- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kylant mokytojų amžiaus vidurkiui neretai pasigirsta nuogąstavimų, kas mokys mūsų vaikus? Tikrai ne visos Lietuvos mokyklos gali pasigirti turinčios būrį jaunų pedagogų, suprantančių šiuolaikinį mokinį, gebančių bendrauti jų kalba, norinčių dalytis žiniomis.
Šiandien Lietuvos mokytojų amžiaus vidurkis – 48 metai. Pedagogų iki 29 metų yra kiek daugiau nei 3 procentai. Apie tai, kaip pritraukti motyvuotus jaunus žmones dirbti į mokyklas ir kas motyvuoja dirbti mokytoju, kalbėjomės su šešerius metus sėkmingai geografijos mokytoju dirbančiu Robertu Šalna.
R. Šalna, Lietuvos geografijos mokytojų asociacijos tarybos narys, neseniai apsigynė mokytojo metodininko kvalifikacinę kategoriją, yra prisidėjęs prie įvairių geografijos mokomųjų, metodinių priemonių, taip pat vadovėlių leidybos. Jo mokiniai negaili mokytojui gražių žodžių.
Pats tapti mokytoju nusprendė dar vaikystėje. Būdamas devynerių metų R. Šalna iš dėdės dovanų gavo politinį žemėlapį. Prie jo leisdamas valandų valandas, įkvėptas dėdės, žinomo geografo Ryto Šalnos pasakojimų apie keliones, jis suprato, kad geografija yra tai, su kuo jis nori sieti savo ateitį. „Rinkdamasis studijas atkreipiau dėmesį, jog Lietuvos edukologijos universitetas (LEU, tuo metu Vilniaus pedagoginis universitetas) siūlo itin universalias, kompleksiškas geografijos studijas, kurias baigęs galėčiau būti tiek mokytoju, tiek kelionių vadovu ar turizmo vadybininku, tiek toliau tęsti geografijos mokslus“, – studijų pasirinkimo priežastis prisimena Trakų r. Paluknio „Medeinos“ ir VšĮ Vilniaus privačioje gimnazijose dirbantis mokytojas.
LEU jis sutiko daugybę šaunių dėstytojų, kurso draugų, kolegų. Pačios studijos būsimam mokytojui buvo labai įdomios. Ryškiausiai jam įsiminė lauko praktikos: „Per jas važinėdavome ir atlikdavome įdomių užduočių įvairiose Lietuvos vietose. Tyrinėdavome vandens telkinius, dirvožemį, reljefą ir pan. Taip pat daug šiltų įspūdžių liko iš tolimosios ir pedagoginės praktikų.“
Apie mokytoją gražiai atsiliepė ir jo mokiniai, atvykę į LEU vykusią „Jaunojo pedagogo akademiją“ (JPA). Jie minėjo, jog pedagogo profesija susidomėjo geografijos pamokose pas mokytoją R. Šalną, kuris ne tik moka sudominti mokinius dėstomu dalyku, bet ir juos įkvėpti. „Kodėl aš susidomėjau geografija? Nes mūsų geografijos mokytojas R. Šalna moka sudominti, jis labai įdomiai perteikia informaciją. Jis nežiūri į mokinį iš aukščiau, visada randa laiko paaiškinti, pasiruošia papildomos medžiagos“, – tuomet pasakojo JPA dalyvė Gabrielė, kuri mato R. Šalną kaip puikų pavyzdį, mokytoją, mylintį savo profesiją, lyderį tarp kitų mokytojų.
„Myliu savo dėstomą dalyką ir stengiuosi kiekvieną pamoką visą save atiduoti. Manau, jog mokiniai tai jaučia. Žinoma, tokį vaizdingą mokslą bandau perteikti šiuolaikiškai: per įvairias vaizdines, skaitmenines mokymo priemones, kurios talkina mokymo procese, padeda geriau įsiminti. Su mokiniais daug diskutuojame, analizuojame, stengiuosi išjudinti net tyliausią mokinį“, – sėkmingo darbo patirtimi dalijasi pedagogas. Jis sako kiekvienais mokslo metais stebintis savo darbą pats ir, jei mato, jog gali dar kažkur patobulėti, tai ir daro: į savo metodiką įveda naujų dalykų, lavina įgūdžius, jei ko trūksta, domisi papildomai.
Labiausiai R. Šalną dirbant mokykloje džiugina ir motyvuoja ryšys su mokiniais, galimybė praturtinti jų žinias ir pasaulio suvokimą. „Kai matau jų susidomėjimą, žinių siekimą, nuoširdžias šypsenas ir mokymo rezultatą, neįmanoma nesidžiaugti. Esu įsitikinęs, kad mokytojo darbas yra vienas iš kilnesnių. Ir nuo mūsų, pedagogų, itin priklauso, kokia bus rytojaus Lietuvos visuomenė“, – sako jis.
Didžiausia pedagogų rengimo Lietuvoje problema, pasak R. Šalną, nesugebėjimas į mokyklas pritraukti motyvuotų studentų. „Tik nedidelė dalis įgijusių mokytojo kvalifikaciją pasirenka pedagogo kelią. Taip pat manau, kad rengiant būsimus pedagogus daugiau dėmesio reikėtų skirti praktiniams didaktiniams dalykams, organizuoti bendrus studentų ir mokytojų susitikimus, dalytis patirtimi, aptarti metodikas“, – įžvalgomis dalijasi 2009 m. mokytojo kvalifikaciją įgijęs pedagogas.
Nerimą jam kelia pedagogo profesijos prestižo klausimas. „Lietuvos stojimų į aukštąsias mokslo įstaigas statistika parodo, kad dauguma geidžiamų, didelius stojimo konkursus turinčių specialybių yra kartu ir gerai apmokamos. Todėl, mano manymu, pirmieji žingsniai keliant pedagogo profesijos prestižą turėtų būti švietimui skiriamų lėšų, pedagogo darbo užmokesčio didinimas. Taip, esu įsitikinęs, kad pedagogo studijas pasirinktų daugiau jaunų, motyvuotų, talentingų ir kūrybiškų žmonių, padidėtų pedagoginio darbo konkurencingumas. Todėl kiltų pedagogo profesijos prestižas“, – sprendimą dėsto pedagogas.
Paklaustas, ar susiduria su visuomenės stereotipais, jog pedagogo profesija yra moteriška, R. Šalna sako, kad tik iš dalies. „Faktas, kad šiandien vidurinio ugdymo mokytojų vyrų yra tik 18 procentų. Prisimenu, kaip buvo juokingai neįprasta pirmaisiais mokslo metais dalyvauti mokytojų susirinkimuose, kuriuose iš 20 mokytojų būdavo tik keli vyrai, o kartais tik aš vienas. Arba kai mokiniai, neįpratę prie naujo mokytojo vyro, kreipdavosi ne „mokytojau“, bet „treneri“. Kita vertus, geografija, kaip ir fizikos, istorijos, kūno kultūros dalykai, visais laikais buvo šiek tiek populiaresni tarp vyrų, pasirinkusių mokytojo kelią, todėl šios profesijos tikrai negalima vadinti moteriška“, – pokalbį baigia LEU absolventas, jaunas geografijos mokytojas R. Šalna.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Gyventojai: Klaipėda skęsta
Antradienį gerokai po pietų Klaipėdoje ir Klaipėdos rajone praslinko galinga liūtis. Gyventojai socialiniuose tinkluose dalijasi apsemtų gatvių, didelių krušos ledėkų vaizdais. ...
-
Atsistatydino LRT etikos kontrolierė, bus skelbiamas naujas konkursas1
Iš pareigų pasitraukė visuomeninio transliuotojo LRT etikos kontrolierė Daina Elena Andrikienė. ...
-
Ministras: Lietuva iš Vokietijos svarsto įsigyti oro gynybos sistemas „Iris-T“
Krašto apsaugos ministras Laurynas Kasčiūnas sako, kad Lietuva iš Vokietijos svarsto įsigyti vidutinio nuotolio oro gynybos sistemas „Iris-T“. ...
-
Aplinkosaugininkams skirtos STT išmokos už vertingos informacijos atskleidimą1
Šiemet Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) piniginėmis išmokomis paskatino du aplinkosaugininkus, kurie suteikė vertingą informaciją ir padėjo nustatyti korupcinio pobūdžio nusikaltimus. ...
-
V. Simonko: jei taip atsitiks, tai bus pirmas kartas, kai eitynėse dalyvaus ir NATO kariai37
Po kelių savaičių Vilniuje vyksiančiose LGBT+ bendruomenės eitynėse „Lithuanian Pride 2024“ tikimasi sulaukti Lietuvoje dislokuotų vokiečių karių, sako renginį organizuojančios Lietuvos gėjų lygos (LGL) vadovas Vladimiras Simonko. Kai...
-
T. Tomilinas apie Vilniaus mero „atradimą“: pretenduoja į K. Kolumbo premiją3
Seimo narys Tomas Tomilinas feisbuke sureagavo į Vilniaus mero Valdo Benkunsko paskelbtą žinią, kad Vilniuje po Konstitucijos prospektu atrastas slaptas tunelis. Anot politiko, tai – uždaryta pėsčiųjų perėja. ...
-
Išsiaiškino, kaip dažnai moksleiviai geria ir rūko: rezultatai šokiruoja2
Naujausias tyrimas atskleidė, kad rūkymas ir alkoholio vartojimas tarp Lietuvos moksleivių labai stipriai paplitęs, palyginti su bendraamžiais iš kitų 50-ies šalių. Kas šeštas šalies moksleivis per mėnesį pabando var...
-
VDU garbės daktaro regalijos įteiktos istorikui ir žurnalistui T. G. Ashui1
Vytauto Didžiojo universitete (VDU) Kaune pirmadienį garbės daktaro regalijos įteiktos istorikui Timothy'čiui Gartonui Ashui (Timočiui Gartonui Ešui). ...
-
Palangoje poilsiautojai buvo išversti iš lovų: paryčiais žadino bažnyčios varpai10
Palangoje besiilsintys poilsiautojai pirmadienio rytą buvo išversti iš lovų – miestelyje staiga suskambo bažnyčios varpai. Žmonės socialiniame tinkle tikino, kad gaudesį išgirdo dar prieš septintą ryto. ...
-
Atmintinų dienų kalendoriuje gali atsirasti dvi naujos dienos5
Į atmintinų dienų sąrašą Seimas ketina įtraukti gegužės pirmąjį trečiadienį minimą Pasaulinę mamų psichikos sveikatos dieną. Taip pat atmintinų dienų kalendoriuje turėtų atsirasti Vilko vaikų atminimui skirta diena, kurią siūloma ...