- Silvija Čižaitė-Rudokienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Naujausia Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) premjera – Vido Bareikio režisuotas "Hamletas".
Analizės pjūviai
Perpasakoti "Hamleto" siužetą būtų mažų mažiausiai kvaila. Naratyvas puikiai žinomas, visgi turinio perpratimas, interpretavimas – ne vieno menininko ar mokslininko nagrinėjimo sfera. Filosofas Richardas Kearney teigia, kad "Hamletas" jau nuo pirmųjų eilučių mus įpainioja į dramą apie tragišką atminties negalimumą ir neišvengiamumą. Jis siūlo kūrinį nagrinėti keturiais skirtingais rakursais: 1. Psichoanalitinės paradigmos – šmėkla kaip pasąmonė. 2. Egzistencionalistinės paradigmos – šmėkla kaip žlugimas / nesėkmė. 3. Dekonstrukcinės paradigmos – šmėkla kaip sunaikinimas ir 4. Teologinės paradigmos – šmėkla kaip sąžinė. Visus šiuos keturis rakursus galime vienokia ar kitokia forma aptikti ir V.Bareikio režisuotame "Hamlete".
Kūrinio pamatas – būtinybė prisiminti ir tuos prisiminimus išgyventi, kitaip tariant, gyventi apsuptam vaiduoklių ir galų gale pačiam tokiu tapti. Vaiduokliu, reikalaujančiu draugo gyventi tam, kad papasakotų tavo istoriją. Galbūt todėl Williamas Shakespeare'as niekada nedings iš režisierių minčių ir vaidensis teatro scenose, peržengęs laiką, saistomas neišdildomo noro būti ne tik ir ne tiek prisimintam, kiek nepamirštam.
Keisti ir pasikeisti
Jei (kiek įmanoma straipsnio rėmuose) mėgintume perbėgti V.Bareikio kūrinį R.Kearney siūlomais literatūros rakursais, spektaklį pamatytume keliomis skirtingomis pusėmis.
Pirmoji, psichoanalitinė – mėginimas nugalėti tam tikro kodo (paprastai – tėvo) autoritetą gali būti įžvelgtas gana standartiškai, todėl linksniuojmas ne vieno teatrologo. "Hamletas" – kaip režisūrinės brandos ženklas. Kerštas už nužudytą (ir, beje, pragare degantį tėvą), nesitaikstymas su esama situacija ir, galų gale, mirtis. Žinoma, galima pradėti kalbėti apie kitų kūrėjų įtakas, citatas ir metaforas, kurios gana akivaizdžiai matomos spektaklyje (ledas, grimo staliukai ir pan.), bet tai tebūtų faktų konstatavimas. Nes tik žavėdamasis ir užmušdamas autoritetus gali lieti savo asmeninį kūrybos pamatą.
Lietuvos kūryboje tai gana garsiai ir aiškiai ištarė Oskaro Koršunovo ir Sigito Parulskio duetas dar su "P.S. Byla O.K.": "Jeigu tu neišdrįsi paaukoti vienatinio savo sūnaus, tai aš paaukosiu vienatinį savo tėvą. Auka turi būti" <...> "Taip buvo lemta ir taip turėjo įvykti. Aš nežinojau, už ką esu kaltas. Taip, aš kaltas. Ir žinau – už ką." Tad natūralu, kad jau pats "Hamleto" pasirinkimas įrašo atminties ir prisiminimo formas, kurias režisierius galbūt net ne visada renkasi sąmoningai. O nuolatinė laidotuvių ir mirties atmosfera primena apie privalomą auką tiek literatūros, tiek scenos kūrinyje.
Ar su kokiais nors sceniniais košmarais kovojo V.Bareikis, ar Vainiaus Sodeikos Hamletas? Abejoju. Tačiau bent pasąmoninis lygmuo pakeisti ir būti kitokiam, nei visi iki tol buvę tėvai, vienaip ar kitaip paliečia kūrybinę komandą. Gal todėl į sceninę raišką įpinama vis daugiau šiuolaikinių (savi)destrukcijos motyvų.
Metas gyventi, metas mirti
Šmėkla – kaip žlugimas ar nesekmė, kuri ištinka visus kūrinio veikėjus, nuo Hamleto iki Ofelijos. Tačau šiame spektaklyje režisierius išryškina nuolatinį Fortūnos buvimą greta – kekšės, kuri tik lydi šalia esančius, baltu lateksu iš sekso prekių parduotuvės apsirengęs puolęs angelas, kurį reikia laikyti už rankos, kad netyčia nenulūžtų aukštakulniai. Vos tik ją paleisi, tuoj pat ras kokį kompanjoną "iš šono" – jaunesnį, žavingesnį ir, žinoma, pajėgesnį.
Prieš išvykdamas iš Danijos Laertas žiūrovų akivaizdoje trumpai pornostiliumi pasilinksmina su Fortūna. Tačiau pataikavimas gyvenimui, malonumų troškimas, už rankos vedžiojama kekšė veda prie mirties triumfo, kuris V.Bareikio "Hamlete" – šaltas, blizgantis it tos ledo kaukolės. Be jokio kraujais plūstančio tragizmo, tik preciziškai apskaičiuotas tikslumas. Nesėkmė gyventi, o juolab nesėkmė gyventi teatrališkai viešą gyvenimą.
Gyvenimo plikumą ir teatrališką jo eksponavimą spektaklyje atskleidė itin sėkmingas ir puikus bendradarbiavimas su scenografe Paule Bocullaite ir kostiumų dailininke Aiste Radzevičiūte. Precizinis šaltumas – rodos, toks šiuolaikinis V.Bareikio Hamleto pasaulis – beprotybė būti apsuptam ne aistrų, o šaltumo arba tiesiog jausmų nebuvimo.
Emocijos tėra teatrinė išmonė, Hamletas apsimeta bepročiu, vargšė Ofelija nusiskandina, Laertas reikalauja keršto, ką jau bekalbėti apie gyvus ir mirusius karalius. Dar besirenkant žiūrovams į salę, scena nuolat sukasi, it ekspozicija, kurią reikalaujama pamatyti iš visų pusių; tamsios spalvos ir baltų gėlių puokštės nuo pat pirmųjų akimirkų sukuria laidotuvių atmosferą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!4
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...