- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Iš prezidentūros pasigirdo siūlymas įmokų atidėjimą įteisinti įstatymu. Prezidentūra vadovaujasi Lenkijos pavyzdžiu, kuri daliai gyventojų suspendavo paskolas tam tikram laikotarpiui. Apie tai plačiau pokalbis su ekonomistu Aleksandru Izgorodinu.
– Kaip jums atrodo toks siūlymas? Sakoma, kad būtų remtasi Lenkijos pavyzdžiu. Kaip tai atrodytų Lietuvoje?
– Palūkanos kelia tam tikrą finansinę įtampą tarp gyventojų. Vien gruodžio mėnesį buvo 11 proc. mažmeninės prekybos kritimas. Manau, tai susiję su kylančiomis palūkanomis ir žmonės fiziškai pradeda mažiau vartoti kitų prekių. Prezidentūros pasiūlymas turi savo logikos. Duomenys labai aiškiai rodo, kad žmonės turi finansinių iššūkių dėl kylančių palūkanų. Tačiau reikia suprasti, kad valstybės finansai – nėra guminiai. Mano supratimu, jeigu valstybė priima dalį finansinių įsipareigojimų iš gyventojų, vadinasi, atitinkamai turi didėti valstybės išlaidos. Šių metų gale, tikėtina, turėsime 5 proc. nuo BVP biudžeto deficitą.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Ar valstybė gali sau tai leisti?
– Teoriškai tikrai gali sau leisti tai daryti. Turime gana nedidelę valstybės skolą. Kitų ES šalių kontekste Lietuvos valstybės skola sieks apie 43 proc. nuo BVP, o euro zonos vidurkis siekia apie 90 proc. nuo BVP. Tačiau problema – didelis biudžeto deficitas. Jau šiais metais jis prezidentūros pasiūlymu sieks 5 proc. nuo BVP. Vadinasi, jeigu valstybė prisiima dalį gyventojų paskolų įnašų įsipareigojimų, valstybės išlaidos dar kyla. Turint omeny dabartinį rinkų nerimą dėl krizės, kylančios bazinės palūkanos finansų rinkose, tai gali sukelti tam tikrą spaudimą Lietuvos obligacijų pajamingumui. Dabar Lietuva dešimčiai metų gali pasiskolinti rinkose už 4,6 proc., 2022 m. pradžioje skolinomės už 0,6 proc. Manau, galima taikyti šį sprendimą, bet siūlyčiau ieškoti būdų, kaip suamžinti kitas valstybės biudžeto išlaidas, kad išlaikytume 5 proc. biudžeto deficitą nuo BVP.
Palūkanos kelia tam tikrą finansinę įtampą tarp gyventojų.
– Kuo esame panašūs ir skiriamės su Lenkija? Kokia ten situacija su EURIBOR kilimu?
– Lenkija turi savo vidines tarpbankines palūkanas, kadangi nėra euro zonos narė. Lietuva, kaip euro zonos narė, taiko EURIBOR.
– Galima sakyti, kad tai, ką taiko Lenkija, netinka mums Lietuvoje?
– Principas tas pats. Galutinės palūkanos – bazinės palūkos + banko marža. EURIBOR irgi į tai įskaičiuojamas. Tarpbankinės palūkanos bet kurioje valstybėje figūruoja tarp galutinės kainos dedamosios. Mes galime tai taikyti. Tačiau ir Lenkijos skolinimosi kaina nuo praeitų metų gana stipriai pakilo. ES rinkos žiūri į Lenkijos biudžetą gana įdėmiai ir agresyviai. Kai tik į Europos ekonomiką ateis krizė ir sulėtėjimas, prognozuojamas šių metų vasarą, Lietuvos ir Lenkijos skolinimosi kaina tikrai didės. Lenkijos obligacijų pajamingumas turi kilti sparčiau, kadangi jie ne euro zonos nariai, jie šiek tiek rizikingesni rinkoms. Klausimas, kiek Lenkija turės vidinių finansų prievolėms įgyvendinti. Prieitais metais jie gana agresyviai mažino vartojimo mokesčius, kovodami su infliacija, tai kėlė biudžeto deficitą. Šiais metais jūsų minėtos priemonės. Jų biudžetas – nėra guminis, o rinkos situacija tampa gana stresinė.
– Jei Lietuva nuspręs tai įteisinti įstatymu, gyventojai turės kažkada susimokėti palūkanas, kurias praleido?
– Teoriškai, taip, tačiau nebūtinai. Valstybė gali eiti dviem keliais – arba prisiimti visus gyventojų įsipareigojimus, didinti skolą ir mokėti aukštesnes palūkanas, tada gyventojai ilgalaikėje perspektyvoje sumokės valstybės skolą, arba valstybė gali ieškoti būdų, kaip paraleliai mažinti kitas valstybės skolas, kad biudžeto deficitas neišaugtų dar labiau.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vyriausybė mažina biurokratines kliūtis nustatant infrastruktūros apsaugos zonas
Siekdama mažinti biurokratiją Vyriausybė supaprastino infrastruktūros apsaugos zonų nustatymo tvarką. ...
-
ILTE pramonės įmonių modernizavimui skyrė dar 80 mln. eurų
Nacionalinė plėtros įstaiga ILTE (buvusi „Invega“) pramonės modernizavimui skyrė papildomą 80 mln. eurų finansavimą. ...
-
N. Mačiulis: paliekame infliacijos dugną2
Po kurį laiką vyravusios defliacijos rudenį vartotojų kainoms vėl kylant, ekonomistai teigia, kad infliacijos žemumos – jau praeityje. ...
-
Ministerija: JAV teiks Lietuvai informaciją apie mažuosius branduolinius reaktorius1
JAV padės Lietuvai vertinti galimybes ateityje statyti ketvirtosios kartos mažuosius branduolinius reaktorius. ...
-
Lietuviai skolas dažniau „išsimušinėja“ patys: nepasitiki teisine sistema?
Tik kas ketvirtas lietuvis dėl negrąžintos skolos kreipiasi į antstolius ir vis daugėja tokių, kurie skolas „išsimušinėja“ patys. ...
-
Lapkritį – išankstinė 0,5 proc. mėnesio ir 1,1 proc. metinė infliacija
Išankstinė metinė infliacija – lapkritį, palyginti su pernai lapkričiu – siekia 1,1 proc., o mėnesio – lapkritį, palyginti su spaliu, – 0,5 proc., trečiadienį skelbia Valstybės duomenų agentūra. ...
-
Vyriausybė – už atlyginimų kėlimą mokslininkams
Vyriausybė trečiadienį pritarė, kad nuo kitų metų rugsėjo vidutiniškai 8 proc. augtų atlyginimai valstybiniuose mokslinių tyrimų institutuose dirbantiems mokslininkams. ...
-
Viceministras: 2026 metais pensijos turėtų viršyti skurdo ribą2
Atotrūkis tarp santykinės skurdo ribos, vertinamos pagal žmogaus pajamas, ir vidutinės pensijos toliau mažėja, o 2026 metais pensijos turėtų būti didesnės nei skurdo riba, sako socialinės apsaugos ir darbo viceministras Martynas Šiurkus. ...
-
Lietuva skyrė 5 mln. eurų įrengti saulės elektrines Ukrainoje
Lietuva skyrė 5 mln. eurų įrengti saulės elektrines Ukrainoje. Vyriausybė trečiadienį patvirtino tokios vertės paramos Ukrainos energetikos sektoriui programą. ...
-
Vyriausybė: 74 mln. eurų RRF lėšų – baterijoms, dviračių ir pėsčiųjų takams
Beveik 74 mln. eurų iš Lietuvai skirtų Europos Sąjungos (ES) Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano (RRF) lėšų bus papildomai skirta energijos kaupimo įrenginiams (38,55 mln. eurų) bei dviračių ir pėsčiųjų takams įrengti (...