- „Kauno dienos“, transportoforumas.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kad ir kada prabiltume apie transporto autonomiškumą, galvose ims suktis laikotarpis – po penkerių ar dar daugiau metų. Tačiau realybė yra gerokai drąsesnė – savivaldės transporto priemonės jau dabar sėkmingai vykdo užduotis įvairiose pasaulio vietose.
Vilkikai, radarai, lidarai
Transporto inovacijų forume Vilniuje kalbėjusio bendrovės „Scania Group“ energetikos ir infrastruktūros vadovo Jono Hernlundo teigimu, autonomiškumo technologijos taikomos įvairiausiuose automobiliuose: San Fransiske (Jungtinės Amerikos Valstijos) ar Pekine (Kinija) galima išsikviesti robotizuotą taksi, autonominiai „Scania“ sunkvežimiai pluša Švedijos ir Australijos kasyklose, o vilkikai eksperimentiniu režimu važinėja tarp sandėlių greitkeliais.
Net ir Vilniuje startavo autonominis autobusiukas, savarankiškai vežiojantis keleivius tarp Užupio ir Paupio mikrorajonų.
Anot J. Hernlundo, vienos svarbiausių proveržio sąlygų – dvi aplinkybės. Pirmiausia, per pastaruosius aštuonerius metus daugiau nei 1 tūkst. kartų išaugo kompiuterinių sistemų sparta, todėl atsirado galimybė akimirksniu apdoroti daugybę duomenų.
Antra priežastis – tuo pat metu gerokai atpigo šiuos duomenis surenkantys jutikliai.
Dabar autonominis „Scania“ sunkvežimis greitkelyje naudoja skirtingus būdus informacijai gauti: vaizdo kameras, radarus ir lidarus. Toks duomenų surinkimo ir apdorojimo arsenalas leidžia sistemoms nepertraukiamai „piešti“ realią situaciją aplink transporto priemonę ir pateikti adekvatų pokyčių vertinimą.
„Kam to reikia? Pirmiausia, šie sunkvežimiai padeda išspręsti nuolatos opėjantį vairuotojų trūkumą. Be to, užtikrina didesnį eismo saugumą ir tvarumą. Taip pat autonomiškumo technologijos leidžia apkarpyti transporto priemonių nuosavybės kaštus“, – įvardijo ekspertas.
Naujovė: Vilniuje išbandytas savivaldis autobusiukas. / P. Peleckio / BNS nuotr.
Penki lygiai
Kalbėdamas apie progresą, J. Hernlundas priminė, kad moksliškai savivaldžių automobilių autonomiškumas skirstomas į penkis lygius. Pirmasis reiškia minimalias technologijas, o penktasis – visiškai nepriklausomą transporto priemonę.
Su pirmojo ar antrojo lygio autonomiškumo sistemomis šiandien yra susipažinę dauguma vairuotojų. Tai dažname asmeniniame automobilyje aptinkamos vadinamosios pažangiosios pagalbos vairuotojui sistemos. Jos padeda laikytis pastovaus greičio ir saugaus atstumo iki kitų transporto priemonių, leidžia nenukrypti nuo nurodytos eismo juostos vidurio. Pažangiausias sistemas turintys modeliai jau geba savarankiškai aplenkti kitus automobilius ar leidžia vairuotojui kurį laiką patraukti rankas nuo vairo.
Pasak J. Hernlundo, visas įdomumas prasideda nuo trečiojo ir ketvirtojo lygio autonomiškumo sistemų. Pavyzdžiui, bendrovės „Waymo“ robotaksi San Fransiske pritaikytos ketvirtojo autonomiškumo lygio technologijos.
„Klausimai, kuriuos dar reikia išspręsti, yra tolesnė technologijų plėtra ir tinkamos įstatyminės bazės sukūrimas. Tačiau ši technologija jau skinasi kelią ir tampa dabarties sprendimu. Kol kas daugiausia autonominių sunkvežimių užsakovų yra Šiaurės Amerikoje ir Azijoje, bet Europa taip pat nedaug atsilieka“, – apibendrino ekspertas.
Keliuose – jau per 1 mln. prie interneto prijungtų „Scania“ sunkvežimių.
Atspirties pakopa
Ilgai tobulintos transporto sistemos netruko įsitvirtinti valstybių ekonomikose ir ėmė jose vaidinti itin svarbų vaidmenį.
Tačiau šiandien visos visuomenės susiduria su išaugusio anglies dvideginio išmetimo problema, globalizacijos vėjus pakeitusia logistikos grandinių trumpinimo ir atsigręžimo į regionus tendencija, nuolatiniu vairuotojų stygiumi ir poreikiu skaitmenizuoti kuo daugiau verslo procesų.
Tarpvyriausybinės klimato kaitos organizacijos duomenimis, 2021 m. transporto sektorius buvo atsakingas už apie 24 proc. viso pasaulio anglies dvideginio emisijos. Daugiau nei du trečdalius jos sukelia kelių transportas.
Pasaulyje praūžus COVID-19 pandemijai, 2022 m. Tarptautinė jūrų organizacija savo raporte nurodė, kad daugiau nei 75 proc. įmonių susidūrė su tiekimo grandinės trikdžiais.
J. Hernlundo teigimu, ši problematika sunkiojo transporto pramonėje išryškina tris pagrindines vystymo ir investavimo kryptis: autonominių transporto priemonių technologijų tobulinimo, elektrifikavimo ir ryšio sprendimų plėtojimo.
Sujungę šias sritis, pamatysime tą transporto ekosistemų evoliucijos pakopą, nuo kurios dabar galima tvirtai atsispirti siekiant ateities mobilumo. Pašnekovas pateikė ir pavyzdį: šiandien keliuose važinėja per 1 mln. prie interneto, o kartu – ir prie įvairiausių veiklos optimizavimo sistemų – prijungtų „Scania“ sunkvežimių.
„Būtų gerokai sunkiau užčiuopti visas problemas ir parinkti geriausius sprendimus, jei glaudžiai nebendrautume su savo klientais ir tiesiogiai nedalyvautume jų veikloje. Todėl naujų technologijų vystymas tampa pamatu auginant tolesnę vertę visose ekosistemos grandyse: nuo mobilumo paslaugų iki jomis besinaudojančių verslų. Didžiausios galimybės auga kartu su klientų poreikiais ir sprendžiant nuolat iškylančius naujus jų iššūkius“, – pastebėjo jis.
Kompleksiškos priemonės
Transporto priemonių gamintojams elektrifikacija jau neapsiriboja vien tik elektrinių automobilių ar sunkvežimių pardavimu.
Kuriamos kompleksiškos priemonės, leidžiančios parkų savininkams holistiškai spręsti visą klausimų paketą, kurį suformuoja perėjimas prie kitokio tipo pavaros. Tai ir įkrovimo būdų numatymas, ir tam reikalingos infrastruktūros įrengimas, elektros tiekimo užtikrinimas.
Anot J. Hernlundo, „Scania“ ne tik daug investuoja į pagrindinių ateities mobilumo sričių vystymą, bet ir steigia atskiras įmones, kurios gali inovuoti, glaudžiau integruotis į klientų veiklą ir spręsti konkretaus segmento problemas. Jis pats yra elektros energijos infrastruktūros sprendimų bendrovės „Erinion“ vadovas.
Šios įmonės tikslas – iki 2030 m. sykiu su bendrovės transporto sprendimus naudojančiomis įmonėmis sukurti 40 tūkst. įkrovimo taškų. Ekspertas atskleidė, kad, jų skaičiavimu, įvairios paskirties elektrinius sunkvežimius naudosiančios įmonės daugiausia rinksis įkrovimą savo ar savo klientų bazėse.
Tokių įkrovimo sesijų skaičius turės siekti nuo 60 iki 90 proc., bet tam turi būti sukurta naši infrastruktūra. Be to, elektros pavaros plėtra transporto parkuose taip pat pareikalaus ir daugiau naujų veiklos priemonių: nuo papildomos parkų valdymo programinės įrangos iki baterijų priežiūros telemetrijos ir įrangos sprendimų.
„Energijos sąnaudos sudaro apie trečdalį mūsų klientų išlaidų, todėl perėjimas prie elektrinių transporto priemonių jiems reiškia ryškius pokyčius. Turime pasirūpinti visais susijusiais sprendimais, kad ši transformacija turėtų ekonominį pagrindą. Be to, reikia rasti finansavimo būdų šioms naujoms priemonėms įsigyti, ir mes tai taip pat darome“, – reziumavo J. Hernlundas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vokietijai nesiseka „elektrifikuoti“ automibilių rinkos1
Vadybos konsultacijų įmonės „Deloitte“ prognozės rodo, kad Vokietijos elektromobilių rinka augs kur kas lėčiau, nei tikėjosi vyriausybė. ...
-
„General Motors“ atsisako robotaksi projekto
JAV automobilių pramonės gigantas „General Motors“ paskelbė atsisakantis robotaksi kūrimo, kai praėjusiais metais plačiai nuskambėjęs incidentas pristabdė tokio projekto pažangą. ...
-
LEA: lapkritį šalyje įregistruoti 959 elektromobiliai1
Šių metų lapkritį Lietuvoje iš viso įregistruoti 959 elektromobiliai. Tai 50,8 proc. daugiau elektromobilių nei pernai lapkritį, tačiau 17,8 proc. mažiau nei šių metų spalį, skelbia Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Įvertino automobilius, pagerbė sportininkus
Asfaltu ir žvyrkeliais, purve ir poligone, lyjant, sningant ir šviečiant saulei – tokių išbandymų teko rinkimų „Metų automobilis“ dalyviams. Pergales šventė „Škoda“, „Renault“ ir &bdq...
-
LDK bajorų vargai šių laikų vairuotojams neįkandami4
Prasidėjus šalčiams dažnai piktinamės, kad žiema kelininkus užklupo netikėtai. Ypač žinant, kiek lėšų investuojama į kelių būklės priežiūrą. Tačiau dabartinę situaciją lyginant su praeities keliais ir transportu, šiuol...
-
Beveik 100 tūkst. gyventojų rizikuoja prarasti teisę vairuoti: nusižengusiųjų laukia baudos3
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) ir „Regitra“ primena vairuotojams pasitikrinti sveikatą iki 2025 m. sausio 1 d., nes to nepadariusiems būtų stabdoma teisė vairuoti. Šiandien to dar nėra padarę 98 tūkst. vairuotojų. ...
-
Kitąmet vairavimo egzaminą bus galima laikyti tik lietuvių arba oficialiomis ES kalbomis
Nuo kitų metų sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje bus galima laikyti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos Sąjungos (ES) kalbomis, tačiau išimtis bus taikoma ukrainiečiams, antradienį pranešė Vidaus reikalų ministerija (VRM). ...
-
Vairuotojai, dėmesio: įsigalioja KET pakeitimai16
Įsigaliojus Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimams, nuo sekmadienio privaloma laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, draudžiama palikti automobilius intensyvesnio eismo keliuose, taip pat atsiranda nauji kelio ...
-
Gruodžio 1-ąją įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai10
Jau šį sekmadienį, gruodžio 1 d., įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, numatantys keletą naujovių šalies keliuose. Reikės laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, bus draudžia...
-
Įvardijo patikimiausius automobilius: trūkumų turi visi, bet kai kurie – mažiau1
Vokietijos techninės apžiūros asociacija (TÜV), remdamasi pastarųjų metų transporto priemonių patikrų rezultatais, įvardijo skirtingo amžiaus patikimiausius automobilius. ...