- Silvija Čižaitė-Rudokienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vasarą netylant festivalių aidui, kultūros politikos nuopuoliams ir (galbūt) skrydžiams, vis dažniau imame jausti, kad kultūra nėra dalė bedalė, uždaro rato dedamoji, kuria gali mėgautis tik specialus inteligentų ratas. Kiek džiaugsmo, kiek ovacijų ir netylančios euforijos, taip pat ir konkurencijos vėjų įnešė Kauno paskelbimas Europos kultūros sostine.
Vis dėlto burtažodis apie kultūros svarbą regionuose vis dar kaip pamėklė sklando projektų vertinimo kriterijuose, gal todėl kasmet atrandame vis kitą Lietuvos kultūros sostinės vietą. Bet neverta pamiršti, kad kultūra ir kūryba šioje kūrybos visuomenės burtažodžiu papuoštoje kasdienybėje yra neišvengiama būtis. Ir nebūtina būti pretenzingu menininku (teatleidžia nepretenzingieji ir jų sudėtinga situacija, bet šįkart ne apie tai), nebūtina priverstiniais konkursais integruoti kultūrą visuomenei "iš viršaus", juk kartais būtų visai pravartu tiesiog imti ir statyti tiltus. Tai yra ne tik kūrybą paversti reprezentantu (arba apsiimti ją demonstruoti, aiškinti ir kritikuoti), tačiau kviesti būti jos dalimi.
Nauji "Mozaikos tiltai"
2017 m. balandžio–birželio mėnesiais VšĮ "Kultūros kiemas" iniciatorių Daivos ir Kosto Klimavičių dėka įgyvendino tęstinį projektą "Mozaikos tiltai". Kultūros tarybos ir Kultūros ministerijos remiamas projektas bendram darbui sujungia vietos bendruomenes iš penkių savivaldybių ir penkių skirtingų institucijų. Šįkart organizatoriai tęsė mozaikos, jungiančios bendruomenę, principus.
Dalyvių grupės skirtinguose Lietuvos regionuose naudodamos mozaikos trencadis techniką, dekoravo 3D objektus – statybinius blokelius. Darbo rezultatas – bendras grupės darbas – iš mozaika dekoruotų statybinių blokelių sudėtas "Mozaikos tiltas" ir ne ką mažiau svarbesnis rezultatas – kolektyvinė kūrėjų paroda.
Kitaip tariant, Zarasuose, Rokiškyje, Kražiuose, Kintuose ir Juodkrantėje buvo suburta vietos bendruomenė tam, kad drauge išgyventų kūrybos impulsus ir sukurtų juos jungiantį tiltą. Nematerialumo svarba materialiomis priemonėmis.
Projektas baigėsi – ir tęsiasi
Statydami savuosius tiltus dalyviai penkias dienas drauge svarstė, kokia tema būtų aktualiausia jų vietai, patys dekoravo savo blokelius, iš kurių buvo sudedamas ir sukuriamas vienas bendras tiltas. Rodos, paprastomis priemonėmis projekto metu bendruomenė buvo įtraukta sukurti savosios vietos reprezentacinį meno kūrinį. Pati. Ne užsakius konkursą, ne statant oficiozinę dar vieną skulptūrą Vytautui, Mindaugui, Maironiui, Jonui Basanavičiui ar dar kokiam lietuviškajam reprezentantui, bet sudedant savąsias reikšmes į savo vietą.
Taip, tas vis kartkartėm mano minimas burtažodis, kultūros animacija arba bendruomenės menai įgijo formą ir kūną. Bendruomenė pati pasirinko, kas jiems yra kūryba, kokia yra jų vietos kultūra ir kaip sukurti ne asmeninį, tačiau bendrą meno kūrinį. O juk individų visuomenėje tai ne visada taip paprasta.
It iš vadovėlio vadovaujantis bendruomenės menų poreikiais nepabūgta integruoti skirtingo amžiaus asmenis į kūrybines grupes (nuo 6 iki 75 metų), mamos su vaikais, senjorai, visi prisilietė ir įdėjo savąja mozaikos dalį. Bet mes juk rezultatų siekiantys žmonės, kas iš to? Kelios dienos kūrybinio džiaugsmo, paroda, o kas toliau? O toliau suteikti įrankiai, galimybė pamatyti ir pažinti savąją gyvenamąją vietą iš kitos pusės, atrasti kolektyvinį kūrybos džiaugsmą, galbūt tęsti tai, kas pradėta. Svarbu suteikti pirminius įrankius ir galbūt bendruomenė toliau statys tiltus, nebūtinai mozaikos.
Bendrumo gimimas
Tad argi tarp išgrįstų parkų, trinkelių, sutvarkytų kultūros namų ir sostinėse (kultūros ir ne tik) lankomų parodų, spektaklių, kino filmų, diskusijų ir t.t., ir pan. mūsų nėra užvaldžiusi dostojevskiška arba kantiška grožio meilė? Grožio, kurį susikuriame patys, kuriam nereikia paaiškinimo, nes intuityviai jį jaučiame, kurio konceptualumas slypi asmeniniame jautrume. Iš to turbūt ir gimsta bendrumas. Be pretenzijos į aukštojo meno subtilybes.
Tiek tad tų tiltų, nutiestų per kelis mėnesius, sukuriant ir paliekant viltį, kad savaitės patirtis pavirs tolesniu bendruomenės katalizatoriumi, nepamirštančiu, kad kūryba – tai ne tik parodų ar teatrų salės, bet ir tai, ką sugebame sukurti ir po to nenuilstamai grožėtis. Vieną vakarą, dieną, savaitę ir visą gyvenimą. O tuomet gal visi miestai, miesteliai, kaimai ir gyvenvietės po truputį virs savo vietos kultūros sostinėmis. O iš pradžių buvo tiltas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
V. Kazlauskas, L. Secco ir styginių kvartetas kviečia į koncertus „Pabėgimas iš vasaros“1
Rugpjūčio 23 dieną 19 val. Šv. Kotrynos bažnyčioje ir rugpjūčio 24 dieną 19 val. svetingumo komplekse „Monte Pacis“, Pažaislyje įvyks „Pabėgimas iš vasaros“ su subtiliu prancūzišku prieskoniu, kur pasiro...
-
Šią savaitę botanikos sode šurmuliuos festivalis „Vasara Kaune 2022“
Jau nuo rytojaus, ketvirtadienio, Kauno VDU Botanikos sode šurmuliuos festivalis „Vasara Kaune 2022“. Tris vakarus parke vyks renginiai, patiksiantys įvairaus amžiaus ir skonio žiūrovui – nuo akademinio meno gerbėjų iki šo...
-
Pianistė O. Gražinytė apie A. Pärto muziką, gimstančią iš tylos
„Pirmas įspūdis buvo toks, kad aš, būdamas gyva būtybe, stovėjau prieš savo kūną ir jaučiausi miręs – kaip laiko vingyje, tarsi tuo pat metu būčiau ateityje ir dabartyje. Staiga atsidūriau šioje būsenoje ir mano gy...
-
Magiška tango naktis po žvaigždėtu rugpjūčio dangumi
Rugpjūčio 19 d. 21 val. unikalioje T. Ivanausko Obelynės sodyboje, Kauno rajone, dviejų pasaulinio garso Argentinos virtuozų – bandoneonininko Ariel Ramirez ir pirmą kartą Lietuvos scenoje tango šokio meistro Dabel Zanabria naujas tango muz...
-
B. Gibé kūrinys „Geismo anatomija“: kiekvienas šaukštelis turi savo tiesą
Egzistencializmo filosofijos įkvėptam prancūzų akrobatui Borisui Gibé seniai aišku: jo tikslas ir yra menu budinti žmonių sielas, sukelti nekasdienes emocijas. Į Kauną menininkas atvežė net kelis kūrinius. Vienas jų – „Gei...
-
Lietuvos švietimo istorijos muziejus kviečia į nemokamą filmo „Knygynas“ peržiūrą
Lietuvos švietimo istorijos muziejaus istorija prasidėjo prieš 100 metų. Ilgamečio muziejaus direktoriaus, jo įkūrėjo Vinco Ruzgo įkvepianti iniciatyva ir indėlis nušvietė ir tolesnę sėkmingą muziejaus veiklą. Šiandien...
-
Pokalbiai apie du miestus: ar gatvės menas nepraranda savo pirmykštės prasmės?5
Pastaruoju metu vis daugėjant užsakomųjų sienos tapybos darbų, gatvės menas ar grafitis kaip saviraiškos, dažnai pilietinės ar socialinės pozicijos išsakymo priemonė praranda savo prasmę. Kokį etapą gatvės menas išgyvena daba...
-
Klezmerio tradicija: nuo XVII a. klajoklių iki svingo2
„Labai nenoriu, kad prie straipsnio būtų tik mano vienintelio nuotrauka. Juk čia svarbiausia yra žmonės“, – sako Lietuvos džiazo padangėje gerai žinomas muzikantas, perkusininkas, klezmerių muzikos entuziastas, docentas Arkadijus Got...
-
Menininkė iš krepšinio lankų darys šviestuvus, gautus pinigus skirs ukrainiečių vaikams
Lietuvai minint krepšinio šimtmetį Vokietijoje gyvenanti interjero dizainerė Inga Schommer-Zubaitė ėmėsi projekto „Turi seną lanką? Paremk Taiką!“. ...
-
Kūrėjas iš Kongo: žmonės įsivaizduoja, kad Afrikoje nėra modernumo7
Neseniai suvokiau, koks nuobodus ir beveik vien tik vakarietiškas mano klausomos muzikos repertuaras. Įkvėpta draugų ir Ugandos festivalio „Nyege Nyege“ atlikėjų, pradėjau lipti iš savo patogaus muzikos burbulo ir ieškoti...