5 patarimai vadovams, kaip teisingai girti ir kritikuoti pavaldinius

  • Teksto dydis:

Vienas pagrindinių bet kokios srities vadovo uždavinių yra personalo ugdymas ir tobulinimas. Tam sukurta nemažai įrankių: individualus mokymas, mentorystė, delegavimas, metiniai pokalbiai. Tačiau vienas efektyviausių – grįžtamojo ryšio teikimas.

Grįžtamasis ryšys – tai vadovo ir pavaldinio komunikacija. Dažnai jis suprantamas kaip pagyra ar papeikimas. Tačiau gerokai efektyviau būtų skirstyti grįžtamojo ryšio formas pagal funkcijas: koreguojantis ir užtvirtinantis grįžtamasis ryšys. Šios formos geriau atspindi esminę užduotį: skatinti tokį pavaldinio elgesį, kuris atitiks įmonės, projekto ar srities standartus ir poreikius.

Tikriausiai gali kilti klausimas, kuo užtvirtinantis grįžtamasis ryšys skiriasi nuo pagyrimo. Pagyrimas yra į pavaldinį nukreiptos vadovo teigiamos emocijos ir jo pagrindinė funkcija yra motyvavimas. Tuo tarpu užtvirtinantis grįžtamasis ryšys nurodo, kaip darbuotojas gali naudoti savo pasiekimus tolesniam tobulėjimui. 

Nepaisant to, kad grįžtamojo ryšio metodas yra labai populiarus, jį taikantys neretai daro itin dideles klaidas. Pavojingiausia jų – susifokusavimas į praeities įvykius ir elgesį. Išvengti šios klaidos ir padaryti grįžtamąjį ryšį efektyvesnį padės penki pagrindiniai principai, kuriais dalijasi Natalija Norvilė, įdarbinimo įrankių kūrimo įmonės „Addelse“ ekspertė.

1. Grįžtamasis ryšys turi būti asmeninis, neviešas. Net jeigu norima pakoreguoti visos komandos elgesį, norimam efektui pasiekti būtina pasikalbėti su kiekvienu komandos nariu atskirai.

2. Grįžtamasis ryšys turi remtis duomenimis, o ne įspūdžiais, būti konkretus ir pagarbus, bei būti orientuotas į tokį elgesį, kurį galima keisti.

3. Grįžtamasis ryšys turi būti teikiamas kuo anksčiau, geriausia tą pačią dieną. Bėgant laikui, detalės pasimiršta, vadinasi, bus sunkiau padaryti teisingas išvadas.

4. Būtina kruopščiai apgalvoti rekomendacijas elgesio keitimui. Pasakymas, kad padaryta klaida, savaime neišsprendžia problemos, o tik ją įvardina. Svarbu turėti aiškiai suformuluotą pasiūlymą, kaip ateityje būtų galima išvengti panašių klaidų, koks elgesys tą užtikrintų.

5. Reikėtų stengtis nevartoti veiksmažodžių, prasidedančių „ne“. Šis nesunkus (nors kai kam gali pasirodyti atvirkščiai) metodas priverčia žmogų kalbėti ne apie praeitį, o apie ateitį. Pavyzdžiui, užuot sakę: „Ir vėl neužpildei ataskaitos!“, galite rekomenduoti „Pildyti ataskaitą kiekvienos darbo dienos pabaigoje“.

Taip pat svarbu koreguojančio grįžtamojo ryšio teikimo veiksmų eiliškumas:

1. Jeigu nepageidaujamas elgesys įvyko pirmą kartą, į jį reaguoti reikėtų tik tuo atveju, jei tai yra kritinė klaida, kuri negali pasikartoti. Kitu atveju svarbu suprasti, kad labai dažnai pavaldiniai patys suvokia padarę klaidą ir ją ištaisys be vadovo pagalbos.

2. Jeigu klaida ar tam tikras nepageidaujamas elgesys pasikartojo, reikėtų susitikti su darbuotoju akis į akį ir paprašyti leidimo suteikti jam grįžtamąjį ryšį. Darbuotojo sutikimas padės nuteikti jį konstruktyviam pokalbiui.

3. Paaiškinkite, kokio elgesio tikitės iš darbuotojo ateityje.

4. Nurodykite priežastį, kodėl rekomenduojate būtent tokį elgesį.

5. Gaukite darbuotojo pritarimą jūsų siūlomam sprendimui. Reikia turėti omeny, kad darbuotojas gali nesutikti su jūsų požiūriu. Tokiu atveju reikėtų išklausyti jo nuomonę ir detaliau pagrįsti savo siūlymą.

6. Būtinai padėkokite darbuotojui už skirtą laiką. Žodis „ačiū“ yra išties galingas!

Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad šios taisyklės labai paprastos, tačiau ne visada lengva jų laikytis. Vadovui, kaip ir bet kuriam kitam žmogui, bendraujant sunku išvengti emocijų. Tačiau nereikėtų nusiminti – juk grįžtamojo ryšio teikimas yra įgūdis, o kiekvieną įgūdį galima išlavinti.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Lytiškumo ugdymo ekspertė: svarbu matyti asmenis
    Lytiškumo ugdymo ekspertė: svarbu matyti asmenis

    Artėjantys mokslo metai, dažnam jaunam žmogui atnešantys ir naujų socialinių situacijų ir iššūkių, – vertinga proga suaugusiesiems sugrįžti prie lytiškumo ugdymo temos ir užmegzti dialogą su vaiku. Ką vis dėlto a...

    20
  • Vartotojų favoritai – žinomi lietuviški prekių ženklai
    Vartotojų favoritai – žinomi lietuviški prekių ženklai

    Pirkėjai Lietuvoje favoritais laiko gerai žinomus lietuviškus prekių ženklus ir yra įsitikinę dėl jų kokybės, rodo maisto produktų vartojimo tendencijų tyrimas. ...

  • Kaip psichologiškai pasiruošti rudeniui?
    Kaip psichologiškai pasiruošti rudeniui?

    Ruduo – puikus metas pradėti naujus darbus, siekti paaukštinimo ir išsikelti naujų tikslų. Ir nors daugumai žmonių rugsėjį nuotaika gerėja, nereikėtų apsikrauti per daug, nes atėjus lapkričiui daugumos nuotaika prastėja. Apie t...

    7
  • Vaikas nenori į mokyklą: galbūt metas pasikalbėti su savimi?
    Vaikas nenori į mokyklą: galbūt metas pasikalbėti su savimi?

    Artėjant rugsėjui, tėveliai tikisi, kad atžalos su džiaugsmu pasitiks naujuosius mokslo metus. Vis dėlto kartais moksleivis ima ir pareiškia visai nenorintis eiti į mokyklą. Kas tai – nekalta vaiko emocija ar rimta problema? Pasak speciali...

    4
  • Kaip neapsunkinti mokslo metų pradžios?
    Kaip neapsunkinti mokslo metų pradžios?

    Paskutinės savaitės prieš pirmą vaiko Rugsėjo 1-ąją – nebetinkamas laikas nei sustiprintoms skaitymo ar rašymo pamokoms, nei jokiam būsimo mokinuko muštravimui. Ir vaikui, ir jo tėvams svarbu nusiraminti, ragina Vilniaus &Sca...

  • Iš atostogų malonumų – į rugsėjo pareigas
    Iš atostogų malonumų – į rugsėjo pareigas

    Grįžimas į mokyklą po atostogų daugeliui moksleivių kelia iššūkių. Nerūpestingą dienotvarkę keičiant griežtesniam ritmui, dažnas ima jausti įtampą ar nerimą. Kaip padėti atžalai, kad prasidėję mokslo metai keltų kuo mažiau ...

    1
  • Rugsėjo 1-oji jau ant nosies: kaip padėti savo atžalai sugrįžti į ritmą?
    Rugsėjo 1-oji jau ant nosies: kaip padėti savo atžalai sugrįžti į ritmą?

    Tikriausiai daugelis vaikų pastaruoju metu sulaukė klausimų: „Ar lauki Rugsėjo 1-osios? Ar nori į mokyklą?“. Apie tai, kaip padėti savo atžalai, jei ji nenori eiti į ugdymo įstaigą, LNK žurnalistas kalbėjosi su „Vaikų linijos&ld...

    3
  • Tobulumo siekis – ne visada naudingas
    Tobulumo siekis – ne visada naudingas

    „Kuo būsi, kai užaugsi?“ – šį klausimą pirmą kartą dažniausiai išgirstame labai anksti. Įvairiais lūkesčiais žmogus apipinamas nuo mažens, o augant šie lūkesčiai nuolat didėja. Vis dėlto per didelis spaudi...

  • Vaikų nerimo priežastis – Rugsėjo 1-oji
    Vaikų nerimo priežastis – Rugsėjo 1-oji

    Daugumai vaikų artėjanti Rugsėjo 1-oji tampa tęstinio nerimo priežastimi. Grįžimas į mokyklą moksleivius dažniausiai priverčia nerimauti dėl įtemptos mokymosi rutinos. Kai kurie baiminasi dėl galimų patyčių. O vaikai, kurie pereina į kitą mo...

    4
  • Vaikų savarankiškumo ugdymas: pamokas turi išmokti ir tėvai
    Vaikų savarankiškumo ugdymas: pamokas turi išmokti ir tėvai

    Rugsėjo 1-ąją, kai tėvai gabens į ugdymo įstaigas savo vaikus, automobiliai vėl užkimš miestus. Ar šiuolaikiniai moksleiviai tikrai tokie nesavarankiški? Kokius namų darbus vasarą galėtų atlikti ne tik atostogaujantys moksleivi...

Daugiau straipsnių