Didesnė kaina buvo neteisėta

Didesnė kaina buvo neteisėta

2003-11-05 09:00

Mikroautobusai

Didesnė kaina buvo neteisėta

Po ilgo nagrinėjimo Aukščiausiasis administracinis teismas paliko galioti žemesnės instancijos teismo sprendimą, jog mokesčio už važiavimą mikroautobusais padidinimas iki 1,5 Lt yra neteisėtas. Teismas nutarė, kad savo sprendimu pavasarį miesto taryba pažeidė laisvos konkurencijos principus. Norint laikytis šių principų, reikia vienodai didinti visų vežėjų - ir “didžiųjų” autobusų, ir mikroautobusų - bilietų kainą.

Savivaldybės specialistai ir tarybos nariai dabar mano, kad naujasis kelionės mikroautobusais tarifas gali būti 1,33 Lt - girdi, taip ir teismui įtiksime, ir įstatymo laikysimės. Ar teismo sprendimas tenkina vežėjus, valdžios atstovus, pagaliau pačius keleivius?

Ėmė bylinėtis

Nuo ko viskas prasidėjo? 2003 metų kovo 27 dienos miesto tarybos sprendimu gegužės 1-ąją “didžiųjų autobusų” bilietai pabrango nuo 60 iki 80 centų, mikroautobusų - nuo vieno iki 1,5 Lt. Mikroautobusų vežėjai tada pastebėjo, jog kaina padidinta neproporcingai: jiems - 50 proc., autobusų parkams - 33 proc. “Tai neteisinga, - pareiškė mikroautobusų vairuotojai ir padavė savivaldybę į administracinį teismą, reikalaudami panaikinti tarybos sprendimą (tiesa, ne patys, nes pagal įstatymą neturėjo teisės ieškinį paduoti tiesiogiai, bet per Seimo narį Egidijų Skarbalių). Vežėjų asociacija “Autosektorius” teisme buvo trečiasis asmuo, tačiau iš esmės inicijavo teisminį nagrinėjimą ir aktyviai dalyvavo posėdžiuose.

Administracinis teismas bylą išsprendė vežėjų naudai, sprendimą motyvuodamas tuo, kad neproporcingas kainų padidinimas sudaro nevienodas sąlygas verslui, pažeidžia lygios konkurencijos principus. Savivaldybė su sprendimu nesutiko, padavė apeliaciją aukštesniam teismui, tačiau bylą vėl pralaimėjo. Spalio 30 dieną Aukščiausiasis administracinis teismas įpareigojo savivaldybę panaikinti savo sprendimą kaip neteisėtą. Kaip tai padaryti praktiškai?

Mieste - anarchija

Vežėjų asociacijos “Autosektorius” vadovas Edmundas Bartkus teigė, kad galutinis spalio 30 dienos teismo sprendimas dar neįsigaliojo. Vos tik sprendimas bus gautas (per 10 dienų), ankstesnė bilieto kaina taps neteisėta. “Nuo tos dienos, jeigu miesto taryba nepriims naujo sprendimo dėl tarifų, vežėjai turės teisę grįžti prie ankstesnės kainos - 1 Lt, nes senasis sprendimas jau negalios, - sakė E.Bartkus. - Kai paskelbs teismo sprendimą, bus pavojinga iš keleivių imti 1,5 Lt, nes vežėjus bus galima bausti kaip naudojančius negaliojantį tarifą.”

Sprendimą dėl naujų tarifų miesto taryba gali priimti tik savo posėdyje. Artimiausias numatytas lapkričio 27-ąją. Kokį tarifą vežėjai naudos nuo lapkričio 10 (teismo sprendimo paskelbimo) iki 27 dienos, E.Bartkus negalėjo pasakyti. Šiuo “nuliniu” metu niekas negalės keleiviams nurodyti, kiek mokėti už kelionę. Nori - mokėk litą, nori - 1,33 ar 1,5 Lt.

Miesto infrastruktūros ir energetikos skyriaus vedėjas Arūnas Smaguris sakė, kad susidarė teisinis kazusas. “Paskelbus teismo sprendimą ir iki miesto taryba priims naujus tarifus, mikroautobusų vežėjai negalės naudotis nei dabartiniu 1,5 Lt (jis nebegalios), nei ankstesniu (1 Lt) tarifu, nes pavasarį miesto taryba jį panaikino prieš priimdama kitą. Neįsivaizduoju, kaip mikroautobusai važinės be tarifų. Jų vairuotojai neturi teisės apskritai išvykti į linijas, nes vežti keleivius be tarifo - neteisėta, - teigė A.Smaguris. - Tai turi būti politinis sprendimas, kurį gali priimti tik miesto tarybos nariai.”

Pasak vieno savivaldybės darbuotojo, kontrolės organai ir patys vežėjai dviem savaitėms “užmerks akis” ir naudos vieną iš ankstesnių tarifų.

Spręs galvosūkį

A.Smaguris spėja, kad miesto tarybai teks priimti sunkų sprendimą. 1,33 Lt - tarifas, atitinkantis proporcijas, kurių laikytis įpareigoja įstatymas. Tačiau šis tarifas nepatogus praktiškai. Jeigu miesto taryba priims sprendimą suapvalinti tarifą iki 1,30 Lt, A.Smagurio nuomone, tam gali nepritarti kai kurie stambūs vežėjai ir savivaldybę, kaip nesilaikančią lygybės principo, paduoti į teismą. Klaipėdos autobusų parko generalinė direktorė ir miesto tarybos narė Jelizaveta Daugininkienė sakė, kad 1,30 Lt tarifas jų nepatenkins, nes bilietas didžiuosiuose autobusuose kainuoja ne 0,80, bet 1 Lt. “Kad būtų laikomasi lygybės principo, mikroautobuso bilietas turi kainuoti 1,66 Lt. Manau, kad ankstesnis tarifas - 1,5 Lt - buvo puikus kompromisas. Jeigu vežėjų jis nepatenkino, tai - jų problema.”

Nepatogu skaičiuoti

Nei A.Smaguris, nei E.Bartkus nežino, kaip praktiškai mokėti 1,33 Lt, nors abu pripažįsta, kad bus labai nepatogu atsiskaityti. Alevtina Pakalniškienė, jau septynerius metus vairuojanti 12-ojo maršruto mikroautobusą, mano, kad bus labai nepatogu monetomis suskaičiuoti 1,33 Lt ar duoti grąžą. “Sulėtės eismas, bendravimas su keleiviais turės įtakos eismo saugumui. Vairuotojus patenkintų 1,20 Lt tarifas, tai būtų normali konkurencija, nes “didieji autobusai” savo bilietus parduoda ir po 0,76 Lt. Nesuprantu, kodėl valdžia kišasi į privatų verslą, reguliuoja kainas, kurias lemia pati paslaugų rinka”, - stebėjosi moteris. 3-iojo maršruto vairuotojas Saulius Lenkaitis taip pat mano, jog bus nepatogu skaičiuoti centus. Šis vairuotojas irgi nesupranta, kodėl Klaipėdoje daroma viskas, kad mikroautobusai būtų išstumti iš paslaugų rinkos: “Štai Kauno valdžia paliko galioti ankstesnį mikroautobusų bilietų tarifą - 1 Lt, ir nieko, normali konkurencija dėl to nepasikeitė.”

Pasiūlymų nepriėmė

Pasak J.Daugininkienės, valstybė priėmė įstatymus, leidžiančius savivaldybėms reguliuoti transportą. “Transportas jau reguliuojamas - tvarkaraščiais, tarifais, kainomis. Todėl laisvos rinkos anarchijos viešajame transporte negali būti.”

Anot vežėjų, kainas galima didinti ne 33, bet 50 proc. Tada mikroautobusų bilietų kaina liktų ta pati - 1,5 Lt, o didžiųjų autobusų - 1,20 Lt. Pasak A.Smagurio, tada savivaldybė sulauktų ne tik “didžiųjų autobusų” ieškinio, bet ir miestiečių, kurių netenkintų bilieto kaina, nepasitenkinimo. Politikai su tuo nesutiks. “Juk ne visi gyventojai naudojasi mikroautobusų paslaugomis, didžioji autobusų parkų keleivių dalis - pensininkai, moksleiviai, nepasiturintys žmonės”, - teigė A.Smaguris. Su tuo nesutiko E.Bartkus, pastebėjęs, jog asociacija “Autosektorius” anksčiau siūlė pensininkus ir moksleivius vežti už 1 Lt. “Tačiau valdžia mūsų pasiūlymų nepriėmė, - sakė E.Bartkus. - Savo priemonėmis valdžia pasiekė, kad dalį mūsų keleivių lengvatiniais bilietais paviliojo didieji autobusai”. A.Smaguris mano, kad, nesant kontrolės, negalima pasitikėti mikroautobusų vairuotojais - galbūt jie pradėtų daugumą keleivių vežti už 1 Lt.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų