- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jeigu lietuviui teisė vairuoti atimama užsienio šalyje, grįžęs į tėvynę jis gali gauti naują pažymėjimą ir Lietuvoje sėkmingai vairuoti toliau. Lietuvos policija tikina, kad šioje situacijoje irgi nieko padaryti negali, – kokia atsakomybė už pažeidimus taikoma vairuotojams, kiekviena Europos Sąjungos (ES) valstybė sprendžia individualiai, praneša LNK.
ES siekia užtikrinti didesnį saugumą keliuose. Europos Komisija neseniai išsikėlė du tikslus: trumpalaikį, iki 2030 metų perpus sumažinti žūčių ir patirtų sužalojimų keliuose skaičių, ir ilgalaikį – kad iki 2050 metų žuvusiųjų skaičius keliuose būtų lygus nuliui.
Dokumentai dokumentais, o štai realybė atrodo visai kitaip.
Marius gyvena Lietuvoje, tačiau važinėja į komandiruotes užsienyje. Jis pasakojo savo istoriją.
„Norvegijos Karalystėje viršijus greitį atėmė vairuotojo pažymėjimą pusei metų. Grįžau į Lietuvą, „Regitroje“ pasakiau, kad atėmė. Kiti žmonės sako, kad pametė ar dar kažką, bet pasakiau, kad atėmė. Po 2–3 savaičių išdavė naują. Nemelavau ir problemų nebuvo“, – pasakojo jis.
Jis sako nustebęs, kad „Regitra“, kuri išduoda vairuotojų pažymėjimus, net nesureagavo į jo prisipažinimą praradus teises svetimoje šalyje.
„Domėjausi, internete skaičiau, kas gali būti ir kaip. Perskaičiau, kad dauguma žmonių, kurie pametė ar atėmė iš jų, grįžo į Lietuvą ir išsėmė naujas, nes neturi bendros duomenų bazės ar kažko tokio, aš nežinau tiksliai, ten jau jų problemos. Nesigilinau, nesiginčijau“, – sakė Marius.
Pasirodo, kad tokia praktika vadinama teritoriniu teisės vairuoti apribojimu. Tai reiškia, kad lietuvis, nuvykęs į bet kurią ES šalį ir padaręs Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimą, už kurį ta šalis jam atėmė teisę vairuoti, grįžęs į Lietuvą gali išsiimti naują pažymėjimą ir Lietuvoje automobiliu važinėti toliau.
„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas sakė, kad visai nesvarbu, ar vairuotojas prisipažįsta, kad iš jo buvo atimtos teisės, ar meluoja, kad jas pametė, – rezultatas vis tiek bus tas pats: „Nėra suvaržymų šitoj vietoj“.
„Regitrai“ tokia problema žinoma jau seniai, ji aktualiausia automobiliu keliaujantiems turistams ir emigrantams daugelyje Europos šalių.
„Keičiamės informacija apie būsenas vairuotojų pažymėjimų, tai mes žinome: jeigu olandui Olandijoje atimta teisė vairuoti, tai jis Lietuvoje tikrai negaus vairuotojo pažymėjimo. Lygiai taip pat, jei lietuviui Lietuvoje atimta, nesvarbu, kad jis persikraustys nuolatiniam gyvenimui į Vokietiją, jis ten negaus vairuotojo pažymėjimo“, – aiškino S. Šuminas.
Lietuvos policija tikina, kad šioje situacijoje irgi nieko padaryti negali. Kokia atsakomybė už pažeidimus taikoma vairuotojams, kiekviena ES valstybė sprendžia individualiai.
O Vidaus reikalų ministerija sako, kad įsakymas dėl informacijos keitimosi tarpvalstybiniu lygmeniu apie KET pažeidimus yra. Valstybės keičiasi informacija dėl greičio viršijimo, važiavimo be saugos diržo, važiavimo degant draudžiamam signalui, vairavimo apsvaigus nuo alkoholio ar narkotikų, važiavimo be apsauginio šalmo, važiavimo draudžiama juosta, naudojimosi mobiliuoju telefonu vairuojant.
Bet tai problemos irgi nesprendžia, mat informacija tarp institucijų keliauja labai lėtai, šalyse skiriasi KET reikalavimai.
„Nebent šalis tokia kaip Latvija ir turi įstatymu įsiteisinę nuostatą, kuomet kitoje šalyje atimama teisė vairuoti, tarkime, dėl neblaivumo, jie gauna informaciją ir taip pat atima teisę vairuoti apskritai, ir Latvijos teritorijoje“, – teigė S. Šuminas.
Susitarti dėl bendrų KET reikalavimų visoms ES šalims būtų labai sudėtinga. Toks klausimas galėtų būti derinamas ir dešimtmetį.
„Turbūt vienintelės šalys, kurios tarpusavyje susitarusios, yra šiaurinės šalys – Danija, Norvegija, Švedija, Suomija. Tarpusavyje yra susitarimas, jie keičiasi informacija ir pripažįsta vieni kitų daromus pažeidimus kaip sankcijas“, – kalbėjo „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas.
Problema būtų išspręsta tik tada, jei sąlygos dėl teisės vairuoti atėmimo visoje Europos Sąjungoje būtų vienodos. Jei būtų siekiama absoliutaus, o ne teritorinio teisės vairuoti apribojimo, šalyje reikėtų keisti nacionaliniu lygmeniu galiojančius teisės aktus.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?58
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų4
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...