- Parengė Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kritikuodamas šiuolaikinės masinės kultūros ženklus iš praeities ir dabarties perspektyvų, skulptorius Lukas Šiupšinskas reflektuoja supančią aplinką, akcentuodamas sarkastiškas jos briaunas. Menininko vaizduojamas pasaulis atrodo lengvas, nuotaikus ir šmaikštus, bet nepraradęs savo gylio. Kūriniuose skulptorius subtiliai balansuoja ties realistiško tikrovės atspindėjimo ir jos iliustravimo riba. Į "Autoportreto" svetainę šįkart jį ir pasikvietėme.
– Autoportretas – tai kopija, atspindys ar akcentuota mentalinės, dvasinės jausenos išraiška?
– Tai mentalinės būsenos, savitos pasaulėjautos ar kitų pajautų išraiška. Kopija ar atspindys gali būti paso nuotrauka arba asmenukė, bet net ir už jų dažnai slypi sociokultūriniai komentarai. Kitaip tariant, jeigu pasirenkama sudėtingesnė medija: tapyba, grafika ar, mano atveju skulptūra, tai natūraliai sufleruoja, kad kalbama nebe apie paviršinius dalykus.
– Kas tampa lemiamu faktoriumi pasirenkant autoportreto atlikimo techniką?
– Techniką padiktavo noras panaudoti bareljefą, kaip nuorodą į ikonas, šventųjų paveikslus, bažnytinį meną. Tai buvo reikalinga kūrinio idėjai atskleisti, bet ne autoportretui pataikauti. Kūriniui reikėjo statistinio, mano kartos atstovo bareljefinio portreto, todėl nusprendžiau kaip statistą panaudoti pats save.
– Kūrimo procesas vyksta remiantis natūra ar naudojantis fotografijos medija?
– Nei natūra, nei fotografija, tik impresijos ir įsivaizdavimai šiuo atveju duoda rezultatą. Galima atsiriboti nuo paviršinių vaizdų, naudoti tik tai, kas naudinga, reikalinga. Tarsi uogaujant – pasiimi tam tikrus bruožus ar detales reikalingas kūriniui.
Užbaigtas kūrinys jau išeksponuotas galerijoje, todėl aš – jau kitas žmogus.
– Kuo remiatės ieškodamas autoportreto spalvinės išraiškos?
– Nemėgstu, kai spalva konkuruoja su forma, dėl to kūryboje naudoju juodus, baltus arba labai ryškius monochrominius spalvinius elementus. Atliedinau kelis vienspalviu taip pat margus šio bareljefo variantus iš gipso, betono, tačiau nenorėjau kūrinio perkrauti, todėl likau prie balto varianto.
– Ką kūriniui reiškia fonas?
– Šiame darbe nėra fono – viskas yra visuma ir vienas planas.
– Kūrinio formatas – formali kūrinio sudedamoji dalis ar požiūrio į save, savivertės išraiška?
– Formatas tikrai turi santykį tarp to, kiek laiko žadama praleisti dirbant / kuriant ir žiūrint į save. Nemanau, kad tam skirti daug laiko būtų sveika. Šiuo konkrečiu atveju formatą padiktavo optimalus dydis tarp to, kiek vietos turi užimti kūrinys, kad pradėtų veikti (ties šia riba ir sustojau).
– Kuo žvilgsnis į save, lipdant autoportretą, skiriasi nuo kasdienio žvilgsnio į save?
– Lipdydamas autoportretą išskiriu kelis momentus ir juos hiperbolizuoju, kaip ir piešdamas šaržą: atrandama tik tai, kas reikalinga ir autentiška, o visa kita yra detalės ir triukšmas.
– Kur fokusuojamas autoportreto žvilgsnis?
– Žvilgsnis fokusuojamas tarsi į nepažįstamąjį, kaip į statistą, kuris daugiau iliustruoja savo aplinką negu pats save.
– Autoportrete fiksuojate praeities įvykių refleksijas savyje, esamąjį momentą ar ateities lūkesčius?
– Tai yra to periodo, kuriame kūriau, fiksavimas: baigtas kūrinys jau išeksponuotas galerijoje, todėl aš – jau kitas žmogus. Tai ypač ryšku skulptūros žanre, kuriame procesas yra ypač imlus laikui.
– Kiek seansų truko nulipdyti šį autoportretą? Ar jų metu kito jūsų nuotaika, jausenos?
– Procesas truko apie keturis mėnesius, kartais grįžtant prie kūrinio. Nuotaikos ir jausenos gyvenime gali kisti, tačiau prie darbo grįžti tik su jam tinkančiu nusiteikimu. Kaip niekada nesumaišai paletėje esančių dažų į vieną spalvą, lygiai taip pat elgiesi ir su jausenomis bei nuotaikomis kūrybiniame procese.
– Ar kuriant autoportretą atsiranda baimių?
– Baimių – ne, atradimų – visada. Dar pradedu ir raukšlių rasti naujų, bet to baime nepavadinčiau.
– Kuo šis darbas skiriasi nuo kitų jūsų kurtų autoportretų?
– Jame nesiekiau realistinio savęs atvaizdavimo. Su didele saviironijos doze norėjau reflektuoti eilinį savo kartos atstovą.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Lietuvos radijo 100-mečiui – speciali programa
Seimui dar 2021-ųjų pavasarį paskelbus 2026-uosius Lietuvos radijo metais, Kultūros ministerija parengė minėjimo programą ir siūlo ją tvirtinti Vyriausybei. Taip būtų paminėtas Lietuvos radijo šimtmetis. ...
-
Minint M. K. Sarbievijaus ir Baroko literatūros metus, siūloma rengti ekskursijas, parodas
Kitąmet minint poeto, pamokslininko Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus ir Baroko literatūros metus, vyks ekskursijos, koncertai ir parodos. ...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Į amžinojo poilsio vietą išlydimas A. Kulikauskas1
Penktadienį amžinojo poilsio išlydėtas muzikantas ir kompozitorius Andrius Kulikauskas. ...
-
V. Kernagio sūnus apie A. Kulikauską: jam visada galėjai paskambinti, jis turėdavo atsakymus2
Lapkričio 17-ąją maestro Andriui Kulikauskui scenos uždanga nusileido paskutinį kartą. Kompozitorius užgeso po sunkios ligos. ...
-
Susirinkti tapatybę iš gyvenimo skeveldrų
„Nuo rytojaus pasikeisiu, būtinai pasikeisiu“, – sako Herojus (akt. Dainius Svobonas). Panašiai suformuluota frazė girdėta daugybę kartų, manau, daugelio ir pačių pasakyta, įvairiausiomis gyvenimo aplinkybėmis, siekiant nustat...
-
Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...
-
Prof. K. Sabolius: man rūpi vaizduotė, kuri ieško buvimo kartu galimybių
Vilniaus universiteto (VU) Filosofijos fakulteto profesorius Kristupas Sabolis, visuomenėje žinomas ir kaip rašytojas, vertėjas bei kino scenaristas, yra išleidęs ne vieną knyga jį dominančia vaizduotės ir kūrybingumo tema. Kitą savait...