- Silvija Čižaitė-Rudokienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Naujausia Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) premjera – Vido Bareikio režisuotas "Hamletas".
Analizės pjūviai
Perpasakoti "Hamleto" siužetą būtų mažų mažiausiai kvaila. Naratyvas puikiai žinomas, visgi turinio perpratimas, interpretavimas – ne vieno menininko ar mokslininko nagrinėjimo sfera. Filosofas Richardas Kearney teigia, kad "Hamletas" jau nuo pirmųjų eilučių mus įpainioja į dramą apie tragišką atminties negalimumą ir neišvengiamumą. Jis siūlo kūrinį nagrinėti keturiais skirtingais rakursais: 1. Psichoanalitinės paradigmos – šmėkla kaip pasąmonė. 2. Egzistencionalistinės paradigmos – šmėkla kaip žlugimas / nesėkmė. 3. Dekonstrukcinės paradigmos – šmėkla kaip sunaikinimas ir 4. Teologinės paradigmos – šmėkla kaip sąžinė. Visus šiuos keturis rakursus galime vienokia ar kitokia forma aptikti ir V.Bareikio režisuotame "Hamlete".
Kūrinio pamatas – būtinybė prisiminti ir tuos prisiminimus išgyventi, kitaip tariant, gyventi apsuptam vaiduoklių ir galų gale pačiam tokiu tapti. Vaiduokliu, reikalaujančiu draugo gyventi tam, kad papasakotų tavo istoriją. Galbūt todėl Williamas Shakespeare'as niekada nedings iš režisierių minčių ir vaidensis teatro scenose, peržengęs laiką, saistomas neišdildomo noro būti ne tik ir ne tiek prisimintam, kiek nepamirštam.
Keisti ir pasikeisti
Jei (kiek įmanoma straipsnio rėmuose) mėgintume perbėgti V.Bareikio kūrinį R.Kearney siūlomais literatūros rakursais, spektaklį pamatytume keliomis skirtingomis pusėmis.
Pirmoji, psichoanalitinė – mėginimas nugalėti tam tikro kodo (paprastai – tėvo) autoritetą gali būti įžvelgtas gana standartiškai, todėl linksniuojmas ne vieno teatrologo. "Hamletas" – kaip režisūrinės brandos ženklas. Kerštas už nužudytą (ir, beje, pragare degantį tėvą), nesitaikstymas su esama situacija ir, galų gale, mirtis. Žinoma, galima pradėti kalbėti apie kitų kūrėjų įtakas, citatas ir metaforas, kurios gana akivaizdžiai matomos spektaklyje (ledas, grimo staliukai ir pan.), bet tai tebūtų faktų konstatavimas. Nes tik žavėdamasis ir užmušdamas autoritetus gali lieti savo asmeninį kūrybos pamatą.
Lietuvos kūryboje tai gana garsiai ir aiškiai ištarė Oskaro Koršunovo ir Sigito Parulskio duetas dar su "P.S. Byla O.K.": "Jeigu tu neišdrįsi paaukoti vienatinio savo sūnaus, tai aš paaukosiu vienatinį savo tėvą. Auka turi būti" <...> "Taip buvo lemta ir taip turėjo įvykti. Aš nežinojau, už ką esu kaltas. Taip, aš kaltas. Ir žinau – už ką." Tad natūralu, kad jau pats "Hamleto" pasirinkimas įrašo atminties ir prisiminimo formas, kurias režisierius galbūt net ne visada renkasi sąmoningai. O nuolatinė laidotuvių ir mirties atmosfera primena apie privalomą auką tiek literatūros, tiek scenos kūrinyje.
Ar su kokiais nors sceniniais košmarais kovojo V.Bareikis, ar Vainiaus Sodeikos Hamletas? Abejoju. Tačiau bent pasąmoninis lygmuo pakeisti ir būti kitokiam, nei visi iki tol buvę tėvai, vienaip ar kitaip paliečia kūrybinę komandą. Gal todėl į sceninę raišką įpinama vis daugiau šiuolaikinių (savi)destrukcijos motyvų.
Metas gyventi, metas mirti
Šmėkla – kaip žlugimas ar nesekmė, kuri ištinka visus kūrinio veikėjus, nuo Hamleto iki Ofelijos. Tačau šiame spektaklyje režisierius išryškina nuolatinį Fortūnos buvimą greta – kekšės, kuri tik lydi šalia esančius, baltu lateksu iš sekso prekių parduotuvės apsirengęs puolęs angelas, kurį reikia laikyti už rankos, kad netyčia nenulūžtų aukštakulniai. Vos tik ją paleisi, tuoj pat ras kokį kompanjoną "iš šono" – jaunesnį, žavingesnį ir, žinoma, pajėgesnį.
Prieš išvykdamas iš Danijos Laertas žiūrovų akivaizdoje trumpai pornostiliumi pasilinksmina su Fortūna. Tačiau pataikavimas gyvenimui, malonumų troškimas, už rankos vedžiojama kekšė veda prie mirties triumfo, kuris V.Bareikio "Hamlete" – šaltas, blizgantis it tos ledo kaukolės. Be jokio kraujais plūstančio tragizmo, tik preciziškai apskaičiuotas tikslumas. Nesėkmė gyventi, o juolab nesėkmė gyventi teatrališkai viešą gyvenimą.
Gyvenimo plikumą ir teatrališką jo eksponavimą spektaklyje atskleidė itin sėkmingas ir puikus bendradarbiavimas su scenografe Paule Bocullaite ir kostiumų dailininke Aiste Radzevičiūte. Precizinis šaltumas – rodos, toks šiuolaikinis V.Bareikio Hamleto pasaulis – beprotybė būti apsuptam ne aistrų, o šaltumo arba tiesiog jausmų nebuvimo.
Emocijos tėra teatrinė išmonė, Hamletas apsimeta bepročiu, vargšė Ofelija nusiskandina, Laertas reikalauja keršto, ką jau bekalbėti apie gyvus ir mirusius karalius. Dar besirenkant žiūrovams į salę, scena nuolat sukasi, it ekspozicija, kurią reikalaujama pamatyti iš visų pusių; tamsios spalvos ir baltų gėlių puokštės nuo pat pirmųjų akimirkų sukuria laidotuvių atmosferą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pažaislio festivalyje – kelionė į naujus muzikos tolius
Antrąjį vasaros savaitgalį XXVIII Pažaislio muzikos festivalis pasiūlys atrasti menkai pažįstamų kūrėjų kompozicijų, išgirsti naują klasikos interpretaciją. ...
-
Kitąmet vyksianti Dainų šventė šimtmečio proga laukia per 35 tūkst. dalyvių3
Kitų metų vasarą šimtmetį minėsianti Dainų šventė laukia per 35 tūkst. dalyvių, ji į renginį kvies su šūkiu „Kad giria žaliuotų“. ...
-
Netikėtoje erdvėje, Kauno „Stumbro“ kiemelyje, – kultūrinės patirtys2
2023 m. rugpjūčio 4–6 dienomis Kauno „Stumbro“ muziejaus kiemas atveria duris kultūrai. Pirmą kartą kauniečiai ir miesto svečiai kviečiami apsilankyti iki šiol uždaroje industrinėje gamyklos erdvėje ir tapti neeilinio, tris ...
-
Sugrįžta įsimintiniausias vasaros nuotykis – „ConTempo“ festivalis
Liepos 29–rugpjūčio 6 d. Kaune ir Kauno rajone vyks scenos menų festivalis „ConTempo“, praneša Kauno miesto savivaldybė. ...
-
Didžiausiame Lietuvos bijūnyne – masinis žydėjimas3
Prabangiais žiedais masiškai puošiasi turtinga bijūnų kolekcija, esanti didžiausiame Lietuvos bijūnyne – Vytauto Didžiojo universiteto Botanikos sode Kaune. ...
-
Aštuoni bandymai atrasti harmoniją
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) menų galerijoje „101“ veikia VDU Naujųjų medijų meno studentų darbų paroda „(Dis)balansas“, kurioje pristatomi aštuoni skirtingi požiūriai į gyvenimą. Jaunieji menininkai pasitelkė ...
-
E. Dragūnas skelbia apie rekordinius SEL koncerto Kauno stadione bilietų pardavimus35
Rugpjūčio 26 dieną, paskutinį vasaros šeštadienį, Kauno Dariaus ir Girėno stadione įvyks grandiozinis grupės SEL koncertas, kuris, jau dabar aišku, bus rekordinis. Egidijus Dragūnas skelbia, jog į šou jau nupirkta beveik 2...
-
Č. Sugiharos muziejuje atidaryta ekspozicija J. Zwartendijkui, talkinusiam gelbėjant žydus
Garsaus tarpukario diplomato Čiunės Sugiharos name-muziejuje Kaune pirmadienį atidarytas kambarys Janui Zwartendijkui (Janui Zvartendeikui), su kuriuo jie bendradarbiavo gelbėdami žydus Antrojo pasaulinio karo metais. ...
-
Renginiai Kauno rajone birželio 7–10 d.
Birželio 7 d. Senoji Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia: 18 val. Šv. Juozapato metams paminėti skirtas renginys-paskaita apie Šv. Juozapatą ir Šv. Joną Krikštytoją, krikščioniškos gie...
-
Karališkasis mecosopranas – dama S. Connolly: muzika mane išmokė meilės ir pagarbos sau
Birželio 21 d. įvyks vienintelis Baltijos šalyse pasaulinio garso mecosoprano iš Jungtinės Karalystės damos Sarah Connolly koncertas. Šį išskirtinį muzikinį įvykį Lietuvoje pristato Pažaislio muzikos festivalis. Pažaislio...