Automobilių ralio maratonuose šturmano vaidmuo yra ypač reikšmingas. Jis seka kelio knygą, kad padėtų lenktynininkui orientuotis, informuoja apie trasos ypatumus. Šis svarbus vaidmuo lietuvių ekipaže Dakaro lenktynėse atiteko Sauliui Jurgelėnui, kuris talkins lenktynininkui Benediktui Vanagui.
Svarbu pasitikėjimas
Pasak S.Jurgelėno, ekipažą gali sudaryti du žmonės, kurie visiškai pasitiki vienas kitu, tinka vienas kitam ne tik kaip žmonės, bet ir kaip profesionalai.
"Su Benediktu viename ekipaže debiutavome bekelės lenktynėse aplink Ladogą. Po to teko įveikti dvi Dakaro serijos lenktynes "Silk Way Rally". Tad galime sakyti, kad vienas kitą pažįstame, patikrinome ir esame susivažiavę gerai. Vis dėlto artėjančioms svarbiausioms mūsų sportinės karjeros lenktynėms reikia specialiai ruoštis ne tik vairuotojui, bet ir šturmanui", – šypsojosi S.Jurgelėnas.
Jo teigimu, šalia vairuotojo sėdintis žmogus per lenktynes taip pat patiria daug streso, tačiau šturmanas kartais privalo net dvigubai susitelkti į savo darbą – skaityti kelio knygą, nes klaidingai ar net ne tokiu balso tonu pasakyta informacija gali pridaryti daug bėdos.
Tarsi strategas
"Šturmanas turi susirinkti visą įmanomą informaciją apie būsimus greičio ruožus, nes galima sakyti, kad jis yra ir lenktynių strategas. Būtent šturmanas savo balso komandomis valdo vairuotoją. O lenktynėse, kaip ir kare, reikia patikimo užnugario. Ralio maratonai išsiskiria iš kitų automobilių sporto rūšių tuo, kad dalyviai nėra susipažinę su trasa. Ekipažai trasai įveikti gauna kelio knygas. Jose sutartiniais ženklais pateikiama informacija apie maršrutą, kelio ar bekelės dangą, reljefo nelygumus, pavojingas vietas, kelių sankirtas", – pasakojo S.Jurgelėnas.
Dakare ekipažui draudžiama automobilyje turėti savo žemėlapius ar GPS įrangą. Organizatoriai suteikia specialius GPS imtuvus, kurie nerodo automobilio padėties, o tik pateikia informaciją apie greitį, nuvažiuotą atstumą ir judėjimo kryptį. Visa navigacija vyksta naudojantis kelio knyga ir organizatorių suteiktu GPS imtuvu.
"Navigacijos ir technniniai taškai kelio knygoje pateikiami 10 metrų tikslumu, ir šturmanas po kiekvieno taško privalo atstumo skaičiuotuvo rodmenis nustatyti ties nuliu, kad tiksliai galėtų perspėti vairuotoją apie būsimas pavojingas vietas ar važiavimo krypties bei sąlygų pasikeitimus. Paprastai su Benediktu esame sutarę dėl standartinių trijų perspėjimų: prieš 400 m, 200 m ir 100 m. Pasitaiko, kad ekipažai nukrypsta nuo maršruto, tai nutinka net ilgus metus lenktyniaujantiems lyderiams. Aišku, svarbiausia yra nepasiklysti, bet, jei jau taip nutiko, yra svarbu kuo greičiau susiorientuoti ir saugiai grįžti į maršrutą", – pasakojo B.Vanago šturmanas.
Aibė pareigų
Pasak jo, šturmanas atsakingas ne tik už teisingą informacijos pateikimą atitinkamu laiku ir atitinkama intonacija, bet ir už navigaciją šimtus kilometrų trunkančiame greičio ruože. Šturmano klaidos ne tik brangiai kainuoja, nes gaištamas laikas, bet ir gali pasibaigti incidentu.
"Kiekvieną kartą, gavęs kitos dienos kelio knygą, šturmanas privalo atlikti namų darbus: išanalizuoti ir padaryti atitinkamas žymas kelio knygoje, atsižvelgti į paskutinius pakeitimus ar pastabas, surinkti papildomą informaciją apie būsimą greičio ruožą, numatyti vietas, kur ir kada gali prireikti sumažinti padangų slėgį, kad būtų lengviau įveikti sunkius smėlingus ruožus. Svarbesnes vietas, sudėtingesnes kelio knygos dalis šturmanas vakare aptaria su vairuotoju. Sutariama bendra strategija būsimame greičio ruože, atsižvelgiant į dalyvių starto eilę, atskirų ruožų dulkėtumą, pavojingumą", – apie šturmano pareigas pasakojo S.Jurgelėnas.
Papildomai šturmanas privalo nuolat žymėti ir perduoti mechanikams pastebėjimus dėl automobilio techninės būklės, pasirūpinti vandens atsargomis, skaičiuoti degalų poreikį kiekvienai dienai, išmanyti visus dokumentus, susijusius su varžybomis, nuolat sekti jų pakeitimus.
Tikras išbandymas
Dakaro ralis rengiamas jau 34-ąjį kartą ir vyks 2013 m. sausio 5–20 d. Tradicijai gimus Afrikoje, o vėliau maratonui persikėlus anapus Atlanto, Pietų Amerikos žemyne ralis vyks jau penktą kartą iš eilės. Čia lenktynininkams per 14 dienų reikės įveikti daugiau nei 8 tūkst. km maršrutą, kuris drieksis per tris valstybes: Argentiną, Čilę ir Peru.
Naujausi komentarai