Valstybinės institucijos vienbalsiai teigia, kad „Švyturio“ nealkoholinio alaus reklama dienos metu prasilenkia su įstatymais. Tačiau rinkos prievaizdai kratosi prievolės nagrinėti šį klausimą.
„Paslėpė“ tikrąją reklamą?
Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba (VTAKT) laikosi nuomonės, kad „Švyturio“ nealkoholinio alaus reklama - savotiška paslėptos reklamos forma. Reklamos įstatymas tokią reklamą griežtai draudžia.
„Kadangi reklamuojamas nealkoholinis gėrimas, Alkoholio kontrolės įstatymo normų taikyti negalima. Bet jeigu bet kurio lietuvio paklausite, kas buvo reklamuojama, jis nesakys, kad tai buvo nealkoholinis alus - jis sakys, kad matė „Švyturio“ reklamą. Tai yra paslėpta reklama: per kitą produktą reklamuojamas gaminys, kurio reklama yra uždrausta“, - portalui teigė VTAKT direktoriaus pavaduotoja Gražina Belian.
Pašnekovės teigimu, vartotojui aiškiai peršamas „Švyturio“ prekės ženklas, o ne nealkoholinis alus. „Bendrovė, kuri save vadina socialiai atsakinga („Švyturys - Utenos alus“ - red. past.), elgiasi labai negražiai. Netgi, sakyčiau, ciniškai“, - piktinosi G.Belian.
Ne mūsų reikalas
Kaip jau skelbėme, aludariai tikina, kad reklamos tikslas - auginti nealkoholinio alaus pardavimus, ir tokia reklama neva kaip tik yra naudinga visuomenei. Tokie argumentai VTAKT neįtikina. „Tai yra apsimestinis naivumas, - atrėžė G.Belian. - Apie tokią reklamą galima perskaityti ir paprasčiausiame marketingo vadovėlyje, ji ne kartą taikyta ir Lietuvoje, ir užsienyje, ir verslininkai už tai ne kartą susilaukė sankcijų.“
Tiesa, anot G.Belian, VTAKT negali bausti „Švyturio - Utenos alaus“, mat paslėpta reklama nėra šios tarnybos jurisdikcijoje. Anot G.Belian, aludarius bausti turėtų Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT).
Ir ne mūsų!
VVTAT taip pat teigia„Švyturio“ reklamoje įžvelgianti pažeidimus. „Alkoholio kontrolės įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje pateikta „alkoholio reklamos“ sąvoka: „bet kuria forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija, susijusi su įmonių komercine, ūkine bei finansine veikla, skatinanti įsigyti ar vartoti alkoholio produktus“. Toks apibrėžimas apima ne tik tiesioginę, bet ir alkoholio prekių ženklų rodymą bei paslėptą alkoholio reklamą, kuri, nors ir nėra akivaizdi, tačiau skirta skatinti įsigyti ar vartoti alkoholio produktus“, - portalui sakė VVTAT direktorius Feliksas Petrauskas.
Tačiau vartotojų teisių gynėjai tikina, kad VTAKT be jokio pagrindo bando jiems užkrauti „Švyturio“ reklamos tyrimą. „VVTAT kelia nuostabą VTAKT nuomonė, jog galimai paslėptą alkoholinių gėrimų reklamą turėtų kontroliuoti VVTAT, kuri pastaruoju metu neturi jokių teisių ir įgaliojimų, susijusių su alkoholio reklama, - stebėjosi F.Petrauskas. - Alkoholio reklamos ir kitos informacijos apie alkoholinius gėrimus skleidimo VVTAT teisės aktų nėra įgaliota kontroliuoti - tai priskirta VTAKT kompetencijai.“
Pasak jo, „Švyturio“ reklama prasilenkia ne su Reklamos įstatymu, o su Alkoholio kontrolės įstatymu, o už alkoholio reklamos priežiūrą atsakinga VTAKT.
F.Petrauskas priminė, kad jo vadovaujama tarnyba dar pernai Seimui siūlė uždrausti reklamuoti nealkoholinius gėrimus, pažymėtus alkoholinių gėrimų prekės ženklais. „Tačiau į šį VVTAT siūlymą darbo grupė, kurioje buvo ir VTAKT atstovas, neatsižvelgė“, - pasakojo VVTAT vadovas.
Primename, jog „Švyturio“ reklamos teisėtumu suabejojo Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas Antanas Matulas. Jis reklamą pamatė pirmadienio rungtynių tarp Lietuvos ir Turkijos krepšininkų metu.
Naujausi komentarai