- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kompiuteriniai žaidimai kai kuriems – laisvalaikio praleidimo būdas, o kitiems – net pagrindinis pragyvenimo šaltinis. Tačiau, ar žinojote, kad žaidžiant kompiuterinius žaidimus taip pat galima mokytis ir įgyti ne tik vadovėlinių žinių, bet ir praktinių, gyvenimiškų įgūdžių?
Apie tai, kaip kinta lietuvių požiūris į kompiuterinius žaidimus, kokie kompiuteriniai žaidimai yra tinkami vaikams bei kokių įgūdžių jie gali suteikti, pasakoja rugsėjo 8-9 d. vyksiančio didžiausio Baltijos regione moderniųjų technologijų ir verslumo renginio #SWITCH! pranešėjas – Artūras „Artojas“ Rumiancevas, „GameOn“ renginio komandos narys ir kompiuterinių žaidimų fanas.
Nuomonė keičiasi?
Anot A. Rumiancevo, suvokimas apie kompiuterinių žaidimų svarbą asmenybės ugdyme Lietuvoje po truputį keičiasi į teigiamą pusę.
„Vakaruose jau seniai nebekyla diskusijos apie kompiuterinių žaidimų poveikį žmonėms, nes žaidimų kenksmingumas yra daugybę kartų moksliškai paneigtas. Žaidžia ne tik vaikai, bet ir suaugę – vidutinis žaidėjų amžius JAV yra 32 m., – pastebėjo A. Rumiancevas. – O štai neigiamas kompiuterinių žaidimų vertinimas būdingas Rytų blokui, į kurį įeina Lietuva, Lenkija, Balkanų šalys. Sovietmečiu neturėjome nei kompiuterių, nei žaidimų, tad daugiausiai tamsių mitų apie žaidimus atkeliauja būtent iš to laikotarpio, kai pirmąsyk susidūrę su žaidimais pernelyg į juos įsitraukėme – dažnai tai pamirštame ir nė nepaisome, kad šiandien žaidimų kultūra visiškai kitokia. Lietuvoje yra kelios skirtingos kartos, ir kiekviena jų savaip traktuoja informacines technologijas. Nuomonę pakeisti sunku, nes kiekvienas remiasi savais potyriais.“
Kompiuterinių žaidimų gerbėjas pastebi, kad, nors Lietuvoje kol kas dar tik diskutuojama, ar iš kompiuterinių žaidimų gali būti kokios naudos, tačiau jau jaučiamas lūžis. Vis daugiau žmonių naudojasi mobiliosiomis programėlėmis, o suaugusieji nebebijo prisipažinti, kad ir patys žaidžia kompiuterinius žaidimus, ne tik jų atžalos.
Artimesnis ryšys su vaiku
Nors įprasta manyti, kad kompiuteriniai žaidimai neugdo jokių socialinių įgūdžių, A. Rumiancevas tikina, kad žaidimai – terpė, vienijanti skirtingo amžiaus žmones.
„Kompiuteriniai žaidimai gali padėti užmegzti geresnius santykius su šeimos nariais, ypač su vaiku. Jeigu vaikas kompiuterinius žaidimus žais komandoje su kitais šeimos nariais, tikėtina, kad jis bus labiau linkęs dalintis patyrimais, jausis drąsesnis, todėl kompiuteriniai žaidimai tampa dar viena tema tarpusavio pašnekesiams“, – sakė A. Rumiancevas.
Ugdo socialinius įgūdžius
Kompiuteriniai žaidimai moko ne tik vadovėlinių tiesų – jie taip pat skatina pasisemti gyvenimiškos patirties.
„Vaikus įprasta mokyti per įvairius žaidimus – lėktuvėlius, eilėraščius, garsų ar judesių pamėgdžiojimą. O kompiuteriniai žaidimai – dar viena mokymosi forma, tik perkelta į virtualųjį pasaulį“, – teigė pašnekovas.
„Kompiuterinių žaidimų srityje kasmet atliekama daugybė tyrimų. Naujausi duomenys, spausdinami paskutiniame „Scientific American“ numeryje, rodo, kad kompiuteriniai žaidimai gerina vaikų bendruosius kognityvinius gebėjimus: žodžių, teksto įsiminimą, vaizdų atpažinimą, loginį mąstymą, informacijos supratimą, greičiau priimamos naujos idėjos. Jie lavina netgi daugiau nei specialiai sukurti mąstymą lavinantys žaidimai“, – sakė Valentina Dagienė, profesorė, Vilniaus universiteto Matematikos ir informatikos instituto dėstytoja.
A. Rumiancevas atkreipia dėmesį – stereotipus, kad kompiuteriniai žaidimai – tik pasyvus sėdėjimas prie monitoriaus, taip pat būtina laužyti. „Gimnastikos ar jogos kompiuteriniai žaidimai skatina vaiko fizinį aktyvumą, o, pvz., grojimas virtualia gitara lavina muzikinius gebėjimus, – sakė jis. – Komandiniai kompiuteriniai žaidimai puikiai moko, kaip elgtis komandoje, kaip siekti pergalės ne individualiai, bet su kitais komandos nariais, moko bendravimo ir kantrybės. Žaidimai taip pat gali įkvėpti mokytis – pasirinkus istorinį žaidimą, kurio veiksmas vyksta Senovės Romoje, vaikas pasisems tikrų istorinių žinių.“
Tėvų pareiga – moderuoti turinį
Noras atsirinkti vaikui ir jo amžiui tinkamus kompiuterinius žaidimus pareikalaus šiek tiek laisvo laiko.
„Kiekvienas gali rasti sau ar šeimai tinkantį žaidimą – pagal amžių, tematiką, šeimos viziją. Pirmasis orientyras renkantis žaidimus yra amžiaus nuoroda – septynmečiui tikrai nebus tinkamas žaidimas, ant kurio nurodytas PEGI 18 reitingas, nes toks reitingas suteikiamas tik žaidimams su grafinėmis, smurtinėmis scenomis, ar necenzūrine kalba. Tačiau tai nereiškia, kad septynmetis negali žaisti PEGI 12 žaidimo. PEGI reitingai yra rekomendacinio pobūdžio, o kiekvienas jų yra iliustruojamas pagalbiniais ženklais, tad tėvai iš pirmo žvilgsnio gali nuspręsti, ar turinys tinkamas jų atžalai. Jokiu būdu negalime sumenkinti tėvų vaidmens ar atsakomybės sprendžiant, kokioje aplinkoje jų atžala leidžia savo laisvalaikį,“ – apie žaidimų reitingavimą pasakojo A. Rumiancevas.
Tačiau pašnekovas tikina – amžiaus nuorodos nereikėtų pervertinti. „Jeigu vaiko amžius atitinka nurodytą kompiuterinio žaidimo ženklelyje, tačiau rodomos scenos nejaukios net ir suaugusiam žmogui, vaikui tikrai reikės palūkėti ir subręsti“.
O toliau, anot A. Rumiancevo, reikėtų skirti bent pusė valandos stebėjimui, kaip vaikas žaidžia pasirinktą žaidimą – taip bus galima įvertinti, kiek turinys yra tinkamas vaikui, šeimos auklėjimui. O kai bus nuspręsta – tegul vaikas žaidžia be tėvų priežiūros.
Daugiau apie kompiuterinių žaidimų svarbą asmenybės ugdymui – rugsėjo 8–9 d. Vilniuje, „Litexpo“, vyksiančiame antrajame didžiausiame Baltijos regione modernių technologijų ir verslumo renginyje #SWITCH!.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Meta“ atsisako faktų tikrinimo programos: cenzūros pabaiga ar chaoso pradžia?
JAV technologijų bendrovė „Meta“ antradienį paskelbė, kad atsisakys savo faktų tikrinimo programos. ...
-
Gėrimas iš ateities: kavos gurmanai jau ragauja dirbtinio intelekto kūrinį5
Suomiai jau gali paragauti kavos, kurią sukūrė dirbtinis intelektas. Tai – keturių kavos rūšių derinys, sukomponuotas taip, kad idealiai atitiktų kavos gurmanų skonį. ...
-
Pietų Anglijoje rastas 166 mln. metų senumo „dinozaurų takas“1
Pietų Anglijos kalkakmenio karjere kasdamas molį darbininkas pastebėjo neįprastus iškilimus, kurie, pasirodo, slėpė vadinamąjį dinozaurų taką – išmirusių roplių pėdsakų grandinę, ketvirtadienį pranešė tyrėjai. ...
-
Mokslininkai įspėja apie naują grėsmę: dirbtinis intelektas jumis manipuliuos4
Kembridžo universiteto mokslininkai pirmadienį paskelbtame straipsnyje įspėjo, kad pokalbių dirbtinio intelekto įrankiai netrukus galės „slapta daryti įtaką“ vartotojų priimamiems sprendimams naujoje komercinėje erdvėje, vadinamoje &bdq...
-
Neištvėrė baisaus poveikio vaikams: ketiname išvyti šį banditą iš savo kaimynystės2
Albanijos ministras pirmininkas Edi Rama (Edis Rama) šeštadienį pareiškė, kad vyriausybė nuo 2025-ųjų bent vieneriems metams uždarys socialinį tinklą „TikTok“. ...
-
Protingiausiu pasaulio žmogumi tituluojamas vyras tikina turįs atsakymą, kas vyksta po mirties17
Christopheris Langanas, kurio intelekto koeficientas (IQ), teigiama, yra aukštesnis nei Alberto Einšteino, pasidalijo savo teorija apie pomirtinį gyvenimą. ...
-
Įstrigę kosmose: NASA vėl atidėjo dviejų astronautų sugrąžinimo misiją
Jau kelis mėnesius Tarptautinėje kosminėje stotyje (TKS) įstrigę du JAV astronautai ten liks bent iki kovo pabaigos, antradienį pranešė amerikiečių kosmoso agentūra NASA. ...
-
JK svarsto DI autorių teisių įstatymą, kad padėtų apsaugoti menininkų teises
Jungtinės Karalystės vyriausybė antradienį pradėjo konsultacijas dėl planų suteikti dirbtinio intelekto kūrėjams aiškumo autorių teisių klausimais, siekdama paremti menininkų pajamas ir paskatinti ekonomiką. ...
-
„TikTok“ lygties sprendimų ieško ir Rumunija, ir ES8
Rumunijos politinė sistema išgyvena precedento neturintį sukrėtimą. Kai antrojo prezidento rinkimų turo išvakarėse Konstitucinis teismas anuliavo pirmojo turo rezultatus, kilo poreikis skubiai įsivertinti, kas kelia didesnį pavojų demokr...
-
Žiniasklaida: sutriko socialinių tinklų veikla1
Trečiadienio vakarą sutriko socialinių tinklų „Facebook“ ir „Instagram“ veikla, praneša naujienų portalas „Delfi“. ...