Lietuvos teatro istorijoje to dar nebuvo: festivalyje "Sirenos" ketinamu rodyti spektakliu susirūpino ne tik Lietuvos dvasininkija, bet ir Seimas, o į gatves vakar išėjo minios protestuotojų.
Skuba: šis Renesanso dailininko Antonello da Messinos paveikslas "Salvator mundi" ir sukėlė daugiausia diskusijų, tačiau dauguma protestuotojų nusprendė, kad Kristaus atvaizdas išniekintas, net neapsilankę spektaklyje ir nematę, kas su juo vyksta.
Protestai prie teatro
Vakar Seimui buvo pateikti net dviejų rezoliucijų projektai, kuriuose smerkiamas šį savaitgalį Nacionaliniame dramos teatre ketinamas rodyti italo režisieriaus Romeo Castellucci spektaklis. Jį raginta boikotuoti arba nutraukti. Tiesa, nė vienas siūlymas kol kas nesulaukė pritarimo – parlamentarai nusprendė grąžinti rezoliucijas iniciatoriams, kad šie jas patobulintų ir sujungtų į vieną.
Vakar prie Šiuolaikinio meno centro ir Nacionalinio dramos teatro, kuriame ir bus parodytas spektaklis, vyko protesto akcija – dalyvavo keletas entuziastų, tarp jų – poetu ir antikvaru prisistatantis Edmondas Kelmickas. Jie kabino plakatus su užrašais "Ar mano mamos veidas taip pat yra Tavo sąraše?". Juose vaizduojama R.Castellucci karikatūra, fone – krikščioniška pieta (Mergelės Marijos ir Kristaus atvaizdai). Tiesa, netrukus plakatai buvo nukabinti, o maištautojai išsiskirstė.
Seime konservatorių frakcijos narė Vilija Aleknaitė-Abramikienė, kaip ir panašų rezoliucijos projektą pateikęs Seimo Krikščionių partijos frakcijos seniūnas Vidmantas Žiemelis, smerkia ketinimus rodyti spektaklį "Apie Dievo Sūnaus veido koncepciją", nes jis esą įžeidžia krikščionis ir pažeidžia Lietuvos Konstituciją.
V.Aleknaitė-Abramikienė siūlo visuomenei boikotuoti šį spektaklį, V.Žiemelis pasisakė už radikalesnį variantą – reikalauti, kad Vyriausybė nutrauktų jo rodymą.
Argumentų ieškojo svetur
"Tokio spektaklio negalima nesustabdyti", – tvirtino V.Žiemelis.
V.Aleknaitė-Abramikienė teigė, kad minėtas spektaklis jau sulaukė nepritarimo Italijoje, Anglijoje, Prancūzijoje.
"Apie šį spektaklį neigiamai rašė net Anglijos kraštutinių kairiųjų laikraštis "Guardian", galima sakyti, Anglijos komunistuojantys žurnalistai pasisakė prieš ne todėl, kad jie garbintų Jėzaus atvaizdą savo kambarėliuose, o todėl, kad jie įžvelgė religijos laisvės pažeidimą ir žmonių skaldymą, – tvirtino parlamentarė. – Prieš šį spektaklį protestavo žmonės Prancūzijoje. Kodėl? Todėl, kad maži vaikai, mokyklinukai, į šį spektaklį atėjo nešini kuprinukėmis, kuriose buvo mėšlas. Ir tie vaikai nieko nesuprasdami į Jėzaus portretą mėtė išmatas. Kas tai, ponai? Galiu atsakyti: tai kultūrinė pedofilija."
Konservatorė teigė, kad atsakomybę už spektaklio rodymą ir galimus to padarinius turės prisiimti Liberalų sąjūdžio deleguotas kultūros ministras Arūnas Gelūnas. Jis pirmadienį atmetė raginimus cenzūruoti italų režisieriaus spektaklį. Anot jo, smurtas ir draudimai labiau būdingi nedemokratiniams režimams.
Anot V.Aleknaitės-Abramikienės, gali būti pažeista Konstitucijoje įtvirtinta nuostata, kad "laisvė reikšti įsitikinimus ir skleisti informaciją nesuderinama su nusikalstamais veiksmais – tautinės, rasinės, religinės ar socialinės neapykantos, prievartos bei diskriminacijos kurstymu, šmeižtu ir dezinformacija".
"Ponai menininkai, jeigu jūsų kultūros ministras yra toks laisvamaniškas žmogus, tai gal pabandykite atlikti tokį performansą – pietaujančiam kultūros ministrui prišlapinkite į lėkštę ir pasakykite, kad tai jūsų meninė saviraiška, ir pažiūrėsime, ar jam tai patiks", – iš Seimo tribūnos siūlė politikė.
"Kreipiuosi į visus Europos barbarus: modernieji XXI a. barbarai, šalin rankas nuo Jėzaus paveikslo!" – šaukė V.Aleknaitė-Abramikienė.
Šurmulys – dėl paskleisto melo?
"Ar buvusi subtili menininkė yra įsigilinusi į spektaklio siužetą, kuriame pasakoja apie mirštantį žmogų, o tai reiškia irstantį kūną, kuris jau nekontroliuoja savo funkcijų. Mirtis, irimas, išmatos ir tikėjimas yra gyvenimo priešybės, o kaip aš suprantu, elegantiška ponia to priimti negali", – rezoliucijos projektą kritikavo socialdemokratė Marija Aušrinė Pavilionienė.
Beje, pati festivalio "Sirenos" organizatorė Audra Žukaitytė sakė niekaip nesuprantanti kilusio triukšmo. Anot jos, pasklidus melagingai informacijai apie neva ekskrementais drabstomą Kristaus paveikslą, į tai reagavo net spektaklio nematę politikai. Anot jos bei daugybės garsių teatro kritikų, šiame spektaklyje kaip tik pateikiamos stipraus tikėjimo metaforos, juo liko sužavėti net ir labai tikintys. Beje, internete pilna dvasininkų – prancūzo monsinjoro Pascalio Wintzerio, italų dvasininko, Reno miesto arkivyskupo d'Ornello – nuomonių ir jie pripažįsta, jog spektaklis provokuoja, bet atmeta, kad jis nukreiptas prieš krikščionybę.
Pasmerkė ir bažnyčia
Spektaklio reklama dar pirmadienį sulaukė ir Katalikų bažnyčios protestų. Vilniaus arkivyskupas metropolitas kardinolas Audrys Juozas Bačkis atkreipė dėmesį, kad tarptautinis teatro festivalis pristatomas renesansiniu "Salvator mundi" ("Pasaulio Išganytojo") paveikslu, ir šis plakatas iš dvylikos festivalio pasirodymų išskiria būtent tą, kurį tiek režisierius, tiek rengėjai pristato kaip "spektaklį šventvagystę".
"Tokie kraštutiniai mėginimai bet kokia kaina atkreipti į save dėmesį aukoja žmogišką padorumą ir įžeidžia daug žmonių; jų nesustabdo nė tai, kad šiuo metu pasaulis diskutuoja apie tragiškus padarinius provokacijų, kuriomis kėsintasi į tikinčiųjų jausmus", – teigia arkivyskupas.
Naujausi komentarai