- technologijos.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Edinburgo universiteto (Jungtinė Karalystė) dizaino inžinerijos profesorius Stivenas Salteris (Stephen Salter) pasiūlė būdą, kaip genealiai paprastu sprendimu ateityje būtų galima išvengti tokių superuraganų kaip Šiaurės Ameriką ką tik nuniokojusi Sandy. Viskas ko reikia – tūkstančių senų automobilinių padangų. Jo idėją jau finansiškai parėmė milijardierius „Microsoft“ įkūrėjas Bilas Geitsas (Bill Gates) ir Natano Mairvoldo (Nathan Myhrvold) kompanija „Intellectual Ventures“.
Tūkstančių padangų Atlanto vandenyse sustačius viena ant kitos vertikaliai ir sujungus į improvizuotus vertikalius vamzdžius (žr. vaizdo siužetą naujienos pabaigoje), besileidžiančius į okeano gelmę, būtų galima užkirsti kelią uraganų formavimuisi.
Nors brito sumanymą finansiškai jau spėjo paremti milijardierius „Microsoft“ įkūrėjas Bilas Geitsas (Bill Gates) ir Natano Mairvoldo (Nathan Myhrvold) kompanija „Intellectual Ventures“, o S. Salteris savo idėją jau užpatentavo, jis teigia, kad jo idėjos išbandymui reikia daugiau lėšų.
Uraganai yra intensyvios žemo slėgio zonos, susiformuojančios virš šiltų okeano vandenų. Uraganų energijos šaltinis – įšilusio okeano vandens garai. S. Salterio sumanyta konstrukcija (kai kas ją jau spėjo pakrikštyti
„Salterio kriaukle“ [angl. – „Salter Sink“]) bangų energijos pagalba pumpuotų į gelmę šiltą paviršiaus vandenį ir tokiu būdu vėsintų okeano paviršių. Taip būtų pasirūpinta, kad galingiausi uraganai nė negimtų.Įrenginys veiktų bangų pompos principu: okeano bangavimas įšilusį vandenį atneštų į padangų cilindro viršų, o tada gravitacija trauktų tą vandenį į gelmę, iki maždaug 200 metrų gylio, kur jis pradėtų maišytis su vėsiu vandeniu. Okeano gelmėje formuojantis tokiam kokteiliui, vandenyno paviršius imtų vėsti, o tai reiškia mažesnes uraganų formavimosi galimybes.
Kompanijos „Intellectual Ventures“ specialistų vertinimu, 10-100 metrų skersmens „cilindras“ iš senų padangų okeano paviršiuje šiluminės energijos perteklių galėtų asimiliuoti ištisais gigavatais.
Profesorius S. Salteris leidiniui „Observer“ pasakojo, jog vandenyno vėsinimui išnaudojant bangavimo energiją, galėtų būti ir ekologinės naudos. Tokios bangų pompos būtų išmėtytos po visą Atlanto vandenyno „uraganų alėją“ – Atlanto regioną ties pusiauju, kur susiformuoja nuožmiausi štormai.
„Salterio kriaukles“ uraganų alėjoje reikėtų išmėtyti vėlyvą pavasarį, iki uraganų sezono pradžios likus keletui mėnesių, o surinkti jas reikėtų prieš pat didžiųjų audrų metą – tada jos savo darbą jau būtų atlikusios.
„Kad būtų apsaugotas Golfo regionas, reikėtų tūkstančių tokių „kriauklių“, tačiau, mūsų paskaičiavimu, išlaidos būtų gerokai mažesnės už nuostolius, kuriuos atneša uraganai, - savo tinklalapyje skelbia „Intellectual Ventures“.
S. Salterio teigimu, mirtinų uraganų profilaktikai pakaktų 150-450 iš senų padangų ar iš kitų plūdrių žaliavų sukonstruotų plūduriuojančių „kriauklių“. Jos laisvai dreifuotų vandenyne ir siųstų radarams signalą, kad su jais nesusidurtų laivai.
S. Salteriui tokia mintis atėjo dar stebinti uragano Katrinos nuniokoto Naujojo Orleano vaizdus. JAV vyriausybei savo idėją britas pristatė dar 2007 m. Uraganų profilaktika yra JAV mokslinių tyrimų prioritetas, kadangi nuo 2004 m. šalį buvo užgriuvę jau 10 mirtinų uraganų.
Naujausiais duomenimis, uraganas Sandy pridarė žalos už 30 mlrd. JAV dolerių, o bendra uraganų atneštų nuostolių suma JAV ir Karibų regionui nuo 2002 m. siekia net 200 mlrd. JAV dolerių.
S. Salterio teigimu, jo siūlomos technologijos mechaninis efektyvumas jau yra įrodytas, tačiau pripažįsta, jog reikia lėtų papildomiems tyrimams, kad būtų išsiaiškintas ekologinis tokio sumanymo aspektas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...