- Liepa Kairytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Įėjusi į Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) grimo kambarį pasijuntu tarsi patekusi į visiškai kitą pasaulį, kuriame vyksta ne iki galo suprasta, bet neabejotinai stebuklinga magija. Grimo kambarys – paskutinis aktoriaus sustojimas prieš lipant į sceną. Čia prasideda procesas, neatpažįstamai pakeičiantis artistą, leidžiantis publikai iki galo patikėti teatro stebuklu.
Į akis krinta didžiuliai veidrodžiai, jaukūs krėslai ir gausybė šepetėlių, įrankių, kurių paskirtį ne visuomet įmanoma atspėti. Mane šiltai pasitinka trys grimuotojos: Monika Bertulė, Agnė Čivilienė ir Valdonė Razulienė, kurios ne tik dailina ir transformuoja aktorių išorę, bet ir saugo jų vidinę ramybę.
Komandinio darbo galia
Grimuotojų darbas neapsiriboja, kaip iš pradžių galėtume pagalvoti, vien tik grimu – jo specifika kur kas sudėtingesnė ir platesnė. Be makiažo, grimo meistrės privalo rūpintis ir plaukais, netgi konstruoti perukus, barzdas, ūsus. Kiekviena meistrė turi savo mėgstamą sritį, tačiau tikrasis teatro stebuklas gimsta bendradarbiaujant: moterys papildo viena kitą, dalijasi patirtimi, padeda viena kitai, kai susiduria su iššūkiais.
Griežtai skirstytis ar dalytis darbais nebūtų praktiška – meistrės privalo būti pasirengusi paruošti aktorių nuo pradžios iki pabaigos, užtikrinti, kad viskas būtų padaryta iki galo. „Viską darome“, – vieningai teigia grimuotojos. Išties, svarbiausias darbas yra laiku išleisti aktorių į sceną, nevėluoti, todėl darbų pasiskirstymas tik sulėtintų procesą. Laiku paruošti artistą kartais iš tiesų nelengva, nes aktoriai gali vėluoti, gali nutikti nelaimių ar tiesiog dėl jaudulio kilti nesklandumų. Jų pasitaiko dažnai. Nepaisant to, grimuotojos yra įpratusios prie netikėtumų ir sugeba išlikti ramios, profesionalios, kad ir kokia įtempta situacija būtų.
NKDT, L. Jansch asmeninio archyvo nuotr.
Nerašytas psichologo etatas
Grimuotojų komanda taip pat vieningai pripažįsta, kad jų darbe tenka pabūti ir psichologėmis. Grimo kambarys – tarsi paskutinė stotelė prieš aktoriui užlipant ant scenos, tad meistrėms neretai tenka matyti, kaip artistai kėdėje kartojasi tekstus, kaip verda jų emocijos. Įtampa dažnai jaučiama net per tokias subtilias detales kaip plaukai, kurie, pasak meistrių, dėl įtampos gali skleisti savotišką vibrato.
Pasitaiko situacijų, kai aktorius taip jaudinasi, kad visas grimas nubėga vos tik padažius; reikia ieškoti sprendimų, kaip nuraminti. Prireikia ir žolelių arbatos, ir varinių gertuvių energijai įkrauti, arba tiesiog ramios ir palaikančios atmosferos, kuri leidžia aktoriui atgauti pusiausvyrą.
Ar pasitaiko nesutarimų dėl grimo, šukuosenos vizijos? Aktoriai kartais ateina su savo vizija ar lūkesčiais, o grimuotojoms tenka pasitelkti saldžiakalbystę ir įtikinti pasitikėti jų darbo rezultatais ir dailininko vizija.
Atrodo, grimuotojos kambarys – slaptas psichologo kabinetas, kuriame emocijos tikrai ne mažiau dramatiškos nei scenoje. Aktorių jaučiama įtampa, jaudulys, kūrybiniai nesutarimai – visa tai dažnai tenka išgyventi ir suvaldyti dar prieš jiems užlipant ant scenos.
NKDT, L. Jansch asmeninio archyvo nuotr.
Spektaklio „Dorianas“ iššūkis
Nepaisant sudėtingų psichologinių niuansų, šiame darbe svarbiausia – techninis tikslumas. Grimuotojos darbas reikalauja susikaupimo ir didžiulio preciziškumo, o kalbintos Monika, Agnė ir Valdonė – vienos iš geriausių šioje srityje. Tačiau ir joms tenka susidurti su iššūkiais.
2022-aisiais NKDT pastatytas legendinio režisieriaus Roberto Wilsono „Dorianas“ – aukšto estetinio performatyvumo pasididžiavimas. R. Wilsonas garsėja preciziškumu, dėmesiu estetikai, taigi šio spektaklio grimas tapo vienu iš didžiausių iššūkių. Aplinkybės lėmė, kad spektaklio grimo ir perukų dailininkė Manuella Halligan negalėjo dalyvauti repeticijose Kaune, taigi M. Bertulė keliavo į Diuseldorfą, kuriame vyko šio spektaklio vokiškoji premjera, mokėsi tiesiogiai iš dailininkės.
Meistrėms įgūdžiai pravers: tikimasi, kad 2025 m. rudenį R. Wilsonas sugrįš kurti į NKDT.
Atsakomybės buvo išties daug, o procesas – varginantis. R. Wilsono repeticijos išsiskiria tuo, kad kasdien, visą repeticijų laikotarpį, aktoriai nuo pat pradžių iki pabaigos repetuoja su grimu ir kostiumais. Tai neeilinė praktika, kuri, prasidėjus repeticijoms Kaune, kėlė grimuotojoms daug streso.
Kiekvieną dieną po repeticijų, trukdavusių iki 20 valandų, buvo išsakomos pastabos. Tuomet visa komanda grįždavo namo, o grimuotojos likdavo tobulinti techniką, perukus. Tačiau darbas nesibaigdavo teatre – M. Bertulė tęsdavo naktinį susirašinėjimą su M. Halligan, ieškodama sprendimų. Miegoti tekdavo labai mažai.
„Doriano“ aktorių Dainiaus Svobono ir Manto Zemlecko išvaizda taip pat reikalavo alteracijų, greito mąstymo ir prisitaikymo. Pavyzdžiui, M. Zemlecko perukas netiko aktoriaus bruožams, grimuotojos tai matė iš karto, tačiau jos negalėjo priimti sprendimų be dailininkės. Režisierius buvo pasibaisėjęs, todėl reikėjo intensyvių konsultacijų. Personažo perukas buvo peršukuotas net šešis kartus, kol galiausiai R. Wilsonas leido fiksuoti šukuoseną.
Dabar ne tik M. Bertulė, bet ir A. Čivilienė, V. Razulienė yra puikiai įvaldžiusios Dorianų grimą ir perukus. Kad galutinis atvaizdas būtų tobulas, aktoriai grimuotojų kėdėje praleidžia iki dviejų valandų.
NKDT, L. Jansch asmeninio archyvo nuotr.
Mokymai su M. Halligan
Rugsėjo pradžioje NKDT vyko atviri kvalifikacijų kėlimo mokymai kartu su dalininke, ilgamete R. Wilsono bendrakūrėje M. Halligan. Ši galimybė buvo proga Lietuvos teatrų grimuotojams ne tik susipažinti su dailininke, išmanančia garsiojo režisieriaus specifiką ir kuriančia ikoniškus mimų teatro įvaizdžius, bet ir tobulinti techniką. Meistrėms įgūdžiai pravers: tikimasi, kad 2025 m. rudenį R. Wilsonas sugrįš kurti į NKDT.
Meninis grimas – menų, technikos ir psichologijos derinys. Teatro grimuotojos sukuria nepriekaištingus aktorių kuriamų personažų įvaizdžius, padeda įveikti jaudulį. Kiekvienas potėpis ir kiekvienas sprendimas reikalauja ne tik meistriškumo, bet ir empatijos. Teatro užkulisiuose, grimo kambaryje vyksta emocinis ir kūrybinis stebuklas, o grimuotojų rankose gimsta ne tik personažai, bet ir pati teatro magija.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Repeticija, trunkanti pusę gyvenimo
„Žiūrovai dažnai nepagalvoja arba nežino, kad tam, kad šoktum scenoje, ruošiesi daugiau nei pusę savo gyvenimo“, – pasakoja šokėjas Mantas Ūsas. Savo profesiniame kelyje dirbęs su dešimtimis Lietuvos ir u...
-
Taškas, kuris išėjo pasivaikščioti, atklydo į galeriją2
Tai istorija ne apie tašką, kuris stebuklingai susirado batus ir išėjo pasivaikščioti, – apie tašką drobėje, kuris verčia mus akimis keliauti per darbus, ieškoti naujo požiūrio (arba galvoti, kaip prikelti sen...
-
Apie Motinos ir Kūrėjos archetipus tapyboje
„Girstučio“ kultūros centre vyksta tapytojos Akvilės Linkevičienės paroda „Mėgaukis tyla / Enjoy the silence“. Vieta ne pati patogiausia lankyti, bet buvau pakviestas asmeniškai, tad gavau progą pabendrauti su autore, pama...
-
Fotografijos ir medijų festivalyje – tai, kas rūpi šiandien
„Matydama kaip gausiai lankoma M. Žilinsko dailės galerija, iš naujo pradedu tikėti, kad fotografija ir medijos yra labai svarbios mūsų šalyje“, – sako antrą kartą vykstančio Tarptautinio fotografijos ir medijų meno fes...
-
Kaune – seniausio Estijos menininkų kolektyvo paroda
Galerija „Meno parkas“ kartu su Vilniaus dailės akademijos (VDA) Kauno fakulteto galerija kviečia į seniausiai Estijoje veikiančios menininkų grupės „Kursi koolkond“ parodą. „Ši paroda – tarsi mažas stebuklas&...
-
K. Minogue grįžta į Lietuvą: kitą vasarą laukia nepamirštamas koncertas Kaune2
Pasaulinio garso muzikos ikona, Kylie Minogue, sugrįžta į Lietuvą ir jau kitų metų birželio 20 d. surengs išskirtinį šou Kauno „Žalgirio“ arenoje. Šis koncertas yra dalis jos naujojo koncertinio turo „Tension&ldq...
-
„Nepatogus kinas“: realybę keičiančios istorijos ir įkvepiantys susitikimai1
Ar mūsų mylimuosius po mirties pakeis dirbtinis intelektas? Kada ateities karius pakeis niekuomet nepavargstantys ir nedvejojantys robotai? Ar socialinių tinklų nualintos mūsų smegenys dar geba ką nors išjausti? Su daugybę klausimų jau 18-ąj...
-
Pelėdų kalne – minčių apie literatūrą kelionė2
Kokia yra šiuolaikinės lietuvių literatūros tapatybė? Nuo ko priklauso jos raida ir galimos perspektyvos? Kaip žodį „menas“ veikia naujausios technologijos? Ar kas nors imasi kraštutinio vaidmens, kuris padėtų išsaugoti...
-
Kaune – įspūdingas šviesų reginys: LSU iškilmingą sukaktį minės drauge su miestiečiais
Spalio 10 d. iškilmingą jubiliejų švenčiantis Lietuvos sporto universitetas (LSU) vienam vakarui pakeis savo įprastą spalvą ir visus kauniečius bei miesto svečius kvies pasigrožėti šviesų reginiu. ...
-
Festivalis „Kaunas Blues 2024“ vilioja ir unikalia nemokama dienine programa5
Spalio 11–12 dienomis Kauną užliesianti muzikinė fiesta „Kaunas Blues 2024“ klausytojų dėmesį patrauks ne vien tik įspūdingais vakariniais koncertais Kauno Sporto Halėje (penktadienį spalio 11 d. ant scenos lips Othman Wahabi ir bli...