- Sniegė Balčiūnaitė, Valdas Pryšmantas, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kelių transporto kodekso pataisos, kuriomis siekiama pertvarkyti tolimojo susisiekimo autobusais rinką, Seimas priims kovą, teigia Ekonomikos komiteto pirmininkas konservatorius Kazys Starkevičius. Tai reiškia, kad kelionės tarpmiestiniais maršrutais nuo balandžio nesustos, o vežėjams nuo liepos galios naujos taisyklės. Rinkos senbuviams prie jų prisitaikyti numatytas pusantrų metų pereinamasis laikotarpis.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos vadovas Gintaras Nakutis teigė, kad galutinis projekto variantas yra geras.
„Suradome sprendimus, kurie tenkina ir mus, ir, svarbiausia, keleivius. Keleiviai nieko nepajus, viskas bus gerai“, – komiteto posėdyje trečiadienį teigė jis.
„Priimtas (projektas komitete – BNS) bendru sutarimu, tai greitai priimsime ir posėdžių salėje ir kovo mėnesį turėsime naują Kodeksą“, – trečiadienį projektą apsvarsčius ir jam pritarus komitete teigė K. Starkevičius.
Komitetas Kelių transporto kodekso pakeitimams pritarė be balsavimo, bendru sutarimu.
Posėdyje galutinai suderintos vežėjų, Susisiekimo ministerijos, komiteto ir kitų institucijų pozicijos dėl paslaugų tęstinumo garantijų, naujų vežėjų patikros, reikalavimų transportui, pereinamojo laikotarpio, skirto suvienodinti reikalavimus, autobusų ir traukinių tvarkaraščių derinimo, autobusų stočių, taip pat radus kompromisą dėl kitų sąlygų – iš viso 15 punktų.
Dabar neliko jokių kliūčių pataisoms priimti Seime, sako K. Starkevičius.
„Galima tikrai greitai, artimiausioje sesijoje priimti be jokių trukdymų, kad vyktų vežimas, kaip ir numato šis įstatymas“, – po pritarimo pataisoms sakė K. Starkevičius.
Kodekso pataisos Seimui pateiktos pernai lapkritį.
Jų svarstymui užtrukus, keleivių vežimą tarpmiestiniais maršrutais organizuojanti Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) ir vežėjai baiminosi, kad dėl reformos nuo balandžio gali sutrikti kelionės autobusais.
Reformos prireikė Konkurencijos tarybai paskelbus, kad šiame versle trūksta konkurencijos.
Įpareigota teismo LTSA pernai gruodį paskelbė naują vežėjų konkursą, tačiau teismas vežėjų prašymu jį laikinai sustabdė.
LTSA duomenimis, praėjusių metų pabaigoje Lietuvoje buvo 260 tolimojo susisiekimo maršrutų, kuriuos aptarnavo 35 įmonės, su kuriomis kas penkerius metus būdavo pratęsiamos sutartys. Dabartinės administracijos ir bendrovių sutartys dėl maršrutų aptarnavimo baigiasi kovo pabaigoje.
Manoma, kad liberalizavus rinką, vežėjų gali būti daugiau.
Keleiviai nieko nepajus, viskas bus gerai.
Esminiai pasikeitimai
G. Nakutis sako, kad svarbiausias reformos pokytis – į rinką atveriamas kelias naujiems vežėjams, kurie atitiks reikalavimus.
„Dabar yra atviras, laisvas patekimas į tolimojo susisiekimo autobusais rinką visiems vežėjams, atitinkantiems reikalavimus ir pateikusiems prašymą, kuris turės būti su papildomais dokumentais: maršruto trasa, suderintais tvarkaraščiais“, – BNS po posėdžio sakė G. Nakutis.
Anot jo, Kodekso pataisos turėtų apsaugoti rinką nuo neapgalvotų vežėjų sprendimų.
„Kadangi tai socialinė paslauga, yra maršrutų sudarymo kriterijai, tvarkaraščių derinimo principai, garantijų sistema, kad vežėjas nepultų neapgalvojęs į tą darbą neįvertinęs visų galimų pasekmių teikti paslaugą kuriame nors maršrute“, – sakė G. Nakutis.
Vėžėjai privalės turėti metus galiojančią banko ar draudimo bendrovės garantiją, kurios dydis bus apskaičiuojamas maršruto atstumą kilometrais padauginus iš pusės metinių reisų skaičiaus. Nesilaikant leidimo sąlygų vežėjas privalės mokėti 10 proc. garantijos sumos.
Anot jo, nustatytas pusantrų metų perinamasis laikotarpis, per kurį dabar veikiantys vežėjai nuo liepos 1-osios galės teikti paslaugas dabartinėmis sąlygomis.
„Kad nepajustų keleivis, kad nenukentėtų kokybė. Dabartiniams vežėjams bus išduoti leidimai dabartiniais maršrutais ir tvarkaraščiais, nuo liepos 1-osios visi važiuoja kaip važiuoja dabar, nauji vežėjai ateina ir įsilieja į dabartinių gretas, o po 18 mėnesių pereinamojo laikotarpio dabartiniai vežėjai jau turės atitikti tuos pačius reikalavimus, kaip ir nauji, siekiantys patekti į rinką“, – sakė G. Nakutis.
Jis teigė, kad kodekse numatyta sąlyga, leidžianti LTSA iki liepos pratęsti kovo pabaigoje pasibaigsiančias sutartis su dabartiniais vežėjais.
Tikimasi, kad nauji vežėjai pretenduos ne tik į dabartinių maršrutų aptarnavimą, bet ir plės jų tinklą.
„Tikimės, kad sprendimai dėl dubliavimo skatins juos rinktis tokias maršrutų trasas, gal ir bus išplėstas tinklas“, – sakė G. Nakutis.
Nuostolingų maršrutų aptarnavimui galės būti naudojamos valstybės lėšos: „Jeigu atsirastų poreikis, viešaisiais pirkimais būtų galima pirkti paslaugą, keleivių vežimą maršrutais, kurie socialiai yra būtini, bet neatsiperka“.
Vežėjų autobusai turės būti ne senesni nei 14 metų, o nuo 2026-ųjų – iki 10 metų.
Be to, numatomi aukštesni reikalavimai pirmos kategorijos autobusų stotims, kurių šiuo metu Lietuvoje yra aštuonios iš 58. Aukščiausios kategorijos stotys turės būti pritaikytos žmonėms su negalia, jose turės būti įrengtos bilietų kasos, bagažo saugojimo kameros, poilsio kambariai vairuotojams.
Siekiančioms šios kategorijos stotims nustatytas penkerių metų pereinamasis laikotarpis, joms taip pat gali būti suteiktos žemesnės kategorijos arba gresia prarasti stoties statusą.
„Jeigu nebus bilietų pardavimo vietos, tai jau nebus stotis, o autobusų stotele“, – sakė G. Nakutis.
Pataisos taip pat numato galimybę į rinką bandančius patekti vežėjus tikrinti Lietuvos institucijoms siekiant nustatyti, ar jos neturi sąsajų su priešiškomis valstybėmis, už jų nestovi sankcionuojami asmenys ar įmonės, įmonės Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijai turės pateikti deklaraciją, jog vežėjas, jo steigėjai, kontroliuojantys asmenys, galutiniai naudos gavėjai nekelia grėsmės šalies saugumui.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Siūlo išeitį ilgalaikiam nedarbui: trūksta bendruomenės poreikius atliepiančių veiklų2
Šią savaitę Trišalei tarybai buvo pristatytos Vakarų šalių patirtis įgyvendinant kovai su nedarbu skirtas darbo garantijos programas. Pasak Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) atstovės Ingos Liubertės, darbo garantijos...
-
Tarnyba: didelė dalis vyresnių žmonių susiduria su sunkumais naudojantis skaitmeninėmis paslaugomis1
Skaitmeninės paslaugos sunkiai prieinamos didelei daliai vyresnio amžiaus žmonių. Neretai šie asmenys, neužtikrinus alternatyvų paslaugoms internetu, lieka socialinio gyvenimo paraštėse, konstatavo skaitmeninės atskirties tyrimą atlikusi...
-
Situacija Lietuvoje – tragiška: brangsta mėgiamas tautiečių produktas39
Pieno produktai vis labiau brangsta ir viskas dėl Europoje nykstančių mažųjų ūkių. Mažėjant pieno pasiūlai, didėja jo paklausa, o kartu auga ir pieno produktų kainos. Pirkėjai baiminasi, kad jeigu pienas brangs ir toliau, teks jo atsisakyti. ...
-
Panaikinus „Foxpay“ licenciją VPT siūlo įsivertinti atsiskaitymo būdų alternatyvas
Lietuvos bankui (LB) penktadienį panaikinus finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) pirkimų vykdytojams siūlo įsivertinti kitų atsiskaitymo būdų alternatyvų pasiūlymą klientams. ...
-
I. Trinkūnaitė Lietuvos banko sprendimą panaikinti „Foxpay“ licenciją vadina susidorojimu6
Lietuvos banko (LB) sprendimą už šiurkščius ir nuolatinius pažeidimus panaikinti finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją, jos vadovė Ieva Trinkūnaitė vadina susidorojimu bei siekiu pagrįsti kuo griežtesnę ba...
-
Alytuje atidaryta nauja „Kauno grūdų“ gamykla2
Žemės ūkio ir maisto gamybos grupės „Akola group“ valdoma bendrovė „Kauno grūdai“ Alytuje atvėrė dar vieną gamyklą. ...
-
S. Krėpšta: panaikinus „Foxpay“ licenciją, bendrovės klientai neturėtų pajusti nepatogumų
Lietuvos banko (LB) valdybos narys Simonas Krėpšta tvirtina, kad nutraukus mokėjimo bendrovės „Foxpay“ licenciją, klientai nepatogumų nepajus. ...
-
Baltijos šalių ministrai ragina suvienodinti tiesiogines žemės ūkio išmokas1
Lietuvoje vykusiame susitikime Baltijos šalių žemės ūkio ministrai paragino visas Europos Sąjungos valstybes nares suvienodinti tiesiogines išmokas žemės ūkiui. ...
-
Nuo gruodžio baisogališkiai traukiniais į Vilnių keliaus be persėdimų2
Nuo gruodžio vidurio, savaitgaliais, į šalies sostinę nuvykti norintys Baisogalos gyventojai tą galės padaryti keliaujant vienu traukiniu. ...
-
BFK vadovas: vienkartinių pensijų fondų išmokų nereikia apmokestinti
Naujasis Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) pirmininkas mano, kad ir toliau nereikėtų apmokestinti vienkartinės išmokos iš antros pakopos pensijų fondų. Tačiau socialdemokratas Algirdas Sysas mano, jog valstybės įmokėta dalis ar ...