Oro uoste verda aistros dėl degalų

Oro uoste verda aistros dėl degalų

2008-08-28 09:00

Europarlamentaro Arūno Degučio įmonė "RSS Motors" Tarptautiniame Vilniaus oro uoste (TVOU) jau kelerius metus dirba išskirtinėmis sąlygomis. Ji vienintelė degalų pripildo visus orlaivius, nors nedalyvavo konkurse. Susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius tik dabar susizgribo taisyti savo ir kolegų klaidas.

Dar 2004 m. A.Degučio bendrovei "RSS Motors" buvo sudaryta galimybė pagrindiniame šalies oro uoste pilti degalus į mažus privačius lėktuvus. Vėliau įmonei suteikta daugiau veiklos laisvės – 2006 m. gruodžio 22 d. susisiekimo ministro A.Butkevičiaus įsakymu bendrovė gavo teisę degalais aprūpinti visus orlaivius. Nebuvo skelbtas konkursas, ir kitoms įmonėms teliko stebėti, kaip konkurentei sukuriamos šiltnamio sąlygos.

Šiuo metu A.Degučio bendrovės negali atsikratyti ir pats VTOU. Jis įsivėlė į teismus su "RSS Motors" ir Kauno oro uoste degalus pilančia bendra Prancūzijos koncerno "Total" ir "Mažeikių naftos" įmone "Naftelf". Pastaroji neslepia noro įsitvirtinti ir sostinėje.
"Naftelf" vadovai, pasipiktinę, kad VTOU jų neįsileidžia, apskundė oro uostą Europos konkurencijos tarybai.

Nurodė sekretorius?

Pernai susisiekimo ministras A.Butkevičius ministerijos teisininkams pavedė išsiaiškinti, kodėl minėto politiko įmonė pasirinkta neskelbiant konkurso. Aiškėja, kad priimti "RSS Motors" TVOU vadovui Mindaugui Ivanauskui galbūt nurodė Susisiekimo ministerijos sekretorius Valdemaras Šalauskas.
"Buvau išsikvietęs oro uosto vadovą, kad pasiaiškintų, kodėl vienai bendrovei buvo suteiktos išskirtinės sąlygos. Ponas Ivanauskas pripažino, kad jam buvo duotas toks nurodymas. Viskas vyko ministerijos sekretoriaus V.Šalausko iniciatyva", – teisinosi A.Butkevičius.

Prasižengia ne pirmą kartą

Ministras viliasi, kad ši istorija baigsis, kai tik bus patvirtintas oro uosto detalusis planas.
"Skelbsime naujos degalinės statybos konkursą. Veikiausiai skelbsime ir naują viešą konkursą pilti degalus. Sudarysime normalias konkurencijos sąlygas visoms norinčioms dalyvauti bendrovėms ir tada, manau, išsispręs nereikalingi ir visiems daug nervų kainuojantys ginčai", – žadėjo susisiekimo ministras.
A.Butkevičius prasitarė, kad ir jo paties, ir ministerijos santykiai su V.Šalausku gana įtempti. Šis esą prasižengia ne pirmą kartą. Dėl sekretoriaus priimtų sprendimų tyrimą pradėjo Vyriausioji tarnybinės etikos komisija.

"Dirbame teisėtai"

Pats V.Šalauskas kategoriškai neigė metamus kaltinimus ir aiškino neprotegavęs vienos įmonės.
"Be konkurso jie ("RSS Motors" – red. past.) tikrai nepraėjo. Bendrovė turėjo sutartis su oro uostu. Aš tiksliai neprisimenu, bet tuo metu turėjo būti klausiama oro uosto ir pagal jo rekomendacijas pasirašomos sutartys su bendrovėmis. Galų gale oro uosto vadovai irgi turi savo galvas. Jei ten kas buvo neteisėta, M.Ivanauskas galėjo nepasirašyti jokių dokumentų ir apginti savo poziciją. Suprantu, kad ant manęs dabar kariami visi šunys, visada kažkas bando kažkuo prisidengti, bet aš su tuo tikrai nesusijęs", – gynėsi V.Šalauskas.
Bendrovės "RSS Motors" direktorius Kęstutis Šilkaitis visus kaltinimus pavadino nesąmonėmis ir plačiau juos komentuoti atsisakė. "Tegul sako kas ką nori. Mes dirbame teisėtai. Turiu visus tai įrodančius dokumentus", – ramiu balsu kalbėjo K.Šilkaitis.

Verslas pelningas

"RSS Motors" savininkas A.Degutis taip pat tikino, kad jokie įstatymai pažeisti nebuvo, o istorija apie V.Šalausko spaudimą esą išgalvota, kad būtų sutrukdyta privatiems investuotojams. Jo įmonė pradėjo dirbti susitarusi tik su oro uostu ir pačiu M.Ivanausku. 2004 m. nebuvo privaloma skelbti viešo konkurso, o degalų pripildyti keleivinius orlaivius įmonė taip pat pradėjo dar neįsigaliojus naujai tvarkai.
"Kai mes pradėjome veikti oro uoste, V.Šalauskas dar net nebuvo susijęs su aviacija. Tai apie kokį spaudimą mes kalbame? Mes viską darėme su Hubertu Grušniu (kelių radijo stočių įkūrėju, kuris 2006 m. žuvo pilotuodamas nuosavą lėktuvą – red. past.). Pasiūlėme M.Ivanauskui įdiegti infrastruktūrą, reikalingą aprūpinti degalais privačius lėktuvus. Susitarėme ir ne tik dėl degalų pylimo. Jis sutiko, pasirašėme sutartis, gavome sklypą. Investavome pinigus ir praėjome dirbti. Kai įmonė išsiplėtė, oro uostas pamatė, kad tas verslas gali būti pelningas, ir nusprendė patrukdyti", – tikino europarlamentaras.

Nuleido galvas ir pakluso

TVOU atstovas spaudai ir ryšiams su visuomene Arūnas Marcinkevičius padėtį komentuoti atsisakė, tačiau leido suprasti, kad oro uostas irgi nepatenkintas "RSS Motors" kaimynyste.
"Visos istorijos tiksliai nežinau, bet yra kaip yra. Į oro uostą "RSS Motors" atėjo Susisiekimo ministerijos nurodymu – įmonė buvo įleista, o dabar yra problemų", – sakė TVOU atstovas.
Jis taip pat pabrėžė, kad oro uostas pats galėtų aprūpinti lėktuvus degalais ir šias paslaugas teiktų gerokai pigiau nei privačios bendrovės. Tačiau TVOU pavaldus Susisiekimo ministerijai ir sprendimams nesipriešino.
TVOU advokatas Kęstutis Virbickas pripažino, kad sutikdamas įsileisti valdininkų proteguojamą bendrovę klaidą padarė pats oro uostas. O dabar už savo klaidas moka.
"Jeigu neklystu, pats A.Degutis ir keli jo draugai turėjo lėktuvų, tad įsitaisė ir degalus pildančią bendrovę. O dabar tenka vaikščioti po teismus. Mes žinome, kad "RSS Motors" atėjo V.Šalausko nurodymu, bet nieko neįrodysime. Dabar giname savo interesus, nes visais skundais, teismais ir per pažįstamus jie mus labai spaudžia. Nori turėti jau trečią degalų pylimo automobilį, kuriam mes turime paruošti vietą, laiko degalus mūsų saugyklose. Už visa tai moka oro uostas", – skundėsi K.Virbickas.

Teismų maratonas tęsiasi

Pernai bendrovė "RSS Motors" buvo apskundusi TVOU Konkurencijos tarybai tikindama, kad valstybės įmonė riboja šios privačios bendrovės konkurencijos galimybes ir trukdo plėtoti veiklą.
Konkurencijos taryba nusprendė, kad TVOU iš tiesų piktnaudžiavo dominuojama padėtimi orlaivių aprūpinimo degalais rinkoje ir pažeidė Konkurencijos įstatymą. Už tai oro uostui buvo skirta 50 tūkst. litų bauda.
Oro uostas kreipėsi į Vilniaus apygardos administracinį teismą ir šis baudą panaikino. Pasak K.Virbicko, vėliau tokį patį verdiktą paskelbė ir Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas. Tačiau jo sprendimas gana dviprasmiškas. Tad rugsėjo 17 d. vyks aiškinamasis posėdis.
Taigi kol kas istorija lieka be atomazgos. TVOU vis dar bylinėjasi su "RSS Motors" ir Kauno oro uoste degalus pilančia, į Vilnių nusitaikiusia bendra Prancūzijos koncerno "Total" ir "Mažeikių naftos" įmone "Naftelf".

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų