- Gintautas Degutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Degalams vėl brangstant rekordiniu tempu, vairuotojai keiksnoja prekybininkus. Šie suskubo ginti savo reputaciją ir įrodinėti, kad dėl kosminių kainų kalčiausia – valdžia.
Nukonkuruoja lenkai
Vieną didžiausių degalinių tinklų šalyje valdančios bendrovės "Lietuva Statoil" generalinis direktorius Mortenas Christensenas net surengė spaudos konferenciją, kad pasiskųstų, jog metų pradžioje šoktelėjus mokesčiams bendrovės pardavimas smuko net 18 proc. O Pietų Lietuvoje, Lenkijos pasienyje, dar daugiau. Per penkis pirmus mėnesius, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, benzino parduota 27 proc., dyzelino – 42 proc. mažiau.
"Tokią padėtį lemia žemesnės degalų kainos Lenkijoje. Ten litras benzino vidutiniškai kainuoja 45 centais mažiau nei Lietuvoje, dyzelinas – 47 centais. Dėl tokio atotrūkio Lietuvos mažmeninės prekybos įmonėms konkuruoti su kaimynais tampa vis sunkiau. Nė vienas vežėjas nesipila degalų Lietuvoje, jei tai gali padaryti Lenkijoje", – aiškino M.Christensenas.
Grasina Vyriausybei
Bendrovės "Lietuva Statoil" vadovas siūlo politikams kuo greičiau mažinti degalų akcizą iki ES reikalaujamo minimumo arba bent jau derinti jį su Lenkijos tarifais. Priešingu atveju bendrovė grasina stabdyti investicijas Lietuvoje ir jas nukreipti į tas valstybes, kuriose verslo sąlygos palankesnės.
"Dirbame Lietuvoje jau 15 metų, plėtojame tinklą, investuojame ir mokame mokesčius, o dėl pastarųjų permainų mokesčių sistemoje praradome per 140 darbuotojų, daug klientų ir pajamų. Tokios sąlygos neįkvepia. Nesitrauksime iš Lietuvos, tačiau daugiau nebeinvestuosime, jei tokia padėtis nesikeis. Ieškosime šalių, kuriose būtų palankiau investuoti", – pareiškė įmonės vadovas.
M.Christenseno teigimu, dėl padidintų akcizų labai nukentėjo ir transportininkai. Mažesnis degalų akcizas galėtų išgelbėti merdinčias transporto bendroves Lietuvoje, o biudžetas sulauktų papildomų įplaukų. Skaičiuojama, kad dėl kritusio pardavimo šiemet į šalies biudžetą "Lietuva Statoil" iš viso sumokės 138,7 mln. litų mažiau mokesčių nei pernai, kai į biudžetą buvo įnešta 414,5 mln. litų.
"Žinau daugelį bendrovių, kurios patiria milžiniškų sunkumų dėl aukštų degalų kainų. Jeigu niekas nesikeis, iki metų pabaigos paskutinį atodūsį išleis dar apie trečdalis šalies transporto įmonių. Bet niekuo negalime jiems padėti. Patys beveik negauname pajamų, iš tų 8 proc. maržos mums reikia išlaikyti savo darbuotojus ir visą parą veikiančias degalines. Negalime remti vietos verslo. Valstybė žudo savo karvę ir stebisi, kodėl nebėra pieno", – niūrų vaizdą piešė M.Christensenas.
Benzinas atpigtų 40 centų
Bendrovės vadovybė jau galvoja uždaryti kelias degalines. "Kol kas neuždarėme nė vienos. Bet turime tokių, kurios neduoda pelno. Tad galvojame, diskutuojame apie tai, bet viliamės, kad padėtis pasikeis. Vienaip ar kitaip, uždarius degalines degalai neatpigs. Geriausiu atveju leistų mums optimizuoti veiklą ir sutaupyti", – kalbėjo bendrovės "Lietuva Statoil" vadovas.
Jis skaičiavo, kad jeigu akcizas būtų sumažintas iki minimalių ES reikalavimų, benzinas Lietuvoje galėtų kainuoti iki 40 centų pigiau. Tačiau Vyriausybė esą kurčia verslininkų prašymams.
"Mes jau per pirmas sausio savaites pamatėme, kad padėtis labai sparčiai blogėja. Tuos skaičius nuolat rodome valdžiai, bet jie vis kažko laukia. Vyriausybė neturėtų kurti kliūčių, o labiau remti verslą, vilioti naujas įmones geromis sąlygomis, nes daugiau pinigų valstybė gali gauti tik iš verslo", – įsitikinęs bendrovės "Lietuva Statoil" generalinis direktorius.
Akcizas nemažės
Energetikos ministerijos teigimu, akcizai nebus mažinami ir dabar. Bent jau kol kas. "Sutinkame, kad sunkmečiu gyvenimas nelengvas. Tačiau kai buvo pakelti degalų akcizai, dar nepraėjo net pusė metų, negalima blaškytis ir imti staiga keisti tarifus. Peržiūrėti degalų akcizus galima tik įvertinus visas aplinkybes, įskaitant ir mokesčių surinkimo apimtį", – kalbėjo energetikos ministro patarėjas Kęstutis Jauniškis.
Seimo biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Kęstutis Glaveckas patvirtino, kad artimiausiu metu akcizų keisti nežadama.
"Komitete svarstėme šį klausimą ir vyrauja nuomonė, kad akcizus reikėtų koreguoti. Iš jau vien dėl to, kad lenkai šioje srityje vykdo labai aiškiai protekcionistinę politiką. Tačiau dabar tai neduotų jokios naudos. Pirma, nauji tarifai įsigaliotų tik nuo kitų metų. Antra, nuo rugsėjo 1 d. tiek lenkai, tiek latviai kels mokesčius, taip pat akcizus. Taigi kainos bus maždaug lygios. O kalbant apie investicijų nutraukimą, tai tikriausiai šiek tiek perspaustas pasakymas. "Statoil" – gerbtina, rimta bendrovė ir turėtų kalbėti apsvarsčiusi visus aspektus", – teigė K.Glaveckas.
Jis taip pat pripažino, kad politikams kyla nemažai įtarimų dėl visų naftos sektoriuje veikiančių bendrovių veiklos – tiek "Mažeikių naftos", tiek degalinių valdytojų. Mat pernai, kai naftos barelis kainavo per 140 JAV dolerių, degalų kaina Lietuvoje buvo tik keliolika centų didesnė nei dabar, kai naftos barelis kainuoja apie 70 dolerių.
Finansų ministras Algirdas Šemeta taip pat yra sakęs, kad Finansų ministerija skaičiavo galimas mažmenines degalų kainas ir jos esą galėtų būti 20 centų mažesnės. "Sudėjus visus mokesčius, maržas ir kitas sudedamąsias dalis, kažkur tarp žalios naftos kainos ir gatavo produkto išgaruoja 20 centų", – teigė A.Šemeta.
Skaičiai ir faktai
Mažiausi degalų akcizai taikomi Lenkijoje. Benzino akcizas 1000 l degalų yra 1191 litas, dyzelino – 808 litai.
Estijoje benzino akcizas siekia 1239 litus, dyzelino – 1140 litų.
Latvijoje benzino akcizas – 1322 litai, dyzelino – 1140 litų.
Didžiausi degalų akcizai yra Lietuvoje. Benzino akcizas siekia 1500 litų 1 tūkst. l degalų, dyzelino – 1140 litų.
Pagal šiuo metu galiojančius ES reikalavimus akcizo mokesčio minimumas nuo 2010 m. šalims narėms yra 359 eurai (1240 litų) 1 tūkst. l benzino ir 330 eurų (1140 litų) 1 tūkst. l dyzelino. Šiuo metu Lietuva yra pasiekusi dyzelino akcizo minimumą, o benzino akcizo tarifas net 21 proc. viršija minimalų ES direktyvų nustatytą tarifą.
Degalų kainos
Didžiuosius degalinių tinklus Lietuvoje valdančios bendrovės vakar suskystintas dujas pabrangino iki 1,74 lito. Tai pirmas kartas šiais metais, kai mažmeninė dujų kaina šalyje viršijo 1,7 lito ribą.
Po 1,74 lito už litrą suskystintų dujų šį ketvirtadienį reikėjo mokėti įmonės "Lietuva Statoil" tinkle ir "Orlen Lietuvos" degalinėse – ten dujos nuo savaitės pradžios pabrango 5 centais. "Lukoil Baltijos" tinklalapyje skelbiama, kad litras dujų ketvirtadienį kainavo 1,69 lito.
Už populiariausią 95 markės benziną "Statoil" ir "Orlen" tinklai ketvirtadienį prašė po 3,85 lito, "Lukoil" – 3,83 lito, už litrą dyzelino – atitinkamai 3,35 lito, 3,32 lito ir 3,3 lito. Litro 98 markės benzino kaina kai kuriose degalinėse jau perkopė 4 litų ribą.
Degalų kainos struktūra (proc.)
Šalis | Nafta | Akcizas | PVM | Marža |
Benzinas | ||||
Lietuva | 37 | 39 | 16 | 8 |
Lenkija | 38 | 35 | 18 | 9 |
Dyzelinas | ||||
Lietuva | 14 | 35 | 16 | 8 |
Lenkija | 44 | 28 | 17 | 9 |
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Siūlo išeitį ilgalaikiam nedarbui: trūksta bendruomenės poreikius atliepiančių veiklų2
Šią savaitę Trišalei tarybai buvo pristatytos Vakarų šalių patirtis įgyvendinant kovai su nedarbu skirtas darbo garantijos programas. Pasak Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) atstovės Ingos Liubertės, darbo garantijos...
-
Tarnyba: didelė dalis vyresnių žmonių susiduria su sunkumais naudojantis skaitmeninėmis paslaugomis1
Skaitmeninės paslaugos sunkiai prieinamos didelei daliai vyresnio amžiaus žmonių. Neretai šie asmenys, neužtikrinus alternatyvų paslaugoms internetu, lieka socialinio gyvenimo paraštėse, konstatavo skaitmeninės atskirties tyrimą atlikusi...
-
Situacija Lietuvoje – tragiška: brangsta mėgiamas tautiečių produktas57
Pieno produktai vis labiau brangsta ir viskas dėl Europoje nykstančių mažųjų ūkių. Mažėjant pieno pasiūlai, didėja jo paklausa, o kartu auga ir pieno produktų kainos. Pirkėjai baiminasi, kad jeigu pienas brangs ir toliau, teks jo atsisakyti. ...
-
Panaikinus „Foxpay“ licenciją VPT siūlo įsivertinti atsiskaitymo būdų alternatyvas
Lietuvos bankui (LB) penktadienį panaikinus finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) pirkimų vykdytojams siūlo įsivertinti kitų atsiskaitymo būdų alternatyvų pasiūlymą klientams. ...
-
I. Trinkūnaitė Lietuvos banko sprendimą panaikinti „Foxpay“ licenciją vadina susidorojimu6
Lietuvos banko (LB) sprendimą už šiurkščius ir nuolatinius pažeidimus panaikinti finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją, jos vadovė Ieva Trinkūnaitė vadina susidorojimu bei siekiu pagrįsti kuo griežtesnę ba...
-
Alytuje atidaryta nauja „Kauno grūdų“ gamykla2
Žemės ūkio ir maisto gamybos grupės „Akola group“ valdoma bendrovė „Kauno grūdai“ Alytuje atvėrė dar vieną gamyklą. ...
-
S. Krėpšta: panaikinus „Foxpay“ licenciją, bendrovės klientai neturėtų pajusti nepatogumų
Lietuvos banko (LB) valdybos narys Simonas Krėpšta tvirtina, kad nutraukus mokėjimo bendrovės „Foxpay“ licenciją, klientai nepatogumų nepajus. ...
-
Baltijos šalių ministrai ragina suvienodinti tiesiogines žemės ūkio išmokas1
Lietuvoje vykusiame susitikime Baltijos šalių žemės ūkio ministrai paragino visas Europos Sąjungos valstybes nares suvienodinti tiesiogines išmokas žemės ūkiui. ...
-
Nuo gruodžio baisogališkiai traukiniais į Vilnių keliaus be persėdimų2
Nuo gruodžio vidurio, savaitgaliais, į šalies sostinę nuvykti norintys Baisogalos gyventojai tą galės padaryti keliaujant vienu traukiniu. ...
-
BFK vadovas: vienkartinių pensijų fondų išmokų nereikia apmokestinti
Naujasis Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) pirmininkas mano, kad ir toliau nereikėtų apmokestinti vienkartinės išmokos iš antros pakopos pensijų fondų. Tačiau socialdemokratas Algirdas Sysas mano, jog valstybės įmokėta dalis ar ...