Lenkų muitininkų streikas šios šalies vežėjams jau atsiėjo apie 4 mln. zlotų (per 3,8 mln. litų). Verslininkai ketina reikalauti, kad valdžia atlygintų patirtą žalą.
Lenkijos kelių transporto darbdavių sąjungos vicepirmininkas Stanisławas Lornecas pabrėžė, kad didžiulių nuostolių patirs ne tik vežėjai. Dėl negauto pelno ir nesurinkto muito mokesčio nukentės ir šalies biudžetas.
Jo teigimu, vieno sunkvežimio prastova per dieną kainuoja 300–400 eurų (1000–1400 litų). Dar reikia pridėti nuostolius dėl sugedusių produktų ir baudas už laiku nepristatytus krovinius. Tačiau kol kas S.Lornecas negalėjo įvardyti, kokio tiksliai dydžio kompensacijų vežėjai reikalaus iš valdžios.
Tiesa, jis pareiškė, kad Lenkijos kelių transporto darbdavių sąjunga jau kreipėsi į ekspertus prašydama atlikti finansinę padėties analizę ir įvertinti žalą.
Kito kelio nėra
Vežėjų duomenimis, abiejose išorinių ES sienų pusėse per kelias dienas užstrigo apie 9 tūkst. sunkvežimių ir kai kur, pavyzdžiui, Ukrainos pasienyje, eilės tik didėja, nes kitais keliais patekti į šią šalį vairuotojai neturi galimybių. Jie galėtų važiuoti per Slovakiją, tačiau naujų kelionės dokumentų tvarkymas ir pati kelionė kainuotų daugiau nei prastova. Be to, Lenkijos vežėjai kelionei per Slovakiją neturi leidimų.
Kelių transporto darbdavių sąjungos vicepirmininkas vienareikšmiškai neatsakė, ar vežėjai solidarizuojasi su muitininkais, tačiau pabrėžė, kad siekia normalių darbo sąlygų.
„Jei valdžia šnekėsis su muitininkais, išspręs problemą ir atblokuos sienas, atsisakysime savo planų. Jei ne – į Varšuvą niekas neįvažiuos ir neišvažiuos“, – grasino S.Lornecas.
Neatlaikė spaudimo
Kol kas vežėjai atsisakė planų blokuoti kelius į šalies sostinę Varšuvą. Tačiau Lenkijos premjeras Donaldas Tuskas lengviau atsikvėpti dar negali. Kai kuriuose Baltarusijos ir Ukrainos pasienio postuose įsiutę vairuotojai blokavo kelius link Žešuvo, Pšemyslio ir Jaroslavo miestų.
Į kampą užspeista Lenkijos valdžia vakar skubos tvarka inicijavo Muitinės įstatymo pataisas. Kol kas pradėtas svarstyti tik vienas šio įstatymo straipsnis – dėl muitininkų teisinės apsaugos.
Dabar kilus įtarimų dėl padaryto nusikaltimo, pavyzdžiui, bendradarbiavimo su kontrabandininkais, Lenkijos muitininkas gali būti iš karto atleistas iš darbo ir net teismui nusprendus jo naudai bei panaikinus visus kaltinimus, pareigūnas atgal į darbą nebus priimtas. Įstatymo pataisa numato, kad nebaigus tyrimo pareigūnas negalės būti atleistas. Sprendimą žadama priimti per vieną dieną.
Padėtimi nesinaudos
Dėl muitininkų streiko Lenkijoje lietuvių vežėjai kol kas nei nuostolių, nei nepatogumų nepatyrė.
Kraštiečiai įžvelgia galimybę pritraukti naujų tranzitinių krovinių, gabenamų iš Rusijos į ES, tačiau, pasak Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ viceprezidento Jono Grybausko, to daryti nežadama.
„Jei važiuotume lenkų maršrutais, tektų turėti reikalų su jų muitininkais. Nežinau, ar tai apsimoka“, – teigė J.Grybauskas.
Naujausi komentarai