„Statyk ir važiuok“ patyrė fiasko: vairuotojų nevilioja net simbolinė kaina

Pernai Vilniuje pradėjusios veikti automobilių parkavimo aikštelės "Statyk ir važiuok", kuriose vairuotojai gali palikti savo automobilį ir persėsti į viešąjį transportą, iki šiol taip ir netapo populiarios. Ne ką pakeitė ir nuo gegužės keturis kartus sumažinta naudojimosi jomis kaina.

Keistis nelengva

Šiuo metu Vilniuje veikia trys "Statyk ir važiuok" aikštelės, kuriose vairuotojai gali palikti savo automobilį ir kelionę tęsti viešuoju transportu, – Ukmergės g. 246 (šalia "Senukų"), Sėlių g. 62 (Žvėryne) ir V.Gerulaičio g. 1 (šalia "Technopolio"). Trijų aikštelių įrengimas Vilniui kainavo 55 tūkst. eurų, jų išlaikymas – 3 tūkst. eurų per mėnesį.

Aikšteles įrengusios ir prižiūrinčios savivaldybės įmonės "Susisiekimo paslaugos" skaičiavimais, vairuotojas, dabar statantis automobilį centre, naudodamasis "Statyk ir važiuok" aikštelėmis, kas mėnesį sutaupytų maždaug 60 eurų. "Statyk ir važiuok" (angl. "Park & Ride") sistema naudojama beveik visose Europos sostinėse, taip pat ir Lietuvos kaimyninių šalių – Taline, Varšuvoje, Rygoje.

Visos sistemos "Statyk ir važiuok" tikslas – paskatinti vairuotojus į miesto centrinę dalį nevažiuoti asmeniniu automobiliu, o rinktis viešąjį transportą. Vairuotojai raginami keisti savo įpročius, o tai pagerintų visų eismo dalyvių situaciją – mažintų stovėjimo vietų apkrovimą, spūstis, taip pat ir oro užterštumą. Visgi įpročių keitimas yra ilgalaikis procesas, todėl vairuotojams reikalinga papildoma motyvacija išbandyti tokią paslaugą.

Automobilių daugėja

Kaip "Vilniaus dienai" teigė savivaldybės įmonės "Susisiekimo paslaugos" Automobilių stovėjimo priežiūros departamento vadovas Igoris Semionovas, nuo gegužės 1 d. "Statyk ir važiuok" aikštelėse 2 eurus kainavęs dienos bilieto mokestis, į kurį įeina parkavimas vienoje iš aikštelių ir kelionės viešuoju transportu visą dieną, pakeistas į 50 euro centų. Jo teigimu, pastebėta, jog šis kainos pokytis iš tiesų paskatino vairuotojus ne tik išbandyti, tačiau ir kur kas dažniau naudotis aikštelėmis. Vien lyginant šių metų gegužę su balandžiu, kai dar galiojo senoji 2 eurų už dienos bilietą kaina, "Statyk ir važiuok" aikštelių naudotojų skaičius išaugo 2,4 karto, o birželį – 2,9 karto.

Lyginant šių metų birželį su praėjusių metų rugpjūčiu, kai nuo aikštelių atidarymo buvo praėjęs vos mėnuo, jose apsilankančių vairuotojų skaičius išaugo 8,3 karto. Iš viso per šių metų birželį aikštelėse apsilankė 1 600 vairuotojų, o balandį – 554.

Per 2017 m. 6 mėnesius (liepą–gruodį) aikštelėse apsilankė 1 751 vairuotojas, o per 2018 m. 6 mėnesius (sausį–birželį) – 5 985 vairuotojai, t. y. 2018 m. lankytojų skaičius išaugo 3,4 karto.

Anot I.Semionovo, šie skaičiai nuteikia optimistiškai – nors gana lėtai, tačiau vis daugiau vairuotojų išbando aikšteles ir savo kelionėms į miesto centro prieigas renkasi viešąjį transportą.

Motyvacija – pigumas

"Raginame vairuotojus keisti savo įpročius, o tai yra tiek pačiam vairuotojui, tiek patiems aikštelių rangovams nelengvas, ilgai trunkantis procesas, – sakė įmonės "Susisiekimo paslaugos" atstovas. – Įrengę pirmąsias "Statyk ir važiuok" aikšteles iš karto skelbėme, jog tai bandomasis projektas. Stebėjome rezultatus, juos analizavome ir, remdamiesi išvadomis, priėmėme sprendimus dėl pokyčių. Gegužę pristatėme lanksčią "Statyk ir važiuok" aikštelių kainodarą – vienos dienos bilietas šiuo metu kainuoja 50 euro centų. Paslaugos kainos keitimas yra vienas žingsnių siekiant, jog aikšteles išbandytų vis daugiau vairuotojų. Be to, mažesnę kainą kaip priimtinesnę įvardijo ir patys aikštelėmis besinaudojantys vairuotojai."

Šis augantis "Statyk ir važiuok" aikštelių populiarumas siejamas ir su Vilniaus viešojo transporto atnaujinimu – iki šių metų pabaigos sostinėje iš viso važiuos 250 naujų autobusų, kurių daugiau nei pusė jau važiuoja šiuo metu, ir 41 naujas troleibusas. I.Semionovo teigimu, rekordinis sostinės viešojo transporto atnaujinimas padeda užtikrinti visiškai kitokią kelionių kokybę, o tai skatina miestiečius vis dažniau rinktis kelionėms po miestą būtent visuomeninį transportą.

Vairuotojai pažymėjo, jog "Statyk ir važiuok" aikštelės išdėstytos neracionaliai – jos turėtų būti įrengtos miesto pakraščiuose, dar neįvažiavus į miesto centrą, o kad sistema veiktų sklandžiai ir efektyviai, pirmiausia reikalinga patogi ir patraukli viešojo transporto sistema. Vilniaus savivaldybė ir įmonė "Susisiekimo paslaugos" apie tai planuoja pagalvoti ateityje, svarstant plėtros galimybes, mat vis dėlto kol kas neefektyvią sistemą planuojama plėsti dar labiau. Apie tai Vilniaus miesto savivaldybė pranešė dar šių metų sausį.

Ką mano vilniečiai?

Linas

Girdėjau apie "Statyk ir važiuok" aikšteles, bet pats nesinaudoju. Tiesiog man neaktualu. Jei jau reikia į centrą – tai ir važiuoju iki pat centro automobiliu. Nematau reikalo aikštelėje palikti automobilį ir dar gaišti laiką visuomeniniu transportu mėginant nusigauti iki centro. Nesuprantu, kodėl šios aikštelės turėtų paskatinti perlipti į viešąjį transportą. O jeigu žmogus daug reikalų turi skirtingose miesto dalyse, tai jam visur autobusais ar troleibusais automobilį čia palikus važiuoti? Taip jis niekur nespės.

Rusnė

Nesinaudoju. Girdėjau, kad tokių aikštelių yra. Gal ir patogu, bet man nelabai yra ko važiuoti į centrą, netoli dirbu ir gyvenu – viskas šalia. Persėsčiau į viešąjį transportą, jei pati gyvenčiau už Vilniaus, o aikštelė būtų įrengta prie įvažiavimo į miestą kelio, nes iš tikrųjų į patį miestą sunku įvažiuoti – kamščiai ir pan. Šita aikštelė, manau, neišsprendžia nei parkavimo, nei kamščių problemos, o žmonės išradingi, randa kur pastatyti automobilius – parduotuvių aikštelės pilnos.

Olegas

Nesinaudoju ir nesuprantu, kam tai. Aplink tas aikšteles pilna vietos automobiliams pasistatyti nemokamai, o čia užėmė tokį plotą ir dar mokėk už tai. Nesąmonė. Aš pensininkas, važinėju tik savo reikalais, nuvažiuoju kur man reikia ir grįžtu prie savo namo – viskas. Man tos aikštelės neaktualu.

Marija

Gal ir nebloga mintis, bet aikštelių išdėstymas ne visai racionalus. Sakyčiau, kad Žvėryne esanti aikštelė turėtų būti Fabijoniškėse, kad žmonės iš tolimų rajonų – Avižienių, Bajorų paliktų ten mašiną ir atvažiuotų į miesto centrą. O tai dabar jie jau atvažiuoja į patį centrą – Žvėrynas juk jau miesto centras. Manau, ji patogi tiems, kurie netoliese dirba – palieka čia automobilį ir eina į darbą, o po to pasiima ir važiuoja ten, kur numatę.



NAUJAUSI KOMENTARAI

...

... portretas
Chm: "vienos dienos bilietas šiuo metu kainuoja 50 euro centų" - automobily paprastai yra 5 vietos, čia visiems tiek?..

Vero

Vero portretas
Ką jūs čia lyginat su Varšuva ar net Ryga? Tuose miestuose yra normalus visuomeninis transportas, greitieji tramvajai, kurie jus nuveš dvigubai greičiau, negu dabar autobusai, kurių Vilniuje vis daugėja ir daugėja, kol galų gale nebepravažiuosime. Ir vis tiek teks galvoti apie naują visuomeninio transpoirto rūšį. Jau kai tas aikšteles reklamavo, tai tik pasijuokiau, kad savivaldybė veltui pinigus mėto, ir nieks ten tų savo automobilių nepaliks. Už tuos pinigus, už kuriuos perkami autobusai ir statomos aikštelės, jau buvo galima įrengti bent kelias tramvajaus linijas. Nauji tramvajau važiuoja tyliai, be jokio triukšmo ir dvigubai greičiau. Elektrinių autobusų pirkimas dar labiau klampina Vilnių į nesibaigiančias transporto ir pinigų problemas. Seniai paskaičiuota, kad elektrinių autobusų eksploatavimas atsieina kelis kartus brangiau negu tramvajaus.. Tramvajus tik pradžioje reikalauja didesnių investicijų, o vėliau tai yra pigiausias miesto transportas. Aubusai gi atvirkščiai.

bileviciutes pazasties aromatas

bileviciutes pazasties aromatas portretas
Labai patiktu, jei mieste butu normali tarnyba, kuri baustu vairuotojus, statacius automobilius po draudziamais zenklais, ant zalios vejos ir t.t. Dabar merui px ant to, nes populiarumas ir sypsena svarbiau
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

Daugiau straipsnių