- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šimtatūkstantinės investicijos į technologijas maisto ir gėrimų gamintojams gali nepasiteisinti, jei jų produkcija nesugebės atkreipti pirkėjo dėmesio – pirmiausiai savo pakuote. Specialistai pastebi, kad pakuotės kuriama vertė vis dar pernelyg dažnai nuvertinama, o nuostata, kad viena pakuotė sukurta visiems laikams – gaji daugelio gamintojų galvose. Lietuvoje sėkmės istorijas dabar kuria įmonės, kurios pasiryžo drąsiems bei ryškiems sprendimams, o kartu – turi ilgalaikes pakuočių dizaino plėtros bei atnaujinimo strategijas.
Dizaino galia – komunikacija su pirkėju
Daugelis žmonių teigia, kad pakuotės jiems nesvarbios, o produktų reklama jų neveikia, tačiau tyrimai rodo, kad maisto produktų flirtas su pirkėju pasideda būtent nuo pakuotės.
„Prekybos centro lentynose produktai tiesiogiai nekomunikuoja savo kokybe, tačiau jie nėra ir anonimiški – su mumis komunikuoja, dėmesį traukia ir istoriją pasakoja pakuotės. Jos pagauna mūsų žvilgsnį, verčia skaityti sudėtį, domėtis arba dėti produktą tiesiai į pirkinių krepšį. Patinka mums tai ne, bet tokia yra realybė“, – sako Lietuvos grafinio dizaino asociacijos (LGDA) valdybos narys, dizaineris Edvardas Kavarskas.
Jo teigimu, turguje ar boutique tipo maisto parduotuvėje mes jaučiamės visai kitaip nei prekybos centre, nes čia daug didesnis vaidmuo tenka pardavėjui.
„Mažos maisto parduotuvėlės parduoda ne tik prekes, bet ir patirtį. Jos turi labai svarbią grandį, kuri atlieka produkto diversifikavimo ir kontakto su pirkėju funkciją – tai produkto ambasadorius, už prekystalio stovintis ir su mumis bendraujantis žmogus. Būtent jis perima pakuotės funkciją, pristato konkrečius produktus, pasakoja apie juos. Prekybos tinkle šią funkciją atlieka pakuotė, kurios užduotis – papasakoti vienokią ar kitokią produkto istoriją“, – aiškina dizaineris.
Pasak jo, Lietuvos rinkoje yra sėkmingų pavyzdžių, kurie įrodė, kiek daug iš tiesų gali pakuotė.
„Tai ir „Biržų duona“, ir „Vilkyškių pieninė“, ir kai kurios kitos įmonės. „Vilkyškių pieninės“ įėjimas į stagnavusią pieno produktų rinką su Lietuvai nebūdingu, kitokiu produktų įvaizdžiu buvo tikrai sėkmingas. Džiugina ir tai, kad ir dabar jie nesustoja, nuosekliai investuoja į šią sritį, stebi tendencijas ir nuolat atsinaujina. Gaila, bet to negalėčiau pasakyti apie kai kuriuos kitus Lietuvos pieno gamintojus“, – sako dizaineris.
Nesuskaičiuoja grąžos
Tris ketvirtadalius Lietuvos pakuočių rinkos sudaro maisto gaminiai ir gėrimai - tokias tendencijas diktuoja šalies pramonės struktūra.
„Puikiai žinome – ką gaminame, tą ir pakuojame. Neturime telefonų ar buitinės technikos gamintojų, todėl be maisto ir gėrimų, likęs ketvirtadalis pakuočių rinkoje atitenka kosmetikai, žvakėms, kvepalams, įvairioms smulkmenoms, taip pat - buitinei chemijai“, – situaciją aiškina E.Kavarskas.
Lietuvos pakuočių dizaineriai gerai žinomi ne tik Europos, bet ir kur kas platesnėse rinkose, o jų darbai patenka ir į įtakingiausius leidinius bei interneto portalus, tačiau ne visi gamintojai suvokia pakuočių dizaino galią ir vadovaujasi trumparegiškomis strategijomis.
„Jei kalbėtume apie tendencijas iš gamintojų pusės, apmaudu, bet dalis jų, deja, nesiorientuoja ir neįvertina, kokią realią grąžą gali atnešti santykinai nedidelės investicijos į naują produktų vizualinį identitetą. Į technologines linijas bei gamybos procesus investuojami šimtai tūkstančių eurų, tuo tarpu tiesiogiai pardavimus veikianti pakuotės grandis reikalauja gal tik kokių 3 proc. investicijų. Skaičiuojama, kad Lietuvoje naujos produktų linijos dizaino darbai kainuoja 4-10 tūkst. eurų“, – sako dizaineris.
Anot dizainerio, ilgalaikėje perspektyvoje laimi tie, kurie strategijose aiškiai įvertina produkto vizualinio identiteto svarbą ir kurie yra pasirengę investuoti į jos atnaujinimą bei plėtrą.
„Laimi tie, kurie orientuojasi į pasaulines tendencijas, stebi dizaino rinką ir investavę į vizualius sprendimus jau planuoja, kaip juos keis ir atnaujins. Tai atveria kelią ne tik į Lietuvos pirkėjų širdis, bet ir padeda išeiti į užsienio rinkas. Tą parodė ir pernai įvykę pirmieji Nacionaliniai pakuotės dizaino apdovanojimai (NAPA). Kai rinka tokia dinamiška, mintis, kad galima sukurti vieną universalią produkto pakuotę visiems laikams – niekuo nepagrįsta ir netgi žalinga“, – teigia E.Kavarskas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Atskleista, kiek per metus papilnėjo turtuolių piniginė: sąraše – ir V. Germanas10
Lietuvoje – šeši milijardieriai. Žurnalas „Top“ paskelbė 500 turtingiausių Lietuvos žmonių sąrašą. O šiųmečio reitingo netikėtumas – už finansinius nusikaltimus teistas ir dabar už grotų dėl &bd...
-
R. Pocius: dujų kainos kitą pusmetį turėtų išlikti stabilios
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) vadovas sako, kad dujų kainos kitų metų sausį–birželį turėtų išlikti stabilios, o priešingą tendenciją lemtų geopolitiniai veiksniai. ...
-
Lietuva neįgyvendina elektronikos atliekų tvarkymo tikslų: tai lemia ne tik sąmoningumo trūkumas?
Lietuvoje elektros ir elektronikos įrangos atliekų surenkama per mažai, sako elektronikos atliekų tvarkymo ekspertai ir pažymi, kad tokią situaciją iš esmės lemia dvi priežastys – gyventojų sąmoningumo trūkumas ir nelegali tokių atlie...
-
Verslo bendruomenė steigia komisiją prieš biurokratizmą4
Šalies verslui kalbant apie biurokratines kliūtis įvairiems projektams Lietuvos verslo konfederacijos (LVK) iniciatyva steigiama visuomeninė Efektyvios valstybės komisija. Jos iniciatoriai, be to, kviečia naują Vyriausybę steigti Dvišalę ...
-
Maisto produktų importui augant, pirkėjas renkasi lietuvišką kokybę2
Periodiškai atliekamos apklausos rodo, kad šalies pirkėjai pirmenybę teikia lietuviškiems populiariausiems maisto produktams ir vertina jų kokybę. Tačiau statistiniai duomenys byloja, kad daugelio panašių gaminių vis daugiau ...
-
Kandidantas į susisiekimo ministrus E. Sabutis: vienas svarbiausių darbų – kelių fondas3
Naujiems valdantiesiems žadant įkurti naują kelių fondą ir taip didinti investicijas į kelius, kandidatas į susisiekimo ministrus Eugenijus Sabutis sako, kad tai bus vienas svarbiausių jo darbų. ...
-
VERT: gruodį didėja ir vidutinė šilumos kaina
Vidutinė centralizuotos šilumos kaina Lietuvoje gruodį sieks 7,72 cento (be PVM) už kilovatvalandę (kWh) – 7,2 proc. daugiau nei lapkritį, skelbia Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT). ...
-
L. Savickas dėl deportuojamų vietnamiečių: reikės išsiaiškinti, kaip dirba Migracijos departamentas5
Kandidatas į ekonomikos ir inovacijų ministrus Lukas Savickas sako, kad svarbu turėti lanksčią migracijos politiką, kuri siektų išlaikyti verslą kuriančius užsieniečius Lietuvoje, o ne taikytų griežčiausias sankcijas remdamasi formalumais....
-
Prezidentas iš I. Ruginienės tikisi sprendimų dėl antros pensijų pakopos1
Prezidentas iš būsimos socialinės apsaugos ir darbo ministrės Ingos Ruginienės pirmiausia tikisi sprendimų dėl galimybės anksčau laiko pasitraukti iš antros pakopos pensijų sistemos, sako šalies vadovo patarėja. ...
-
VERT patvirtino kainas: kai kuriems vartotojams nuo sausio už dujas ir elektrą teks mokėti brangiau
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) ketvirtadienį patvirtino maždaug 4 proc. didesnius bendrovės „Ignitis“ visuomeninius elektros tarifus 2025 metų pirmajam pusmečiui. ...