Klaipėdoje – A. Dapkevičiaus kūrinių paroda ir albumo pristatymas

  • Teksto dydis:

Sausio 15 d. 17.30 val. Klaipėdos apskrities viešosios I.Simonaitytės bibliotekos galerijoje „13L“ bus atidaryta klaipėdiečio fotomenininko Aleksandro Dapkevičiaus (1929–2007) personalinė paroda „Iš(va)duota tikrovė“ ir pristatytas pirmasis šio autoriaus kūrinių albumas. Parodos kuratorė ir albumo sudarytoja – menotyrininkė Danguolė Ruškienė, albumo leidėja – „Druka“. Renginys skirtas A. Dapkevičiaus 90-osioms gimimo metinėms.

Iš gausaus palikimo

Anot menotyrininkės D. Ruškienės, „A. Dapkevičiaus kūrybinis palikimas – gausus ir įvairialypis. Jis nuolat eksperimentavo, kūrė montažus, koliažus, ieškojo naujų vaizdų prasmių daugkartinėje ekspozicijoje. Tačiau kad ir ką pasirinktų, kokias priemones naudotų, jo kūryboje visuomet ryškios išliko pastangos prasilaužti pro anuometinius ideologinius barjerus ir nusistovėjusius mąstymo standartus. Išlaikydamas pagarbą tradicijai, jis kartu ieškojo naujų raiškos galimybių ir jam jau buvo nesvarbu, kad jos neišsitenka fotografijoje. Šio fotomenininko kūryba turėjo didžiulę įtaką Klaipėdos fotografijai, tai jaučiama iki šiol. Neabejotinai ji įnešė savo indėlį ir į visą Lietuvos fotografijos istoriją“.

Šio fotomenininko kūryba turėjo didžiulę įtaką Klaipėdos fotografijai, tai jaučiama iki šiol.

A. Dapkevičiaus fotografija po daugiau nei dešimties metų pertraukos Klaipėdoje ir kituose šalies miestuose buvo pristatyta 2018 m. retrospektyvinėje parodoje „Ant realaus pasaulio pagrindo“ (kuratorė – D. Ruškienė). Po šios parodos leidybai buvo parengtas pirmasis A. Dapkevičiaus kūrinių albumas, apimantis jo kūrybą nuo ankstyvųjų fotografijų, užfiksuotų 1960 m., iki paskutinių kūrinių – koliažų, sukurtų 2007 m., prieš pat autoriaus mirtį.

Publikuojami pirmą kartą

Albume publikuojami ne tik tie kūriniai, kurie buvo spausdinti paties autoriaus ir eksponuoti tuometėse parodose. Menotyrininkė D. Ruškienė, daugiau nei metus tyrinėjusi A. Dapkevičiaus fotografijų archyvą, saugomą Klaipėdos apskrities I. Simonaitytės bibliotekoje, iš gausios autoriaus negatyvų kolekcijos atrinko vertingiausius kadrus, kurie publikuojami pirmą kartą.

Šiame leidinyje taip pat naudojamos ištraukos iš anuomet, A. Dapkevičiaus aktyviausio kūrybinio periodo metu, spausdintų straipsnių, paties fotomenininko pasisakymai. Albume siekiama atskleisti platų A. Dapkevičiaus požiūrį į kūrybą ir nuolatines jo naujų raiškos formų paieškas, kūrybinio kelio pabaigoje tam tikru požiūriu paneigusias pačią fotografiją.

A. Dapkevičiaus darbai. (Parodos organizatorių nuotr. / Redakcijos montažas)

Iš(va)duota tikrovė

Daugiausia diskusijų sukėlusi A. Dapkevičiaus kūrinių serija „Fotografika“ (2002–2007) kartu su kitais jo eksperimentiniais darbais bus pristatyta kuratorės suformuotoje parodoje „Iš(va)duota tikrovė“.

Šie paskutiniai autoriaus kūriniai, kaip pastebėjo D. Ruškienė, žymi radikalų posūkį jo kūryboje, įvykusį po beveik trijų dešimtmečių darbo tradicinės fotografijos ribose. Maždaug 2000-aisiais A. Dapkevičius ėmėsi perkurti savo archyvines fotografijas, tik tam pasirinktos priemonės – flomasteriai, guašas ir džiovinti augalai – tapo tikru akibrokštu jo fotografijos žinovams. Iš pradžių autorius gana atsargiai dėliojo spalvotus akcentus, kur ne kur paspalvindamas detales, priklijuodamas kokį nors augalą.

Vėliau visiškai padengdavo fotografijos paviršių ryškiomis spalvomis, kartais gausiai aplipindavo džiovintų augalų žiedais ir lapais. Naudodamasis tokiomis raiškos priemonėmis, A. Dapkevičius netrukus pradėjo visiškai ignoruoti realistinį turinį ir tiesiogine to žodžio prasme paskandindavo vaizdą ryškių dėmių siautulyje. Taip radosi nauji kūriniai.

„Susitelkdamas prie naujų formos, spalvos išraiškos priemonių, fotomenininkas bandė sukurti savitą kūrybinį metodą. Būdingas tapybos eskiziškumas, spontaniškumas neatpažįstamai pakeitė gerai apgalvotą fotografinio vaizdo sąrangą. Tačiau teigti, kad ant fotografijos pagrindo kuriami nauji vaizdiniai praranda bet kokį ryšį su fotografija, taip pat nebūtų tikslu, – mano menotyrininkė. Net savo fiktyvų pasaulį A. Dapkevičius kūrė ant realaus pasaulio pagrindo, naudodamasis realybės siūlomomis formomis ir jų tarpusavio ryšiais.“

Uostamiestyje paroda veiks iki vasario 15 d., po to ji bus eksponuojama Šiauliuose ir Vilniuje. Projektą remia Klaipėdos miesto savivaldybė ir Lietuvos kultūros taryba.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių