Politikai degalų kainų nepakeis

Politikai degalų kainų nepakeis

2008-05-22 09:00

Politikai degalų kainų nepakeis

Į kovą su rekordinėmis degalų kainomis stoja vis daugiau politikų. Mėginama ieškoti būdų, kaip sustabdyti kainų pasiutpolkę, nors pripažįstama, kad vilties labai mažai.

Standartai per aukšti

Skausminga degalų brangimo tema vakar aptarta Seimo Ekonomikos komitete. Parlamentarai suskubo apkaltinti „PKN Orlen“ valdomą „Mažeikių naftą“ naudojantis dominuojančia padėtimi rinkoje ir pateikė kelis scenarijus, kaip stabdyti kainų augimą.

Pirmiausiai siūloma peržiūrėti reikalavimus į Lietuvą įvežamam dyzelinui ir įsileisti kito standarto žieminį dyzeliną, t.y., skatinti degalų importą į šalį, taip sukuriant didesnę konkurenciją.

Šiuo metu Lietuvoje žiemą leidžiama pardavinėti tik „Arctic“ standartą atitinkantį dyzeliną, kuris užšąla esant 35 laipsniams šalčio. Tačiau parlamentarai svarstė, ar nevertėtų vietoje brangesnio „Arctic“ standarto dyzelino leisti importuoti iki 20 laipsnių šalčio neužšąlantį F klasės dyzeliną, kuris taip pat atitinka ES standartus.

„Viską reikia apgalvoti ir aptarti su vežėjais, ar jiems dėl šio produkto nekiltų problemų. Iš „Linavos“ sulaukėme gausybės nuogąstavimų ir skundų, todėl reikia įspėti visus vartotojus, kad pirkdami pigesnį dyzeliną jie yra atsakingi patys“, – po komiteto posėdžio vakar sakė Ūkio ministerijos sekretorius Anicetas Ignotas.

Užsimojo reguliuoti verslą

Politikai siūlo peržiūrėti, ar ekonomiškai tikslinga kaupti degalų atsargas, nes jos naftos produktus brangina apie 3–5 centus už litrą. Svarstomos galimybės atsisakyti importo muitų.

Posėdyje nuskambėjo siūlymų netgi reguliuoti „Mažeikių naftos“ veiklą. Tačiau posėdyje dalyvavę Konkurencijos tarybos atstovai pasipriešino politikų užmojams, argumentuodami tuo, kad Konkurencijos įstatymas draudžia reguliuoti privačių bendrovių, net monopolininkų pelnus.

„Mes turime monopolininką, jis mato poreikį ir naudojasi proga. Monopolininkui reikia sudaryti konkurenciją, o ne kontroliuoti kainas“, – komiteto posėdyje tvirtino Konkurencijos tarybos pirmininkas Rimantas Stanikūnas.

Kaltinimus atmeta

„Mažeikių naftos“ generalinis direktorius Marekas Mroczkowskis gynėsi, kad jo valdoma bendrovė nėra monopolininkas, nes į Lietuvos degalų rinką gali ateiti kas tik nori.

„Kas prekybininkus verčia pirkti degalus iš mūsų? Nes mūsų kaina yra mažesnė nei kitų gamintojų. Jei „Mažeikių naftos“ nebūtų, kainos būtų didesnės“, – įtikinėjo jis.

Mažeikių įmonės vadovas dar kartą pabrėžė, kad dyzelino brangimą lemia situacija pasaulio rinkose.

Tačiau degalais prekiaujančių įmonių asociacijos direktorius Mindaugas Palijanskas atkirto, kad Latvijoje ir Estijoje „Mažeikių naftos“ nėra, o degalai ten pigesni. Jis tap pat papriekaištavo M.Mroczkowskiui, kad „Mažeikių nafta“ degalus eksportuoja pigiau nei parduoda vietos rinkoje.

Patys netiki

Parlamentarų pasiūlymai bus teikiami Vyriausybei. Jei kai kuriuos jų pavyktų įgyvendinti, yra nedidelė galimybė, kad degalų kainų augimas būtų pristabdytas. Tačiau tikėtis, kad jos sumažės – naivu. Tai pripažino pati Ekonomikos komiteto pirmininkė Birutė Vėsaitė.

Naujausi komentarai

Komentarų nėra

Daugiau naujienų