Festivalio „Gaida 2019“ taikinyje – ir įdomiausi dabarties muzikos kūrėjai

  • Teksto dydis:

Šių metų Europos festivalių laureatas Tarptautinis aktualios muzikos festivalis „Gaida 2019“ savo programoje pristato ne tik visą būrį pasaulio muzikinės scenos žvaigždžių, bet ir įdomiausius bei plačiai išgarsėjusius muzikos kūrėjus.

Spalio 9 d. Vilniuje, Nacionalinėje dailės galerijoje koncertuos „1 bito muzikos koncepcijos“ kūrėjas, Niujorko elektroninės scenos įžymybė Tristanas Perichas, o spalio 11 ir 13 d. šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“ pristatys du pirmojo ryškumo muzikos kūrėjus – bene žymiausią dabarties Olandijos kompozitorių Peterį Adriaanszą ir vieną įdomiausių naujosios kartos Vokietijos menininkių Brigittą Muntendorf.

Greta koncertų, festivalyje planuojami ir susitikimai su šiais kūrėjais.

Spalio 9 d. pasirodysiančio Tristano Pericho kūryba apibūdinama kaip „hipnotizuojančios jėgos ir emocinės gelmės“ („Wall Street Journal“) „asketiška elektronikos ir organinio pasaulio akistata“ („The Wire“).

Jis visame pasaulyje išgarsėjo kaip „1 bito muzikos koncepcijos“ kūrėjas. T. Perichas yra prestižiškiausio tarptautinio elektroninio ir kompiuterinio meno apdovanojimo „Prix Ars Electronica“ laureatas.

Vilniuje jis atliks valandos trukmės kūrinį „Noise Patterns“ dviejų kanalų 1 bito elektronikai. Koncerte taip pat gros ir žinomi JAV perkusininkai „Meehan / Perkins Duo“.

Niujorke gyvenantis T. Perichas įkvėpimo semiasi iš matematikos paprastumo estetikos, fizikos ir kodų sistemos. 2004 m. pasirodęs jo diskas „1-Bit Music“ tapo pirmuoju albumu, išleistu mikroschemos pavidalu – pagal „microchip“ technologiją.

Jis buvo suprogramuotas realiu laiku sintezuoti elektroninę kompoziciją gyvai. Akustiniai Pericho kūriniai skamba viso pasaulio scenose – pradedant Whitney Amerikos meno muziejumi Niujorke ir Šiuolaikinio meno muziejumi „Mass MoCA“ Masačiusetse, baigiant garsiuoju festivaliu „Sonar“ Barselonoje ir žymiuoju elektroninio meno centru „Ars Electronica“ Lince.

T. Pericho muziką atlieka ansambliai „Bang on a Can“, „Calder“, „Sō Percussion“, „Yarn/Wire“, Los Andželo filharmonija ir kiti. Vaizdo menininkas, T. Perichas rengia parodas Niujorko galerijoje „bitforms“, muziejuose „Mikrogalleriet“ Kopenhagoje, „Museo Carandente“ Spolete bei kitur.

Kitą „Gaidos“ kviestinį kompozitorių – bene ryškiausią pastarojo meto Olandijos muzikos kūrėjų Peterį Adriaanszą – spalio 11 d. savo koncerte pristatys publikos ypač pamėgtas lietuvių Šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“, kuris atliks maždaug pusantros valandos P. Adriaanszo kūrinį „Waves“ („Bangos“).

Sietle gimęs ir užaugęs amerikiečių-olandų kompozitorius P. Adriaanszas yra laisvas kūrėjas, rašantis pagal atlikėjų ir festivalių užsakymus. Adriaanszo kūriniai atliekami visame pasaulyje festivaliuose nuo Olandijos iki Hadersfildo bei scenose nuo Taškento iki Toronto.

P. Adriaanszo muzikai būdingas muzikinę medžiagą tyrinėjantis braižas. Jam svarbiausi yra garsas, struktūra ir skambanti matematika. Kaip rašė autoritetingas naujosios muzikos kritikas Bobas Gilmore’as: „Jo kūryba – tai abstrakti aukštesniojo lygmens muzika, prikelianti viduramžišką muzikos kaip skambančių skaičių idėją: tačiau klausimai, kuriuos ji užduoda, yra neabejotinai 21 amžiaus. Tai klausimai apie muzikos suvokimą, garso prigimtį ir laiko tėkmę.“

P. Adriaanszo kūryba yra įvertinta įvairiais apdovanojimais. 2009, 2010 ir 2011 m. jo kūriniai „Waves 5–7“, „Verdichtingen“ ir „Three Studies on Elevation“ pelnė Olandijos kompozitorių prizą „Toonzetters“, o 2015 m. kūrinys „Scala II“ apdovanotas bene svarbiausiu Olandijos apdovanojimu kompozitoriams – Matthijso Vermeuleno premija.

2010 m. pasirodžiusį P. Adriaanszo kompozicijų ciklo „Waves“ ansambliui ir sinusinėms bangoms albumą kritikai pavadino „sensacingu“, „užburiančiu“ ir „meistrišku“. Pasak Bobo Gilmoro, P. Adriaanszo kūrinys tarsi tyrinėja amžinąsias temas, tokias kaip laikas ir begalybė, egzistencija ir nebūtis.

Spalio 13 d. „Synaesthesis“ atliks programą „Shivers“, kurioje dėmesys bus sutelktas į moterų kompozitorių kūrybą. Šios programos epicentre – du nepaprastai ekspresyvūs ir ritmiškai kompleksiški šių metų festivalio kviestinės kūrėjos Brigittos Muntendorf kūriniai, kurie turėtų ypač ryškiai atskleisti „Synaesthesis“ ansambliui būdingą energiją ir meistriškumą. Taip pat šiame koncerte skambės Izraelio, Kroatijos ir Lenkijos kompozitorių Chayos Czernowin, Mirelos Ivičević ir Jagodos Szmytkos kompozicijos.

Festivalio „Gaida 2019“ koncertai Nacionalinėje dailės galerijoje: spalio 9 d. – „Tristan Perich Live“, spalio 11 d. – „Synaesthesis“ programa „Waves“ su Peterio Adriaanszo muzika, spalio 13 d. – „Synaesthesis“ koncertas „Shivers“ su dviem Brigittos Muntendorf kūriniais.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių