- Neringa Krikščiūnaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
-
Darbas ir linksmybės „Dirbtiniame pluošte“
"Visiška prieštara. Nesuderinama, tačiau kaip nuostabiai tai atrodo!" – būtent tokia mintis kilo vaikštinėjant po "Dirbtinio pluošto" fabriko apleistas patalpas ir mėgaujantis Igno Maldžiūno fotografijomis.
Fotografijos, papuošusios apleistas fabriko erdves, vienur atrodo kaip visiškas kontrastas joms, o kitur – tarsi susilieja su patalpų sienomis, lubomis ir likusiais jau nebereikalingais daiktais.
Užburianti pažintis
Modernistinio stiliaus fabrike, kurio trečiajame aukšte ir eksponuojamos I.Maldžiūno fotografijos, reikia atsargiai vaikštinėti – nebenaudojami daiktai, popieriai, kažkada buvusių baldų dalys mėtosi tiesiog čia pat, ant grindų. Sienų ir lubų dažai atšokinėję taip, kad primena mozaiką, sudarytą iš kelių sluoksnių.
Kai eini ilgu koridoriumi ir užsuki į abiejose jo pusėse esančias patalpas, kurios kartais atrodo tarsi identiškos – tokia patirtis ir pažintis su šia vieta mažų mažiausiai užburia. Ne vien dėl bandymo įsivaizduoti, kaip šios erdvės atrodė, kai čia dirbo žmonės, – užburia ir dėl savo išvaizdos: – prieš akis atsiveria daugybės veiksmų rezultatas – kažkada buvusios tvarkos destrukcija, praeities griuvėsiai ir pamatai naujai ateičiai. "Apleistų miestų peizažai man sukelia žmogaus ir viso to, ką jis sukuria, laikinumo emociją", – yra sakęs I.Maldžiūnas.
Savo fotografijose jis fiksuoja būtent tai, kas šiuo metu ir yra fabriko erdvės (ne visos) – žmogaus sukurti ir apleisti pastatai, objektai. Taigi, fotografo specifinės vietos instaliacija puikiai atliepia ir "Dirbtinio pluošto" fabriką.
Spalvų svarba
Paroda pavadinta "Work‘n‘Fun". I.Maldžiūnas apie šį savo projektą-parodą kalba: "Fotoprojektas buvo kurtas būtent šiai vietai, žinant kontekstą – tai nebuvo atsitiktinumas. Iš pradžių galvojau eksponuoti "Untitled spaces of America" (fotografijų ciklas, kuriame buvo fiksuojamos neįprastos Amerikos vietos – aut. past. N.K.) nuotraukas, bet pritrūko motyvacijos, pritrūko idėjos visumos. Tuomet gimė mintis, kad reikia sukurti projektą, dedikuotą būtent šiai vietai – "Dirbtiniam pluoštui".
Anot autoriaus, projekto tikslas buvo susieti čia dirbančių žmonių tarybiniais laikais darbo ir laisvalaikio aktualijas. "Pavadinimas "Work'N'Fun" atspindi pagrindinę idėją – fotografuoti vietas, kur žmonės, dirbę "Dirbtiniame pluošte", ilsėdavosi – linksmai leisdavo laiką. Realiai visos vietos, kur būdavo tarybiniai žmones, šiuo metu yra apleistos", – sako menininkas.
Galop išsirutuliojo pagrindinė mintis – tas vietas, kur "Dirbtinio pluošto" žmonės leisdavo savo laisvalaikį, pateikti per tragikomišką prizmę – pateikti jas spalvotai, linksmai. "Visos fotografijos darytos juosta – visos spalvos yra išpieštos lokacijose su spalvotomis blykstėmis – tai šį projektą daro unikalų ir itin sudėtingą – rezultatą gauni tik išryškinęs ir nuskenavęs juostas, kurios fotografuotos (valandiniais išlaikymais) prieš kažkiek laiko", – pastebi I.Maldžiūnas.
Jam nesinorėjo pateikti tų erdvių per banalią liūdesio ir apšiurusių lokacijų romantikos prizmę: "Atsirado spalvos, gyvastis, nerealumas, pasaka, tragikomiškumas."
Harmoninga priešprieša
Fotografijose laikas atrodo sustingęs – daiktai nenatūraliai išmėtyti po fiksuojamas erdves, nežinia, iš kur atsirandantys spalvotos šviesos šaltiniai nudažo fotografijas mistine nuotaika.
"Tamsoje fotografuodamas emociškai stipriausius vietovės taškus, nušviečiu erdvę spalvotomis blykstėmis. Tai kūrinius daro tragikomiškus", – sako I.Maldžiūnas. Fotografas pamini tamsos svarbą savo darbuose ir iš tiesų – visi objektai buvo fiksuojami naktį. Tamsa, naktis simboliškai gali perteikti ir vaizduojamųjų erdvių ( taip pat ir fabriko erdvės) "užmigimą" – nebenaudojamumą, trumpą ar amžiną poilsį nuo žmonių, kurie anksčiau, kas rytą rinkdavosi į šias užfiksuotas erdves.
Viskas, kas įamžinta menininko fotografijose, atrodo taip, tarsi būtų iškvėpta žmogaus – kaip žmogus iškvepia, pašalina iš savo organizmo anglies dioksidą, taip pat lengvai iš savo aplinkos pašalina ir nebereikalingus objektus, ir net milžiniškus statinius. Tačiau šį išmetimą, pašalinimą, atsisakymą, atstūmimą I.Maldžiūnas pateikia labai romantiškai ir žaviai. Nuotraukose vyrauja galybė spalvų – kai kurios jau sukurtos, pridėtos, tam, kad būtų sustiprinama jau esama nuotaika.
Dėl fotografijų spalvingumo ir kyla visiškos prieštaros įspūdis – "Dirbtinio pluošto" patalpose tokios gausos spalvų nėra – interjere dominuoja prislopintos spalvos, neblaškančios dėmesio, mažose patalpose tebestovi stalai, kėdės, knygos, seni darbų žurnalai – dažnai tipinė, darbinė aplinka. Čia pat kabančių I.Maldžiūno fotografijų masteliai išties greitai patraukia dėmesį.
Fotografijose nėra žmonių. Anot paties autoriaus, "eksponuojamose fotografijose nėra nė vieno portreto, nors žmogaus būtis ir įtaka aplinkai mano kūryboje itin svarbi. Ši ekspozicija laviruoja po laiką ir erdvę, nors tai tėra viena dimensija". Toks menininko sąmoningas pasirinkimas nevaizduoti žmonių fiksuojamose erdvėse, I.Maldžiūno nufotografuotas vietas paverčia tokiomis, kurios tarsi pačios išstūmė žmones iš savęs – kaip nebereikalingus ir nebenaudojamus.
Sąmoningai ar ne, jis kelia dviprasmiškus klausimus apie žmogaus ir jo aplinkos santykius – kam kas tampa nebereikalingas? Žmonių eliminavimas iš fotografijų nurodo ir į fabriko erdves, į kurias patekti itin sunku – pamatyti I.Maldžiūno fotografijų parodą galima tik su specialiomis ekskursijomis ir mažomis grupelėmis. Tai, kas anksčiau buvo darbo vieta, dabar tapo itin smalsių ir besidominčių kultūra bei menu žmonių apsilankymo vieta.
Globalus taškas
Ar I.Maldžiūnas kritikuoja šį urbanizmo padarinį – visa ko yrimą ir nykimą? Viename interviu fotografas teigė: "Miestai turbūt irgi yra stebuklas. Žmonijos sukurtas stebuklas. Fotografijomis tikrai nenoriu pasakyti, kad miestas yra labai blogai."
Šis fotografo specifinės vietos projektas, pavadintas "Work‘n‘Fun" puikiai atskleidžia ir šių metų Kauno bienalės vieną iš dėmesio sričių, anot Daivos Citvarienės, "specifinės vietos istorijos, skatina diskutuoti apie šiuolaikinių meno bienalių ateitį, regiono lokalumą ir vietos specifiką globalaus meno pasaulio kontekste".
Apie šią dabar itin dažnai vartojamą globalumo ir lokalumo sintezę – glokalumą, atsiliepia ir I.Maldžiūnas: "Tai ir yra vadinamasis glokalumas, kai pilką, apsmurgusią, visų pamirštą vietą nuspalvini ir pateiki visiškai naujai – ta vieta tampa nebe ta vieta, tai tampa kažkuo globaliu, kažkuo dailiu, kažkuo, kas žmogui, žiūrinčiam parodą, duoda labiau pasaką nei realybę. Čia, man rodos, yra šios parodos stiprybė."
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
GJan surengs dar vieną koncertą „Žalgirio“ arenoje: dabar jaučiuosi užtikrinta
Socialiniuose tinkluose dainų autorė ir atlikėja paskelbė ambicingo, jau antrojo savo muzikinėje karjeroje, koncerto Kauno „Žalgirio“ arenoje datą ir kviečia ten susitikti 2025 m. sausio 18 dieną. ...
-
4-oji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtą kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. ...
-
Maironio premiją Kaunas skyrė vienai ryškiausių jaunosios kartos kūrėjų3
Poetė, literatūrologė ir filosofijos mokslų daktarė Ieva Rudžianskaitė išrinkta šių metų Maironio premijos laureate. Tokiam komisijos sprendimui pritarė šią savaitę posėdžiavusi Kauno miesto taryba. Prestižinis įvertinimas ...
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!4
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...