Savininkai nesisaugo
Kauno policijos rugpjūčio 8-osios suvestinėse – net du pranešimai apie pavogtus automobilius. Ir 2011 m. "VW Golf", ir 2009 m. "VW Passat" pasigesta beveik tame pačiame mikrorajone.
Pirmasis buvo nakčiai paliktas Geležinio Vilko gatvėje. Antrasis – daugiau kaip dviem paroms P.Plechavičiaus gatvėje. Vienu atveju vagių grobis įvertintas 3,8 tūkst. eurų. Kitu – 7 tūkst.
"Nė viename iš automobilių nebuvo papildomos signalizacijos. O gamyklinė tėra nuotolinio valdymo užraktas. Jeigu į visų Kauno butų duris būtų įdėta vienoda spyna, anksčiau ar vėliau atsirastų žmogus, kuris ją atrakintų ir išmokytų to visus vagis. Taip pat ir su gamykline standartine automobilių signalizacija", – linkę akcentuoti automobilių vagystes tiriantys Kauno policijos pareigūnai.
Anot jų, turbūt jau penkiolika metų Kaune niekas nesikeičia – automobilių savininkai kaip nesisaugojo – taip nesisaugo, o ilgapirščiai dažniausiai vagia automobilius "Volkswagen" ir "Audi", nes šių modelių Lietuvoje daugiausia, todėl ir jų detalių paklausa didžiausia. "Ne veltui "Volkswagen", išvertus į lietuvių kalbą, – tautos automobilis", – ironizuoja pareigūnai.
Apgaudinėja ir savi
Nesikeičia, anot automobilių vagystes tiriančių pašnekovų, ir šių nusikaltimų geografija (vadinamieji miegamieji rajonai) bei nusikaltimo laikas (naktis).
"Jeigu pranešama apie dienos metu pavogtą automobilį, iš karto įtariame negerus dalykus", – neslėpė pašnekovai.
Ne per seniausiai vienas svečias iš Rusijos pranešė pasigedęs "BMW X5", dienos metu stovėjusios Karaliaus Mindaugo prospekte. Šis įvykis dar tiriamas. Tačiau pareigūnai, turėdami galvoje ne vieną ankstesnį panašų pranešimą, linkę konstatuoti: "Tie užsieniečiai tebegalvoja, kad Kaunas – mašinvagių gangsterių miestas, kuriame automobilį pavogs, kad ir kur pastatytum. Todėl ir bando nusikalstamu būdu gauti draudimo išmokas."
Nesikeičia, anot pareigūnų, ir automobilius vagiančių asmenų, tarp kurių dominuoja jaunimas, kategorijos – protingi vagys, nepilnamečiai ir kvailiai. Nors ypatingų gangsterių tarp jų nebėra.
Kai kurie automobilių savininkai savo žirgelius tiesiog prageria – jais nuvažiuoja sugėrovai. Kartais savavališkai, kartais – su šeimininko žinia. Pavyzdžiui, parvežti dar alkoholio. Tačiau, kai sugėrovas sukelia eismo įvykį, automobilio savininkas jau būna linkęs gudrauti ir dėtis apvogtuoju.
Statistikos subtilybės
Dar kurioziškesni atvejai, kai tėvai praneša apie automobilių vagystes, kurias, kaip vėliau paaiškėja, įvykdo jų vaikai.
Pastarieji, savavališkai paėmę tėvų automobilius ir ko nors su jais prisidirbę, linkę tai nutylėti. Tačiau tiesa greitai paaiškėja – atsiranda liudininkų, mačiusių, kaip jie važinėjo po mikrorajoną. Arba paaiškėja, kad juos nufilmavo degalinių, kurioje pylėsi benzino, vaizdo kameros.
Visa tai sugulus į pagal tėvų pareiškimą pradėtą baudžiamąją bylą, dažnas pastarųjų pratrūksta: "Koks aš kvailys! Kam rašiau tą pareiškimą?!"
Tačiau pranešimų apie automobilių vagystes, anot pareigūnų, mažėja. Tai fiksuojama jau kelerius metus. Nors pernai vėl buvo užregistruotas nedidelis jų augimas.
2014-aisiais Kaune buvo pavogti 208 automobiliai. Teismui buvo perduotos 34 bylos su nustatytais įtariamaisiais, t.y. automobilių vagysčių išaiškinamumas siekė daugiau kaip 15 proc.
2015-aisiais užregistruotos jau 223 automobilių vagystės. Tačiau teismui jau buvo perduota 51 byla, t.y. išaiškinamumas jau buvo beveik 23 proc.
Per pirmąjį šių metų pusmetį Kaune jau užregistruota per 100 automobilių vagysčių. Viliamasi, kad pernykštė statistika nebus pagerinta.
Grobis jaunėja
Anot pareigūnų, automobilių vagysčių mažėjimas gali būti susijęs su ne viena objektyvia priežastimi – emigracija, specializacijos keitimu ir pan.
"Norisi tikėti, kad šiam procesui įtaką darome ir mes", – teigė ne vieną plačiai nuskambėjusią operaciją pastaraisiais metais surengę pašnekovai.
Vis dėlto, anot jų, ir vagys nemindžikuoja vietoje. Anksčiau jų naudotus geležinius įrankius, kuriais būdavo persukamos spynos, jau pakeitė speciali įranga. Tačiau tai daugiau įdirbio ir atsiradusių ryšių rezultatas.
Be to, jau nebevagiami 15–20 metų senumo automobiliai, nes jų jau niekam nereikia. Dabar paklausiausi automobiliai, kurių amžius iki dešimties metų, nes tokių mūsų gatvėse daugiausia, todėl ir jų detales ar dalis lengviausia realizuoti.
Naujausi komentarai