Kanuose ovacijomis sutikta namų arešte laikomo režisieriaus K. Serebrenikovo juosta

  • Teksto dydis:

Maskvoje namų arešte laikomo maištingojo Rusijos teatro genijaus Kirilo Serebrenikovo naujausia juosta Kanų kino festivalyje buvo pasitikta audringomis stovinčių žiūrovų ovacijomis.

Trečiadienį prestižiškiausiame pasaulio kino festivalyje įvyko K. Serebrenikovo biografinio filmo „Vasara“ (Leto), pasakojančio apie buvusios Sovietų Sąjungos roko legendą Viktorą Cojų, premjera, per kurią juostos aktorių komanda buvo pasveikinta pritarimo šūksmais. 

Prieš žengdami raudonu kilimu užklotais laiptais, vedančiais į kino teatrą, aktoriai iškėlė plakatą su režisieriaus vardu. Salėje, kur buvo demonstruojama juosta, viena žiūrovo kėdė simboliškai buvo palikta tuščia.

K. Serebrenikovas, Rusijos sostinės Gogolio centro teatro meno vadovas, nuo pernai rugpjūčio  laikomas namų arešte. Jis kaltinamas valstybės lėšų grobstymu. Režisierius, kurio pastatymai rodomi ir legendiniame Maskvos Didžiajame teatre, kategoriškai atmeta šiuos kaltinimus ir vadina juos absurdiškais. Jo šalininkai šią bylą laiko politiškai motyvuota. 

K. Serebrenikovo sulaikymas sukrėtė Rusijos meno pasaulį. Daugybė iškilių menininkų Rusijoje ir už jos ribų atvirai išreiškė palaikymą režisieriui ir pareikalavo jį paleisti į laisvę.

48 metų K. Serebrenikovas įnešė gaivaus vėjo į Maskvos teatro sceną aštrias temas gvildenančių šiuolaikinės dramaturgijos bei savaip interpretuotų klasikinių kūrinių pastatymais. 

Režisierius laimėjo apdovanojimus Kanų bei Romos kino festivaliuose, o jo 2012 metų juosta „Neištikimybė“ (Izmena) Vencijos festivalyje buvo nominuotas prestižiniam „Auksiniam liūtui“.

„Vasara“ Kanuose varžosi dėl aukščiausio apdovanojimo - „Auksinės palmės šakelės“. 

Juosta pasakoja apie rusų ir korėjiečių kilmės charizmatiškąjį atlikėją V. Cojų, kurio dainos Rusijoje tapo praėjusio amžiaus 9-o dešimtmečio pabaigos vadinamosios perestroikos (Michailo Gorbačiovo inicijuotos viešumo ir pertvarkos politikos) himnais.

Kanų kino festivalio rengėjai ir Prancūzijos vyriausybė prašė Maskvos leisti K. Serebrenikovui atvykti į juostos premjerą.

Festivalio direktorius Thierry Fremaux (Tjeri Fremo) prieš premjerą žurnalistams sakė, kad Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas jiems pasakė: „K. Serebrenikovas turi problemų su šalies teismų sistema. Norėčiau padėti, bet mūsų šalies teismai yra nepriklausomi“.

K. Serebrenikovas niekada atvirai nesmerkė V. Putino politikos, tačiau jo darbai, kuriuose persipina politikos, religijos ir seksualumo temos, užtraukė jam Rusijos religinių ir konservatyviųjų sluoksnių nemalonę. Juos itin papiktino tai, kad režisieriui buvo leista Maskvos Didžiajame teatre statyti baletą apie į Vakarus pabėgusį žymų šokėją Rudolfą Nurejevą, kuris buvo homoseksualus. 

Kremliui artimas kino režisierius, „Oskaro“ laureatas  Nikita Michalkovas pareiškė, kad negalima buvo leisti K. Serebrenikovui svarbiausioje šalies teatro scenoje „iškabinti Nurejevo varpos“. Jis turėjo galvoje spektaklio metu matomą nuogos baleto legendos fotografiją, padarytą garsaus amerikiečių fotografo Richardo Avedono (Ričardo Avedono).

K. Serebrenikovas yra vienas iš dviejų į „Auksinę palmės šakelę“ pretenduojančių režisierių, kuriems nebuvo leista atvykti į festivalį.

Teheranas, nepaisydamas JAV režisieriaus Oliverio Stone'o (Oliverio Stouno) prašymo, atsisakė panaikinti kelionių draudimą iraniečių meistrui Jafarui Panahi (Džafarui Panahiui), Kanuose pristatančiam juostą „3 veidai“ (3 Faces).

Režisierius disidentas savo filmą sukūrė slapta, nes už paramą demokratijos aktyvistams po 2009-ųjų „pavogtų rinkimų“ jam buvo 20-čiai metų uždrausta išvykti iš gimtinės ir kurti kiną.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių