- ebus.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vulkanizuotą gumą išrado Čarlzas Gudjeras (Charles Goodyear) 1844-aisiais. Vėliau šią gumą imta naudoti padangoms gaminti.
Vėliau Džonas Boidas Dunlopas (John Boyd Dunlop) išrado dviračiams skirtas pneumatines, t. y, pripildytas oro, padangas.
1895-aisiais Andre Mišlenas sumanė šias padangas pritaikyti automobiliams, tačiau idėjos išsyk nepavyko įgyvendinti. Pirmąja sėkmingai automobilyje panaudota padanga tapo „The Hardman Tire & Rubber Company”, kurią 1911-aisiais sukūrė Filipas Štrausas.
Ne visos padangos – guminės
Padangos atsirado anksčiau nei dviračiai ar juo labiau – automobiliai. Pirmosios padangos buvo gaminamos iš geležies.
1888 m. Džonas Boidas Dunlopas išrado pneumatinę padangą. Šios padangos istorija prasidėjo tuomet, kai vieną gražią 1888-ųjų metų dieną škotui Džonui Boidui Dunlopui toptelėjo idėja ant savo sūnaus triratuko ratlankių užmauti oro pripūstą guminę žarnelę.
Padangos – taršos šaltinis
Gaminant padangas, sunaudojama daug vandens ir energijos, taip pat naftos produktų. Dalis padangų patenka į sąvartynus, kur tampa pavojingomis šiukšlėmis. Tačiau didžioji pasaulyje gaminamų padangų dalis yra perdirbama. Padangos – unikalus gaminys, jas galima perdirbti ir panaudoti kitose srityse.
Lietuvoje padangos perdirbamos dviejose įmonėse – „Akmenės cemente“ ir Šiaulių „Metaloide“. „Akmenės cemente“ padangos deginamos, jas maišant su anglimi. Jos sudega iki pelenų, o gauta energija panaudojama cementui gaminti.
Šiauliuose padangos perdirbamos, o gautos gumos granulės naudojamos trinkelėms gaminti. „Metaloido“ produkcija eksportuojama į Lenkiją, Prancūziją, Suomiją, Jungtinę Karalystę, Izraelį, Baltarusiją, Rusiją ir kitur.
Didžiausia padanga
Didžiausią pasaulyje padangą galima pamatyti Detroite, nors ji buvo pagaminta Niujorke, prieš 1965-aisiais vykusią pasaulinę parodą. Padangą pagamino kompanija „Uniroyal”.
Ne visos padangos – pripučiamos oru
Pastaruoju metu gamintojai pristato padangas, kurių nereikia pripūsti. Štai „Bridgestone“ kompanija pristatė padangas, pavadintas „Air-Free Concept”. Jos pagamintos iš termoplastinės gumos. Kol kas tokias padangas galima montuoti nedideliuose automobiliuose. Keturios padangos gali išlaikyti iki 600 kilogramų svorį.
Kompanija „Michelin“ pristatė beores pakrovėjams skirtas padangas „12N16.5 X-Tweel SSL”. Jas sudaro elastingi strypai ir metalinis dviejų sluoksnių išorinis ratlankis.Tokia konstrukcija suteikia galimybę padangai išlaikyti beveik dviejų tonų apkrovą. Be to, beorės padangos nepraduriamos, jų nereikia pripūsti, padangų eksploatavimo laikas labai ilgas.
Beorės padangos taip pat naudojamos karinėje technikoje.
Lėktuvams skirtos padangos pripildomos azoto arba helio. Skrendant pasikeitęs oro slėgis pažeistų padangas, jei jos būtų pripildytos oro. Lėktuvui leidžiantis tokios padangos galėtų sprogti.
Padangos ir degalų sąnaudos
Maždaug 20 proc. degalų sunaudojama tolygiai ratų eigai užtikrinti. Kitaip tariant, kas penktą degalų baką „suvalgo" ne variklis, o padangos.
Sprendimą šiai problemai spręsti atrado „Michelin“ kompanija 1992-aisiais. Į kaučiuko mišinį prieš gamindami padangas jie pradėjo dėti silicio dioksido. Šiuo metu „Michelin“ – vienos iš populiariausių padangų Europoje.
Padangos – iš augalų
Neseniai „Goodyear“ pristatė pirmąsias pasaulyje padangas, pagamintas naudojant biomasę.
Jos sukurtos naudojant bioizopreno (sintetinės gumos) technologiją, kuri suteikia galimybę sintetinio kaučuko gamybos procese pakeisti įprastą izopreną, gaunamą iš naftos produktų. Bioizoprenas gaminamas iš biomasės.
Tokios padangos ne tik mažiau teršia aplinką, bet ir suteikia galimybę gamintojams išvengti priklausomybės nuo naftos produktų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...