertinimo jis gautų galutinį atsakymą“, – siūlė K. Devyžis.

Pričiupo: nuo 2021 iki 2024 m. buvo užfiksuoti 46 atvejai, kai asmenys bandė pasitelkti draudžiamą garso ir vaizdo perdavimo įrangą. / E. Ovčarenko / BNS nuotr.


„Regitros“ žingsniai mažinant korupciją

1. Identifikuota ir eliminuota vertėjų sukčiavimo schema. Vienas svarbiausių 2024 m. rezultatų – sudėtingos vertėjų sukčiavimo schemos išaiškinimas. Tyrimo metu nustatyti net 28 atvejai, kai teorijos egzaminas buvo išlaikytas padedant kitam asmeniui (vertėjui) – neteisėtai. Išaiškėjus šiai schemai buvo nuspręsta nuo 2025 m. sausio 1 d. teorijos egzamine atsisakyti vertėjų. Tiesa, egzaminą su vertėju ir toliau gali laikyti asmenys, turintys medicininių, sensorinių ar kitokių sutrikimų.

2. Apsauga nuo sukčiautojų su nelegalia įranga. Dar viena naujovė laikant teorijos egzaminą – metalo detektorius, kuriuo tikrinami visi atėję į egzaminą. Tokio sprendimo prireikė, nes nuo 2021 m. iki 2024 m. buvo užfiksuoti 46 atvejai, kai asmenys bandė laikyti egzaminą su draudžiama garso ir vaizdo perdavimo įranga. Nuo praėjusių metų vasario egzaminuojamieji privalo visus pašalinius daiktus palikti rakinamoje spintelėje, o įėję į egzaminavimo patalpą jie patikrinami metalo detektoriumi, ar neturi nelegalios įrangos. Būsimam vairuotojui bandant sukčiauti egzaminas yra anuliuojamas, o iš naujo registruotis į jį galima tik po vienų metų. Ši priemonė iš karto davė rezultatų – 2024 m. „Regitra“ neužfiksavo nė vieno bandymo į teorijos egzaminą įsinešti neleistinos įrangos.

3. Sąžiningas registravimasis į egzaminus. Praeitais metais pradėjus diegti centralizuotą teikiamų „Regitros“ e. paslaugų portalą registracija į egzaminą galima tik identifikavus save internetu arba atvykus į padalinį, kai nustatoma asmens tapatybė. Tai eliminuoja galimybę registruotis į egzaminą telefonu už kitą asmenį. Taip pat, jei asmuo penkis kartus pakeičia vairavimo egzaminų datą, registracija į egzaminą apribojama šešiems mėnesiams. Toks sprendimas ne tik padeda valdyti eiles, bet ir mažina egzaminų vietų pardavinėjimo rizikas.

4. Bendradarbiavimas su policija ir STT. „Regitra“ palaiko nuolatinį bendradarbiavimą su Specialiųjų tyrimų tarnyba ir policija. Daug dėmesio skiriama operatyviam duomenų ir informacijos apsikeitimui dėl galimų neteisėtos veiklos apraiškų. 2024 m. užfiksuota dešimt neteisėto atlygio siūlymo „Regitros“ darbuotojoms atvejų, apie juos visus pranešta teisėsaugos institucijoms, pradėti trys ikiteisminiai tyrimai. 2023 m., siekiant, kad „Regitroje“ dirbtų tik nepriekaištingos reputacijos reikalavimus atitinkantys asmenys, visos darbuotojų, kurie dirba teorijos ir praktikos egzaminų srityse, pareigybės įtrauktos į tikrintinų pareigybių sąrašą. 2024 m. į STT dėl informacijos pateikimo buvo kreiptasi 71 kartą.

5. Naikinamos nelegalios paskyros socialiniuose tinkluose. „Regitros“ darbuotojai stebi interneto erdvę ir informuoja policiją apie socialinių tinklų paskyras, kurių naudotojai sukčiauja ir bando išvilioti patiklių žmonių pinigus už neva tikrą vairuotojo pažymėjimą. Per praėjusius metus bendradarbiaujant su policija buvo panaikinta daugiau kaip 136 tokios paskyros.

6. Egzamino stabdymas. Pernai buvo įteisintas egzamino sustabdymas arba nepradėjimas, jei egzaminuotojui siūlomas kyšis ir daromas poveikis. Nors praktikoje tokia tvarka buvo taikoma visada, 2024 m. tokios taisyklės įgavo teisinį pagrindą.

7. Keliuose – tik pasirengę vairuotojai. Galimybė anuliuoti teigiamus egzamino rezultatus, jeigu po nuoseklaus ir išsamaus tyrimo nustatoma reikšmingų neatitikimų. Šis pokytis įsigaliojo nuo 2025 m. sausio 1 d. ir suteikė teisinį pagrindą įrodžius sukčiavimo ar korupcijos atvejus panaikinti teigiamą egzamino rezultatą.

8. Padvigubintas peržiūrėtų egzaminų skaičius. 2024 m. buvo peržiūrėta dvigubai daugiau praktikos egzaminų įrašų. „Regitros“ tikslas – nuolat didinti peržiūrų skaičių, ieškoti ne tik galimų sukčiavimo atvejų, bet ir užtikrinti vienodų egzaminavimo kriterijų laikymąsi ir gerą klientų patirtį.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų