- Lukas Juozapaitis, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Seimo Ekonomikos komiteto siūlomos ir parlamente jau svarstomos Kelių transporto kodekso pataisos gali sudaryti išskirtines sąlygas daliai vežėjų tarpmiestiniais autobusais bei apsunkintų naujų įmonių atėjimą, be to, galėtų būti piktnaudžiaujama kainodara, pareiškė Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT).
„Numatomu teisiniu reguliavimu gali būti sudaromos išskirtinės sąlygos vežėjams, turintiems leidimą vežti keleivius reguliariais reisais nustatytu tolimojo susisiekimo maršrutu, vykdyti šią veiklą kitų vežėjų atžvilgiu“, – antikorupcinio vertinimo išvadoje teigia STT.
Atlikti antikorupcinį vertinimą dėl pataisų, kurioms po pateikimo Seimas yra pritaręs, tarnybos paprašė Susiekimo ministerija.
„Matome tas grėsmes, kurios galėtų atsitikti, jei atitinkamos nuostatos būtų priimtos“, – BNS teigė susisiekimo viceministras Mindaugas Tarnauskas.
Ekonomikos komitetas siūlo, kad vienam vežėjui būtų galima išduoti tik vieną leidimą vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutu, taip pat išskirti esamus ir naujus maršrutus, tačiau palikti nuostatą, kad jų trasos nesutaptų daugiau kaip 50 proc.
STT pabrėžė, kad dėl parlamentarų siūlymo vienam vežėjui išduoti tik vieną leidimą vežti nustatytu maršrutu gali būti apribotas vežėjų lygiateisiškumas.
M. Tarnauskas teigė, kad tokia nuostata smarkiai ribotų konkurenciją bei būtų palanki daliai rinkoje jau veikiančių bendrovių.
„Tarpmiestiniame susisiekime šiandien turime 189 maršrutus ir naujų maršrutų būtent negalime sukurti dėl kitų ribojančių sąlygų, dėl trasų dubliavimosi. Jei būtų įvesti tokie pakeitimai, jie galimai būtų naudingi tik kai kuriems rinkoje veikiantiems vežėjams“, – teigė viceministras.
Konkurencijos taryba liepos pradžioje taip pat pasisakė, kad toks siūlymas apribotų konkurenciją.
Ji anksčiau BNS teigė, kad Susiekimo ministerija siūlė apsvarstyti galimybę numatyti papildomų kriterijų vežėjui, kreipiantis dėl leidimo tam tikru maršrutu vežti keleivius – pavyzdžiui, kad tvarkaraštyje išvykimo laikas nesutaptų su jau leidimus turinčių vežėjų laiku mažiau nei 30 minučių. Taip pat siūlyta, kad naujo maršruto trasai raštu pritartų visos savivaldybės, kurias ji kirstų.
Pataisos leistų vežėjams piktnaudžiauti kelionių kaina
STT taip pat abejoja, ar kita siūloma nuostata – atsisakyti prievolės vežėjams iš anksto nustatyti tarifus – užtikrins palankesnes kainas keleiviams, ko siekia iniciatoriai.
„Vežti keleivius reguliariais reisais nustatytu (...) maršrutu tokiu atveju galėtų tik vienas vežėjas pagal jam vienam išduotą leidimą, kuris, turėdamas teisę nustatyti tarifus (teisės aktų ribose), įgytų ir galimybę iš anksto jų nepaskelbti“, – išvadoje nurodė STT.
Tarnybos teigimu, suteikus tokią galimybę vežėjams susiklostytų palankios sąlygos, pavyzdžiui, padidinti bilieto kainas ir gauti didesnę kompensaciją už negautas pajamas dėl lengvatų.
Vežėjas galėtų jums taikyti visiškai kitokią kainodarą į paskutines vietas, nei pirmiems. Ko gero, galimybių manipuliuoti kaina būtų gerokai daugiau.
M. Tarnausko teigimu, panaikinus tokį ribojimą vežėjai keleiviams galėtų taikyti skirtingas kainas.
„Vežėjas galėtų jums taikyti visiškai kitokią kainodarą į paskutines vietas, nei pirmiems. Ko gero, galimybių manipuliuoti kaina būtų gerokai daugiau. Manome, kad tokios nuostatos panaikinimas nebūtų labai geras dalykas“, – BNS kalbėjo viceministras.
Šioms Kelių transporto kodekso pataisoms po pateikimo Seimas pritarė balandį. Pasak M. Tarnausko, joms pateikta nemažai pasiūlymų, atskirų Seimo narių registruotų Kelių transporto kodekso pakeitimų, kurie dar nebuvo apsvarstyti.
„Tikimės, kad įstatymų leidėjai į tai (STT išvadą – BNS) atsižvelgs“, – teigė viceministras.
Pernai liepos 1-ąją įsigaliojusiomis Kodekso pataisomis tolimojo susisiekimo autobusais rinka buvo pertvarkyta, be kita ko numatant, kad autobusai turi būti ne senesni nei 14 metų, o nuo 2026-ųjų – 10 metų.
Tikėtasi, kad pertvarka padės pritraukti į rinką naujų dalyvių ir taip skatins konkurenciją, kurios šiame versle trūksta.
Vis dėlto Seimo komitete surengtoje diskusijoje savivaldybių atstovai teigė, kad konkurenciją skatinti turėjusi reforma iš esmės nieko nepakeitė, o situacija tik prastėja.
Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) patarėja Dovilė Sujetaitė anksčiau teigė, kad pradėjus reformą dalyje regionų buvo panaikinti kai kurie autobusų maršrutai.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas svarstys siūlymą griežtinti reikalavimus nesudėtingo statinio statybai kurortuose
Seimas svarstys Statybos įstatymo pataisas, siūlančias kurortuose statant ir rekonstruojant nesudėtingus negyvenamosios paskirties statinius reikalauti statybos leidimo. ...
-
Seimas pradeda svarstymus, ar leisti fintech įmonėms atlikti momentinius mokėjimus
Seimas svarstys, ar leisti mokėjimo ir elektroninių pinigų įmonėms atlikti momentinius mokėjimus. ...
-
Seimas spręs, ar drausti kiniškos įrangos naudojimą elektros sistemoje1
Seimas spręs, ar uždrausti kiniškos programinės įrangos naudojimą didesnės nei 100 kilovatų (kW) galios elektros energijos kaupikliuose, saulės ir vėjo jėgainėse. ...
-
Kelia tikslą: milijonas investuojančių lietuvių5
Finansų viceministrė Vaida Markevičienė teigia, kad pasyvus Lietuvos gyventojų investavimas ir vangiai biržai atsiveriančios rinkos lemia silpną Lietuvos kapitalo rinkos padėtį. Pasak jos, vos 2,3 proc. Lietuvos gyventojų investuoja į vertybinius p...
-
Ekspertės: dėl įvykių Artimuosiuose Rytuose degalų, dujų kainos Lietuvoje neturėtų kilti1
Neramumai Artimuosiuose Rytuose neturėtų reikšmingai paveikti gamtinių dujų ar naftos produktų kainų Lietuvoje, sako Energetikos agentūros (LEA) direktorė Agnė Bagočiutė. ...
-
Šildymo sezono startas: kur radiatoriai jau kaista?4
Kai kuriose savivaldybėse jau kaista radiatoriai. ...
-
Pardavėjų gudravimas: kaip neįsigyti buto su nenaudingu plotu?
Perkant butą arba namą kiekvienas kvadratinis metras yra itin svarbus, ypač dabar, kai kvadratinio metro kaina jau perkopė 3 tūkst. ribą. Kartais pardavėjai, ypač naujų butų, gudrauja ir pirkėjams siūlo esą didesnius butus. Bet juose nebūna pertv...
-
Naujoji ECB priežiūros valdybos vadovė Vilniuje susitinka su bankų atstovais
Lietuvoje lankosi naujoji Europos Centrinio Banko (ECB) priežiūros valdybos pirmininkė Claudia Buch (Klaudija Buš). ...
-
Siūloma leisti mokėjimo ir elektroninių pinigų įstaigoms tiesiogiai dalyvauti mokėjimo sistemose
Ketvirtadienį Seime pateiktas Finansų ministerijos inicijuotas siūlymas įgalinti mokėjimo ir elektroninių pinigų įstaigas tiesiogiai dalyvauti mokėjimo sistemose. ...
-
A. Armonaitė: maitinimo versle dramatiško bankrotų bumo nematyti3
Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė sako, kad maitinimo versle, kuriam nuo šių metų panaikinta 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio lengvata, dramatiško bankrotų bumo nėra. ...