Į parodą – pasklandyti tarp erdvės ir laiko Pereiti į pagrindinį turinį

Į parodą – pasklandyti tarp erdvės ir laiko

2015-06-03 11:48

Pažvelgti pro plyšį, esantį tarp erdvės, kurią jaukinamės, ir nuolat kintančio, dinamiško laiko, skatina menininkas iš Lenkijos Aleksanderis Olszewskis, kurio darbų paroda "Tarp erdvės ir laiko" vyksta A.Žmuidzinavičiaus kūrinių ir rinkinių muziejuje.

Į parodą – pasklandyti tarp erdvės ir laiko
Į parodą – pasklandyti tarp erdvės ir laiko / Tomo Raginos nuotr.

Pažvelgti pro plyšį, esantį tarp erdvės, kurią jaukinamės, ir nuolat kintančio, dinamiško laiko, skatina menininkas iš Lenkijos Aleksanderis Olszewskis, kurio darbų paroda "Tarp erdvės ir laiko" vyksta A.Žmuidzinavičiaus kūrinių ir rinkinių muziejuje.

Erdvės ir linijų švara

Filosofiškas parodos pavadinimas sutelkia apmąstymams apie abstrakčias erdves, kuriose per skirtingus laiko tarpsnius žmogus stengiasi įsigyventi, priprasti prie jų, suteikti erdvėms asmeniškumo.

Galima kalbėtis apie materialias erdves, kuriose būname ar pro jas prabėgame kasdien (namai, gatvė, darbas ar kt.), galima kalbėtis apie susikuriamas erdves, kuriose ieškome prieglobsčio nuo kasdienės monotonijos, kuriose fantazuojame, svajojame, atsiskiriame nuo realaus pasaulio chaoso ir ieškome vidinės ramybės.

Geometriniai, skaitmenine technika kurti A.Olszewskio kūriniai balansuoja begalinėje erdvėje: balta švari plokštuma, kurioje išdėliotos aštriakampės figūros tampa fonu, išgryninančiu geometrines formas ir atribojančiu žiūrovą nuo blaškymosi po paveikslo erdvę. Koncentruotas žvilgsnis krypsta į abstrakčias formų konstrukcijas, kurios primena architektūroje naudojamus brėžinius. Inspiruotas dėmių plastikos žiūrovas griežtas formas suveda į origamio figūras ar įžvelgia betoninius urbanistinius peizažus.

Atsargus žaidimas spalvomis

Šaltos, kietos spalvos, vyraujančios menininko darbuose, akcentuoja geometrinių figūrų aštrumą, kurį sušvelnina juodos, plonos, nelyg siūlas, kur ne kur atsirandančios perregimos figūros. Kvadratinis kūrinių formatas pabrėžia darbų sterilumą. Kompozicijos išdėliotos racionaliai, ieškant pusiausvyros tarp geometrinių figūrų ir laisvo balto ploto.

Kiekvienas dailininko kūrinys pratęsia variacijas abstrahuotomis formomis erdvėje, tačiau sykiu žvelgiant į paskirus kūrinius – kiekvienas jų yra unikalus. Viename darbe pagrindiniu kompoziciniu akcentu tampa didžiąją paveikslo dalį užimančios kelios abstrakčios formos, kitame po erdvę pabyra maži aštrūs trikampiai, grasantys įdurti greta esantiems kompoziciniams elementams, dar kituose minimalistinis formų išsklaidymas paveikslo erdvėje leidžia žiūrovo akiai pailsėti nuo įtampos.

Ekspozicijos pradžia lydima juodos ir baltos spalvų kontrastais, žengiant giliau – grafiškose kompozicijose randasi šalti pilki, violetiniai, mėlyni atspalviai.

Spalvos suteikia kūriniams nuotaiką, leidžia žiūrovui nurimti ar, priešingai, įsitempti apžiūrint kompozicijas. Juodos ir baltos spalvų darbuose justi susitelkimas, harmonija, pusiausvyra; atsiradus pilkiems tonams kompozicijos tampa lengvesnės, jose padaugėja šviesos; violetiniai atspalviai kelia dvejonių ir abstrahuotai erdvei suteikia mistiškumo; mėlyna spalva  sugrąžina tykią ramybę.

Interpretacijos laisvė

A.Olszewskio kūriniai neapriboti pavadinimais – juos autorius tiesiog numeruoja. Erdvėse ieškoti asociatyvių elementų žiūrovas yra visiškai laisvas.

Spalvų ir formų konstrukcijos menininko kompozicijose kuria skirtingas erdves, kuriose perteikiamas racionalus dailininko žvilgsnis į erdvės ir laiko sąveikavimą. Tąsus, neapibrėžiamas, nenusakomas laikas, slenkantis iš vieno kūrinio į kitą,  mistifikuoja kuriamas erdves, sykiu palikdamas tarpą žiūrovo interpretacijai.

Ieškojimai ir atradimai

A.Olszewskis gimė 1944 m. Radomo mieste. Baigęs studijas Lodzėje, apgynė du diplomus – tapybos ir projektavimo. Studijų metas – audringas laikotarpis. Dailininkas nuosekliai domisi naujomis konstruktyvizmo tendencijomis.

Racionalizmas, matematinė pusiausvyra ir filosofinės spekuliacijos, vadinamasis scientizmas, tampa jauno dailininko kūrybos epicentru. Jo studijų objektai yra materialusis pasaulis ir erdvė. Taip optimali ir pamėgta išraiškos priemone tampa skaitmeninė technika. Remdamasis kristališkai tyromis, kietomis lyg deimantas geometrinėmis formomis, autorius veda mus į sterilų ir išvalytą savo sampratų pasaulį.

Daug pastangų profesorius A.Olszewskis skyrė jo iniciatyva įkurtam K.Pulaskio politechnikos universiteto Meno fakultetui. Neseniai VDA Kauno fakultetas kartu su bičiuliais iš Radomo iškilmingai pažymėjo bendro darbo dvidešimtmetį.

Profesorius yra parengęs savo kūrybos parodų daugelyje pasaulio šalių, taip pat ir Lietuvoje. Ši ekspozicija liudija jo kūrybos gyvybingumą, tvirtus Lietuvos ir Lenkijos dailininkų kūrybinius ryšius.


Kas? A.Olszewskio darbų paroda "Tarp erdvės ir laiko".
Kur? A.Žmuidzinavičiaus kūrinių ir rinkinių muziejuje, V.Putvinskio g. 64, Kaune.
Kada? Veikia iki birželio 7 d.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų