- Ugnė Palukaitytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
"Kiną kuria žmonės" – taip pavadinta retrospektyva, pristatoma XI tarptautiniame Kauno kino festivalyje (TKKF), skirta šių metų pradžioje mus palikusiam kino operatoriui Audriui Kemežiui atminti.
Etiškas ir empatiškas
A.Kemežys – žmogus, kurio išskirtinis talentas ir meilė kinui kūrė tai, kuo šiandien didžiuojasi lietuviškas kinas. Operatoriaus darbas įvertintas daugybe Lietuvos ir užsienio apdovanojimų, tarp kurių – trys "Auksinės gervės", jis porą kartų pripažintas geriausiu Lietuvos kinematografininkų sąjungos kūrėju. TKKF pirmasis pakvies į A.Kemežio kūrybos retrospektyvą, kurioje – vienuolika operatoriaus filmuotų dokumentinių ir vaidybinių filmų.
"Jis savo kūrybinėje veikloje pragyveno kelių žmonių gyvenimą", – apie nepaprastai intensyvius A.Kemežio kūrybos metus menininko atminimui skirtoje televizijos laidoje "Legendos" sakė režisierius Audrius Stonys. Iš tiesų sunku būtų išvardyti visus vos 44 metų sulaukusio operatoriaus nuopelnus Lietuvos kinui. Per du kūrybos dešimtmečius A.Kemežys nufilmavo daugiau nei 30 pripažinimo sulaukusių filmų.
Ypač svarus operatoriaus indėlis į Lietuvos dokumentinį kiną. A.Kemežys nufilmavo ne vieną reikšmingą juostą, nagrinėjančią ypač jautrias ir sudėtingas temas. Sunku būtų įsivaizduoti, ką reiškia su kamera pasibelsti į onkologinėmis ligomis sergančių vaikų palatą (rež. Arūno Matelio "Prieš parskrendant į Žemę"), į ūkininkų, kurių namus pasiglemžė gaisras, gyvenimą (rež. Audriaus Stonio "Aš perėjau ugnį, tu buvai su manimi"), į skaudžius išgyvenimus patyrusių vaikų ir jaunuolių mintis (rež. Giedrės Beinoriūtės "Pokalbiai rimtomis temomis"). Tam reikalingas itin etiškas ir empatiškas bendražygis, kuriuo galima pasitikėti, – toks ir buvo A.Kemežys.
"Mokėjo išbūti šalia žmonių, tarp žmonių. Sėdėti ir žiūrėti, atsukti kamerą ten, kur reikia", – prisimena G.Beinoriūtė. Šią režisierės mintį papildo A.Matelio pasakojimas apie tai, kaip filmuojant "Prieš parskrendant į Žemę" A.Kemežys savarankiškai užfiksavo berniuką, žaidžiantį su pagaliuku, ir tai vėliau tapo kadru, padėjusiais sustyguoti visą filmą.
Pažvelgti į ledynų širdį
Daug nepaprastų kadrų nebūtų, jeigu ne A.Kemežio kūrybiškumas, atkaklumas ir pasiaukojimas. Puikus įrodymas – ekstremaliomis salygomis nufilmuotas režisieriaus A.Stonio dokumentinis filmas – "Moteris ir ledynas" (2016). Filme – lietuvių mokslininkė Aušra Revutaitė, jau 30 metų gyvenanti visai viena Tian Šanio kalnuose, 3 500 m aukštyje esančioje Glaciologijos stotyje. Ir, žinoma, ne ką mažiau reikšmingas ir paslaptingas filmo herojus, nebylus ledynas, kurį prakalbinti padėjo A.Kemežio ir Mindaugo Survilos kameros.
A.Kemežio kamera atskleidžia ne tik monumentalių ledynų, bet ir kuriančių žmonių pasaulių nepaprastumą.
Pasiekti pačias pavojingiausias ir įspūdingiausias ledinio pasaulio kerteles šios kameros galėjo tik dėl A.Kemežio sukonstruotų mechanizmų. "Jis buvo tarsi alchemikas, kuris iš čia pat rastų pagalių, akmenų kurdavo sudėtingus ir tikslius filmavimo aparatus", – prisimena A.Stonys. Atšiauriam ledynų grožiui atskleisti reikėjo ir drąsos – filmavimas vyko itin pavojingomis sąlygomis, jo dalyviai nuolat rizikavo patekti po sniego lavina, prasmegti atsivėrusiame ledyno plyšyje ar pasiklysti. A.Kemežiui tai buvo nė motais – filmo režisierius prisimena operatorių lendantį į bedugnius ledo plyšius, į tarpeklį po ištirpusiu ledo sluoksniu. Taip gimė kvapą gniaužiantys kadrai, leidžiantys žiūrovui pažvelgti į rūsčią ir atšiaurią ledyno širdį.
Atgiję vaizdai
Ne ką mažiau drąsos reikia ir tam, kad atskleistum kito talentingo menininko istoriją, prakalbintum jo darbus. Tai su ypatingu atidumu padaryta režisierės Giedrės Žickytės filme "Meistras ir Tatjana" (2014 m.). Visi filmo elementai darniai veikia kartu, kad sukurtų magišką patirtį, – nukeltų į genialaus fotografo Vito Luckaus ir jo žmonos Tatjanos gyvenimą 7-ojo dešimtmečio Vilniuje.
Prie šio stebuklo – galimybės pažvelgti į V.Luckaus kūrybos lobyną – svariai prisideda kinematografija. Kamera dirba organiškai, šviesos eksperimentai ir judesys netrukdo mėgautis gyvybe pulsuojančiomis V.Luckaus nuotraukomis. Dar daugiau – judėdama lyg žiūrovo žvilgsnis, kamera įkvepia sustingusiems vaizdams gyvybės. Nuotraukos – tarytum tavo rankose, negali atitraukti žvilgsnio, jauti jų gyvą, tikrą alsavimą. Tokį gyvą, kad net dingteli – galbūt tai ne tik tavo, galbūt ir pačios Tatjanos žvilgsnis tyrinėja šias fotografijas.
Jautrų pasakojimą apie menininko būtį regime ir režisierės Agnės Marcinkevičiūtės dokumentiniame filme "Vienatvės gaudesys" (2014 m.), kuris supažindina su neseniai anapilin iškeliavusia rašytoja Jolita Skablauskaite. Čia atsiveria savitas, paslaptingas kūrėjos pasaulis.
Pro operatoriaus akis nepraslysta charakteringos detalės – juodas šunelis, užrašų sąsiuviniai, niūrūs, nerimastingi J.Skablauskaitės piešiniai. Kinematografiniai sprendimai atskleidžia ryškią atskirtį tarp menininkės namų mieste ir kaime. Savotiškas išsilaisvinimas ypač juntamas kadruose, kur rašytoja gamtoje, – atsiveria plačios erdvės, į kurias ji įsilieja lyg savo pačios sukurto fantastiško pasaulio būtybė. Taip A.Kemežio kamera atskleidžia ne tik monumentalių ledynų, bet ir kuriančių žmonių pasaulių nepaprastumą.
Vis kitas pasaulis
Koks preciziškas, jautrus detalėms profesionalas buvo A.Kemežys, galima įsitikinti ir stebint jo filmuotus vaidybinius filmus. "Kiekvienas filmas – visai kitas pasaulis. Labiausiai nenorėčiau užsiciklinti ir filmuoti tą patį filmą, tik skirtingo siužeto", – viename interviu yra pasakęs operatorius. Iš tiesų filmuose, su kuriais jis dirbo, galime stebėti, kaip kinematografija padeda sukurti savitą pasaulį, paveikią jo atmosferą.
Puikus to pavyzdys – G.Beinoriūtės filmas "Kvėpavimas į marmurą" (2018 m.), kurį išskirtinę progą išvysti anksčiau turės Tarptautinio Kauno kino festivalio žiūrovai. Kūrinio centre – inteligentų pora Izabelė ir Liudas, auginantys epilepsija sergantį sūnų Gailių. Jie nusprendžia įsivaikinti globos namų auklėtinį Ilją. Filme vaizduojami įtempti šeimos santykiai, vis labiau trūkinėjantys tarpusavio ryšiai. Tai pabrėžia atidžiai apgalvoti kinematografiniai sprendimai: augant įtampai tarp Liudo ir Izabelės, porą vis dažniau skiria fizinės kliūtys. Štai Izabelė stebi nutolusį Liudą pro langą, vėliau jiedu kalbasi atskirti verandos lango rėmų. Net ir tokias scenas, kaip vakarienė, kurios tarsi turėtų būti jaukios, gaubia blausi šalta šviesa. Apgalvoti filmavimo būdai pasitarnauja ir kuriant paslaptingo, Iljos portretą – berniuką matome tarpduryje, paskendusį tirštoje tamsoje, nuo žiūrovo atkirstą stiklo, kaip šešėlį šmėžuojantį už durų.
Filmo "Kvėpavimas į marmurą" visumos ir kinematografijos sąveiką tiksliai apibūdino kino kritikė Živilė Pipinytė: "Stambūs jos (Airidos Gintautaitės) planai – ne tik aktorės, bet ir operatoriaus Audriaus Kemežio, kuris filmą užbaigė mirties patale, meistriškumo liudijimas. A.Kemežys puikiai materializavo ir vizualines G.Beinoriūtės intencijas – prasmių kūrimo svorį suteikia ne žodžiams, o vaizdams."
Kino magas, gebėjęs prakalbinti vaizdą, atverti jame slypintį stebuklą ir grožį. Grožį, kuris atsiskleisti gali tokiuose kasdienyės paveiksluose kaip stebint kiaulę, žindančią paršelius, ar ekstremaliomis sąlygomis filmuojant stūksančius ledynus. Išliko daugybė nepaprastų istorijų apie spalvingą A.Kemežio asmenybę ir itin vertintą profesionalumą, kurioms aprašyti neužtektų puslapių. Tačiau jos gyvos vaizdais, kuriuos mums paliko kiną kūręs Žmogus.
Daugiau informacijos apie programos "Kiną kuria žmonės" filmus – www.kinofestivalis.lt.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kultūros ir sporto renginiai sausio 21–26 d.
Sausio 21 d. Taurakiemio laisvalaikio salė: 18 val. edukacija „Balto molio paslaptys“. Edukatorė Lina Mažrimienė. Ringaudų laisvalaikio salė: 18 val. pažintinis edukacinis vakaras su kanklėmis „Kaip skamba kanklės? Pažink, pajus...
-
Kauniečio šuolis aukštyn pasauliniame aktorių reitinge: pasijutau rimtu artistu21
Metų pradžia aktoriui ir režisieriui Kęstučiui S. Jakštui pažėrė malonią staigmeną. Iš aktorių agentūros sulaukė žinios, kad pasauliniame aktorių reitinge IMDB pakilo į solidžias pozicijas. ...
-
Sugiharos namuose – nauja interaktyvi ekspozicija: tikiu, kad čia atvyks daug japonų1
Čiunės Sugiharos namuose atveriama nauja interaktyvi ekspozicija ir patirtinės ekskursijos. Su puodeliu arbatos, japoniškais saldėsiais, istorijomis ir atminimo nuotrauka gyvybės vizoje. ...
-
Irena Ribačiauskaitė: baleto spektakliai vaikams leido užsiauginti žiūrovus
Kauno valstybiniame muzikiniame teatre (KVMT) trisdešimt metų baletmeistere dirbusi Irena Ribačiauskaitė mini 80-ąjį jubiliejų. Jubiliatė pasveikinta sausio 12 d. teatre vykusio Anželikos Cholinos baleto „Dezdemona“ metu. ...
-
Noriu to, kas tikra!
„Auksinis drakonas“ – vokiečių dramaturgo Rolando Schimmelphennigo tragikomedija, kurios premjera Kauno miesto kameriniame teatre įvyko dar 2023-iųjų birželį. ...
-
Išaiškinta Raudondvario grafo Benedikto Henriko Tyszkiewicziaus bičiulio tapatybė4
Grafas Benediktas Henrikas Tiškevičius (gim. 1852 Nemėžyje – m. 1935 m. Mentone, Prancūzijoje) – keliautojas, fotografas, kurio išskirtinis paveldas vis plačiau atrandamas ir vertinamas ne tik Lietuvos, bet ir tarptautiniu mastu....
-
Sugiharos namuose atveriama interaktyvi ekspozicija, vyks pojūčių ekskursijos3
Tarpukario Japonijos diplomato Čiunės Sugiharos namuose Kaune atveriama interaktyvi ekspozicija, pasakojanti apie gyvybes keliems tūkstančiams žydų išgelbėjusių vizų išdavimą. ...
-
Kauniečių rašytojų Vieno lito literatūrinė premija – Linai Navickaitei2
Dvidešimt šeštoji kauniečių rašytojų Vieno lito literatūrinė premija už fantazijos siausmą, magijos, mistikos ir realybės sankirtą romane paaugliams ir visai šeimai „Ketvertas su paukščiu: naujoji ir se...
-
Netradicinė metodika: kai dažus atstoja gamtos turtas1
Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerija „Drobė“ kviečia į Jūratės Jukštienės meninio tyrimo „Efemeriškas įspaudas JU“ parodos atidarymą. Šis kūrybinis projektas išsiskiria savo netradi...
-
Sugiharos namai muziejus Kaune pristatys atnaujintą ekspoziciją1
Tarpukario Japonijos diplomato Čiunės Sugiharos namų muziejuje Kaune trečiadienį bus pristatyta atnaujinta ekspozicija. ...