- Vilija Andrulevičiūtė, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Didžiulis atotrūkis tarp Europos Rytų ir Vakarų valstybių dar ilgai lems emigraciją iš skurdesnių šalių į turtingesnes, sako SEB banko prezidento patarėjas Gitanas Nausėda.
Didžiulis atotrūkis tarp Europos Rytų ir Vakarų valstybių dar ilgai lems emigraciją iš skurdesnių šalių į turtingesnes, sako SEB banko prezidento patarėjas Gitanas Nausėda. Optimistinių tendencijų tikina neįžvelgiantis ir ekonomistas Stasys Jakeliūnas.
„Konkurencingumą ir valdymo kokybę užtikrinančios švietimo bei politinė sistemos turi būti keičiamos, antraip optimistinių prognozių tikėtis neverta.“
Ekonomistai sutinka, kad viena pagrindinių didėjančios emigracijos (statistikos departamento duomenimis, šiemet lietuvių emigracija išaugo 5 tūkst.) priežasčių – sunki konkurencinė kova su turtingomis Vakarų Europos valstybėmis. Kartu tai yra ryškus atotrūkio tarp Rytų ir Vakarų Europos simptomas.
Nepaisant geopolitinių išbandymų, Lietuvos ekonomika pernai išliko tarp sparčiausiai augusių ES, tačiau ar Lietuvai bei kitoms Vidurio Rytų Europos šalims lemta pastebimai pasivyti išsivysčiusias Vakarų kaimynes?
Daugiausiai lemia ekonomika ir valstybės valdymas
Ekonomisto S. Jakeliūno teigimu, nors šalies ekonominė padėtis smarkiai lemia emigraciją į turtingesnes valstybes, tai nėra vienintelė emigracijos bei šalies atotrūkio priežastis.
„Tradiciškas vertinama, kad ekonominiai veiksniai turi daugiausiai įtakos emigracijos procesams, tačiau socialinė aplinka, saviraiškos galimybė, pasitikėjimas institucijomis, perspektyvų matymas taip pat turi reikšmės.
Ekonomikos pajėgumui reikalingas konkurencingumas, švietimo sistemų pertvarka, kad šios sistemos būtų tokios pat kokybės, kaip Danijoje ar Švedijoje. Tačiau šiose srityse mes aiškiai atsiliekame“, – teigia S. Jakeliūnas.
Pašnekovas atkreipia dėmesį į tai, kad Lietuvos mokinių standartinių matematikos, teksto suvokimo testų rezultatai gerokai prastesni už daugybės kitų šalių. Atsiliekame ne tik nuo pirmaujančiųjų Skandinavijos, Azijos valstybių, tačiau ir nuo kaimyninių.
„Estija užima maždaug 12–13 vietą tarp tų keliasdešimties tiriamų valstybių, Lietuva rikiuojasi 4–5 dešimtuke, šalia Kirgizijos ir panašių šalių. Kai tie žmonės įstoja mokytis, yra ne tokie studentai, kurie gali kurti tą visai kitokią ekonomiką. Be to, turint tiek nekokybiškų aukštųjų mokyklų, yra absurdiška tikėtis, kad iš jų kas nors gero išeis“, – pažymi ekonomistas.
Kitas svarbus dėmuo, dėl kurio esama atotrūkio tarp geriau ir prasčiau išsivysčiusių šalių, anot pašnekovo, yra valstybių valdymo kokybė.
S. Jakeliūnas: ES pinigai gali ir pakenkti
S. Jakeliūno manymu, Rytų Europos šalimas lemta vystytis nevienodai. Jis atkreipia dėmesį į tai, kad tokios šalys, kaip Čekija ar Estija, tiek ekonomikos, tiek valdymo prasme jau yra pažengusios į kitą lygį. Tuo metu Vakaruose esančios Graikija ar Portugalija demonstruoja prastos ekonomikos pavyzdį.
„Pavyzdžiui, Portugalija, gavusi daug ES lėšų, pinigus investavo į sritis (kelius, pastatus, aikštes), kurios neskatina ekonomikos konkurencingumo. Lygiai tą patį dabar daro Lietuva.
Netinkamai naudojami pinigai gali netgi pakenkti: jie iškraipo ekonomiką, sukuria paskatas korupcijai plėtotis, „išsipūsti“ įvairiems sektoriams. Kol nesuprasime, kad geriau mažiau pinigų, tačiau tinkamai investuotų, kol konkurencingumą ir valdymo kokybę užtikrinančios švietimo bei politinė sistemos nebus keičiamos, tol optimistinių prognozių tikėtis neverta“, – kalba pašnekovas.
Tam, jo teigimu, reikalingos ir kaip akibrokštas skambančios investicijos, galinčios įnešti pokyčių. „Pavyzdžiui, reikėtų iš užsienio pakviesti gerus profesorius dėstyti čia, mokėti jiems dvigubai ar trigubai didesnį atlyginimą. Taip pat dvigubą ar trigubą atlyginimą turėtų gauti ir mokytojai. Matytume pokyčių, jei, tarkime, pakviestume aukštos kvalifikacijos žmogų dirbti finansų ministru ir mokėtume jam pusės milijono dolerių algą per metus. Politiškai ir socialiai tai atrodo akibrokštas, tačiau taip turėtų būti daroma“, – sako S. Jakeliūnas.
G. Nausėda: lėtai vysimės, bet atotrūkis nedings
„Rytai vejasi Vakarus. Tačiau šis vijimosi procesas vyksta normaliomis aplinkybėmis, kai nėra krizių, nukrypimo nuo normos. Lietuvos ir daugelio Rytų Europos šalių vidutinis augimo tempas spartesnis nei Vakarų, tačiau, prasidėjus krizėms, silpnosios šalys nukenčia labiau nei Vakarų Europos šalys, praranda didesnę bendrojo vidaus produkto (BVP) dalį. Taigi jos vejasi ir staiga atitolsta“, – kalba G. Nausėda.
Ekonomistas pažymi, kad po krizės Baltijos šalys vien per 2009-uosius metus prarado 15 proc. BVP. Daugelis kitų Vakarų Europos šalių pačiais blogiausiais metais neteko 5–7 proc. savo BVP. „Tai reiškia, kad vėl tenka keletą metų vytis, kol įveikiami tos krizės padariniai. Procesas užsitęsia“, – sako pašnekovas.
Tačiau G. Nausėda teigia manantis, kad didžiulis atotrūkis tarp Europos Rytų ir Vakarų išliks, toliau lems emigraciją iš skurdesnių valstybių į turtingesnes.
„Galime filosofuoti kiek norime, bet pagrindinė emigracijos priežastis yra ekonominė. BVP ar atlyginimų dydžiu artimiausius dešimtmečius tikrai nesusilyginsime, tai bent pamėginkime padaryti, kas yra mūsų galioje – priimkime teisės aktus, kurie suteiks galimybes augti greičiau.
Svarbu įgyvendinti lankstesnę darbo rinką, mokesčių reformą, kad žmonės galėtų bent jau matyti perspektyvą, jog judama tinkama linkme. Kartais žmonės dar sutiktų toleruoti mažesnį atlyginimą, jei matytų, kad tunelio gale yra šviesa, bet kai to nėra, belieka pasiimti lagaminą ir išvažiuoti“, – pažymi pašnekovas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
VST pradeda saugoti „LitPol Link“ objektus – skirstyklą ir transformatorių pastotę
Viešojo saugumo tarnyba (VST) trečiadienį pradeda saugoti elektros jungties su Lenkija „LitPol Link“, per kurią Baltijos šalys vasarį sinchronizuosis su kontinentine Europa, objektus – skirstyklą ir transformatorių pastot...
-
LEA: Inčukalnio gamtinių dujų saugykla sausio 1 d. buvo užpildyta beveik 65 proc.1
2024 m. gruodį fiksuotas mažesnis gamtinių dujų vartojimas ir Klaipėdos SGD terminalo darbas lėmė, kad Inčukalnio gamtinių dujų saugykla sausio 1 d. buvo užpildyta beveik 65 proc. – tai artimas lygis aukščiausiam daugiamečiam užpildy...
-
„Ryanair“ nuo birželio skraidins iš Kauno į Peskarą Italijoje2
Airijos pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ nuo birželio skraidins iš Kauno į Peskarą Italijoje. ...
-
LEA: Lietuvoje elektros didmeninė kaina mažesnė nei Latvijoje bei Estijoje
Pirmąją sausio pusę vidutinė didmeninė elektros kaina Lietuvoje, „Nord Pool“ biržoje, siekė 0,086 Eur/kWh be PVM ir buvo 6 proc. mažesnė už vidutinę kainą Latvijoje ir Estijoje, praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Seimas: nuo šių metų balandžio startuoliai turės atitikti naują kriterijų
Nuo šių metų balandžio startuoliai turės atitikti naują kriterijų – turėti didelį inovacijomis grįstą verslo plėtros potencialą. Valstybė labiau skatins būtent tokias įmones. ...
-
Maitinimo sektoriui sužibo viltis: Paluckas žada diskutuoti apie PVM lengvatą2
Premjeras Gintautas Paluckas sako, kad pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatos maisto produktams ir viešojo maitinimo įstaigoms klausimą Seimas nagrinės pavasario sesijoje. Nors Vyriausybės vadovas neatsako, ar tokią atsakomybę palaikytų, ...
-
Užfiksuotas metų rekordas: šis butas – brangiausias per visą Lietuvos istoriją5
2024 metų brangiausiai Vilniuje parduotų butų sąrašas stebina savo solidumu ir įspūdingomis sumomis. ...
-
Pakelis sviesto – 4 eurai: ar galime tikėtis tokio „siurprizo“?
Praėjusiais metais Lietuvoje pieno kaina augo bene labiausiai ES – 11 proc. Praėjusių metų rudenį įsibėgėjo pieno produktų kainų augimas. 2024 m. lapkritį, palyginti su ankstesnių metų lapkričiu, šviežias nenugriebtas pienas pabrang...
-
Skrendantiems į Jungtinę Karalystę – naujovė: palies absoliučiai visus
Jau nuo balandžio vykstantys į Jungtinę Karalystę privalės gauti kelionės leidimą. Visi keliautojai, kad gautų leidimą atvykti į šalį, turės registruotis internetu ir sumokėti 12 eurų. Tai galios net ir skrendantiems jungiamaisiais skryd...
-
Seimas padidino rajono kelių finansavimą: ar to užteks?
Seimas dešimtadaliu padidino finansavimą rajoniniams keliams, lėšas paskirstant pagal gyventojų skaičių ir kelių ilgį juos valdančiose savivaldybėse, taip pat leido pačioms savivaldybėms apsispręsti, kokio lygio kelio remonto nori. ...