Vertybinių popierių komisija (VPK), patikrinusi Islandijos investicijų bendrovės "MP Investment Bank" filialą Baltijos šalyse, nustatė, kad šios įmonės sutartys prieštarauja šalies įstatymams.
Netinkamos sutartys
Finansinės institucijos vis dažniau su klientais bendrauja telefonu ir šie žodžiu nurodo įvykdyti tam tikrus nurodymus. Tačiau kilus ginčui kai kurios bendrovės sugeba visą atsakomybę ir riziką suversti klientams. Būtent tokias sutartis buvo parengęs Islandijos investicijų bendrovės "MP Investment Bank" filialas Baltijos šalyse.
Birželio pabaigoje VPK nustatė, kad jeigu banko klientas nurodymus pirkti ar parduoti vertybinius popierius banko darbuotojui duoda žodžiu (pavyzdžiui, telefonu), tai kilus ginčui pats klientas ir turi įrodyti, kad toks ar kitoks nurodymas buvo duotas.
"MP Investment Bank" sutarčių sąlygos numato, kad "klientas atsako už bankui duotus pavedimus sudaryti sandorius ir kitus nurodymus. Klientas prisiima atsakomybę ir riziką, susijusią su tinkamu pavedimo gavimu banke."
Neregistruoja pokalbių
Šios vienpusę klientų atsakomybę numatančios sutartys, kaip nustatė VPK, prieštarauja Finansinių priemonių rinkų įstatymui (FPRĮ). Jame numatoma, kad būtent finansų maklerio įmonė ar investicines paslaugas teikianti kredito įstaiga (FMĮ) privalo ne mažiau kaip 10 metų saugoti visus duomenis ir dokumentus, susijusius su sandoriais dėl finansinių priemonių taip, kad prireikus galėtų juos nedelsdama pateikti VPK. Tačiau "MP Investment Bank" to padaryti negalėjo.
Be to, nerašytine forma pateikiamą pavedimą priimantis finansų makleris privalo užpildyti kliento pavedimo blanką, nurodyti informacijos pateikimo datą ir laiką, savo vardą ir pavardę ir jį pasirašyti, pažymint, kad pavedimas pateiktas nerašytine forma. Visi FMĮ perduoti klientų pavedimai turi būti registruojami įmonės pavedimų registravimo žurnale chronologine tvarka nedelsiant, bet ne vėliau kaip iki darbo dienos pabaigos. Be to, įrodymai, liudijantys nerašytinio pavedimo pateikimo faktą ir turinį, turi būti telefoninių pokalbių įrašai, kurie saugomi banko duomenų centruose užsienyje.
VPK pirmininko pavaduotojo Viliaus Šapokos teigimu, "MP Investment Bank" filialas Baltijos šalyse netinkamai saugojo įrodymus apie telefonu pateiktus klientų pavedimus ir prireikus nesugebėjo pateikti komisijai konkrečių nurodytų klientų pateiktų pavedimų.
Apsauga nuo sukčių
"MP Investment Bank" atstovai teisinosi, kad tokios sutarčių sąlygos skirtos banko interesams apsaugoti tais atvejais, kai klientai teigia davę pavedimus, tačiau iš tikrųjų jų niekada nepateikė. Pažymima, kad tokių atvejų, t. y. pavedimo nepateikimo fakto, bankas niekaip negali fiksuoti ar įrodyti. Todėl įrodinėjimo našta dėl pateikto pavedimo tenka klientui.
Tačiau VPK tokius banko filialo argumentus įvertino kritiškai. Mat minėtos sutarties sąlygos pažeidžia FPRĮ numatytą įpareigojimą finansų bendrovei pačiai saugoti jos ir klientų sutartinius santykius ir jų tarpusavio teises bei pareigas nustatančius dokumentus.
Sutartis pataisys
VPK įpareigojo "MP Investment Bank" pakoreguoti ydingas sutartis ir duomenų saugojimo sistemą. Per 30 kalendorinių dienų bendrovė turi informuoti apie veiksmus, kurių buvo imtasi padėčiai ištaisyti. Komisija taip pat nusprendė informuoti Islandijos priežiūros instituciją apie užfiksuotus pažeidimus. Šis sprendimas per mėnesį nuo jo gavimo dienos gali būti skundžiamas Vilniaus apygardos administraciniam teismui.
Tačiau investicijų bendrovės vadovai su VPK ginčytis nežada. "Tai nėra toks svarbus klausimas, dėl kurio vertėtų ginčytis. Tiesiog yra viena formuluotė, kurią mes suprantame vienaip, o VPK – kitaip. Bet dėl to, kad neliktų jokių dviprasmybių, mes pakeisime sutartis. Jokių bėdų nematome. O kalbant apie duomenų saugojimą, tai net nežinau, iš kur atsirado tie sutrikimai, kuriuos užfiksavo VPK. Viską darome, kaip nurodo įstatymai, duomenis saugome, pokalbius įrašome, gal tiesiog kuris nors darbuotojas ne visas savo pareigas atliko", – dienraščiui sakė "MP Investment Bank" filialo Lietuvoje vadovas Vygandas Jūras.
"MP Bank" – skaičiai ir faktai
"MP Bank hf." egzistuoja nuo 1999 m., kai Islandijoje buvo įkurta bendrovė "MP Securities". 2003 m. ši bendrovė pakeitė pavadinimą ir tapo "MP Bank hf." Ši finansinių paslaugų bendrovė domisi mažesnėmis Europos rinkomis, turinčiomis didelį augimo potencialą. Bankas siūlo įvairius turto valdymo sprendimus privatiems ir instituciniams investuotojams, tarpininkauja įsigyjant vietos ir tarptautinės rinkos vertybinius popierius, administruoja įvairius projektus, susijusius su paslaugomis ir bendrovių, savivaldybių bei profesionalių investuotojų konsultacijomis. "MP Bank" yra Islandijos akcijų biržos narys bei Baltijos valstybių (Talino, Rygos ir Vilniaus) ir Šiaurės Europos šalių (Stokholmo, Kopenhagos, Oslo ir Helsinkio) akcijų biržos tiesioginis narys.
2004 m. "MP Bank hf." Vilniuje įsteigė kontroliuojančią bendrovę, kuri domėjosi investavimo galimybėmis šiame regione, o 2007 m. – filialą Baltijos šalyse.
Naujausi komentarai