- Gintautas Degutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Iš užsienio kurortų namo sugrąžinti jau beveik visi veiklą sustabdžiusios kelionių organizatorės "Star Holidays" klientai. Tačiau kompensacijų už nutrauktas ar neįvykusias atostogas dar teks palaukti.
Nuostolius dar skaičiuoja
Savaitgalį keturiais užsakomaisiais reisais iš Turkijos, Graikijos ir Ispanijos pargabenta apie 450 žmonių. Dalis jų naktį į sekmadienį praleido viešbučių vestibiuliuose ar svetimų miestų gatvėse, mat paaiškėjus, kad "Star Holidays" neatsiskaitė su apgyvendinimo įstaigomis, šios bendrovės klientai buvo išprašyti iš kambarių.
Nemažai tautiečių buvo priversti sutrumpinti savo atostogas. Tęsti poilsį už savo pinigus nusprendė tik vienas kitas lietuvis.
Pinigų ir atostogų netekę žmonės žada reikalauti kompensacijų. Tačiau turizmo bendroves prižiūrintis Valstybinis turizmo departamentas (VTD) siūlo nesikarščiuoti, nes departamentas kol kas nežino, nei kokio dydžio yra kelionės organizatoriaus prievolių įvykdymo užtikrinimo draudimas, nei kur ir kokia forma gyventojams reikėtų kreiptis dėl kompensacijos už nutrauktas ar neįvykusias atostogas.
"Visi, net atostogų nebaigę "Star Holidays" klientai, į Lietuvą sugrąžinti savaitgalį. Jų patirti nuostoliai bus kompensuoti. Tačiau dar nesame apskaičiavę, kokia išlaidų dalis gali būti kompensuota. Tai priklauso nuo to, kiek kelionių buvo parduota ir kokios sumos reikalaus bendrovės klientai. Kol kas nežinome ir to, kaip atrodys kompensavimo procedūra, kur reikėtų kreiptis, kokius dokumentus pateikti. Bandome viską suskaičiuoti ir sudėlioti į vietas. Kai tik ką nors sužinosime, iš katro paskelbsime. Siūlyčiau palaukti", – dienraščiui sakė VTD Turizmo rinkos priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Vaiva Vaitkaitytė.
"Star Holidays" interneto tinklalapyje skelbiama, kad "poilsiautojai, kurie buvo įsigiję kelionių paketus atšauktiems reisams, dėl pinigų grąžinimo turi raštu kreiptis į bendrovę "Star Holidays" per kelionių agentūrą, kurioje įsigijo kelionę".
Nuslėpė tiesą
Anot V.Vaitkaitytės, yra galimybė, kad bus kompensuotos visos turistų patirtos išlaidos. Tačiau didesnė tikimybė, kad bendrovės "Star Holidays" draudimo sumos nepakaks, mat nukentėjo itin daug keliautojų. Tokiu atveju draudimo suma būtų išdalyta žalą patyrusiems turistams.
VTD atstovai tikina bandantys kiek įmanoma greičiau spręsti susidariusią padėtį. Tačiau su "Star Holidays" bendradarbiauti esą nelengva. V.Vaitkaitytė patikino, kad departamentas, vos išgirdęs apie kelionių organizatoriaus skolas Turkijos viešbučiams, įmonės pasiteiravo, kur dingo klientų sumokėti pinigai. Tačiau atsakymo VTD iki šiol nėra gavęs.
"Apie tai, kad susiklostė tokia sudėtinga situacija ir kad "Star Holidays" Turkijoje turi tokių rimtų nemalonumų, mes nežinojome. Informacija, kad dėl "Star Holidays" skolų norima iškraustyti žmones, nuo mūsų buvo slepiama, – sakė laikinasis VTD vadovas Juozas Raguckas. – Dabar reikia nebesikarščiuoti, stabtelėti ir įvertinti situaciją. Susitiksime su "Star Holidays", draudimo įmonės atstovais ir žiūrėsime, kiek yra parduota kelionių ir koks gali būti nuostolių mastas."
Tik spėlionės
Rašyti pretenzijas, laukti ir tikėtis, kad pinigai bus grąžinti – tokius patarimus savo klientams dalija ir kelionių agentūros, platinusios "Star Holidays" poilsio užsienyje paslaugas.
"Mes priimame klientų pretenzijas ir jas adresuojame bendrovei "Star Holidays". Kiek pinigų bus grąžinta žmonėms, per kiek laiko tai paaiškės, nežinome ir mes. Tiesiog vykdome Turizmo departamento nurodymus. Informacijos neturime daug, tik spėliones", – kalbėjo kelionių agentūros "Megaturas" direktorius Eugenijus Morkūnas ir vylėsi, kad artimiausiu metu klausimų liks mažiau.
Agentūra grąžino pinigus už nesuteiktas paslaugas tik tiems klientams, kurių sumokėtos sumos dar nebuvo pervestos į "Star Holidays" sąskaitas.
Sukčiavimo nevertina
Ar dėl susiklosčiusios padėties, kai turistų sumokėti pinigai net nebuvo pervesti už viešbučių paslaugas, kelionių organizatoriui negresia įtarimai sukčiavimu arba kitais piktybiniais veiksmais, VTD specialistai nesiėmė vertinti.
"Negražu (slėpti informaciją iki paskutinės minutės – red. past.), bet Turizmo departamentas neturi teisės spręsti, buvo sukčiaujama ar ne. Jei bus nustatyta pažeidimų ar nusižengimų, bus kreiptasi į atitinkamas institucijas. Bet dabar nepasakysiu, ar kreipsimės būtent mes", – aiškaus atsakymo vengė V.Vaitkaitytė.
"Star Holidays" buvo apsidraudusi bendrovėje "BTA draudimas". Šio draudiko lėšomis buvo parskraidinti ir kelionių organizatorės klientai. Taigi draudimo suma, kuri bus išmokėta turistams, jau gerokai aptirpo. Kokia ji, draudikai neatskleidė.
"Tokios informacijos suteikti negalime, nes draudimo suma kiekvienu atveju nustatoma individualia sutartimi pagal Turizmo departamento reikalavimą ir sudaro individualią sutarties sąlygą, kurios be kitos sutarties šalies sutikimo negalime atskleisti. Ar užteks visiems klientams kompensuoti patirtus nuostolius, kol kas atsakyti taip pat sudėtinga, nes dar nežinoma bendra nuostolių suma", – dienraščiui teigė "BTA draudimo" generalinis direktorius Tadeušas Podvorskis.
Nei pinigų, nei kelionės
Kiti šalyje veikiantys kelionių organizatoriai stebisi, kaip "Star Holidays" sugebėjo užsienio partneriams įsiskolinti tiek, kad bendrovės klientus teko kraustyti iš viešbučių. Juolab kad žmonės už keliones sumokėjo iš anksto.
"Bendra praktika yra tokia: kelionių organizatoriai, kaip "Star Holidays", neturintys savo atstovybių užsienio šalyse, dirba su vietos agentūromis. Tai reiškia, kad už atostogas klientų sumokėti pinigai pirmiausia pereina per Lietuvos kelionių agentūrų rankas, šios atsiskaito su kelionių organizatoriais, jie už paslaugas sumoka užsienyje veikiančioms agentūroms ir šios galų gale atsiskaito su viešbučiais, gidais ir kitais partneriais. Bet atsiskaitymo tvarka yra labai įvairi. Pinigai gali būti mokami viena kartą per tam tikrą laiką, prieš kelionę arba po jos, po sezono ir t. t. Priklauso nuo to, kaip numatyta sutartyje", – dienraščiui sakė kelionių organizatoriaus "Tez Tour" generalinis direktorius Aleksandras Sukovas.
Jis svarstė, kad bendrovę "Star Holidays" finansinės problemos veikiausiai slegia jau ne vieną mėnesį. Tačiau tiek Lietuvoje, tiek užsienyje verslininkai sunkmečiu sutarčių nutraukti nenori ir yra linkę pinigų palaukti. Taigi tikėtina, kad ir "Star Holidays" partneriai laukė, kiek galėjo, o priemonių nusprendė imtis tik supratę, kad kitų išeičių nėra.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
APVA: elektros kaupikliams gauta apie 110 paraiškų, dauguma – netinkamos4
Gyventojams – gaminantiems vartotojams – skubant kreiptis dėl paramos elektros kaupikliams įsigyti, dauguma iš daugiau nei 100 antradienį paskelbtam kvietimui pateiktų prašymų yra netinkami, skelbia trečiadienį pranešė ...
-
Vyriausybė siūlo „atrišti“ rankas savivaldybėms: ar kelių būklė regionuose pagerės?
Vyriausybė trečiadienį pritarė prezidento Gitano Nausėdos iniciatyvai Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšas savivaldybėms paskirstyti pagal juose gyvenančių žmonių skaičių ir kelių jose ilgį. Be to, Ministrų kabinetas pr...
-
Ruginienė dėl pensijų fondų siūlys įvairius scenarijus4
Socialinės apsaugos ir darbo ministrė Inga Ruginienė sako, kad Lietuvos banko (LB) pristatyti siūlymai dėl antrosios pensijų pakopos sistemos reformos yra svarstytini ir atitinka jos pačios išsakytus lūkesčius dėl darbdavių įsitraukimų į p...
-
Paluckas apie kuro kainas: situacija yra stebima3
Šalyje nuo sausio padidėjus kuro akcizams ir pabrangus degalams, premjeras Gintautas Paluckas sako, kad pasibaigus pirmajam ketvirčiui bus analizuojamas didesnių akcizų poveikis kuro vartojimui tiek Lietuvoje, tiek kaimyninėse valstybėse. ...
-
Ar galime likti išvis be elektros: Vyriausybė svarstė įvairius scenarijus6
Regione fiksuojant galimas diversijas prieš strateginę infrastruktūrą, įskaitant energetikos, premjeras Gintautas Paluckas tikina, kad Lietuvos vartotojai net ir kritiniais atvejais neliktų be elektros. ...
-
Lietuvos šilumos tiekėjų asociacija – apie šilumos kainas: kiek mokėsime už gruodį?1
Sausį šalies gyventojus pasieksiančios gruodžio mėnesio sąskaitos už šilumą nedaug skirsis nuo sąskaitų atitinkamu laikotarpiu pernai, prognozuoja Lietuvos šilumos tiekėjų asociacija (LŠTA). ...
-
„Litgrid“: nepaisant rekordinės vėjo elektrinių gamybos, elektros kaina gruodį augo
Nepaisant Suomijos ir Estijos elektros kabelio „Estlink2“ pažeidimo, vidutinė didmeninė elektros kaina Lietuvoje gruodį ūgtelėjo 1 proc. iki 89,7 euro už megavatvalandę (MWh). ...
-
Elektros tiekėjai grąžins pinigus vartotojams: atsakė, kas ir kaip atgaus įmokas
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) įpareigojo nepriklausomus elektros tiekėjus vartotojams grąžinti daugiau nei 8,3 mln. eurų už imtus mokesčius, keičiant tiekėją ar nutraukiant sutartį. Kai kurie elektros tiekėjai sako jau grąžin...
-
Eurostato duomenys nedžiugina: Lietuvos įmonės gali tapti lengvu taikiniu finansiniams sukčiams?
Eurostato duomenys rodo, kad nors pagal bazinį Skaitmeninio intensyvumo indeksą Lietuvos įmonės šiek tiek lenkia ES vidurkį, aukštą skaitmeninį intensyvumą turinčių įmonių dalis – mažiausia Baltijos šalyse. Ekspertų tei...
-
Registrų centras: vien tik gruodį šeimininkus pakeitė 2,6 tūkst. butų – ar NT rinka atsigauna?
Praėjusiais metais Lietuvoje įvyko 114,5 tūkst. nekilnojamojo turto (NT) pirkimo-pardavimo sandorių – 1,3 proc., arba 1,5 tūkst. daugiau nei 2023 metais, trečiadienį skelbia įregistruotus NT sandorius analizuojantis Registrų centras. ...