Į kovą su rekordinėmis degalų kainomis stoja vis daugiau politikų. Mėginama ieškoti būdų, kaip stabdyti kainų pasiutpolkę, nors pripažįstama, kad vilties labai mažai.
Skausminga degalų brangimo tema vakar aptarta Seimo Ekonomikos komitete. Parlamentarai suskubo apkaltinti „PKN Orlen“ valdomą „Mažeikių naftą“ naudojantis dominuojama padėtimi rinkoje ir pateikė kelis scenarijus, kaip stabdyti kainų augimą.
Pirmiausia siūloma peržiūrėti reikalavimus į Lietuvą įvežamam dyzelinui ir įsileisti kito standarto žieminį dyzeliną, t. y. skatinti degalų importą į šalį, taip sukuriant didesnę konkurenciją.
Šiuo metu Lietuvoje žiemą leidžiama pardavinėti tik „Arctic“ standartą atitinkantį dyzeliną, kuris užšąla esant 35 laipsniams šalčio. Tačiau parlamentarai svarstė, ar nevertėtų vietoj brangesnio „Arctic“ standarto dyzelino leisti importuoti iki 20 laipsnių šalčio neužšąlantį F klasės dyzeliną, kuris taip pat atitinka ES standartus.
„Viską reikia apgalvoti ir aptarti su vežėjais, ar jiems dėl šio produkto nekiltų problemų. Iš „Linavos“ gavome gausybę nuogąstavimų ir skundų, todėl reikia įspėti visus vartotojus, kad pirkdami pigesnį dyzeliną atsakingi yra jie patys“, – po komiteto posėdžio vakar sakė Ūkio ministerijos sekretorius Anicetas Ignotas.
Užsimojo reguliuoti verslą
Politikai siūlo peržiūrėti, ar ekonomiškai tikslinga kaupti degalų atsargas, nes jos naftos produktus brangina apie 3–5 centais už litrą. Svarstomos galimybės atsisakyti importo muitų.
Posėdyje nuskambėjo siūlymų reguliuoti „Mažeikių naftos“ veiklą. Tačiau posėdyje dalyvavę Konkurencijos tarybos atstovai pasipriešino politikų užmojams argumentuodami tuo, kad Konkurencijos įstatymas draudžia reguliuoti privačių bendrovių, net monopolininkų pelną.
„Mes turime monopolininką, jis mato poreikį ir naudojasi proga. Monopolininkui reikia sudaryti konkurenciją, o ne kontroliuoti kainas“, – komiteto posėdyje tvirtino Konkurencijos tarybos pirmininkas Rimantas Stanikūnas.
Kaltinimus atmeta
„Mažeikių naftos“ generalinis direktorius Marekas Mroczkowskis gynėsi, kad jo valdoma bendrovė nėra monopolininkas, nes į Lietuvos degalų rinką gali ateiti kas tik nori.
„Kas prekybininkus verčia pirkti degalus iš mūsų? Nes mūsų kaina yra mažesnė nei kitų gamintojų. Jei „Mažeikių naftos“ nebūtų, kainos būtų didesnės“, – įtikinėjo jis.
Mažeikių įmonės vadovas dar kartą pabrėžė, kad dyzelino brangimą lemia padėtis pasaulio rinkose.
Tačiau degalais prekiaujančių įmonių asociacijos direktorius Mindaugas Palijanskas atkirto, kad Latvijoje ir Estijoje „Mažeikių naftos“ nėra, o degalai ten pigesni. Kartu jis papriekaištavo M.Mroczkowskiui, kad „Mažeikių nafta“ degalus eksportuoja pigiau, nei parduoda vietos rinkoje.
A.Zuoko šou
Parlamentarų pasiūlymai bus teikiami Vyriausybei. Jei kai kuriuos jų pavyktų įgyvendinti, yra nedidelė galimybė, kad degalų kainų augimas būtų pristabdytas. Tačiau tikėtis, kad jos sumažės, – naivu. Tai pripažino pati Ekonomikos komiteto pirmininkė Birutė Vėsaitė.
Naudodamasi šia gyventojams skausminga tema pasireklamuoti nusprendė Liberalų ir centro sąjunga. Jos vadovas Artūras Zuokas kalbas degalų brangimo tema rėžė porą šimtų metrų toliau nuo Seimo, kuriame tuo pat metu posėdžiavo Ekonomikos komitetas.
Šalia degalinės „Statoil“ stabtelėjęs buvęs sostinės meras žėrė priekaištus, kad Latvijoje ir Estijoje degalai pigesni: „Kodėl Lietuvoje degalai kainuoja beveik brangiausiai Europoje? Todėl, kad nėra konkurencijos ir Lietuva buvo įsipareigojusi ES padidinti akcizą daugiau nei mūsų kaimynės.“
Liberalų ir centro sąjunga žadėjo kreiptis į premjerą ir prašyti peržiūrėti reikalavimą kaupti privalomas degalų atsargas, įvertinti degalų kokybės reikalavimus, kad naftos produktus Lietuvai galėtų tiekti ir kiti tiekėjai.
Naujausi komentarai