Svetainė, kuri platina virusą bendrauti Pereiti į pagrindinį turinį

Svetainė, kuri platina virusą bendrauti

2009-05-09 09:00
Čia rasi prijaučiančių.
Čia rasi prijaučiančių. / "Reuters" nuotr.

Po pasaulį plinta naujas virusas, pavadintas "Facebook". Jis pavergia ir vis daugiau lietuvių. Tiesa, pavojaus gyvybei nėra. Didžiausia grėsmė ta, kad kartą su juo susidūrus, gali tapti sunku be jo gyventi.

Svaiginamas populiarumas

Televizijai išpopuliarėti pasaulyje prireikė 38 metų, mobiliajam telefonui tai padaryti pavyko per 14 metų, "iPod" grotuvui – per septynerius metus, na o svetainei "Facebook" pakako vos penkerių. Šios svetainės aktyvių vartotojų skaičius jau siekia 200 mln. ir kad augimas lėtėtų, kol kas nematyti – kas savaitę joje užsiregistruoja 5 mln. naujų vartotojų. "Facebook" pasaulyje plinta tarytum virusas, bandantis žmones užkrėsti noru bendrauti.

Tiesa, įvairių galimybių bendrauti internetu netrūko dar prieš pasirodant "Facebook". E. paštas, pokalbių svetainės, pokalbių ir keitimosi žinutėmis programos, pažinčių tinklalapiai – visi jie siūlė interneto vartotojams palaikyti ryšį. Tačiau atsirado "Facebook", ir daugelis greitai užmiršo senuosius būdus.

Populiarios svetainės pradžia – paprasta idėja, tai leido susikurti asmeninę anketą ir ją susieti su panašiomis kitų žmonių anketomis. Iš pradžių svetainė turėjo atstoti didžiulę universiteto vinjetę, su ja susijęs ir pats tinklalapio pavadinimas "Facebook", pažodžiui reiškiantis "veidų knygą".

Šiuo metu svetainėje galima atlikti daugybę dalykų: įkelti nuotraukas, vaizdo filmukus, skelbti įdomių straipsnių nuorodas, tapti mėgstamo atlikėjo gerbėju, atlikti įvairius testus, žaisti interneto žaidimus. Bendravimas su kitais žmonėmis yra tik nedidelė dalis veiklos, kuria galima užsiimti šiame tinklalapyje.

Tad žmogaus anketa svetainėje "Facebook" tampa savotišku naujienų portalu arba viešu gyvenimo metraščiu. Naujausios paskelbtos žinios nedelsiant išplatinamos visiems vartotojo pažįstamiems, šis atitinkamai gauna visas savo draugų naujienas. Nors socialinių tinklų kritikai tikina, kad tokia veikla nėra labai prasminga, milijonai žmonių visame pasaulyje kasdien jungiasi ir papildo "Facebook" anketas nauja informacija.

Šlovė prasidėjo bendrabutyje

Svetainė "Facebook" buvo paleista prieš penketą metų viename Harvardo universiteto JAV bendrabutyje. Svetainės kūrėjo Marko Zuckerbergo tikslas iš pradžių buvo sutelkti universiteto bendruomenę virtualioje erdvėje.

Kai per dvi savaites "Facebook" nariais tapo daugiau kaip pusė universitete besimokančių studentų, o galimybės prisijungti prie naujo stebuklo pradėjo reikalauti daugybė kitų mokslo įstaigų, devyniolikmetis ilgai nedvejojo. Po keturių mėnesių svetainėje jau buvo galima rasti atstovų iš 30 universitetų anketų, o po pusantrų metų čia užsiregistruoti galėjo kiekvienas panorėjęs.

Maždaug per metus "Facebook" pritraukė apie 100 mln. JAV dolerių investicijų, o M.Zuckerbergui sukrovė pasakiškus turtus. Dar visai neseniai jis buvo laikomas jaunausiu milijardieriumi pasaulyje, nors pasaulį ištikusi ekonomikos krizė jo turtus gerokai aptirpdė, ir šių metų pradžioje milijardierių sąraše vaikino jau nebuvo.

Tiesa, iki šiol neišsklaidytos abejonės dėl svetainės idėjos autorystės. Pats M.Zuckerbergas yra minėjęs, kad jam dar mokykloje patiko kurti įvairias programas, padedančias žmonėms bendrauti. Pavyzdžiui, jis sukūrė bendravimo žinutėmis priemonę tėvo biurui, muzikos klausymosi programą, kuri turėjo mokytis iš kompiuterių vartotojo poreikių. Beje, šią programą norėjo pirkti ir darbą vaikinui siūlė pati "Microsoft", tačiau jis pasirinko studijas. Per jas susipažino su socialinio tinklo "ConnectU" kūrėjais, kurie vėliau tikino, M.Zuckerbergą pasamdę dirbti prie jų idėjos. Vėliau vaikinas iš komandos pasitraukė ir įkūrė "Facebook".

Beveik per ketverius bylinėjimosi metus tiesa taip ir nepaaiškėjo, nes M.Zuckerbergas su buvusiais darbdaviais susitaikė pasiūlęs jiems milijoninę kompensaciją.

Laikas virsta pinigais

Kad ir kaip ten būtų, iki šiol niekas nesugebėjo bendravimo internete idėjos išplėtoti geriau, nei tai padarė M.Zuckerbergas. Populiarumu "Facebook" yra aplenkusi daugybę žinomų naujienų portalų, šiai svetainei sunku prilygti tuo, kiek vartotojai joje vidutiniškai praleidžia laiko. Žmonės vidutiniškai per mėnesį čia užtrunka 3 valandas, o interneto naujienų tarnyboje "Google News" – 13 minučių, o populiaraus JAV dienraščio "New Yourk Times" puslapyje – vos 10 minučių.

Ne vienas "Facebook" vartotojas žino, kaip lengvai įtraukia svetainė. Pavyzdžiui, užsuki į svetainę perskaityti naujos žinutės iš draugo ir pamatai, kad kitas pažįstamas paskelbė nuotraukų, kuriose matyti, kaip audringai atšventė savo gimtadienį. Jas peržiūrėdamas aptinki matytą merginą, kuri, pasirodo, yra buvusi klasiokė. Įeini į jos anketą ir pradedi ieškoti, kuo ji užsiima, kaip gyvena dabar. Taip visai netikėtai svetainėje praleidi pusvalandį. Nieko keista, kad kai kurie darbdaviai blokuoja prisijungimą prie "Facebook" iš darbo kompiuterių.

Tačiau kuo ilgiau pavyksta žmones išlaikyti svetainėje, tuo geriau jos savininkams. Svetainės populiarumas ir laikas, vartotojų praleistas joje, virsta pinigais už reklamą. Be to, tokiuose socialiniuose tinkluose kaip "Facebook" reklamines žinutes galima nukreipti itin tiksliai, mat anketose žmonės nurodo įvairius savo duomenis: amžių, veiklos pobūdį, gyvenamąją vietą. Taip pat galvojama apie dar efektyvesnius reklamos būdus, pavyzdžiui, reklamą vartotojams pateikti pagal tai, apie ką jie svetainėje šneka su draugais ar kuo domisi savo anketose.

Socialinių tinklų vartotojai atskleidžia savo tapatybę, pomėgius ir gyvenimo dalį ne tik pažįstamiems žmonėms, bet ir pelno siekiančiam verslui. Kritikai teigia, kad toks viešumas yra per didelė kaina, o psichologas Olegas Lapinas tai vadina tam tikra pornografijos forma, kai viešai atskleidžiamas individualus žmogaus pasaulis. Socialinių tinklų gynėjai sako, kad žmonės laisvi pasirinkti.

Bendravimo revoliucija?

"Facebook" šiuo metu išgyvena populiarumo bumą. Ar jis truks amžinai, kol kas sunku pasakyti. Teorinė svetainės narių riba yra visi pasaulio žmonės, turintys interneto ryšį. Tačiau realybėje riba kur kas mažesnė.

Svetainė "Facebook" nėra bendravimo panacėja, tai atspindi ir statistika. Pažiūrėjus į jos vartotojų anketas, galima susidaryti nuomonę, kad žmonės čia itin linkę bendrauti – jų virtualių draugų sąrašas siekia dešimtis, dažnai ir šimtus žmonių. Vidutiniškai "Facebook" narys turi apie 120 virtualių draugų, be to, vyrai linkę turėti mažiau draugų negu moterys. Minėtasis draugų skaičius beveik siekia natūralias smegenų ribas, kai žmogus vienu metu pajėgus palaikyti ryšį su 150 kitų žmonių. Nepaisant ilgo pažįstamų žmonių sąrašo, moterys linkusios komentarus palikti tik dešimtyje draugų anketų, vyrai – tik septyniose. Tiesiogiai bendraujama dar mažiau: moterys nuolat susirašinėja tik su 6 svetainės nariais, vyrai – tik su keturiais.

Tad veikiausiai "Facebook" tėra tik dar vienas komunikacijos kanalas, leidžiantis paprasčiau palaikyti ryšį su pažįstamais žmonėmis. Jis populiarus bus tol, kol atsiras dar patogesnių ir paprastesnių priemonių.

Kaip yra teigęs interneto paslaugas teikiančios bendrovės "Gaumina" įkūrėjas Darius Bagdžiūnas, informacinių technologijų amžiuje vartotojai primena paukščių ar žuvų pulką, ieškantį krypties. Vienam pasukus į šoną, paskui jį greitai metasi ir kiti, sukeldami populiarumo bangą. Tačiau ji labai greitai nuslūgta, kai pulkas pasuka paskui kitą savo narį, atradusį dar didesnę naujovę.

Įdomu dar ir tai, kad "Facebook" uždarbis gana mažas, palyginti su bendrovei priskiriama verte. Per praėjusius metus svetainė gavo 150 mln. JAV dolerių pajamų, nors jos vertė prilyginama 15 mlrd. JAV dolerių. Antra, nors svetainės vartotojų skaičius auga geometrine progresija, to tikrai negalima pasakyti apie jos pajamas. Daugėjant vartotojų, reikia papildomos įrangos, daugiau elektros. Kai baigsis investuotojų pinigai, reikės gyventi iš reklamos. Tačiau abejojama, ar pinigų iš reklamos tam pakaks. Tad jeigu vieną dieną svetainė "Facebook" taptų mokama, kiek dabartinių vartotojų sutiktų tam skirti pinigų?

Jaunų žmonių veikla

"Facebook" vartotojai Lietuvoje:

Amžius Procentai

iki 17 8,7

18–24 54,6

25–34 31,7

35–44 3,5

per 45 1,5

Iš viso: 87,7 tūkst.


Svetainėje yra visi

Politikai

Dainininkai

Jogurtai

Laikraščiai

Europos Parlamentas

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų