- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
VĮ „Oro navigacija“ pradėjo teikti skrydžių valdymo paslaugas Lietuvos oro erdvėje naudojantis naująja skrydžių valdymo sistema.
„Naujosios skrydžių valdymo sistemos naudojimas leis sustiprinti kelionių oro transportu saugą, teikiant skrydžių vadovams informaciją apie skrydžius iš stebėjimo sistemų (antžeminių ir palydovinių), gretimų skrydžių valdymo centrų, Europos oro eismo vadybos sistemos tinklo valdytojo, centralizuotai organizuotų paslaugų Europos regione ir iš pačių orlaivių“, – teigia laikinoji Įmonės generalinė direktorė Redvita Četkauskienė.
Anot jos, skrydžių valdymo sistemos diegimo projektui buvo iškelti ambicingi tikslai, apimantys ir vieningos, iTEC techniniais sprendimais paremtos, naujos kartos Baltijos funkcinio oro erdvės bloko sistemos sukūrimas. Visos sistemos įrangos ir diegimo vertė siekia 13,5 mln. eurų, ją diegė „Indra Sistemas“.
Ši sistema yra technologinio partnerystės projekto iTEC sudėtinė dalis. iTEC veikloje dalyvauja Vokietijos, Didžiosios Britanijos, Nyderlandų, Ispanijos, Norvegijos, Lietuvos ir Lenkijos oro navigacijos paslaugų teikėjai. iTEC projekto siekis – kad visi iTEC veikloje dalyvaujantys oro navigacijos paslaugų teikėjai suvienodintų naudojamas skrydžių valdymo sistemas.
Naujai įdiegtą iTEC sistemą sudaro trys tarpusavyje nepriklausomos, bet funkciškai susijusios platformos – skrydžių valdymo sistema, skrydžių valdymo treniruoklis bei skrydžių valdymo sistemos testavimo platforma. Šių platformų integralumas leidžia užtikrinti aukšto lygio skrydžių vadovų ir inžinerinio personalo kompetencijas bei skrydžių saugos ir teikiamų paslaugų kokybę.
Naujovė aviacijoje – duomenų ryšys skrydžių valdymui
„iTEC diegimo procesas buvo ilgas ir nuoseklus. Mano dalyvavimas procese prasidėjo nuo 2D žemėlapio sudarymo, kurį mūsų inžinieriai perkėlė į 3D funkcinius blokus. Tai itin didelio kruopštumo pareikalavusi darbo dalis, nes visos koordinatės, kiekvienas skaičius buvo vedamas rankomis. Toliau vyko sisteminiai testavimai ir susipažinimas su pačia sistema“, – dalinasi Regiono skrydžių valdymo centro skrydžių vadovas Etgaras Bukevičius.
Jis pažymi, kad diegiant sistemą buvo atliekama daug testavimo procedūrų, siekiant, kad viskas vyktų sklandžiai ir paleidus sistemą neiškiltų grėsmės skrydžių saugai. „Sauga yra pagrindinis naujosios skrydžių valdymo sistemos privalumas. Ši sistema yra patogesnė ir lengviau valdoma, nei ankstesnioji. Naudojantis ja reikia išsamesnių skrydžio duomenų, tačiau gaunama orlaivio skrydžio progresija ir nuokrypiai yra žymiai tikslesni skrydžių saugos prasme“, – sako E. Bukevičius.
Jam antrina ir Operacinės veiklos departamento vadovo pavaduotojas Nerijus Maleckas, išskirdamas dar vieną svarbią sistemos funkciją, kuri leidžia iš anksto prognozuoti ir numatyti orlaivių trajektorijų konfliktines situacijas.
„Anksčiau skrydžių vadovai išskaičiuodavo būsimus galimus orlaivių konfliktus remdamiesi įvairiais būdais: matuojant atstumą, skaičiuojant greitį ir laiką, numatant aukštėjimo bei žemėjimo spartą. Naujojoje sistemoje visi skaičiavimai atliekami automatiškai, taip sudarant sąlygas skrydžių vadovams turėti daugiau laiko galimos konfliktinės situacijos sprendimo priėmimui“, – teigia N. Maleckas.
Dar vienas svarbus sistemos privalumas – naujai atsiradusi duomenų ryšio paslauga, leidžianti organizuoti skrydžių vadovų ir lakūnų komunikavimą duomenų ryšiu (angl. – Controller Pilot Data Link Communications,) tarp skrydžių valdymo centro ir jo atsakomybės erdvėje skrendančių orlaivių. Ši savybė leis ne tik teikti aukščiausios kokybės ir efektyvumo oro navigacijos paslaugos pagal visus Europos Sąjungos nustatytus reikalavimus, bet ir didinti oro eismo valdymo pajėgumus.
„Paleidus naująją sistemą skrydžių vadovai galės susisiekti su pilotais, naudodami nekalbinį ryšį – tekstines žinutes. Tai leis žymiai tiksliau ir didesne apimtimi užtikrinti ryšio nepertraukiamumą ir padidinti oro erdvės pralaidumą. Tekstinių žinučių pagalba galėsime eliminuoti pilotų akcentų, dialektų trūkumus ir ryšio trikdžius. Atsakyti žinute yra ir greičiau ir paprasčiau, nei perduoti informaciją įprastu kalbiniu ryšiu. Visos žinutės sykiu matomos kompiuterio ekrane, o tai palengvina bendravimą, esant ypač intensyviems skrydžių srautams“, – sakė E. Bukevičius.
Pradėjus veikti naujai sistemai, Regiono skrydžių valdymo centro skrydžių vadovai persikėlė į naujas, modernias ir šviesias patalpas, kuriose įrengtos ergonomiškos, individualius skrydžių vadovo poreikius atitinkančios darbo vietos. Naujasis skrydžių valdymo centras atitinka griežčiausius ir šiuolaikiškiausius standartus, tokiu būdu atverdamas galimybes tęsti įrangos tobulinimo darbus ir atliepti visus reikalavimus ateityje.
VĮ „Oro navigacija“ yra sertifikuota Europos oro navigacijos paslaugų teikėja, kuri vienintelė teikia oro eismo valdymo, ryšių, navigacijos ir stebėjimo bei oro navigacijos informacijos paslaugas visoje Lietuvos Respublikos oro erdvėje, taip pat virš teritorinių vandenų bei Baltijos jūros oro erdvės, kuri įeina į Vilniaus skrydžių informacijos regioną. Įmonės skrydžių vadovai, kurių visuose skrydžių valdymo centruose, o tuo pačiu ir visoje šalyje yra vos šimtas, nuolat užtikrina, kad oro erdvė jų atsakomybės zonose būtų saugi.
Įmonė taip pat užtikrina nuolatinę Aeronautikos gelbėjimo koordinacinio centro veiklą, paieškų ir gelbėjimo darbų, įvykus orlaivio avarijai, organizavimą ir koordinavimą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Naftos grupės“ vadams – teismo nuosprendis: pripažino pasisavinus 5,6 mln. vertą turtą26
Pandemija gerokai sutrukdė nagrinėti didelę bylą, kurioje kaltinamaisiais buvo vadinami bendrovės „Naftos grupė“ direktorius Antanas Urbutis, jo brolis Artūras, bendrovėje dirbęs konsultantu, ir įmonės vadybininkė bei buvusi Bendrųjų ...
-
Kepyklą iš pandemijos gniaužtų ištraukė svarbi sutartis3
Prieš metus Lietuvoje paskelbus pirmuosius karantino ribojimus, daugybė verslų susidūrė su nežinomybe: kiek tai truks, ko laukti ateityje, ar apskritai pavyks tęsti veiklą? Kauno rajone, Jonučių kaime įsikūrusi „Garliavos duonos“ ...
-
Didžiausias Jonavos darbdavys pradeda darbuotojų skiepijimą nuo COVID-19
COVID-19 pandemijai nesitraukiant jau ilgiau nei metus, gamybinės įmonės deda visas pastangas siekdamos apsaugoti darbuotojus ir užkirsti kelią viruso plitimui bendrovėse. Didžiausia Baltijos šalyse azoto trąšų bei chemijos produkcijos g...
-
Itin realistiškas naujo tilto per Nerį vaizdas: inžinerinė inovacija atveria neribotas galimybes2
Sostinės gyventojai jau spėjo išvysti greitu metu netoli Seimo imsiantį kilti naują pėsčiųjų tiltą per Nerį, tačiau jokios projekcijos neatstos itin tikroviško papildytos realybės vaizdo. Dabar bandant įsivaizduoti kaip po kelerių m...
-
Naujuoju 15min.lt vyriausiuoju redaktoriumi paskirtas V. Beniušis
Naujienų portalo 15min.lt vyriausiuoju redaktoriumi ketvirtadienį paskirtas žurnalistas Vaidotas Beniušis, pastaruosius penkerius metus vadovavęs naujienų agentūros BNS redakcijai. ...
-
Ministras: Lietuvos paštas stipriai išaugusio siuntų srauto nesuvaldė2
Susisiekimo ministras Marius Skuodis pripažįsta, kad Lietuvos paštas nesuvaldė situacijos smarkiai išaugus siuntų srautams ir jo netenkina situacija Lietuvos pašte. ...
-
Sumažėjo ir keleivių, ir skrydžių
Dėl sudėtingos pandeminės situacijos pasaulyje Lietuvos oro uostai per pirmąjį šių metų ketvirtį, palyginti su 2020 m. paskutiniuoju ketvirčiu, fiksavo mažesnius skrydžių srautus, keleivių skaičius ir skraidintų krovinių kiekius. Vis d...
-
Startuoja „Kauno baldų“ plėtra: investicijos į modernią gamyklą sieks beveik 20 mln. eurų4
SBA valdoma minkštųjų baldų gamintoja bendrovė „Kauno baldai“ pradeda konversijos projektą ir investuoja į naujos gamyklos statybas. Įmonė planuoja vietoj senųjų patalpų iškilsiančiam naujam gamybiniam pastatui ir jo įren...
-
Sanatorijos „Belorus“ atstovai prie URM pastatė plakatą su žinute G. Landsbergiui2
Druskininkuose įsikūrusios ir Europos Sąjungos sankcijas patiriančios sanatorijos „Belorus“ atstovai nusprendė kreiptis į šalies vadovus, prašydami panaikinti pritaikytas sankcijas. Kaip tvirtina iniciatoriai, daugiau kaip 6 t...
-
Išvenkite klaidų: ekspertai pataria, kaip teisingai pasirinkti trąšas ir substratus1
Atšilus orui, augalams reikalingos maistinės medžiagos, kad jie greičiau pabustų bei geriau augtų. Ekspertai dalijasi patarimais, kaip pasirinkti geriausiai dirvai ir augalams tinkančius substratus ir trąšas, kad jie džiugintų ne tik sav...