- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Prasideda pasirengimas didžiausiam tarptautiniam folkloro festivaliui „Baltica“
-
Prasideda pasirengimas didžiausiam tarptautiniam folkloro festivaliui „Baltica“
-
Prasideda pasirengimas didžiausiam tarptautiniam folkloro festivaliui „Baltica“
-
Prasideda pasirengimas didžiausiam tarptautiniam folkloro festivaliui „Baltica“
-
Prasideda pasirengimas didžiausiam tarptautiniam folkloro festivaliui „Baltica“
Ateinančią vasarą, apsukęs ratą per Latviją ir Estiją, į Lietuvą grįžta folkloro festivalis „Baltica“. Tai vienas svarbiausių tradicinę kultūrą, nematerialų kultūros paveldą reprezentuojančių renginių Baltijos šalyse, įtrauktas į CIOFF® (Tarptautinė folkloro festivalių organizavimo taryba prie UNESCO) tinklą ir renginių kalendorių.
XXXIII tarptautinis folkloro festivalis „Baltica“ vyks birželio 19–24 d. Vilniuje ir gražiausiose Lietuvos vietose. Kaip praneša organizatoriai, festivalio tema bus išties esminga, rimta ir drauge atraktyvi – apeiga. O viena didingiausių ir neabejotinai svarbiausių apeigų dalyvių ir žiūrovų lauks birželio 23 d. Ir tai bus vasaros saulėgrįža – mūsų Rasa, Kupolės, Joninės.
Kaip ir visi stambesnių renginių organizatoriai, festivalio rengėjai – Lietuvos nacionalinis kultūros centras – pasiruošimo darbus pradeda iš anksto. Parėmus Lietuvos kultūros tarybai, pirmą kartą festivalio istorijoje jo rengėjai turėjo galimybę išvykti į kitą šalį – Prancūziją – ir stebėti įvairių pasaulio šalių folkloro kolektyvų pasirodymus ten vykusiuose festivaliuose, susipažinti su organizavimo patirtimi, renginių pobūdžiu, forma, meniniais ir edukaciniais sprendimais, užsibrėžiamais uždaviniais.
Svarbiausias dalykinės kelionės tikslas buvo aplankyti vieną garsiausių, šiemet jau 46-ąjį, Pasaulio kultūrų festivalį Ganos miestelyje (Festival de Gannat les Cultures du Monde) centrinės Prancūzijos Overnės regione, vykusį liepos 19–28 d., tačiau palankiai susiklosčius aplinkybėms trumpai pavyko susipažinti dar su keliais festivaliais bei jų organizatoriais. Vienas jų – 32-asis Tarptautinis pasaulio šokių ir muzikos festivalis Isuare (Festival International Danses et Musques du Monde), kitas – bene seniausias festivalis visoje Prancūzijoje – 55-asis „Interfolk“, vykęs Piuji mieste (Le Puy en Velay). Visi jie taip pat priklauso CIOFF®.
Tam tikros ypatybės bendros visiems aplankytiems renginiams (kaip, beje, folkloro festivaliams apskritai). Tai – koncertai uždarose koncertinėse salėse, pasirodymai atvirose miestų erdvėse, lauko scenose, eitynės, šokių mokymai ir kitos edukacinės veiklos, koncertinės ir pažintinės išvykos į aplinkinius miestus, miestelius, naktiniai tradicinių šokių mokymosi ir bendro dalyvių muzikavimo vakarėliai ir pan.
Pasaulio kultūrų festivalio modelis šiek tiek kitoks – jo pagrindas Ganos miestelio centre, parkelyje įkurta Festivalio aikštė, kurios teritorija savo ruožtu padalyta į keturis sektorius. Vienas jų –„Skoniai ir muzika“, jame įrengta scena, šokių aikštelė, staleliai, maitinimo paviljonai; čia vyksta koncertai, grupių ir tradicijų pristatymai, įvairios dirbtuvės, šokiai. Kitas – tarsi lauko kavinė, kurioje galima klausytis muzikos, šokti (prancūziškai vadinama Guinguette), čia rengiamos šokių dirbtuvės, koncertai. Šiose erdvėse pastatyti dengti paviljonai su scenos įranga. Trečias sektorius pavadintas „Pasaulio kaimu“, čia demonstruojami amatai, su jais supažindinama dirbtuvėse, organizuojami žaidimai, bendraujama. Ketvirtoji erdvė yra tarsi turgus, kuriame šalių (nebūtinai festivalyje dalyvaujančių) atstovai prekiauja įvairiausia produkcija. Panašų modelį įgyvendina ir Lietuvoje organizuojama „Baltica“, Bernardinų sode įrengdama „Festivalio miestelį“.
Festivalio organizatoriai reikšminga laikė šiųmetę naujovę, išties praturtinusią renginio formatą, – festivalio metu, jauniems tyrėjams talkinant, įgyvendinti tarptautinę konferenciją „Vietos kalbos, tradicinė muzika ir šokis tarpkultūriniame kontekste“. Joje pranešimus skaitė ne tik į etnologijos, antropologijos sritį žengiantys mokslininkai, bet ir žymūs tyrinėtojai – antropologas, Monrealio universiteto profesorius Johnas Leavitas (Kanada), Delio Visuomenės komunikacijos tyrimų centrui atstovaujantis profesorius Farharas Basiras Khanas (Indija), meno istorikas Bordo universiteto profesorius Dominique‘as Pauvert (Prancūzija), kiti prelegentai. Čia buvo pristatomos kai kurių festivalyje dalyvaujančių grupių tradicijų perėmimo ir puoselėjimo veiklų patirtys.
Festivaliui surengti lėšų skiria savivaldybė, remia vyriausybės švietimo ir socialinės paramos fondai, dalis lėšų surenkama iš bilietų, nes dauguma festivalio renginių mokami. Tiek Ganos, tiek kitų festivalių rengėjams gausiai talkina savanorių komandos.
Šiek tiek apie festivaliuose matytas grupes – jų būta iš visų žemynų, įvairių pasaulio šalių. Dalis atvyko iš šiandien Prancūzijai tebepriklausančių kraštų, kuriuose veikia Prancūzijos vyriausybė, galioja tie patys įstatymai, cirkuliuoja euras, tad nenuostabu, kad lengvesnis yra ir jų judėjimas, galimybės dalyvauti Prancūzijoje vykstančiuose renginiuose. Bendriausias įspūdis apie festivalių dalyvius toks, kad dauguma jų yra sceninio pobūdžio, vyrauja šokėjai, kurių pasirodymuose matome daugiau ar mažiau choreografų sudėliotas kompozicijas, spalvingus, efekto siekiančius šou. Tokia kryptis ima dominuoti – tuo įsitikinta išvydus gerai žinomo festivalyje „Baltica“ dalyvavusio ir savo Overnės regiono folklorą natūraliai pristačiusio Ganos folkloro ansamblio „La Bourree Ganatoise“ pasirodymą. Šiuokart jis taip pat kūrė teatralizuotus sceninius brėžinius, šokių junginius ir pan. Tikrąją, natūralią daugiabalsio dainavimo, šokio, juos jungiančio paprotinio konteksto tradiciją atstovavo taip pat mums pažįstamos festivalyje „Baltica“ ir Klaipėdos festivaliuose „Parbėg, laiveli“ bei „Lauksnos“ dalyvavusios bulgarų močiutės – „Bistrica Babi“. Kai kurios nedidelės šeimų ar instrumentinio muzikavimo grupės išlaikė daugiau natūralumo, nors ir integravo įvairesnę, net ir šių laikų muzikinę stilistiką (Robino Leblanco šeimos grupė iš Akadijos (Kanada); galų muzikos trio Beatan, Shakland, C. Maclnnes iš Škotijos, trio „Guara“ iš Brazilijos ir kitos).
Žinoma, festivalių stebėtojams buvo įdomu pamatyti tokią sodrią tautų, etninių grupių, kultūrų paletę – Argentinos, Moldavijos, Gruzijos, Paragvajaus, Ispanijos regiono Galisijos (Isuare), Laoso, Kolumbijos, Šiaurės Makedonijos, Markizių salų, Portugalijos, Ugandos, Rumunijos, Peru (Piuji), Kanados, Ekvadoro, Ganos, Filipinų, Kazachijos, Naujosios Kaledonijos, Rusijos, Slovakijos (romų grupė), Bulgarijos, Škotijos ir t. t. Su festivalio „Baltica“ rengėjus sudominusiomis grupėmis pasikeista adresais, domėtasi jų galimybėmis atvykti į Lietuvą. Bendrauta ir su kai kurių kitų šalių festivalių organizatorių, nevyriausybinių organizacijų, fondų atstovais iš Indijos, Indonezijos, Japonijos. Bendradarbiauta, konsultuotasi, ieškota abiem pusėms naudingų sąlygų su pagrindine Ganos festivalio „Pasaulio kultūros“ koordinatore Marie-Agnes Jaque, kurios dėka Lietuvos atstovams atsirado galimybė nuvykti į šią kelionę.
2020 m. festivalio „Baltica“ rengėjai tikisi, kad dalis šioje išvykoje užmegztų kontaktų realiai išsipildys – būsimoje jo programoje pamatysime tolimų, egzotiškų ir ne tiek nutolusių šalių grupes, turiningai, spalvingai įsimintinai pristatančias savo tradicijas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Lietuvos radijo 100-mečiui – speciali programa
Seimui dar 2021-ųjų pavasarį paskelbus 2026-uosius Lietuvos radijo metais, Kultūros ministerija parengė minėjimo programą ir siūlo ją tvirtinti Vyriausybei. Taip būtų paminėtas Lietuvos radijo šimtmetis. ...
-
Minint M. K. Sarbievijaus ir Baroko literatūros metus, siūloma rengti ekskursijas, parodas
Kitąmet minint poeto, pamokslininko Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus ir Baroko literatūros metus, vyks ekskursijos, koncertai ir parodos. ...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Į amžinojo poilsio vietą išlydimas A. Kulikauskas1
Penktadienį amžinojo poilsio išlydėtas muzikantas ir kompozitorius Andrius Kulikauskas. ...
-
V. Kernagio sūnus apie A. Kulikauską: jam visada galėjai paskambinti, jis turėdavo atsakymus2
Lapkričio 17-ąją maestro Andriui Kulikauskui scenos uždanga nusileido paskutinį kartą. Kompozitorius užgeso po sunkios ligos. ...
-
Susirinkti tapatybę iš gyvenimo skeveldrų
„Nuo rytojaus pasikeisiu, būtinai pasikeisiu“, – sako Herojus (akt. Dainius Svobonas). Panašiai suformuluota frazė girdėta daugybę kartų, manau, daugelio ir pačių pasakyta, įvairiausiomis gyvenimo aplinkybėmis, siekiant nustat...
-
Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...
-
Prof. K. Sabolius: man rūpi vaizduotė, kuri ieško buvimo kartu galimybių
Vilniaus universiteto (VU) Filosofijos fakulteto profesorius Kristupas Sabolis, visuomenėje žinomas ir kaip rašytojas, vertėjas bei kino scenaristas, yra išleidęs ne vieną knyga jį dominančia vaizduotės ir kūrybingumo tema. Kitą savait...