- „Velocitos“ inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Užsukus į pardavimo salonus galima rinktis automobilį tiek su vidaus degimo varikliu, tiek visiškai varomą elektra. Pastaraisiais metais išpopuliarėjo modeliai, varomi abiem jėgos sistemomis. Tiesa, hibridines pavaras galima rinktis iš kelių tipų: švelnųjį, įprastą arba įkraunamąjį hibridą.
Skirtingos sistemos
Švelniojo hibrido sistemą turinčiuose automobiliuose elektros vaidmuo bene menkiausiai pastebimas – 48 voltų sistema aprūpina didžiąją dalį automobilio elektrinių prietaisų elektra. Taip mažiau krūvio tenka automobilio generatoriui ir mažėja degalų sąnaudos.
Įprastas hibridas yra bene dažniausiai perkamas ir elektros vaidmuo čia didesnis nei švelniajame hibride. Toks automobilis didžiąją laiko dalį yra varomas vidaus degimo variklio, o elektros variklis, gaudamas energiją iš nedidelės baterijos, padeda sukti ratus tais momentais, kai reikia daugiausia galios.
Paprastai elektra čia prisideda pajudant iš vietos ar įsibėgėjant. Baterija įprastinio hibrido sistemą turinčiame automobilyje įsikrauna regeneracijos būdu, kai stabdant automobilį kinetinė energija yra konvertuojama ir išsaugoma baterijoje.
Įkraunamasis hibridas yra ne idealas, o kompromisas tarp vidaus degimo varikliais ir elektra varomų ratuočių.
Įkraunamojo hibrido ratus suka tik elektra. Statistika byloja, kad vidutiniškai ES miesto gyventojas per dieną nurieda apie 50 km, tad gamintojai, balansuodami tarp baterijų masės ir leidžiamo įveikti atstumo, dažniausiai taiko būtent į tokį viena įkrova įveikiamą atstumą.
Lieka elektros rezervas
Net ir truputį viršijus šį atstumą, tokio tipo hibridinių automobilių vairuotojai gali pasigirti neįtikimai mažomis degalų sąnaudomis – įprastai šios svyruoja apie 2 l /100 km.
Tiesa, lieka klausimas, kas nutiks įkraunamajam hibridui, išsikrovus baterijoms. Ne paslaptis, kad baterijos ir elektros varikliai sudaro nemenką papildomą masę, o tai turėtų būti papildoma našta – didesnės benzino sąnaudos.
Lietuvos metų automobilio rinkimų komisijos narys, žurnalistas Egidijus Babelis teigė, kad tokiu atveju daug kas priklauso nuo gamintojo taktikos.
„Gamintojai daro skirtingus dalykus – važinėdamas vienais modeliais pastebėjau, kad visuomet lieka nedidelis elektros rezervas. Jis pagelbėja pajudant nuo šviesoforo, bet nesuteikia daug dinamikos.
Kiti gamintojai, pavyzdžiui, „Volkswagen“, baterijose palieka daugiau elektros energijos. Šio gamintojo modeliai veikia panašiai kaip įprasti hibridai, įsikraunantys per regeneraciją. Net ir pasibaigus elektros energijai, tokie automobiliai yra ekonomiškesni už turinčius tik vidaus degimo variklius“, – aiškino E. Babelis.
Galios pokyčiai
Vieni hibridiniai automobiliai yra įkraunami tik naudojant laidą, o išsikrovus didžiajai daliai baterijos įkrovos jie tampa įprastais hibridais, kurie dėl regeneracijos gauna tiek energijos, kiek reikia pajudėti iš vietos. Kiti gamintojai leidžia visavertiškai įsikrauti bateriją važiuojant.
Geras to pavyzdys yra „Peugeot 508 PSE“, turintis „e-Save“ funkciją. Pasirinkus šią funkciją, hibrido baterijos įkraunamos ne tik stabdant, kai ima veikti regeneracijos sistema, bet ir nuo vidaus degimo variklio.
Tad bet kuris įkraunamasis hibridas, net ir pasibaigus elektros energijai, mažų mažiausiai veiks kaip įprastas hibridas. Šiuo atveju bene pagrindinis skirtumas – kokios jo įkrovimo galimybės, norint kuo daugiau atstumo įveikti naudojantis elektros energija.
E. Babelis atkreipė dėmesį, kad, išnaudojus didžiąją dalį elektros energijos, skirtinguose modeliuose skirtingai sumažėja ir automobilio dinamika.
Ne idealas, o kompromisas
Tiesa, tai priklauso nuo to, kokio galingumo varikliai sumontuoti automobilyje. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ į savo hibridinius modelius įprastai montuoja 1,4 l darbinio tūrio benzininį variklį, išvystantį 150 AG, kartu su 110 AG elektriniu varikliu – abu šie agregatai varo priekinius ratus.
Prancūzų „Peugeot 508 PSE“ modelio priekinius ratus suka 1,6 l darbinio tūrio benzininis variklis, sukuriantis 200 AG jėgą, o jam talkina net du elektriniai varikliai, išvystantys po 110 AG kiekvienas, sumontuoti ant priekinės ir galinės ašių. Išsikrovus baterijai, galios pokytis pastarajame modelyje neišvengiamai bus labiau juntamas. Tokios konstrukcijos hibridinė pavara sukuria efektyvią galimybę automobiliams būti varomiems keturiais ratais.
E. Babelio nuomone, įkraunamasis hibridas yra ne idealas, o kompromisas tarp vidaus degimo varikliais ir elektra varomų ratuočių.
„Ir ES, taikanti labai griežtus aplinkosaugos reikalavimus, lieka patenkinta, ir žmogus turi automobilį, kurį gali naudoti neprisirišdamas prie įkrovimo infrastruktūros“, – aiškino pašnekovas.
Jo žodžiais, daugelyje didžiųjų Europos miestų įkraunamieji hibridai yra itin populiarūs dėl to, kad jais galima įvažiuoti į centrines miesto dalis – dažnai jose leidžiama važinėti tik elektrinėmis transporto priemonėmis. Taip pat kai kuriose šalyse tokių transporto priemonių vairuotojai gauna įvairių lengvatų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...