- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vokietijos pavyzdys rodo, kad ne tik su Kinijos, bet ir su kitų Azijos šalių verslais europiečiams reikia elgtis itin atsargiai.
Azijos verslo šleifas
Pandemija ir žlungantis kruizinis verslas stumia į neviltį Vokietijos laivų statyklas Vismare, Varnemiundėje ir Štralzunde.
Šiuose miestuose esančias laivų statyklas, sujungtas į "MV Werften", 2016 m. įsigijo Kinijos "Genting Hong Kong" grupė. Jos pagrindinė veikla yra susijusi su kruizinės laivybos kompanija "Genting Cruise Lines", kurios būstinė yra Singapūre.
Vokietijos Baltijos jūros pakrantės laivų statybos verslo grupę "MV Werften", "Genting Hong Kong" už 230 mln. eurų pirko iš grupės "Nordic Yards". Honkongo verslininkai Vokietijos laivų statyklose tikėjosi statyti naujus kruizinius laivus ir taip atnaujinti "Genting Cruise Lines" kruizinį laivyną.
Dalijantis darbu pagal "Genting Cruise Lines" užsakymą Vokietijos laivų statyklos turėjo pastatyti vieną didžiausių pasaulyje 342 m ilgio kruizinį laivą "Global 1".
Pasaulinė COVID-19 pandemija skaudžiai smogė kruiziniam verslui, kartu ir minėtoms trims Vokietijos laivų statykloms. Kruizinio laivo "Global 1" statyba vėlavo, o dabar pradėjo strigti.
Laivui užbaigti trūksta 148 mln. eurų. Vokietijos laivų statyklų savininkė "Genting Hong Kong" grupė žada sukrapštyti 30 mln. eurų, o visa kita paliekama spręsti pačiai Vokietijai.
Rusijos valdžios šešėlis
Minėtų trijų Vokietijos laivų statyklų žlugimo kaina būtų didžiulė. Vismaras, Varnemiundė ir Štralzundas yra Baltijos pajūrio miestai, kur laivų statybos pramonė visada buvo ypač svarbi.
Štralzunde laivų statybos srityje dirba apie 1,5 tūkst. žmonių. Veikla statykloje šiuo metu jau yra beveik sustojusi. Infrastruktūros parengimą kada nors galimam tolesniam darbui palaiko tik 20–30 darbuotojų.
Norą įsigyti Štralzundo laivų statyklą yra pareiškusi su Rusijos kapitalu susieta kompanija "Nordic Yards". Nuo 2009 m. Vokietijoje įkurtą "Nordic Yards" valdo vienintelis savininkas Vitalijus Jusufovas. Tai yra naujos kartos Rusijos verslininkas, kurio iškilimui įtakos galėjo turėti ir tėvas Igoris Jusufovas. Jis Vladimiro Putino vyriausybėje buvo energetikos ministras, o vėliau Rusijos prezidento Dmitrijaus Medvedevo specialusis pasiuntinys energetiniam bendradarbiavimui.
2009 m. Vokietijoje įkurta "Nordic Yards" jau vieną kartą gelbėjo šios šalies laivų statybos pramonę, tarp jų ir Štralzundo laivų statyklą. Nemokią "Volkswerft Stralzund" ji už 5 mln. eurų pirko 2014 m. Po to 2016 m. ją pardavė kartus su Vismaro ir Varnemiundės statyklomis.
Ne tiek į Vokietijos, kiek į Suomijos, Prancūzijos kruizinių laivų statyklas buvo kviečiami atlikti apdailą, rinkti atskirus įrenginius, dirbti metalo darbus ir specialistai iš Lietuvos.
Dabar "Nordic Yards" vėl norėtų perpirkti Štralzundo laivų statyklą, galbūt netgi ir Varnemiundės. "Nordic Yards" Vokietijoje norėtų remontuoti laivus ir statyti jūros vėjo jėgainių priežiūros platformas. Ši rusiško kapitalo bendrovė turi laivų statybos verslą ir Vokietijos Rostoko uoste.
Vismare, kur stovi montuojamas kruizinis laivas "Global 1", vis dar dirba apie du tūkstančiai laivų statytojų ir laikinųjų darbuotojų. Jei greitai nebus sprendžiamos finansavimo problemos arba jei neatsiras kokių nors Vokietijos vyriausybės ar fondų finansinių injekcijų, ir ši veikla apmirs.
Varnemiundė yra tarsi "Genting Cruise Lines" kruizinių laivų statybos konvejerio sandėliavimo vieta. Čia jau sukaupti ir saugomi komponentai – sekcijos, varikliai siurbliai, vairo mechanizmai, kita įranga, netgi kajučių balkonų durys naujo "Global 2" kruizinio laivo statybai.
Priežastis: kruizinių laivų serija "Global" oficialiai "pjauna" rytinės Vokietijos Baltijos pajūrio laivų statybos pramonę.
Nukentėjo ir lietuviai
Minėtų trijų Vokietijos laivų statyklų įsipareigojimas "Genting Cruise Lines" pastatyti didelius kruizinius laivus yra pernelyg skausmingas.
Pagal planą "Global 2" kruizinio laivo statyba jau turėjo prasidėti, bet niekas nežino, kada ji bus pradėta. "Global 1" laivui užbaigti trūksta 148 mln. eurų, o su "Global 2" ta suma galėtų šoktelėti iki milijardo eurų.
Vokietijoje jau pasigirdo pranešimų, kad šiemet iki vasario pabaigos bus atleista per 600 buvusių laivų statyklos grupės "MV Werften" darbuotojų. Tai taip pat sukėlė didelį nerimą Vokietijos Baltijos pajūrio regione.
Apskritai ne tik Vokietijos, bet ir visos Europos laivų statybos verslas gali labiausiai nukentėti dėl kruizinių laivų. Prekybinio laivyno, kuris sparčiai atsigauna, statybos baze jau seniai tapo Azijos regionas, o kruiziniai laivai daugiausia buvo statomi Europoje. Šiuos laivus Europoje statė ir Suomijos, Prancūzijos, Norvegijos, Italijos laivų statyklos. Dauguma jų susiduria su didesnėmis ar mažesnėmis problemomis.
Ne tiek į Vokietijos, kiek į Suomijos, Prancūzijos kruizinių laivų statyklas buvo kviečiami atlikti apdailą, rinkti atskirus įrenginius, atlikti metalo darbus ir specialistai iš Lietuvos. Kai kurie jų grįžę į namus per šventinį laikotarpį atgal dar nesirengia.
Dalies statomuose kruiziniuose laivuose dirbusių darbininkų iš Lietuvos jau buvo atsisakyta dar tik prasidėjus pandemijai, kai ši plūstelėjo į Europą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kuršių marios užliejo Juodkrantę: sureagavo ir meras3
Šeštadienio rytą Kuršių marios užliejo Juodkrantę. Neringos meras Darius Jasaitis teigia, kad tokios situacijos dar nėra matęs, nors Neringoje gyvena jau 50 metų. ...
-
Prie prekybos centro – naujovės
Minijos baldų centras žada apmokestinti automobilių stovėjimo aikštelę, esančią Dubysos gatvėje. Vis dėlto dvi valandas pirkėjai galės savo automobilius statyti nemokamai. ...
-
Bibliotekoje – švedų kalbos mokymai
Kol kas tik trys klaipėdiečiai Klaipėdos savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos „Kauno atžalyno“ padalinyje pradėjo mokytis švedų kalbos. Šią savaitę startavusių mokymų metu susirinkusieji pradėjo pažin...
-
Viduržiemis primins pavasarį
Pasak sinoptikų, kol kas žiemos nesijaučia. Kažkiek atvėsta ir vėl užplūsta šiltesnė oro masė. Šį savaitgalį ir kitą savaitę Klaipėdoje ir pajūryje vyraus labiau pavasarį, o ne viduržiemį primenantys orai. ...
-
Laisvės gynėjams pagerbti – renginiai
Šis sekmadienis Klaipėdoje bus skirtas Laisvės gynėjų dienai paminėti, vyks ne tik tradiciniai, bet ir nauji renginiai, taip pat teatralizuota inscenizacija, kurios metu dainomis, šokiais ir net drabužiais bus siekiama perteikti to meto atm...
-
Ant atnaujinto fasado – grafičiai: į ką kreiptis dėl terlionių pašalinimo?
Klaipėdoje Šilutės pl. 34 ir 36 daugiabučių namų fasadai neseniai išterlioti grafičiais. Kaltininkai kol kas nerasti, tačiau gyventojams dėl terlionių pašalinimo siūloma kreiptis į namo administratorių ir policiją – es...
-
Priešpilio gatvėje – gilios duobės: dėl ko sustojo darbai?
Klaipėdiečiai piktinasi, esą jau kurį laiką Priešpilio gatvėje netvarkomas kelio ruožas, kuriame vyko remontas. Šioje vietoje jau atsivėrė gilios duobės. Rangovai darbų tęsti negalėjo dėl archeologinių radinių. ...
-
Pareigūną apkaltino iškrypimu?1
Po Naujųjų metų socialinių tinklų naudotojai, gyvenantys viename Klaipėdos mikrorajonų, dažnai miestiečių naudojamoje paskyroje skaitė ilgą anonimo rašinį itin jautria tema. ...
-
Gyventojai lieja įtūžį dėl tragiškos kelių būklės: skundais atakuojami specialistai turi atsaką
Pajūrį tebemerkiantys lietūs pridarė bėdų Vakarų Lietuvos žvyrkeliams. Ištirpus sniegui daugybėje vietų atsivėrė duobės, kai kur keliai – sunkiai išvažiuojami. Tačiau skundais atakuojami specialistai tikina, kad šiuo m...
-
Alkoholis toliau liejosi laisvai
Per praėjusius metus uostamiestyje užfiksuota gerokai daugiau nei pusantro tūkstančio atvejų, kai viešoje vietoje sulaikyti neblaivūs arba alkoholį vartoję asmenys. Lyginant su 2023 m. duomenimis, situacija beveik nepasikeitė. Viešoje vi...