- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Daugiau elektromobilių – mažesnė tarša, tačiau kartu – nauji iššūkiai, tarp jų – naudotos baterijos.
Perdirbti? Utilizuoti?
„Elektromobiliai reikšmingai prisideda prie aplinkos taršos mažinimo, tačiau šios transporto priemonės, kai baigiasi jų eksploatacija, irgi gali būti žalingos, – sakė Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) atstovė direktorė Vitalija Sičiūnienė. – Vienos grėsmingiausių – ličio jonų baterijos, dažniausiai efektyviai tarnaujančios apie 7–10 metų. Lietuvoje elektromobiliai važinėja nuo 2010-ųjų, tad kai kuriems vairuotojams jau teko keisti ar remontuoti ir baterijas.“
Elektromobilių baterijų perdirbimo procesas kur kas sudėtingesnis nei įprastų akumuliatorių.
Elektromobilių baterijų perdirbimo procesas kur kas sudėtingesnis nei įprastų akumuliatorių. Ličio jonų baterijos vis dar gali išlaikyti 70–80 proc. pradinės talpos, todėl gali būti panaudotos kitiems tikslams, pavyzdžiui, energijos saugyklos namams ar pramonei.
Pakartotinai naudoti netinkamos baterijos perdirbamos, iš jų išgaunama vertingų medžiagų – kobalto, ličio, nikelio, švino. Jeigu baterijų perdirbti neįmanoma, atliekų tvarkytojai pasirūpina tinkamų jų utilizavimu.
Darbų nesumažės
„Regitros“ duomenimis, šių metų gegužės 1-ąją mūsų šalyje buvo užregistruoti 9 729 elektromobiliai. Planuojama, kad iki 2025-ųjų pabaigos jų Lietuvoje bus penkis šešis kartus daugiau.
„Džiugu, kad elektromobilius perkantys gyventojai ir juridiniai asmenys nuo birželio vėl gali gauti kompensacijas. Tačiau jau dabar reikia susirūpinti, kad tai, ką šiandien vadiname aplinkai draugišku transportu, ateityje netaptų galvosūkiu. Pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai gali kelti ne tik netinkamai tvarkomos ličio jonų baterijos, bet ir amortizatoriai, padangos ir kitos elektromobilių dalys. Tad privalome rūpintis, kad atliekos būtų tvarkomos pagal aukščiausius aplinkosaugos standartus“, – pabrėžė Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoitas.
Jis pažymėjo, kad, pagal ES direktyvą, kuri galioja ir Lietuvai, 95 proc. automobilio atliekų turi būti panaudotos, pakartotinai panaudotos arba perdirbtos.
Naudingi projektai
Informaciją, kur dėti nebereikalingas baterijas, akumuliatorius, kitą seną elektros ir elektronikos įrangą arba užsiregistruoti, kad ji būtų nemokamai išvežta, galima rasti neseniai startavusio projekto „Man rūpi rytojus“ interneto svetainėje manrupirytojus.lt.
Informaciją apie automobilių atliekas ir netinkamas eksploatuoti transporto priemones galima rasti svetainėje autotvarkymas.lt.
Be to, GIA, siekdama paskatinti autoservisus rūšiuoti ir rinkti atliekas atskirai ir jų nešalinti su kitomis atliekomis, kasmet rengia aplinkosaugos projektus „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“.
Statistika: „Regitros“ duomenimis, šių metų gegužės 1 d. mūsų šalyje buvo užregistruoti 9 729 elektromobiliai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Prezidento A. Smetonos keliais riedės istoriniai automobiliai
Rugsėjo 10-ąją VšĮ „Saugus ratas“ rengia tradicinį istorinių automobilių ralį, kuriame, kaip jau įprasta, senovinės technikos puoselėtojai varžysis dviejose „Oldtimer“ ir „Youngtimer“ automobilių klasėse...
-
Kas pavergė Lietuvos automobilių pirkėjų širdis?1
Kodėl vienus automobilius pirkėjai išgraibsto vos pasirodžius skelbimui pardavimų portaluose ar atvažiavus į aikštelę, o kitiems laukti pirkėjo gali tekti ilgas savaites ar net mėnesius. Pažvelgus į Lietuvos gatvėmis riedančius ratuo...
-
Sukurtas inovatyvus įrenginys padės išvengti transporto susidūrimų su laukiniais gyvūnais
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Žemės ūkio akademijos (ŽŪA) absolventai Darius Pratašius ir dr. Kristina Pratašienė su kolegomis sukūrė inovatyvų autonominį išmaniųjų technologijų įrenginį, padedantį išvengti tr...
-
Penkios žvaigždutės – ne už blizgučius4
Nepriklausoma saugumo įvertinimo programa („New Car Assessment Programme“ – NCAP) išbandė naujausią 2022-ųjų „Mercedes-Benz” T-klasę ir už visų kategorijų testus skyrė penkias žvaigždutes. ...
-
Padangų atliekoms tvarkyti – šimtai tūkstančių eurų
Savivaldybių administracijos, Lietuvos automobilių kelių direkcija ir Valstybinių miškų urėdija jau gali teikti paraiškas finansavimui gauti naudotų padangų atliekoms tvarkyti. ...
-
Aštuoni būdai, kaip sutaupyti degalų6
Suomijoje atliktas tyrimas parodė, kad pakeitus vairavimo įpročius vairuotojai gali ne tik būti naudingi gamtai, bet ir savo piniginei. Tyrimo autoriai aiškina, kad pirmiausia vairuotojai važiuoja sau įprastu stiliumi, o kitą kartą – vadov...
-
Vienoje duomenų bazėje – visos elektromobilių įkrovimo stotelės1
Jau veikia valstybės įmonės Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) sukurta viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų operatorių ir jų valdomų prieigų registravimo sistema. Joje elektromobilių įkrovimo stotelių infrastruktūrų valdy...
-
Tobulėjant automobilių apsaugos sistemoms, vagys irgi nesnaudžia: stebina jų išradingumas
Kone visi nauji automobiliai turi beraktę atrakinimo sistemą. Vadinasi, turėdamas automobilio raktelį kišenėje, prieini prie savo automobilio, pridedi ranką prie rankenos arba paspaudi ant rankenos esantį mygtuką – ir viskas – automo...
-
Paprastėja tvarka parduodantiems automobilius užsienio gyventojams
Nuo rugpjūčio 1-osios paprastėja tvarka parduodantiems automobilį užsienio gyventojui ar įmonei šalies teritorijoje. Kreiptis į „Regitrą“ ir deklaruoti automobilio nuosavybės pasikeitimą pakaks tik Lietuvos gyventojui. ...
-
Nesutinka, kad Lietuvoje per daug kelio ženklų: gero vairuotojo niekas neturėtų blaškyti14
Seimo narys Kęstutis Masiulis kreipėsi į Susisiekimo ministeriją su prašymu peržiūrėti kelio ženklų skaičių Lietuvoje, nes jis mano, kad mūsų šalyje jų yra per daug. Taip pat siūlo peržiūrėti kelio ženklų įrengimo taisykles. ...