50 antikos atspalvių

Kas nėra girdėjęs apie Homerui priskiriamą poemą "Iliada" ir joje apdainuojamą dešimt metų trukusį Trojos karą? Kas negirdėjo apie dangiško grožio Spartos karalienę Eleną, pabėgusią su Trojos karalaičiu Pariu ir taip įžiebusią šį konfliktą? Nerasime nežinančiųjų ir vienos pirmųjų naudingojo idiotizmo metaforų – "Trojos arklys", simbolizuojančios nevykusiai užslėptą priešo klastą, kurią naivi auka pati įsileidžia į savo teritoriją.

Tie, kas ne tik girdėjo, bet ir bandė skaityti šį kūrinį, puikiai pamena kitus, ne mažiau spalvingus jo aspektus – beveik neužmušamą didvyrį Achilą, gudrųjį Itakės karalių Odisėją ir kitus veikėjus, taip pat dievus bei itin suktai "suraizgytą" siužetą, persmelktą epinės didybės ir fatališkumo.

Nenuneigsime, jog "Iliada" yra ne šiaip epas, o bene pats gražiausias literatūros kūrinys apie grobuonišką žmogaus prigimtį ir iš jos kylantį reiškinį – karą. "Iliada" nagrinėja ir šlovės siekio, antgamtinių jėgų rūstybės ir likimo neišvengiamumo temas. Vis dėlto "Iliada", kaip ir jo tęsinys "Odisėja", yra tokie žavūs, kad norom nenorom peršasi mintis, jog gyvenime taip nebūna.

Ar vien dėl moters (kad ir labai gražios) pabėgimo su meilužiu gali kilti 10 metų trunkančios skerdynės? O gal viskas yra gerokai subtiliau ir šį bei tą antikos dainius Homeras gudriai nutylėjo, nenorėdamas painioti meno su politika arba paprasčiausiai užmiršo nepatogius faktus? Problema ta, jog iki šiol yra nežinoma Trojos gyventojų etninė kilmė.

Dėl graikų viskas aišku. Jie – achajai, helenai, danajai ir, suprantama, – arijai (kas gi daugiau?). O štai trojėnų šaknys – miglotos. Viena teorija teigia, jog Trojos gyventojai galėjo būti vadinamieji pelazgai – pusiau mistinė tauta, aprašyta įvairiausių antikos literatų (Homero, Hesiodo, Aischilo, Sofoklio, Euripido), istorikų (Hekatėjo iš Mileto, Herodoto, Tukidiko) ir geografų (Pauzanijaus, Strabono) veikaluose.

Vienas pirmųjų šaltinių, kuriame paminėti pelazgai, yra būtent "Iliada", tačiau ten tiksliai neįvardyta, ar tai konkreti etninė grupė, ar tik tokiu vardu vadinamos visos Viduržemio jūros baseine gyvenusios tautos, neturinčios giminystės su graikais. Vis dėlto yra manoma, jog pelazgai buvo senieji Balkanų gyventojai, kuriuos aptiko į Europą atsibastę graikų protėviai (indoeuropiečiai).

Iš XX a. istorijos puikiai žinome, jog susitapatinimas su arijų rase painiai susuka smegenis, tad nieko nuostabaus, jog netrukus kilo konfliktas, ir agresyvūs atėjūnai labai sparčiai ėmė išstumti iš Viduržemio jūros baseino senbuvius.

Graikų mitologijoje žinoma kita istorija, pasakojanti apie senosios kartos dievus – titanus (pabaisas), kuriuos nuvertė Dzeuso vedami naujos kartos žmogaus pavidalo dievai. Ar gali būti, jog nežmogiško pavidalo dievybės-titanai yra aliuzija į vadinamuosius pelazgus, o žmogiško pavidalo yra graikų protėviai indoeuropiečiai? Tai daug ką paaiškintų, taip pat ir Trojos karo priežastis.

Įsivaizduokime, kad achajai vis labiau išstumia pelazgus iš Viduržemio jūros politinio, ekonominio ir kultūrinio gyvenimo. Pelazgų įtakos zona vis labiau traukiasi, kol galų gale lieka paskutinė galinga jų tvirtovė – Troja. Ši, anot "Iliados" dievų, turi būti sunaikinta. Kad ir kokios tvirtos būtų Trojos sienos, kad ir kaip narsiai priešintųsi jos gynėjai, vedami patriotizmo įsikūnijimo Hektoro (Pario brolio), kad ir kokie dievai palaikytų trojėnus, šis miestas turėjo išnykti. Toks likimas, o ateitis priklauso graikams ir jų kultūrai, tad Troja turi būti nušluota nuo žemės paviršiaus.

Kaip ir nacionalsocializmas, Sovietų Sąjunga ar dabartinis Kremliaus režimas, ji turi būti visiškai eliminuota. Ar gali būti, jog tai ir yra tikroji politinė Trojos karo priežastis? Kaip kitaip paaiškinti graikų narsą bei fatališką dievų požiūrį į trojėnus? Kaip kitaip paaiškinti Homero šališkumą? Juk nepaisant fakto, kad graikai yra agresoriai, mes ("Iliados" skaitytojai) jiems (kaip ir amerikiečiams filmuose apie Vietnamo karą) simpatizuojame ir laukiame jų pergalės net tada, kai, regis, Hektoro vedami trojėnai tuoj sudegins visus achajų laivus.

Sąmokslo teorijų kūrėjai netgi galėtų iškelti versiją, jog Agamemnonas ir Menelajas (Spartos karalius, teisėtas Elenos vyras) bei kiti graikų lyderiai buvo pirmieji masonai ir patys sąmoningai pakišo Eleną Pariui, kad ta jį sugundytų. Vis dėlto apie Trojos žlugimą buvo žinoma dar iki šio meilės romano. Dievas Apolonas apdovanojo Pario seserį Kasandrą pranašystės dovana. Kadangi Kasandra atstūmė dievaičio meilę, jis ją nubaudė ir padarė taip, kad jos pranašystėmis niekas netikėtų. Kasandra numatė ir Trojos žlugimą, tačiau niekas ja netikėjo.

Nors antikos literatai to neaprašo, yra nemenka tikimybė, jog gatvėse anų laikų žmonės badė į princesę pirštais, įvairūs tuomečiai politologų ir žurnalistų pirmtakai viešai samprotavo, jog karas su achajais neįmanomas, o pora vietinės reikšmės dainininkų kretinų netgi sukūrė kvailoką, bet neva šmaikščią dainelę idiotišku pavadinimu "Graikai vėl puola".

Homero šedevre svarbią vietą užima ir dievų pozicija palaikant konfliktuojančias puses. Vieni dievai rėmė agresorius achajus (Hera, Atėnė, Poseidonas), kiti – trojėnus (Apolonas, Arėjas, Afroditė), o štai dievų "generalinis direktorius" Dzeusas buvo daugmaž neutralus.

Jeigu graikai simbolizuoja indoeuropiečius, o trojėnai – pelazgus, t. y. dvi dėl Viduržemio jūros monopolio konfliktuojančias puses, ką gi šioje istorijoje galėtų reikšti dievų simbolis? Tarkime, "Iliadoje" aprašytos dievybės galėtų simbolizuoti abstrakčias politines ir ekonomines jėgas, suinteresuotas achajų ir trojėnų konfliktu, kurios ne tik simpatizuoja kažkuriai konfliktuojančiai pusei, bet turi iš to ir apčiuopiamos materialinės naudos (visai kaip "Coca-Cola" Antrojo pasaulinio karo metais).

Nepaisant "Iliadoje" aprašyto visiško Trojos sunaikinimo, manoma, jog pelazgų palikuonys išliko iki mūsų dienų. Teigiama, jog jų tiesioginiai ainiai yra šiuolaikiniai albanai.


Šiame straipsnyje: Iliadaantikaodisėja

NAUJAUSI KOMENTARAI

maniakas

maniakas portretas
50 pilkų atspalvių, 40 plėšikų, 30 sidabrinių, 20 exliberalų, 10 negriukų, o gal 12, nesvarbu ir 0 proto. va ir visa matematika, o tekstas man patiko.

paranoja

paranoja portretas
gal vis dėlto tiesiog skaitykite Homerą ir tiek ir neieškokite šiknoj sliekų.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

  • Veltėdžiams – jokio gailesčio
    Veltėdžiams – jokio gailesčio

    Dienraštyje „Klaipėda“ perskaičiau straipsnelį apie elgetaujančią moterį prie Biržos tilto ir Herkaus Manto gatvėje. Taip, iš tiesų ta moteris seniai tai daro, ir niekam niekas čia nerūpi. ...

    2
  • Iš tiesų buvo iš ko semtis įkvėpimo
    Iš tiesų buvo iš ko semtis įkvėpimo

    Perskaičius I. Kiseliovaitės straipsnį „Mūzos“ statulėlė – aktorei E. Barauskaitei“ („Klaipėda“, 2024 04 16), labai nenustebino tai, jog gerbiama Eglė Barauskaitė paminėjo, kad jos svarbiausi ir patys didžiausi ...

  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo „Klaipėdoje“, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, ne...

    1
  • Dėl KGB bendradarbių
    Dėl KGB bendradarbių

    Nors kai kurie žmonės tvirtina nejaučiantys vykstančios rinkimų kampanijos, reikia pasakyti, kad Lietuvoje yra tam tikrų amžinų simptomų, rodančių, kad rinkimų kampanija ne tik vyksta, bet ir artėja prie apogėjaus. ...

    4
  • Medžiai vis tiek netrukus grius
    Medžiai vis tiek netrukus grius

    Pritariu Daivos Janauskaitės straipsnyje „Dėl išsaugotų medžių – košmaras gyventojams“ („Klaipėda“, 2024 04 05) dėstomoms mintims. ...

    3
  • Vietoj Lenino – prekybos centras
    Vietoj Lenino – prekybos centras

    Kažkodėl nieko nebesigirdi apie būsimą Atgimimo aikštės „atgimimą“. Anksčiau tiek buvo kalbų, tiek mūšių dėl naujos jos koncepcijos, prieš keletą metų, regis, vyko net konkursas, kažkas jį laimėjo, o dabar tyla ...

    1
  • Išvadavimas rusiškai – tai mirtis
    Išvadavimas rusiškai – tai mirtis

    Rusijos Federacijos rusai yra tikri išvaduotojai. Jie visą laiką mus vaduoja. Visų pirma, jie išvaduoja nuo rūpesčio turtu – nacionalizuoja. Turi, žmogus, savo lauką, namą, daržinę, karvę, vištą, kiaulę. Ateina jie &ndas...

  • Anoniminiai laiškai neįbaugins
    Anoniminiai laiškai neįbaugins

    Vos tik laikraštis išspausdino mano pastebėjimus „Liko gumbuoti stagarai“ („Klaipėda“, 2024 03 19), tuoj prasidėjo reakcija. Kai kas puolė piktintis „Karšto telefono“ skiltyje, kai kas šaipyti...

    2
  • Šviesoforizacija mieste dar nesibaigė
    Šviesoforizacija mieste dar nesibaigė

    Nors buvo sakoma, kad Klaipėdoje vadinamoji šviesoforizacija baigsis, tačiau, manau, uostamiesčio vairuotojai jau pastebėjo, jog šis ydingas procesas vis tiek nesibaigia. ...

  • Per laidotuves – fejerverkai
    Per laidotuves – fejerverkai

    Šių metų kovo 8 d. Lietuvos žiniasklaidoje buvo skelbiama žinia, kad Klaipėdoje, Žvejybos uosto rajone, sudeginta 12 nacionalinių vėliavų, kurios iš anksto buvo iškabintos Kovo 11 d. proga. ...

Daugiau straipsnių