- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Neprasilenkia: siauriuose keliuose prasilenkiant su sunkiasvore technika kyla avarinių situacijų.
-
Sveikata: pravažiuojančio transporto keliamos dulkės nusėda ir plaučiuose.
-
Skirtumas: mieste žalos atlyginimą galima išsireikalauti iš kelio savininko, tačiau prakirtus padangą žvyrkeliuose tai padaryti nelabai įmanoma.
Bemaž kiekvienoje Lietuvos savivaldybėje yra kelio ruožų, tapusių vietine piktžaizde. Jie lopyti perlopyti, o per naujus asfalto blynus nematyti ne tik pirminės kelio dangos, bet ir senesnių taisymų. Vienos prasčiausių šalies arterijų reputaciją turintis kelias Vilnius–Utena šiemet vėl rekonstruojamas, bet tokių probleminių ruožų yra kur kas daugiau.
Pavojingi manevrai
Vairuotojai dažnai skundžiasi: tokių probleminių kelių plotis yra toks, kad automobiliams prasilenkti įmanoma tik nuvažiavus į kelkraštį. Dėl to kyla daug problemų eismo dalyviams. Pasivažinėjimai tokiais keliais gali baigtis eismo nelaimėmis, sudaužytais stiklais ar nuleistomis padangomis.
Pasak specialistų, keliai, kuriuose telpa tik viena eismo juosta, įprastai nepasižymi dideliu eismo intensyvumu, bet judėjimas jais turi savo ypatumų ir rizikų.
„Kol nėra kliūčių, vairuotojai neretai linkę jais važiuoti maksimaliu leistinu greičiu. Atsiradus priešpriešiniam eismui, smarkiai išauga eismo įvykių rizika. Vairuotojams tenka staiga mažinti greitį ir dešiniaisiais ratais mestis į šalikelę. Prasilenkimo metu pakeliami akmenys pažeriami į aplinkinių automobilių langus, taip pat plėšomos padangos“, – vardijo BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.
Kvėpuoja dulkėmis
Ne mažiau erzinančiu menkai prižiūrimų regioninių keliukų trūkumu tampa tai, kad pravažiuojančio transporto sukeliamomis dulkėmis priversti kvėpuoti vietos gyventojai.
Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) duomenimis, krašto kelių, kurių plotis nesiekia penkių metrų, šalyje yra apie 200 km. Praėjusiais metais buvo paskelbtas planas visus juos rekonstruoti ir išplatinti iki 2030-ųjų. Per 2022 m. rekonstruota tik 5,4 km tokių kelių.
Žemesnės kategorijos rajoninių kelių LAKD nurodė neskirstanti pagal dangos plotį. Rajoninių kelių bendras ilgis yra triskart didesnis nei krašto, jų dangos – ne tik asfalto, bet ir žvyro. Šiems keliams sudaryta atskira rekonstrukcijos prioritetų eilė.
Sveikata: pravažiuojančio transporto keliamos dulkės nusėda ir plaučiuose. L. Steponavičiaus nuotr.
Skundai nepadeda
Vienas iš tokių siauro asfalto rajoninių kelių, jau daugelį metų keliantis vietos gyventojų nepasitenkinimą, driekiasi nuo Matuizų kaimo Varėnos rajone iki posūkio į Krūminių kaimą. Anot Matuizų kaimo seniūno Mindaugo Matuizos, ruožas, kuriame du automobiliai negali prasilenkti nenuvažiavę ant kelkraščio, yra 7 km ilgio.
Prasilenkiant pakeliami akmenys pažeriami į aplinkinių automobilių langus, taip pat plėšomos padangos.
„Netoliese intensyvią komercinę veiklą vykdo plytinė. Darbymečiu į ją ir iš jos nuolat zuja sunkiasvorės transporto priemonės, kurios šiuo keliu veža produkciją. Sunkiai pakrauti vilkikai negali staigiai stabdyti, o ir trauktis nuo kelio jie nenori, todėl jiems priešpriešine kryptimi judančiam transportui kyla didelė grėsmė“, – sakė Matuizų seniūnas.
Prie šio kelio vietiniai gyventojai skundžiasi nepaliaujamais dulkių debesimis, kurie vėliau nusėda ne tik ant pastatų, turto, bet ir ant maisto, o galiausiai ir žmonių plaučiuose.
„Kelio priežiūra žiemą skųstis negalime – jis ir nuvalomas, ir pabarstomas. Tik kad tos mūsų žiemos dabar nežiemiškos. Tai nors akmenukai neskraido, bet asfalto pakraštys būna aštrus ištisus metus. Didžiosios problemos prasideda šiltuoju sezonu. Padangas šiame kelyje prakiurdę ir stiklus apdaužę vairuotojai į mūsų seniūniją nesikreipia, todėl negaliu kalbėti skaičiais, kiek žalos vairuotojams pridaro mūsų keliukas. Tačiau iš patirties galiu pasakyti, kad pats akmenų į automobilio stiklą esu gavęs ne vieną“, – pasakojo M. Matuiza.
Matuizų kaimo bendruomenei ne kartą kreipusis į LAKD ir Seimo narius su prašymu nutiesti saugesnį kelią, po ilgų diskusijų prioritetų reitinge atkarpa pakilo iš 538 į 159 vietą.
Skirtumas: mieste žalos atlyginimą galima išsireikalauti iš kelio savininko, tačiau prakirtus padangą žvyrkeliuose tai padaryti nelabai įmanoma. Ž. Gedvilos / BNS nuotr.
Kenčia ne tik stiklai
BTA duomenimis, vien šiemet dėl stiklų įdaužų arba ratų pažeidimų į draudimo bendrovę jau kreipėsi apie 2,5 tūkst. nukentėjusiųjų visoje Lietuvoje.
„Stiklo įdaužos sudaro apie 20 proc. visų fiksuojamų KASKO žalų. Vien pagalbos kelyje dėl ratų pažeidimų vairuotojai, nebegalintys susitvarkyti patys, kreipiasi į mus net kelis šimtus kartų per metus. Žinoma, kuo prastesnės būklės kelias ar žvyrkelis, sulaukti akmens smūgio į stiklą arba pradurti padangą tikimybė yra gerokai didesnė. Tačiau neretai akmenų pasitaiko ir žvyrkelio, ir asfaltuoto kelio sankirtoje“, – vardijo ekspertas A. Žiukelis.
Pasak jo, net mažas akmenukas gali pridaryti nemenkos žalos. Kartais stiklui vasarą padaryta žala pasireiškia ne iš karto, o tik sulaukus žiemos šalčių.
„Dažniausiai žala siekia nuo 200 iki 500 eurų, tačiau uždelstas remontas gali baigtis ne lokaliais kosmetiniais darbais, o ir visos kėbulo detalės keitimu“, – įspėjo pašnekovas.
Jo teigimu, atlyginti regioniniuose ir rajoniniuose keliuose padangoms ir stiklams padarytą žalą iš kelio savininko išsireikalauti nelabai įmanoma. Prieš siaurus kelio ruožus pastatomi įspėjamieji ženklai apie kelio nelygumus, pavojingą kelkraštį arba byrančio žvyro pavojų. Taigi, vairuotojas apie grėsmes informuojamas ir pats turi spręsti, kaip jam važiuoti toliau.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Parlamentas linkęs įvesti praktinį egzaminą mopedų vairuotojams, prie vairo galėtų sėsti nuo 16 metų
Seimas po svarstymo pritarė, kad AM kategorijos transportą – mopedus ir lengvuosius keturračius – vairuoti galėtų mažiausiai 16 metų amžiaus žmonės, išlaikę praktinį egzaminą. ...
-
Nuo gruodžio – KET pakeitimai: viskas, ką reikia žinoti5
Nuo gruodžio 1 dienos šalies keliuose įsigalioja nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai ir kelio ženklai, trečiadienį pranešė Susisiekimo ministerija. ...
-
Autonominis autobusas sostinės gatvėmis riedės ir šeštadieniais
Dėl gausaus būrio vilniečių, norinčių išbandyti keliones miesto gatvėmis autonominiu autobusu, jis papildomai važiuos dar vieną savaitės dieną, pranešė Vilniaus savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“. ...
-
„Regitra“ paskaičiavo, kuriose savivaldybėse daugiausiai įregistruota elektromobilių
Stebint registruojamų grynųjų elektromobilių skaičiaus augimą Lietuvoje, didžiausia jų procentinė dalis įregistruota Neringos, Palangos ir Vilniaus savivaldybėse, o mažiausia Kalvarijos, Ignalinos ir Joniškio rajonų savivaldybėse, skelbia ...
-
Lietuvos automagistralėse ir greitkeliuose – mažesnis greitis4
Nuo penktadienio Lietuvoje mažėja maksimalus leistinas greitis automagistralėse ir greitkeliuose. ...
-
Gatvėse, kasyklose – be vairuotojų? Transporto pažanga įsibėgėja1
Kad ir kada prabiltume apie transporto autonomiškumą, galvose ims suktis laikotarpis – po penkerių ar dar daugiau metų. Tačiau realybė yra gerokai drąsesnė – savivaldės transporto priemonės jau dabar sėkmingai vykdo užduotis įvai...
-
Lietuvos naudotų automobilių rinka – neskaidri, tačiau kai kur – dar prasčiau10
Daugumoje šalių naudotų automobilių rinka stabilizavosi ir grįžo į priešpandeminį lygį, tačiau skaidrumas – vis dar pagrindinė problema: tūkstančiai pirkėjų įsigyja transporto priemonių su paslėptais defektais ir suklastota...
-
Automobilio garantija: standartai ir išimtys1
Naujo automobilio garantijos trukmė dažniausiai varijuoja tarp dvejų trejų metų, kai kuriais atvejais siekia ir penkerius. Tačiau rinkoje pasitaiko atvejų, kai gamintojai įsipareigoja gerokai ilgesniam laikotarpiui. ...
-
Universalus transportas: atstoja ir traktorių, ir žaislą
Dauguma vairuotojų keturratį vertina tik kaip pramoginę transporto priemonę. Iš tiesų nemenka dalis Lietuvoje parduodamų modelių iškeliauja į sodybas, palengvindami jų savininkų buitį. Kiek skirtingų funkcijų gali atlikti keturratis?...
-
Iš „Regitros“ – blogos žinios sukčiaujantiems užsieniečiams: pavežėjais tapti bus sunkiau20
Teorijos egzaminą Lietuvoje kasmet laiko daugiau kaip 5 tūkst. užsieniečių. Dabar egzaminą jie gali laikyti lietuvių, anglų, rusų arba gimtąją kalba, už savo pinigus pasisamdę vertėją. Šiemet „Regitra“ išsiaiškin...