- Deimantė Dementavičiūtė-Stankuvienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kauno miesto kameriniame teatre pristatyta naujausia režisieriaus Gyčio Padegimo premjera "Upės po žeme".
Tradicinis duetas
Šį kartą režisierius ėmėsi jam jau puikiai pažįstamos XX a. amerikiečių rašytojo Thorntono Wilderio dramaturgijos. Spektaklis, turėjęs tapti pagal šio dramaturgo kūrybą anksčiau pastatytų, ypač didelio atgarsio sulaukusių spektaklių "Mūsų miestelis" (1982) ir "Ilga Kalėdų vakarienė" (1991) tęsiniu.
G.Padegimas – ne tik daugiausia T.Wilderio pjesių inscenizavęs režisierius šalyje, bet ir vienintelis. Tad einant į premjerą nekantriai tenka laukti trijų skambučių, pakviečiančių užeiti į salę. Kaip režisierius regi jam puikiai pažįstamą T.Wilderio kūrybinį palikimą įpusėjus XXI a. antrajam dešimtmečiui? Kuo spektaklis bus panašus ir skirtingas, palyginti su praėjusio amžiaus pabaigoje pastatytais spektakliais?
Šie klausimai kirbėjo mintyse jau sėdint savo vietoje ir žvelgiant į tuščioje scenoje sustatytas kėdžių kompozicijas, papuoštas fotografijomis iš minėtų pastatymų. Deja. Entuziazmas leistis į įdomią kelionę ieškant atsakymų greitai išblėsta. Prasidėjus spektakliui vis kažko lauki ir giliai tiki ta viltimi, bet pasibaigus pirmai daliai supranti, jog spektaklis mažai tesikeis – vystysis taip pat lėtai, atpažįstamai ir asketiškai poveikio prasme ir, regis, bus labiau įdomus patiems jo kūrėjams nei žiūrovams.
Temų aktualumas
Tiesa, iš trijų vienaveiksmių pjesių "Kūdikystė", "Vaikystė" ir "Upės po žeme" sudaryto spektaklio siužetas pakankamai aktualus, ypač – šiandienės Lietuvos kontekste.
Vis didėjantis nesusikalbėjimas šeimoje, vėliau ir visuomenėje, patyčios, tėvų pernelyg paviršutiniškas dėmesys savo atžaloms ir kitos blogybės ardo šeimas – tautos pagrindą. Šia prasme spektaklis virsta bendravimo mokykla, iš kurios išėjus galima realiai keistis ir kartu keisti pasaulį. Būtent keistis pačiam, o ne keisti kitą. Arba bent jau šio spektaklio metu pabūti vienybėje. Šioje mokykloje galima pasimokyti iš pozityvių ir negatyvių bendravimo pavyzdžių, apimančių tris žmogaus amžiaus tarpsnius – kūdikystę, vaikystę ir paauglystę.
Išgrynindamas giliaprasmius dialogus ir įpindamas savo asmeninę patirtį T.Wilderis siūlo tėvams į naujagimius ir vaikus žvelgti visai kitomis akimis nei įprasta, ne kaip į nieko nesuprantančias kvailutes būtybes, o kaip lygus į lygų. Kiekviena spektaklio dalis – savitas ir individualus, tiesiogiai tarpusavyje iš pirmo žvilgsnio nesusijęs spektaklis, kuriame vis skirtingus personažus vaidina tie patys aktoriai. Tačiau visas dalis kažkas vienija. Tad viena pagrindinių užduočių žiūrovui – surasti tai, išgirsti tos po žemėmis tekančios upės tėkmę. Pasirinkdamas būtent šias T.Wilderio pjeses G.Padegimas pataiko tiesiai į dešimtuką, ypač – artėjant ir didžiosioms metų šventėms, neatsiejamoms nuo tarpusavio supratimo ir įsiklausymo į kitą būtinybės.
Tarp scenos ir realybės
T. Wilderio kūrybai būdinga tai, jog vaizduodamas žmogaus kasdienybę kartu jis užčiuopia ir metafizinę egzistencijos plotmę. Skaitant jo tekstus negali nepajusti, kad tai yra ne tik socialinio, buitinio gyvenimo refleksija, bet ir kažkas daugiau, ir tas kažkas verčia į vaizduojamų personažų, kartu ir savo, būtį pažvelgti tarsi iš šono ir taip ją įvertinti iš naujo. Tarytum egzistencinė terapija.
Suvoki, kad ši mūsų fizinė būtis yra be galo laikina, o mes taip ją nuvertiname leisdami sau kasdien daryti klaidas, iš kurių pati skaudžiausia – atsainus dėmesys artimam, kai tiesiog girdime tik save, užuot girdėdami kitą, užuot pasakydami jam: kaip gera šiandien jį matyti. Taip jau yra, kad tik kažką praradę pradedame tai vertinti. Spektaklis primena šią tiesą. Ir nebūtinai tai konkretus žmogus, bet ir praėjęs laikas, kaip vaikystė ar ši diena, kuri rytoj jau bus praeitis.
Žvelgiant iš tos atsitolinimo distancijos, pats gyvenimas atrodo kaip vienaveiksmė drama. T.Wilderio pasiūlymu į žemiškąją būtį pažvelgti būtent taip pasinaudoja ir G.Padegimas. Kamerinė teatro erdvė ypač tinkama šiai terapijai. Aktoriai ne tik vaidina visai šalia sėdinčių žiūrovų, bet ir gana dažnai įeina ar išeina iš salės pro žiūrovus, o spektaklio pabaigoje tiesiog prisėda šalia.
Paskutinėmis akimirkomis suskambus čia ir dabar gitara grojamos dainos melodijai ir "gyviems" aktorių balsams, skirtis tarp to, kas suvaidinta, ir kas realu pradeda nykti, taip tarytum netiesiogiai spektakliui persikėlus į šiandienę tikrovę. Tuomet pajunti jau net ne aktorių kuriamus personažus, o juos pačius.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Menas, drąsinantis išvalyti gyvenimo peizažą nuo svetimkūnių
Norint pagyti iš toksiškų santykių, reikia pripažinti senus randus ir savo jausmus, kurie ilgai buvo užkasti, sako menininkė Akvilė Linkevičienė, šiemet įsijungusi į labdaros ir paramos fondo „Frida“ organizuojamo &bd...
-
Triušių parodoje Kaune – daugiau kaip 200 pūkuotų ilgaausių3
Ateinantį savaitgalį, lapkričio 30–gruodžio 1 d., kauniečiai ir miesto svečiai galės pasigrožėti įvairiausių veislių triušiais, sužinoti naudingų dalykų apie jų auginimą ir dalyvauti kitokiose veiklose. Visa tai vyks prekybos mies...
-
Parodoje – roboto atspausdintas porcelianas3
„Nors darbus sukūrė robotas, kūrybinis procesas reikalavo žmogiškos širdies“, – sako šiuolaikinės keramikos kūrėjas dr. Rokas Dovydėnas. Nacionaliniame M. K. Čiurlionio muziejuje pristatoma jo 3D molio spausdintu...
-
Kauno sporto halėje po 20 metų pertraukos ir vėl skambėjo „G&G Sindikatas“10
Lapkričio 23-iąją Kauno sporto halėje įvyko ilgai lauktas „G&G Sindikato“ koncertas, kuris subūrė pilnutėlę salę lietuviško repo gerbėjų. Šis koncertas buvo ypatingas dėl dviejų sentimentalių progų: grupė sugr...
-
Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos
Du atlikėjai, valandą trunkantis pasirodymas, nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis tarp pusiausvyros ir ribų nebuvimo. Taip jau visai netrukus žiūrovus pasitiks naujausias „Nuepiko“ šokio trupės kūrybinis darbas, šokio ...
-
Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!4
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 ir 24 dienomis pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – scenoje karaliavo legendinė, po šešių dešimtmečių į Kauno teatrą sugrįžusi, Giacomo Puccini opera „B...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 26–gruodžio 1 d.
LAPKRIČIO 26 D. Babtų kultūros centras: 10 val. – Kauno rajono ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų dainų festivalis „Skambėk, dainele“. Rokų laisvalaikio salė: 18 val. – Ričardo Elijošiaus (Nakvi&s...
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...
-
Kauno miesto muziejus kviečia laukti šv. Kalėdų kartu1
Penki Kauno miesto muziejaus (KMM) padaliniai – Kauno rotušė, Kauno pilis, M. ir K. Petrauskų namai, Tautinės muzikos muziejus bei Juozo Gruodžio namai – pradeda gyventi šv. Kalėdų laukimu. Nuo laiko kartu kuriant kalėdines dov...