- Edgaras Savickas, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Norėdami įsikurti Vilniaus senamiestyje šiandien daugiausiai paklosite už būstą atokesnėse gatvelėse, nors dar prieš 10 metų brangiausios buvo Gedimino prospektas ir Vokiečių gatvė. Pokyčio priežastis paprasta – svarbiausios miesto arterijos tapo per daug triukšmingos.
Visiems pažįstama situacija: po ilgos darbo savaitės nusprendėte pagaliau pailsėti ir išsimiegoti, tačiau šalimais gyvenantys kaimynai turi kitų minčių ir jau nuo ankstyvo šeštadienio ryto pradeda remonto darbus. Ramybę sudrumsčia gręžimo ir kalimo garsai, tad nebeturite kitos išeities, kaip tik keltis iš lovos ir virtis kavos. Ar niekada nekilo klausimas – kiek sutiktumėte sumokėti už ilgesnę poilsio valandėlę?
Šiandien daugelis už tylą mokėti ryžtasi ne tik rinkdamiesi kur gyventi. Norėdami išvengti triukšmo žmonės pinigines praveria ir pirkdami automobilį ar buitinę techniką.
Net ir biurų darbuotojai, neiškęsdami aplinkui nuolat girdimo ūžesio, vis dažniau ausis užkemša garsą izoliuojančiomis ausinėmis, už kurias nepagaili sumokėti ir per 500 litų.
Iš kur tas triukšmas?
XIX amžiuje gyvenęs vokiečių filosofas Arthuras Schopenhaueris savo knygoje „Pesimizmo studijos“ rašė, kad „Triukšmas yra įžūliausia pertraukimo forma – jis ne tik pertraukia, bet ir sujaukia mintis“.
XXI amžiuje žmogus gyvena nuolatinėje pertraukimų lavinoje: didžiulis tiesiai į išmanųjį telefoną kišenėje plūstantis informacijos srautas – pranešimai iš socialinių tinklų, elektroniniai laiškai, naujienos – vis nutraukia koncentraciją.
Prie tylos troškimo bent iš dalies prisideda ir padidėjęs streso lygis. Neseniai paskelbti specialistų paieškos portalo cvmarket.lt atliktos apklausos rezultatai atskleidžia, kad net 88 proc. dirbančių Lietuvos gyventojų teigia darbe patiriantys didesnį ar mažesnį stresą.
Iliustratyviai norą pabėgti nuo triukšmo atspindi ir tai, kad vis daugiau žmonių mieliau renkasi rašyti trumpąsias žinutes, o ne skambinti. Pavyzdžiui, JAV nuomonių tyrimų instituto „Pew Research Center“ apklausa parodė, kad vienas iš trijų amerikiečių, esant galimybei, renkasi rašyti SMS.
Tyli kaimynystė
„Ober-Haus“ Vertinimo ir rinkos tyrimų departamento vadovas Saulius Vagonis išskyrė, kad tyli aplinka visų pirma labiau rūpi brangesnio būsto pirkėjams. Tačiau jis taip pat sakė, kad tyla yra subjektyvi sąvoka.
„Vieniems tylu miške, kitiems – toliau nuo judresnių magistralių, vaikų darželių ar ligoninių, tretiems – tai ramesnė senamiesčio gatvė“, – pasakojo pašnekovas.
S. Vagonis pabrėžė ir tai, kad per pastaruosius 10 metų nekilnojamojo turto rinka Vilniaus senamiestyje šiuo požiūriu stipriai pasikeitė. Anksčiau paklausiausi ir brangiausi būstai buvo Gedimino prospekte ir Vokiečių gatvėje, o dabar jų vietą užėmė Gaono, Stiklių, Žydų ir kitos gatvės.
To priežasčių yra kelios. Iš dalies pokytį lėmė padidėjęs klegančių turistų srautas. Taip pat pasikeitė ir namų pirmų aukštų struktūra – anksčiau dominavo įvairios parduotuvės, o šiandien daugiausia pasilinksminimo įstaigos, kurios, ypač vakarais, kelia triukšmą.
Būsto kainoms užmiestyje triukšmas taip pat turi įtakos. „Gali būti nuostabus namas, tačiau jei jis yra triukšmingoje vietoje, pirkėjai nemato prasmės jame gyventi“, – sakė S. Vagonis.
Jo teigimu, konkretaus ramybės norinčio kliento segmento išskirti negalima – tylios aplinkos nori visi.
„Žinoma, ekonominio būsto ieškantiems, pavyzdžiui, jaunoms šeimoms, tai svarbu mažiau, tačiau bendrai – tai tipiniai žmonės. Jei nori gyventi name, tyla yra svarbu, nes kitaip kyla klausimas – kodėl gyventi ne bute?“ – svarstė ekspertas.
Pasivažinėjimas tyloje
Žurnalo apie automobilius „TopGear“ vyriausiasis redaktorius Renaldas Gabartas sakė, kad tendencija gaminti kuo tyliau dirbančius automobilius buvo visada. Tačiau jis taip pat pastebėjo, kad dėl to atsiranda ir problemų.
„Pėstiesiems gali būti nesaugu, jei jie visiškai negirdi artėjančio automobilio“, – sakė R. Gabartas.
Tyliausiai dirba hibridinių automobilių ir elektromobilių varikliai, bet pašnekovo manymu, vien tik tyla jie vairuotojų sužavėti negalės. Šiems, ypač Lietuvoje, svarbiausia yra tai, kiek sunaudojama degalų ir kokia yra automobilio išlaikymo kaina.
Be to, pakankamai tyliai galima važiuoti ir įprastu automobiliu. Tačiau už tai reikia sumokėti.
„Viskas priklauso nuo triukšmo izoliacijos. Pirminis jo šaltinis – variklis – gali būti vienodas dviejuose skirtinguose automobiliuose, bet sėdint salone garsas gali skirtis kardinaliai“, – pažymėjo R. Gabartas.
Anot jo, pigiausiai ir brangiausiai sukomplektuotų automobilių kaina gali skirtis dvigubai. Kaip vienus tyliausių modelių R. Gabartas įvardino neseniai išbandytą „Lexus LS 600h L“ ir „Mercedes-Benz“ C klasės automobilius.
Tiesa, „TopGear“ atstovas pažymėjo, kad šiandien nedaugelis automobilių gamintojų ryžtasi savo detales gaminti individuliai.
„Tai daro „Honda“, tačiau tokie, kaip „Ford“ arba „Volkswagen“, naudoja dalis, gaunamas iš tų pačių tiekėjų“, – pasakojo pašnekovas.
Kaip vieną įdomesnių sprendimų R. Gabartas įvardijo galimybę į saloną leisti tokį garsą, kokio nori vairuotas, pavyzdžiui, labiau sportiško arba tylesnio variklio.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilniaus meras apie rekordinius kelių remonto darbus: per metus – dar 121,3 km atnaujintų gatvių
Praėjusiais metais Vilniuje tęsti ypač ambicingi gatvių remonto darbai. 2024 m. atnaujinta 121,3 km sostinės gatvių, iš kurių žvyrkelių – beveik 5 km, atnaujinta 61,6 km šaligatvių ir įrengta 13,7 km dviračių takų. ...
-
Santaros klinikos: Nacionaliniam vėžio institutui tapus filialu, darbą tęsia per 97 proc. darbuotojų
Nuo sausio reorganizavus Nacionalinį vėžio institutą (NVI) ir dalį jo pavertus Santaros klinikų filialu, darbą sveikatos įstaigoje tęsia beveik visi darbuotojai, auga suteiktų paslaugų skaičius. ...
-
Ministrė ieškos būdų kalio jodido tablečių suteikti Vilniuje neregistruotiems studentams1
Sveikatos apsaugos ministrė Marija Jakubauskienė žada ieškoti būdų, kad kalio jodido tabletes galėtų atsiimti ir Vilniuje gyvenantys, bet čia savo gyvenamosios vietos neregistravę studentai. ...
-
Vilniaus rajono savivaldybė atnaujino administracijos struktūrą
Vilniaus rajono savivaldybė praneša, kad siekiant geriau atliepti šio rajono gyventojų lūkesčius ir teikti jiems kokybiškesnes paslaugas, nuo sausio 1 d. pradėjo veikti naujai suformuota administracijos struktūra. Kaip nurodo savival...
-
Medikai: atrodė, kad susitvarkėme, tačiau po valandos – eilė laukiančiųjų
Dalyje Lietuvos siautėjusi lijundra, kai kuriuos miestus pavertė ledo arenomis – ypač sostinėje. Čia ligonines užplūdo masės galūnes susilaužiusių gyventojų. Nuo antradienio ryto pasipylė ir eismo įvykių lavina. Nors, anot savivaldyb...
-
Avulis apie stadioną: neįmanoma to padaryti58
Vilniaus savivaldybei ilgiau nei planuota derinant nacionalinio stadiono koncesijos sutarties pakeitimus su Europos Komisija (EK), sostinės valdžia bei projektą ketinančios perimti NT bendrovės „Hanner“ vadovas viliasi, kad prieš daugia...
-
Pas dalį Vilniaus rajono poliklinikos gydytojų gyventojai pateks be eilių1
Norintieji užsiregistruoti pas Vilniaus rajono poliklinikoje dirbančius gydytojus specialistus tą galės be ilgo laukimo eilėse. ...
-
Regos negalią turinčiai moteriai – akibrokštas sostinės įmonėje: liepė prašyti kitų pagalbos1
Regos negalią turinti moteris, lydima šuns vedlio, apsilankiusi Asmens su negalia teisių apsaugos agentūroje ne tik negalėjo savarankiškai užsiregistruoti vizitui, bet ir susidūrė su nemandagiu įstaigos darbuotojos elgesiu. ...
-
Vilniaus gatvės virto čiuožyklomis
Vilniaus miesto savivaldybėje įspėja, kad antradienį mieste lijundra, ant šaligatvių krentanti dulksna ir smulkus lietus staigiai virsta ledu. ...
-
Nausėda dėl arkikatedros vertybių skandalo: kai kam reikėtų pasimokyti1
Prezidentas Gitanas Nausėda apgailestauja, jog išimant kultūros vertybes iš slėptuvės Vilniaus arkikatedroje buvo pažeistos procedūros, ir tikisi, kad ateityje tai nebepasikartos. ...